Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the relationships between primary school fourth-grade students' digital game addiction, mathematical problem-solving skills, and mathematics achievements

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 2, 1138 - 1156, 27.06.2025
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1521272

Öz

In the rapidly digitalizing world, developments in information and communication technologies also bring some disadvantages in terms of addiction to technology. This study investigated the relationships between the digital game addiction levels of fourth-grade students and their mathematical problem-solving success and mathematics achievements. The sample consists of 304 fourth-grade students studying in a school in the city center of Samsun. The data collection tools are the personal information form, the Digital Game Addiction Scale for Children, and the Mathematical Problem Solving Achievement Test. Students' mathematics achievements were determined using their mathematics course report card grades. Data were analyzed using descriptive statistics, independent sample t-test, ANOVA test, and Pearson correlation analysis. As a result of the research, it was revealed that there was a negative, moderately significant relationship between the students' digital game addiction levels and their mathematical problem-solving success and a negative, low-significant relationship between their mathematics achievements. In addition, it was determined that male students were more game addicts than females.

Kaynakça

  • Aktaş, B. & Bostancı Daştan, N. (2021). Covid-19 pandemisinde üniversite öğrencilerindeki oyun bağımlılığı düzeyleri ve pandeminin dijital oyun oynama durumlarına etkisi. Bağımlılık Dergisi, 22(2), 129-138.
  • André, F., Munck, I., Håkansson, A., & Claesdotter-Knutsson, E. (2022). Game addiction scale for adolescents—Psychometric analyses of gaming behavior, gender differences and Adhd. Frontiers in psychiatry, 13, 791254. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2022.791254
  • Aydoğdu, F. (2018). Dijital oyun oynayan çocukların dijital oyun bağımlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ulakbilge Dergisi, 6(31), 1-18.
  • Aziz, N., Nordin, M. J., Abdulkadir, S. J., & Salih, M. M. M. (2021). Digital addiction: systematic review of computer game addiction impact on adolescent physical health. Electronics, 10(9), 996. https://doi.org/10.3390/electronics10090996
  • Bhagat, S., Jeong, E. J., & Kim, D. J. (2020). The role of individuals’ need for online social interactions and interpersonal incompetence in digital game addiction. International Journal of Human–Computer Interaction, 36(5), 449-463. https://doi.org/10.1080/10447318.2019.1654696
  • Bilgi Teknolojileri İletişim Kurumu (2020). Dijital oyunlar raporu. Erişim: 25.03.2023, https://www.guvenlioyna.org.tr/dosya/jVFeB.pdf
  • Bircan, M. A., & Öner, İ. E. (2022). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı düzeyleri ile problem çözme beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 23(2).
  • Bonanno, P., & Kommers, P. A. (2005). Gender differences and styles in the use of digital games. Educational Psychology, 25(1), 13-41. https://doi.org/10.1080/0144341042000294877
  • Bulatbaeva, K., Mukhamedkhanova, A., Toibazarova, N., Maigeldiyeva, S., Nurkasymova, S., & Rezuanova, G. (2023). Analysis of the relationships between school children’s technology addiction and school achievement. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 11(5), 1219-1237. https://doi.org/10.46328/ijemst.3622
  • Can-Bilgin, H. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılık düzeyleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Dağ, Y.S., Yayan, Y.Ö., & Yayan, E.H. (2021). COVİD-19 Sürecinde çocukların oyun bağımlılığı düzeylerinin uyku ve akademik başarılarına etkisi. Bağımlılık Dergisi, 22(4), 447-454. https://doi.org/10.51982/bagimli.930996
  • Delebe, A., & Hazar, Z. (2022). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı düzeyinin bazı fiziksel parametrelere ve akademik başarıya göre incelenmesi. Spormetre The Journal of Physical Education and Sport Sciences, 20(3), 55-68. https://doi.org/10.33689/spormetre.1061035
  • Demir, Y.(2023). Dijital oyun bağımlılığı ve öz yeterliğin ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi akademik başarısına etkisi: bir yapısal eşitlik modeli. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(6), 72-91. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1318399
  • Demirel, S. (2022). İlkokul öğrencilerinin teknoloji bağımlılığı düzeyleri ile problem çözme becerileri, akran zorbalığı ve sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Dursun, A., & Çapan, B. E. (2018). Ergenlerde dijital oyun bağımlılığı ve psikolojik ihtiyaçlar. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 128-140. https://doi.org/10.17679/inuefd.336272
  • Güvendi, B., Demir, G. T., & Keskin, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ve saldırganlık. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 1194-1217. https://doi.org/10.26466/opus.547092
  • Hazar, Z., & Hazar, M. (2017). Çocuklar için dijital oyun bağımlılığı ölçeği. Journal of Human Sciences, 14(1), 203-216. doi:10.14687/jhs.v14i1.4387
  • Hazar, Z., Tekkurşun, D. G., & Dalkıran, H. (2017). Ortaokul öğrencilerinin geleneksel oyun ve dijital oyun algılarının incelenmesi: Karşılaştırmalı metafor çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(4), 179-190. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000334
  • Hazar, Z. (2016). Fiziksel hareketlilik içeren oyunların 11-14 yaş grubu ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığına etkisi [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Irmak, A. & Erdoğan, S. (2016). Ergen ve genç erişkinlerde dijital oyun bağımlılığı: Güncel bir bakış. Türk Psikiyatri Dergisi, 27(2), 128137. doi: 10.5080/u13407
  • Jeong, E. J., Kim, D. J., & Lee, D. M. (2017). Why do some people become addicted to digital games more easily? A study of digital game addiction from a psychosocial health perspective. International journal of human–computer interaction, 33(3), 199-214. https://doi.org/10.1080/10447318.2016.1232908
  • Karagöz, Y. (2019). SPSS AMOS META uygulamalı istatistiksel analizler (Güncellenmiş 2. basım). Nobel Yayın.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler ve teknikler (32. Baskı). Nobel Yayın.
  • Kayış, L., & Ayas, T. (2024). Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ile akademik erteleme arasındaki ilişkinin incelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 11(1), 30-68.
  • Kestane, M. (2019). Dijital oyun bağımlılığının ilköğretim ikinci kademe çağındaki öğrencilerin akademik başarısı ile ilişkisi. [Yüksek lisans tezi, Biruni Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kılıç, M.A. (2020). 15-18 yaş arası okul sporlarına katılan öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı ile sosyal ve duygusal yalnızlık düzeylerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Lemmens, S.J., Valkenburg, P.M., & Peter, J. (2009). Development and validation of a game addiction scale for adolescents, Media Psychology, 12(1), 77-95. https://doi.org/10.1080/15213260802669458
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Talim Terbiye Kurulu.
  • Moçoşoğlu, B., & Yorulmaz, B. (2023). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeyleri ile ders çalışma alışkanlıkları arasındaki ilişki: Ümraniye örneği. Anadolu Journal of Educatıonal Sciences International, 13(2), 459-492. https://doi.org/10.18039/ajesi.1270411
  • Mustafaoğlu, R., & Yasacı, Z. (2018). Dijital oyun oynamanın çocukların ruhsal ve fiziksel sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Bağımlılık Dergisi, 19(3), 51-58.
  • Özçelik-Demir, A. (2021). Altıncı ve yedinci sınıf ortaokul öğrencilerinin sosyal becerileri ile teknoloji bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Özdamar, K. (2017). Eğitim, sağlık ve davranış bilimlerinde ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi. Nisan kitabevi.
  • Öztürk, G. (2019). Fen metinleri destekli dijital oyun ile fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarı ve bilgisayar kullanmaya yönelik tutumuna etkisi [Yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Seth, K. F., Mae, L. F., & Eulalia, F. F. (2022). Computer games addiction and class performance of selected philippine senior high school students. Journal of Ultimate Research and Trends in Education, 4(3), 186– 201. https://doi.org/10.31849/utamax.v4i3.10292
  • Sezen, M.F. (2018). Ergenlerde akran zorbalığı, internet bağımlılığı ve duygusal zeka düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Skoric, M.M., Teo, L.L.C., & Neo, R.L. (2009). Children and video games: addiction, engagement, and scholastic achievement. CyberPsychology and Behavior, 12(5). https://doi.org/10.1089/cpb.2009.0079
  • Şimşek, E., & Yılmaz, T. K. (2020). Türkiye'de yürütülen dijital oyun bağımlılığı çalışmalarındaki yöntem ve sonuçların sistematik incelemesi. Kastamonu Education Journal, 28(4), 1851-1866.
  • Park, C.J., & Hyun, J.S. (2014). Internet literacy vs. technology addiction: relationship analysis with time perspectives of secondary school students. Advanced Science and Technology Letters, 59, 23-26. http://dx.doi.org/10.14257/astl.2014.59.05
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Allyn & Bacon/Pearson Education, Boston.
  • Tekkurşun-Demir, G., & Mutlu-Bozkurt, T. (2019). Dijital oyun oynama tutumu ölçeği (dootö): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-18.
  • Toran, M., Ulusoy, Z., Aydın, B., Deveci, T., & Akbulut, A. (2016). Çocukların dijital oyun kullanımına ilişkin annelerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2263-2278.
  • Tsai, S.M., Wang, Y.Y., & Weng, C.M. (2020). A study on digital games ınternet addiction, peer relationships and learning attitude of senior grade of children in elementary school of Chiayi County. Journal of Education and Learning, 9(3), 13-26. https://doi.org/10.5539/jel.v9n3p13
  • Yüksel, H. (2019). Türkçe dersinde kullanılan eğitsel dijital oyunların ders başarısı ve motivasyona etkisi [Yüksek lisans tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Zhang, Y., Qin, X., & Ren, P. (2018). Adolescents' academic engagement mediates the association between Internet addiction and academic achievement: The moderating effect of classroom achievement norm. Computers in human behavior, 89, 299-307. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.08.018

İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı ile matematiksel problem çözme ve matematik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 2, 1138 - 1156, 27.06.2025
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1521272

Öz

Büyük bir hızla dijitalleşen dünyada bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişim teknolojiye bağımlılık noktasında bazı dezavantajları da beraberinde getirmektedir. Bu çalışmada ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeyleri ile matematiksel problem çözme başarıları ve matematik başarıları arasındaki ilişkiler araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini Samsun ili merkezinde öğrenim gören 304 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri kişisel bilgi formu, Çocuklar İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği ve Matematiksel Problem Çözme Başarı Testi ile toplanmıştır. Öğrencilerin matematik başarıları matematik dersi karne notları dikkate alınarak belirlenmiştir. Veri analizinde betimsel istatistikler, bağımsız örneklem t testi, ANOVA testi ve Pearson korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin dijital oyun bağımlılık düzeyleri ile matematiksel problem çözme başarıları arasında negatif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu, matematik başarıları ile arasında ise negatif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca erkek öğrencilerin kızlardan daha fazla dijital oyun bağımlısı oldukları belirlenmiştir.

Etik Beyan

Yazarlar, çalışmada etik dışı bir husus bulunmadığını, araştırma ve yayın etiğine özenle uyulduğunu beyan ederler.

Destekleyen Kurum

Bu çalışmanın araştırılması, yazılması ve/veya yayınlanması için herhangi bir mali destek alınmamıştır.

Kaynakça

  • Aktaş, B. & Bostancı Daştan, N. (2021). Covid-19 pandemisinde üniversite öğrencilerindeki oyun bağımlılığı düzeyleri ve pandeminin dijital oyun oynama durumlarına etkisi. Bağımlılık Dergisi, 22(2), 129-138.
  • André, F., Munck, I., Håkansson, A., & Claesdotter-Knutsson, E. (2022). Game addiction scale for adolescents—Psychometric analyses of gaming behavior, gender differences and Adhd. Frontiers in psychiatry, 13, 791254. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2022.791254
  • Aydoğdu, F. (2018). Dijital oyun oynayan çocukların dijital oyun bağımlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ulakbilge Dergisi, 6(31), 1-18.
  • Aziz, N., Nordin, M. J., Abdulkadir, S. J., & Salih, M. M. M. (2021). Digital addiction: systematic review of computer game addiction impact on adolescent physical health. Electronics, 10(9), 996. https://doi.org/10.3390/electronics10090996
  • Bhagat, S., Jeong, E. J., & Kim, D. J. (2020). The role of individuals’ need for online social interactions and interpersonal incompetence in digital game addiction. International Journal of Human–Computer Interaction, 36(5), 449-463. https://doi.org/10.1080/10447318.2019.1654696
  • Bilgi Teknolojileri İletişim Kurumu (2020). Dijital oyunlar raporu. Erişim: 25.03.2023, https://www.guvenlioyna.org.tr/dosya/jVFeB.pdf
  • Bircan, M. A., & Öner, İ. E. (2022). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı düzeyleri ile problem çözme beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 23(2).
  • Bonanno, P., & Kommers, P. A. (2005). Gender differences and styles in the use of digital games. Educational Psychology, 25(1), 13-41. https://doi.org/10.1080/0144341042000294877
  • Bulatbaeva, K., Mukhamedkhanova, A., Toibazarova, N., Maigeldiyeva, S., Nurkasymova, S., & Rezuanova, G. (2023). Analysis of the relationships between school children’s technology addiction and school achievement. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 11(5), 1219-1237. https://doi.org/10.46328/ijemst.3622
  • Can-Bilgin, H. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılık düzeyleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Dağ, Y.S., Yayan, Y.Ö., & Yayan, E.H. (2021). COVİD-19 Sürecinde çocukların oyun bağımlılığı düzeylerinin uyku ve akademik başarılarına etkisi. Bağımlılık Dergisi, 22(4), 447-454. https://doi.org/10.51982/bagimli.930996
  • Delebe, A., & Hazar, Z. (2022). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı düzeyinin bazı fiziksel parametrelere ve akademik başarıya göre incelenmesi. Spormetre The Journal of Physical Education and Sport Sciences, 20(3), 55-68. https://doi.org/10.33689/spormetre.1061035
  • Demir, Y.(2023). Dijital oyun bağımlılığı ve öz yeterliğin ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi akademik başarısına etkisi: bir yapısal eşitlik modeli. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(6), 72-91. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1318399
  • Demirel, S. (2022). İlkokul öğrencilerinin teknoloji bağımlılığı düzeyleri ile problem çözme becerileri, akran zorbalığı ve sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Dursun, A., & Çapan, B. E. (2018). Ergenlerde dijital oyun bağımlılığı ve psikolojik ihtiyaçlar. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 128-140. https://doi.org/10.17679/inuefd.336272
  • Güvendi, B., Demir, G. T., & Keskin, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ve saldırganlık. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 1194-1217. https://doi.org/10.26466/opus.547092
  • Hazar, Z., & Hazar, M. (2017). Çocuklar için dijital oyun bağımlılığı ölçeği. Journal of Human Sciences, 14(1), 203-216. doi:10.14687/jhs.v14i1.4387
  • Hazar, Z., Tekkurşun, D. G., & Dalkıran, H. (2017). Ortaokul öğrencilerinin geleneksel oyun ve dijital oyun algılarının incelenmesi: Karşılaştırmalı metafor çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(4), 179-190. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000334
  • Hazar, Z. (2016). Fiziksel hareketlilik içeren oyunların 11-14 yaş grubu ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığına etkisi [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Irmak, A. & Erdoğan, S. (2016). Ergen ve genç erişkinlerde dijital oyun bağımlılığı: Güncel bir bakış. Türk Psikiyatri Dergisi, 27(2), 128137. doi: 10.5080/u13407
  • Jeong, E. J., Kim, D. J., & Lee, D. M. (2017). Why do some people become addicted to digital games more easily? A study of digital game addiction from a psychosocial health perspective. International journal of human–computer interaction, 33(3), 199-214. https://doi.org/10.1080/10447318.2016.1232908
  • Karagöz, Y. (2019). SPSS AMOS META uygulamalı istatistiksel analizler (Güncellenmiş 2. basım). Nobel Yayın.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler ve teknikler (32. Baskı). Nobel Yayın.
  • Kayış, L., & Ayas, T. (2024). Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ile akademik erteleme arasındaki ilişkinin incelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 11(1), 30-68.
  • Kestane, M. (2019). Dijital oyun bağımlılığının ilköğretim ikinci kademe çağındaki öğrencilerin akademik başarısı ile ilişkisi. [Yüksek lisans tezi, Biruni Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kılıç, M.A. (2020). 15-18 yaş arası okul sporlarına katılan öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı ile sosyal ve duygusal yalnızlık düzeylerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Lemmens, S.J., Valkenburg, P.M., & Peter, J. (2009). Development and validation of a game addiction scale for adolescents, Media Psychology, 12(1), 77-95. https://doi.org/10.1080/15213260802669458
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Talim Terbiye Kurulu.
  • Moçoşoğlu, B., & Yorulmaz, B. (2023). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeyleri ile ders çalışma alışkanlıkları arasındaki ilişki: Ümraniye örneği. Anadolu Journal of Educatıonal Sciences International, 13(2), 459-492. https://doi.org/10.18039/ajesi.1270411
  • Mustafaoğlu, R., & Yasacı, Z. (2018). Dijital oyun oynamanın çocukların ruhsal ve fiziksel sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Bağımlılık Dergisi, 19(3), 51-58.
  • Özçelik-Demir, A. (2021). Altıncı ve yedinci sınıf ortaokul öğrencilerinin sosyal becerileri ile teknoloji bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Özdamar, K. (2017). Eğitim, sağlık ve davranış bilimlerinde ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi. Nisan kitabevi.
  • Öztürk, G. (2019). Fen metinleri destekli dijital oyun ile fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarı ve bilgisayar kullanmaya yönelik tutumuna etkisi [Yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Seth, K. F., Mae, L. F., & Eulalia, F. F. (2022). Computer games addiction and class performance of selected philippine senior high school students. Journal of Ultimate Research and Trends in Education, 4(3), 186– 201. https://doi.org/10.31849/utamax.v4i3.10292
  • Sezen, M.F. (2018). Ergenlerde akran zorbalığı, internet bağımlılığı ve duygusal zeka düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Skoric, M.M., Teo, L.L.C., & Neo, R.L. (2009). Children and video games: addiction, engagement, and scholastic achievement. CyberPsychology and Behavior, 12(5). https://doi.org/10.1089/cpb.2009.0079
  • Şimşek, E., & Yılmaz, T. K. (2020). Türkiye'de yürütülen dijital oyun bağımlılığı çalışmalarındaki yöntem ve sonuçların sistematik incelemesi. Kastamonu Education Journal, 28(4), 1851-1866.
  • Park, C.J., & Hyun, J.S. (2014). Internet literacy vs. technology addiction: relationship analysis with time perspectives of secondary school students. Advanced Science and Technology Letters, 59, 23-26. http://dx.doi.org/10.14257/astl.2014.59.05
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Allyn & Bacon/Pearson Education, Boston.
  • Tekkurşun-Demir, G., & Mutlu-Bozkurt, T. (2019). Dijital oyun oynama tutumu ölçeği (dootö): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-18.
  • Toran, M., Ulusoy, Z., Aydın, B., Deveci, T., & Akbulut, A. (2016). Çocukların dijital oyun kullanımına ilişkin annelerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2263-2278.
  • Tsai, S.M., Wang, Y.Y., & Weng, C.M. (2020). A study on digital games ınternet addiction, peer relationships and learning attitude of senior grade of children in elementary school of Chiayi County. Journal of Education and Learning, 9(3), 13-26. https://doi.org/10.5539/jel.v9n3p13
  • Yüksel, H. (2019). Türkçe dersinde kullanılan eğitsel dijital oyunların ders başarısı ve motivasyona etkisi [Yüksek lisans tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Zhang, Y., Qin, X., & Ren, P. (2018). Adolescents' academic engagement mediates the association between Internet addiction and academic achievement: The moderating effect of classroom achievement norm. Computers in human behavior, 89, 299-307. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.08.018
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk Gelişimi Eğitimi, Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm EĞİTİM BİLİMLERİ
Yazarlar

İsmail Temur 0009-0001-2375-2286

Özlem Özçakır Sümen 0000-0002-5140-4510

Erken Görünüm Tarihi 25 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 23 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 16 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Temur, İ., & Özçakır Sümen, Ö. (2025). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı ile matematiksel problem çözme ve matematik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 15(2), 1138-1156. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1521272