Bu çalışmanın amacı öğretmen özyeterliği ve öğretmen kimliğinin öğretmen liderliğini ne ölçüde yordadağını tespit etmek ve söz konusu değişkenlerin okul türü ve görev yeri bağlamında anlamlı farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Veriler İstanbul ilindeki resmi liselerde görev yapan 407 öğretmenden elde edilmişir. Veriler, betimsel istatistikler, normallik testi, DFA analizi, çoklu korelasyon, One-way Manova ve çok değişkenli regresyon analizi ile test edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, öğretmen liderliği ile öğretmen kimliği ve öğretmen özyeterliği arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki bulunmaktadır. Öğretmen özyeterlik algıları ile öğretmen kimlik algılarında okul türüne göre anlamlı farklılık bulunmaktadır. Görev yeri değişkeninde ise öğretmen liderliği, öğretmen özyeterliği ve öğretmen kimliği puanlarına göre anlamlı bir fark saptanmamıştır. Çok değişkenli regresyon analizi sonuçlarına göre ise öğretmen özyeterlili ve öğretmen kimliğinin öğretmen liderliğinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırmanın bulguları öğretmen yetiştirme ve okul yöneticisi seçiminde hem eğitim yöneticileri hem de politika yapıcılar açısından faydalı olabilecek veriler sunmaktadır.
öğretmen liderliği öğretmen kimliği öğretmen özyeterliği okul türü görev yeri
Çalışmada etik dışı bir husus bulunmadığını, araştırma ve yayın etiğine özenle uyulduğunu beyan ederiz.
Yazarlar bu makalenin araştırılması, yazılması ve/veya yayınlanması için herhangi bir mali destek almamıştır.
The purpose of this study is to determine the extent to which teacher self-efficacy and teacher identity predict teacher leadership and to reveal whether these variables show significant differences in the context of school type and location of duty. For this purpose, data were collected from 407 teachers working in public high schools in Istanbul. The collected data were tested using descriptive statistics, normality test, DFA analysis, multiple correlation, one-way MANOVA, and multivariate regression analysis. According to the findings, there is a moderate positive relationship between teacher leadership, teacher identity, and teacher self-efficacy. Significant differences were found in teacher self-efficacy and teacher identity perceptions based on school type. No significant difference was found in teacher leadership, teacher self-efficacy, and teacher identity scores based on the location of school variable. According to the results of the multivariate regression analysis, it was concluded that teacher self-efficacy and teacher identity are significant predictors of teacher leadership. The findings of the study provide data that can be valuable for both educational administrators and policymakers in the contexts of teacher training and school administrator selection.
teacher leadership teacher identity teacher self-efficacy school type school location
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | EĞİTİM BİLİMLERİ |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 6 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 2 |