Bu araştırmada, Türkiye’de Cumhuriyet dönemi kırsal kalkınma ve eğitim reformları kapsamında kurulan Köy Enstitüleri hakkında Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde (TBMM) yapılan tartışmaların nasıl şekillendiği ele alınmıştır. TBMM’de yapılan tartışmalar, Köy Enstitüleri’nin kalkınma ve eğitim politikalarının dönemin siyasi ve toplumsal yapısı üzerindeki çok yönlü etkilerini gözler önüne sermektedir. Araştırmanın temel veri kaynağını, TBMM’nin 1940-1954 yılları arasında gerçekleşen oturumlarına ait zabıt kayıtları oluşturmuştur. Bu yıllar, Köy Enstitüleri’nin kuruluşu, faaliyetleri ve kapanış süreci açısından önemli bir dönemi temsil etmektedir. Toplamda 1279 oturum kaydı arasında, doğrudan Köy Enstitüleri ile ilgili tartışmaları içeren 26 zabıt kaydı titizlikle seçilmiştir. Bu kayıtlar, Enstitü’lerin yasal temellerinden eğitim modeline, ideolojik etkilerinden toplumsal tepkilere kadar farklı açılardan ele alınan tartışmaları kapsamaktadır. Milletvekilleri, Köy Enstitüleri’nin sosyoekonomik kalkınma hedeflerine dair olumlu görüşlerin yanı sıra, kırsal toplum üzerinde yarattığı ideolojik etkiler ve eğitimdeki merkeziyetçi yaklaşımlar hakkında eleştiriler de dile getirmiştir. Araştırma sonuçları, Köy Enstitüleri’nin pedagojik, ideolojik ve sosyoekonomik yönünün dönemin Meclis tartışmalarına yansıdığını ve ayrıca politik düzlemde ele alındığını ortaya koymaktadır.
Köy Enstitüleri Zabıt Cerîdeleri Meclis Tartışmaları Eğitim Politakaları
This study examines how discussions on the Village Institutes, established as part of Turkey’s rural development and educational reforms during the Republican period, were shaped in the Turkish Grand National Assembly (TBMM). These discussions reveal the multifaceted impacts of the Village Institutes’ development and education policies on the political and social structures of the era. The primary data source consists of session records from TBMM between 1940 and 1954, an important period encompassing the establishment, operation, and closure of the Village Institutes. From a total of 1,279 session records, 26 were meticulously selected for their direct relevance to discussions on the Institutes. These records cover discussions on various aspects, including their legal foundations, educational model, ideological implications, and societal reactions. While some members of parliament expressed support for the socio-economic development goals of the Institutes, others criticized their ideological effects on rural society and their centralist approach to education. The results of the research show that the educational, ideological and socio-economic aspects of the Village Institutes were reflected in the parliamentary debates of the period and were also addressed at the political level.
Village Institutions Assembly Records Assembly Discussions Education Policies
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | EĞİTİM BİLİMLERİ |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 3 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 2 |