ÖZ
Bu araştırma, öğretmen adaylarının Eğitimde Program Geliştirme dersinde edindikleri bilgi ve becerilerin Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli (TYMM) inceleme raporlarına nasıl yansıdığını incelemeyi amaçlamaktadır. İç içe geçmiş tek durum deseni kullanılan çalışmada, 2023-2024 eğitim-öğretim yılı güz döneminde program geliştirme dersini alan 52 öğretmen adayının TYMM değerlendirme raporları tematik analiz yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma bulguları, TYMM'nin beş temel boyutunu ortaya koymaktadır: eğitim felsefesi, öğrenci profili, beceriler çerçevesi, programlar arası bileşenler ve bütüncül eğitim programı modeli. Öğretmen adaylarının raporları, modelin geleneksel değerleri çağdaş eğitim anlayışıyla harmanlayan yapısını, insan merkezli yaklaşımını ve erdem odaklı felsefesini ön plana çıkarmaktadır. Özellikle sosyal-duygusal becerilerin desteklenmesi ve dil becerilerinin yenilikçi yaklaşımlarla ele alınması konularında modelin güçlü yönleri vurgulanmıştır. Bununla birlikte, teknoloji entegrasyonu, görsel ve eleştirel okuryazarlık ile bireysel farklılıklar gibi temaların program geliştirme sürecinde daha fazla bütünleştirilmesi gerektiği belirtilmiştir. Model, ahlaki değerleri merkeze alan yaklaşımıyla öğrencilerin topluma uyumunu kolaylaştıran "değer temelli" bir yapı sunarken, teknolojik yetkinlik ile öz düzenleme becerilerini de dengeli bir şekilde ele almaktadır. Sonuçlar, TYMM'nin sürdürülebilir bir eğitim modeli sunma potansiyelini ortaya koyarken, başarılı uygulanması için öğretmen yetiştirme programlarının yeniden yapılandırılması ve paydaşlar arası iş birliğinin artırılması önerilmektedir.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli program geliştirme öğretmen adayları bütüncül eğitim erdem-değer-eylem modeli
Bu çalışma için Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu'ndan 28.11.2023 tarih ve 2023.14.312 sayılı kararı ile etik kurul onayı alınmıştır.
This study aims to examine how pre-service teachers reflect their knowledge and skills acquired in the Curriculum Development course in their analysis reports of the Turkish Century Education Model (TCEM). Using an embedded single-case design, the study analyzed TCEM evaluation reports of 52 pre-service teachers enrolled in the curriculum development course during the fall semester of 2023-2024 through thematic analysis. Research findings reveal five fundamental dimensions of TCEM: educational philosophy, student profile, skills framework, cross-curricular components, and holistic curriculum model. Pre-service teachers' reports highlight the model's structure that blends traditional values with contemporary educational understanding, its human-centered approach, and virtue-oriented philosophy. The findings particularly emphasize the model's strengths in supporting social-emotional skills and addressing language skills through innovative approaches. However, the study indicates the need for greater integration of themes such as technology integration, visual and critical literacy, and individual differences in the curriculum development process. While the model presents a "value-based" structure facilitating students' social adaptation through its morality-centered approach, it also balances technological competence with self-regulation skills. While the results demonstrate TCEM's potential to offer a sustainable educational model, successful implementation requires restructuring teacher training programs and enhancing stakeholder collaboration.
Turkish Century Education Model curriculum development pre-service teachers holistic education virtue-value-action model
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitimde Program Geliştirme, Eğitimde Program Değerlendirme, Değerler Eğitimi, Eğitimin Felsefi ve Sosyal Temelleri |
Bölüm | EĞİTİM BİLİMLERİ |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 30 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 2 |