ABSTRACT
This study aims to examine the relationship between university students’ levels of political sensitivity and their sense of belonging. Political sensitivity refers to individuals’ awareness, interest, and responsiveness to political events, while belonging expresses whether individuals perceive themselves as part of a social group. The study was conducted using a quantitative research design with a relational survey model. The sample consisted of 431 university students. Data were collected using the “Political Sensitivity Scale” and the “General Belongingness Scale.” Descriptive statistics and Pearson correlation analysis were used to analyze the data. The findings revealed that both political sensitivity and general belonging levels of students were at a moderate level. A positive but weak significant relationship was found between the sub-dimension of feeling accepted and political sensitivity. However, no statistically significant relationship was observed between general belonging and political sensitivity. These results suggest that political sensitivity is shaped not only by the level of belonging but also by contextual, emotional, and identity-based factors. The study highlights that in order to enhance the democratic participation of young individuals, it is not sufficient to provide only political knowledge; it is also necessary to support their social inclusion, sense of acceptance, and belonging.
Political Sensitivity Belonging Political Participation Youth.
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin politik duyarlılık düzeyleri ile aidiyet düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Politik duyarlılık, bireylerin siyasal olaylara karşı farkındalık, ilgi ve tepki düzeylerini; aidiyet ise bireylerin kendilerini bir topluluğun parçası olarak hissedip hissetmediklerini ifade etmektedir. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinin kullanıldığı çalışmanın örneklemini 431 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Veriler, “Politik Duyarlılık Ölçeği” ve “Genel Aidiyet Ölçeği” ile toplanmış, analizlerde betimsel istatistikler ve Pearson korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Bulgular, öğrencilerin politik duyarlılıklarının ve genel aidiyet düzeylerinin orta seviyede olduğunu ortaya koymuştur. Özellikle kabul edilme hissi ile politik duyarlılık arasında pozitif yönlü ancak düşük düzeyde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Genel aidiyet ile politik duyarlılık arasında ise anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir. Elde edilen bulgular, politik duyarlılığın bireylerin yalnızca aidiyet düzeyiyle değil; bağlamsal, duygusal ve kimliksel unsurlarla birlikte şekillendiğini göstermektedir. Çalışma, gençlerin demokratik katılımının güçlenebilmesi için yalnızca bilgi değil, aynı zamanda sosyal kabul ve aidiyetin de desteklenmesi gerektiğini vurgulamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyaset Sosyolojisi |
Bölüm | SOSYOLOJİ |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 20 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 2 |