Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

DEMOGRAFİK DÖNÜŞÜM VE DÜNYADA GÜMÜŞ EKONOMİ UYGULAMA ÖRNEKLERİ

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 1, 365 - 378, 30.06.2025
https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1640092

Öz

Bu çalışmada, dünyada yaşanan demografik dönüşümün yol açtığı nüfusun yaşlanması olgusunun birlikte getirdiği sorunlardan ziyade fırsatlara odaklanan gümüş ekonomi uygulamaları ele alınmaktadır. Literatür taramasına dayalı olarak yapılan çalışmada, dezavantajlı bir grup olan yaşlıların, yaşam kalitelerinin artması ve daha bağımsız bir yaşam sürdürebilmeleri için ihtiyaç duydukları ürün ve hizmetlere taleplerinin arttığı ve buna bağlı olarak yeni bir alanın ortaya çıktığı gözlenmektedir. Gümüş ekonomide bağlamında ortaya çıkan ürün ve hizmetler; geriatri, geronteknoloji, sosyal hizmet gibi alanlarda yoğunlaşan genelde piyasa odaklı uygulamalardır. Bu uygulamaların çeşitlilik olarak 20 farklı alanda olduğu ve dünyada her bir alanda farklı uygulama örneklerinin var olduğu görülmektedir. Bu uygulamalar daha çok, evde bakım hizmetleri, konut ve konut içi tasarımı, giyilebilir teknolojiler, bilgi işlem teknolojileri, perakende alışveriş, sağlık ve spor, turizm gibi alanlarda yoğunlaşmaktadır. Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerin hızlı bir demografik dönüşüm yaşayacak olmaları, gümüş ekonomi alanına yönelik tedbirlerin alınması ve çalışmaların yapılması gerektiğini göstermektedir.

Kaynakça

  • Apak, E., Apak, H., ve Doğan, B. (2021). Kırsal alanda yaşayan yaşlılarda sosyal dışlanma: sosyodemografik değişkenlerle ilişkiler. Akademik MATBUAT, 5(2), 143-164.
  • Arnold, G., Krancioch, S. (2008). Current strategies in the retail industry for best-agers. F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon. Business Opportunities in an Era of Demographic Change. Heidelberg: Springer, (149-159 s.).
  • Aslan, Ö., Gültekin, T., & Irmak, H. S. (2023). Gümüş ekonomi üzerine swot analizi. Sosyal Güvence, (23), 951-968.
  • Başaran, N. (2024). Yaşlılara yönelik sosyal politika uygulamaları olarak aktif yaşlanma ve gümüş ekonomi stratejilerinin dünya ve türkiye perspektifinden değerlendirilmesi. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 24(2), 48-64.
  • Bran, F., Popescu, M. L., ve Stanciu, P. (2016). Perspectives of silver economy in European Union. Revista de Management Comparat International, 17(2), 130-135
  • Barkovic-Bojanić, I.., ve Erceg, A. (2017). Silver economy: demographic change and economic opportunity. Under the auspices of the President of the Republic of Croatia, 1005.
  • Drutchas, A., Lee, D. S., Levine, S., Greenwald, J. L., ve Jacobsen, J. (2023). Aging is not an illness: exploring geriatricians' resistance to serious illness conversations. Journal of Pain and Symptom Management, 66(3), e313-e317.
  • Demirel, S., ve Aslan, T. (2024). sosyal güvenlik reformu ve finansal etkileri. M. Topcu (Ed.) Finans Alanında Akademik Analizler, Yaz Yayınları (23-49 s.).
  • Demirbilek, T., & Özgür, A. Ö. (2017). Gümüş ekonomi ve aktif yaşlanma bağlamında yaşlı istihdamı. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 10(1), 14-28.
  • Durğun, A., ve Merde, E. (2023). Türkiye'de yaşlılara yönelik sosyal politika ve sosyal hizmet analizi. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, 9 (18), 38-62.
  • Eatock, D. (2015). The silver economy: opportunities from ageing. European Parliamentary Research Service Briefing, 18.
  • Eitner, C., Enste, P., Naegele, G., Leve, V. (2008). The discovery and development of the silver market in Germany, F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon. Business Opportunities in an Era of Demographic Change. Heidelberg: Springer, (309-324 s.).
  • Fukuda, R. (2008). Gerontechnology for a super-aged society, F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon. Business Opportunities in an Era of Demographic Change. Heidelberg: Springer, (79-89 s.).
  • Grossberg, K. A. (2008). The golden opportunity of silver marketing: the case of housing and financial services. F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon. Business Opportunities in an Era of Demographic Change. Heidelberg: Springer, (395-407 s.).
  • Gürsoy Çuhadar, S., ve Lordoğlu, K. (2016). Demografik dönüşüm sürecinde Türkiye'de yaşlanma ve sorunlar. İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, (54), 63-80.
  • Jentoft E. E., Sandset, T., & Haldar, M. (2025) Problematizing loneliness as a public health issue: an analysis of policy in the United Kingdom, Critical Policy Studies, 19:1, 1-18.
  • Kelly, N., ve Kelliher, F. (2022). Mining for silver: the role of micro-firm adaptive strategizing capabilities in harnessing senior tourism. Small Enterprise Research, 29(1), 36-51.
  • Klimczuk, A. (2012). Supporting the development of gerontechnology as part of silver economy building. Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research, 2(2), 52-56.
  • Klimczuk, A. (2016). Comparative analysis of national and regional models of the silver economy in the European Union. International Journal of Ageing and Later Life, 10(2), 31-59.
  • Kohlbacher, F., Herstatt, C., Schweisfurth, T. (2008). Product development for the silver market, F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon. Business Opportunities in an Era of Demographic Change. Heidelberg: Springer, (4-12 s.).
  • Korkmaz, A., & Korkut, G. (2018). Gümüş ekonomi ve aktif yaşlanma bağlamında toplumsal katılım. İş ve Hayat, 4(8), 257-272.
  • Lenihan, A. C., ve McGuirk, H. (2022). Small enterprises and the silver economy. Small Enterprise Research, 29(1), 1-5.
  • McGuirk, H., Lenihan, A. C., ve Lenihan, N. (2022). Awareness and potential of the silver economy for enterprises: a European regional level study. Small Enterprise Research, 29(1), 6-19.
  • Mitchell, E., Walker, R. (2020). Global ageing: successes, challenges and opportunities. Br J Hosp Med (Lond). 2020 Feb 2;81(2):1-9.
  • Murata, H. (2008). The business of aging: ten succussful strategies for a diverse market. F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon. Business Opportunities in an Era of Demographic Change. Heidelberg: Springer, (279-294 s.).
  • Rainer, S. (2013). Social participation and social engagement of elderly people. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 780-785.
  • Schulz, E., ve Radvansky, M. (2014). Impact of ageing populations on silver economy, health and long-term care workforce (No. D12. 4). NEUJOBS Policy Brief.
  • Östlund, B. (2008). Silver age innovators: a new approach to old users. F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon. Business Opportunities in an Era of Demographic Change. Heidelberg: Springer, (15-26 s.).
  • Ross, K. (2024). Gendered agism in the media industry: Disavowal, discrimination and the pushback. Journal of Women & Aging, 36(1), 61-77.
  • Sabatini, S., Rupprecht, F., Kaspar, R., Klusmann, V., Kornadt, A., Nikitin, J., ... & Wahl, H. W. (2024). Successful aging and subjective aging: toward a framework to research a neglected connection. The Gerontologist, gnae051.
  • Tempest, S., Barnatt, C., Coupland, C. (2008). Grey power: developing older customer strategies. F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon. Business Opportunities in an Era of Demographic Change. Heidelberg: Springer, (203-216 s.).
  • Usui, C. (2008). Japan’s population aging and silver industries, F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon. Business Opportunities in an Era of Demographic Change. Heidelberg: Springer, (325-337 s.).
  • Uzkurt, B. K. (2023). Toplumsal ve ekonomik bir dönüşüm olarak gümüş ekonomi modeli. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi= Journal of Consumer and Consumption Research, 15(1), 299-324.
  • Zhang, N., Zhang, J., Yang, Q., Skitmore, M., Yang, N., Shi, B., ... & Qin, X. (2024). The impact of transport inclusion on active Aging: A perceived value analysis. Transportation research part D: transport and environment, 127, 104029.
  • Zsarnoczky, M. (2016). Silver tourism. International Scientific Days, 19-20.
  • URL-1: https://www.odysseytraveller.com/
  • URL-2: https://www.homeinstead.com/

Demographic Change and Examples of Silver Economy Practices in the World

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 1, 365 - 378, 30.06.2025
https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1640092

Öz

This study focuses on silver economy practices that focus on opportunities rather than problems brought about by the aging of the population caused by the demographic transformation in the world. Based on a literature review, the study argues that the older people, a disadvantaged group, have increased their demand for the products and services they need to improve their quality of life and lead a more independent life, and accordingly, a new field has emerged. The products and services emerging in the context of the silver economy are generally market-oriented practices concentrated in areas such as geriatrics, gerontology, social work. It is seen that these practices are in 20 different fields in terms of diversity and there are examples of different practices in each field in the world. These applications are mostly concentrated in areas such as home care services, housing and interior design, wearable technologies, information technologies, retail shopping, health and sports, and tourism. The fact that developing countries such as Turkey will experience a rapid demographic transformation shows that measures should be taken and studies should be carried out in the field of silver economy.

Kaynakça

  • Apak, E., Apak, H., ve Doğan, B. (2021). Kırsal alanda yaşayan yaşlılarda sosyal dışlanma: sosyodemografik değişkenlerle ilişkiler. Akademik MATBUAT, 5(2), 143-164.
  • Arnold, G., Krancioch, S. (2008). Current strategies in the retail industry for best-agers. F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon. Business Opportunities in an Era of Demographic Change. Heidelberg: Springer, (149-159 s.).
  • Aslan, Ö., Gültekin, T., & Irmak, H. S. (2023). Gümüş ekonomi üzerine swot analizi. Sosyal Güvence, (23), 951-968.
  • Başaran, N. (2024). Yaşlılara yönelik sosyal politika uygulamaları olarak aktif yaşlanma ve gümüş ekonomi stratejilerinin dünya ve türkiye perspektifinden değerlendirilmesi. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 24(2), 48-64.
  • Bran, F., Popescu, M. L., ve Stanciu, P. (2016). Perspectives of silver economy in European Union. Revista de Management Comparat International, 17(2), 130-135
  • Barkovic-Bojanić, I.., ve Erceg, A. (2017). Silver economy: demographic change and economic opportunity. Under the auspices of the President of the Republic of Croatia, 1005.
  • Drutchas, A., Lee, D. S., Levine, S., Greenwald, J. L., ve Jacobsen, J. (2023). Aging is not an illness: exploring geriatricians' resistance to serious illness conversations. Journal of Pain and Symptom Management, 66(3), e313-e317.
  • Demirel, S., ve Aslan, T. (2024). sosyal güvenlik reformu ve finansal etkileri. M. Topcu (Ed.) Finans Alanında Akademik Analizler, Yaz Yayınları (23-49 s.).
  • Demirbilek, T., & Özgür, A. Ö. (2017). Gümüş ekonomi ve aktif yaşlanma bağlamında yaşlı istihdamı. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 10(1), 14-28.
  • Durğun, A., ve Merde, E. (2023). Türkiye'de yaşlılara yönelik sosyal politika ve sosyal hizmet analizi. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, 9 (18), 38-62.
  • Eatock, D. (2015). The silver economy: opportunities from ageing. European Parliamentary Research Service Briefing, 18.
  • Eitner, C., Enste, P., Naegele, G., Leve, V. (2008). The discovery and development of the silver market in Germany, F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon. Business Opportunities in an Era of Demographic Change. Heidelberg: Springer, (309-324 s.).
  • Fukuda, R. (2008). Gerontechnology for a super-aged society, F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon. Business Opportunities in an Era of Demographic Change. Heidelberg: Springer, (79-89 s.).
  • Grossberg, K. A. (2008). The golden opportunity of silver marketing: the case of housing and financial services. F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon. Business Opportunities in an Era of Demographic Change. Heidelberg: Springer, (395-407 s.).
  • Gürsoy Çuhadar, S., ve Lordoğlu, K. (2016). Demografik dönüşüm sürecinde Türkiye'de yaşlanma ve sorunlar. İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, (54), 63-80.
  • Jentoft E. E., Sandset, T., & Haldar, M. (2025) Problematizing loneliness as a public health issue: an analysis of policy in the United Kingdom, Critical Policy Studies, 19:1, 1-18.
  • Kelly, N., ve Kelliher, F. (2022). Mining for silver: the role of micro-firm adaptive strategizing capabilities in harnessing senior tourism. Small Enterprise Research, 29(1), 36-51.
  • Klimczuk, A. (2012). Supporting the development of gerontechnology as part of silver economy building. Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research, 2(2), 52-56.
  • Klimczuk, A. (2016). Comparative analysis of national and regional models of the silver economy in the European Union. International Journal of Ageing and Later Life, 10(2), 31-59.
  • Kohlbacher, F., Herstatt, C., Schweisfurth, T. (2008). Product development for the silver market, F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon. Business Opportunities in an Era of Demographic Change. Heidelberg: Springer, (4-12 s.).
  • Korkmaz, A., & Korkut, G. (2018). Gümüş ekonomi ve aktif yaşlanma bağlamında toplumsal katılım. İş ve Hayat, 4(8), 257-272.
  • Lenihan, A. C., ve McGuirk, H. (2022). Small enterprises and the silver economy. Small Enterprise Research, 29(1), 1-5.
  • McGuirk, H., Lenihan, A. C., ve Lenihan, N. (2022). Awareness and potential of the silver economy for enterprises: a European regional level study. Small Enterprise Research, 29(1), 6-19.
  • Mitchell, E., Walker, R. (2020). Global ageing: successes, challenges and opportunities. Br J Hosp Med (Lond). 2020 Feb 2;81(2):1-9.
  • Murata, H. (2008). The business of aging: ten succussful strategies for a diverse market. F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon. Business Opportunities in an Era of Demographic Change. Heidelberg: Springer, (279-294 s.).
  • Rainer, S. (2013). Social participation and social engagement of elderly people. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 780-785.
  • Schulz, E., ve Radvansky, M. (2014). Impact of ageing populations on silver economy, health and long-term care workforce (No. D12. 4). NEUJOBS Policy Brief.
  • Östlund, B. (2008). Silver age innovators: a new approach to old users. F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon. Business Opportunities in an Era of Demographic Change. Heidelberg: Springer, (15-26 s.).
  • Ross, K. (2024). Gendered agism in the media industry: Disavowal, discrimination and the pushback. Journal of Women & Aging, 36(1), 61-77.
  • Sabatini, S., Rupprecht, F., Kaspar, R., Klusmann, V., Kornadt, A., Nikitin, J., ... & Wahl, H. W. (2024). Successful aging and subjective aging: toward a framework to research a neglected connection. The Gerontologist, gnae051.
  • Tempest, S., Barnatt, C., Coupland, C. (2008). Grey power: developing older customer strategies. F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon. Business Opportunities in an Era of Demographic Change. Heidelberg: Springer, (203-216 s.).
  • Usui, C. (2008). Japan’s population aging and silver industries, F. Kohlbacher, C. Herstatt (Eds.), The Silver Market Phenomenon. Business Opportunities in an Era of Demographic Change. Heidelberg: Springer, (325-337 s.).
  • Uzkurt, B. K. (2023). Toplumsal ve ekonomik bir dönüşüm olarak gümüş ekonomi modeli. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi= Journal of Consumer and Consumption Research, 15(1), 299-324.
  • Zhang, N., Zhang, J., Yang, Q., Skitmore, M., Yang, N., Shi, B., ... & Qin, X. (2024). The impact of transport inclusion on active Aging: A perceived value analysis. Transportation research part D: transport and environment, 127, 104029.
  • Zsarnoczky, M. (2016). Silver tourism. International Scientific Days, 19-20.
  • URL-1: https://www.odysseytraveller.com/
  • URL-2: https://www.homeinstead.com/
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yaşlılık Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emrah Apak 0000-0002-4392-6757

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2025
Kabul Tarihi 11 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Apak, E. (2025). DEMOGRAFİK DÖNÜŞÜM VE DÜNYADA GÜMÜŞ EKONOMİ UYGULAMA ÖRNEKLERİ. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 365-378. https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1640092

Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.