Bu çalışmada, dünyada yaşanan demografik dönüşümün yol açtığı nüfusun yaşlanması olgusunun birlikte getirdiği sorunlardan ziyade fırsatlara odaklanan gümüş ekonomi uygulamaları ele alınmaktadır. Literatür taramasına dayalı olarak yapılan çalışmada, dezavantajlı bir grup olan yaşlıların, yaşam kalitelerinin artması ve daha bağımsız bir yaşam sürdürebilmeleri için ihtiyaç duydukları ürün ve hizmetlere taleplerinin arttığı ve buna bağlı olarak yeni bir alanın ortaya çıktığı gözlenmektedir. Gümüş ekonomide bağlamında ortaya çıkan ürün ve hizmetler; geriatri, geronteknoloji, sosyal hizmet gibi alanlarda yoğunlaşan genelde piyasa odaklı uygulamalardır. Bu uygulamaların çeşitlilik olarak 20 farklı alanda olduğu ve dünyada her bir alanda farklı uygulama örneklerinin var olduğu görülmektedir. Bu uygulamalar daha çok, evde bakım hizmetleri, konut ve konut içi tasarımı, giyilebilir teknolojiler, bilgi işlem teknolojileri, perakende alışveriş, sağlık ve spor, turizm gibi alanlarda yoğunlaşmaktadır. Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerin hızlı bir demografik dönüşüm yaşayacak olmaları, gümüş ekonomi alanına yönelik tedbirlerin alınması ve çalışmaların yapılması gerektiğini göstermektedir.
This study focuses on silver economy practices that focus on opportunities rather than problems brought about by the aging of the population caused by the demographic transformation in the world. Based on a literature review, the study argues that the older people, a disadvantaged group, have increased their demand for the products and services they need to improve their quality of life and lead a more independent life, and accordingly, a new field has emerged. The products and services emerging in the context of the silver economy are generally market-oriented practices concentrated in areas such as geriatrics, gerontology, social work. It is seen that these practices are in 20 different fields in terms of diversity and there are examples of different practices in each field in the world. These applications are mostly concentrated in areas such as home care services, housing and interior design, wearable technologies, information technologies, retail shopping, health and sports, and tourism. The fact that developing countries such as Turkey will experience a rapid demographic transformation shows that measures should be taken and studies should be carried out in the field of silver economy.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yaşlılık Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 11 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 1 |
Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.