Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEKNOLOJİ DESTEKLİ ÖĞRETİMİN ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİ AKADEMİK BAŞARILARINA VE FEN KONULARINA YÖNELİK İLGİLERİNE ETKİSİ

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 1, 23 - 32, 30.06.2025

Öz

Bu araştırmanın amacı, teknoloji destekli fen öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları ve fen konularına yönelik ilgileri üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmada yarı deneysel desenlerden ön test-son test eşleştirilmiş kontrol gruplu model kullanılmıştır. 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Karaman'da bir ortaokulun 6. sınıfında eğitim gören 52 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Veriler, Güneş Sistemi Ünitesine Yönelik Akademik Başarı Testi ve Fen Konularına Yönelik İlgi Ölçeği aracılığı ile toplanmıştır. Uygulama toplam beş hafta sürmüştür. Kontrol grubunda dersler mevcut programa göre işlenirken, deney grubunda teknoloji destekli fen öğretimi ile dersler işlenmiştir. Araştırma sonucunda teknoloji destekli fen öğretiminin akademik başarı üzerinde anlamlı bir etki yarattığını ve bu etkinin deney grubu lehine olduğu bulunmuştur. Ancak fen konularına yönelik ilgide, deney grubunun puanlarında artış olmasına rağmen, iki grup arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Araştırma sonuçlarına göre, fen bilimleri derslerinde teknoloji kullanımının artırılması, sadece Güneş Sistemi ve Tutulmalar ünitesinde değil, diğer ünitelerde de teknolojiden yararlanılması ve okullara gerekli teknoloji altyapısı ve materyallerinin sağlanması gibi öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akçay, H., Tüysüz, C., Feyizoğlu, B., & Uçar, V. (2007). Bilgisayar destekli kimya öğretiminin öğrenci başarısı ve tutumuna etkisine bir örnek: Radyoaktivite. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 98-106.
  • Alexander, J. M., Johnson, K. E., Albano, J., Freygang, T.& Scott, B. (2006) Relations between intelligence and the development of metaconceptual knowledge. Metacognition and Learning, 1, 51-67.
  • Asan, A. and Haliloğlu, Z. (2005). Implementing project-based learning in computer classroom. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3), 68-81.
  • Azar, A., & Şengüleç, Ö. A. (2011). Computer-Assisted and Laboratory-Assisted Teaching Methods in Physics Teaching: The Effect on Student Physics Achievement and Attitude towards Physics. Eurasian Journal of Physics and Chemistry Education, 3(SI), 43-50.
  • Bell, R. L. & Trundle, K. C. (2008). The use of a computer simulation to promote scientific conceptions of moon phases. Journal of Research in Science Teaching, 45(3), 346–372.
  • Bozkurt, E., & Sarıkoç, A. (2008). Fizik eğitiminde sanal laboratuvar, geleneksel laboratuvarın yerini tutabilir mi? Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 89-100.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. (11. Baskı).
  • Carlsen, D. D. & Andre, T. (1992). Use of a microcomputer simulation and conceptual change text to overcome student preconceptions about electric circuits. Journal of Computer-Based Instruction, 19(4), 105-109.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. (2nd ed.).
  • Çetin, O., & Günay, Y. (2010). Fen eğitiminde web tabanlı öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(38), 19-34.
  • Çinici, A., Özden, M., Akgün, A., Ekici, M., & Yalçın, H. (2013). Sanal ve geleneksel laboratuvar uygulamalarının 5. sınıf öğrencilerinin ışık ve ses ünitesiyle ilgili başarıları üzerine etkisinin karşılaştırılması. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 92-106.
  • Demirci Güler, M. P., & Irmak, B. (2018). Fen eğitiminde teknoloji kullanımı üzerine yapılan çalışmaların içerik analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2473-2496.
  • Doğan, R. N. (2025). Fen bilimleri dersi canlılar dünyası ünitesinde eğitsel oyunların kullanılmasının 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarı ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına etkisi (Unpublished master’s thesis). Necmettin Erbakan University, Konya.
  • Emrahoğlu, N., & Bülbül, O. (2010). 9. Sınıf fizik dersi optik ünitesinin bilgisayar destekli öğretiminde kullanılan animasyonların ve simülasyonların akademik başarıya ve akılda kalıcılığa etkisinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 409-422.
  • Gibson, H. L. & Chase, C. (2002). Longitudinal impact of an inquiry-based science program on middle school students’ attitudes toward science. Science Education, 86(12), 693-705.
  • Güven, G., & Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8. sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68-79.
  • Güvercin, Z. (2010). Fizik dersinde simülasyon destekli yazılımın öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa etkisi (Unpublished master’s thesis). Çukurova University, Adana.
  • Hamilton, D., McKechnie, J., Edgerton, E., & Wilson, C. (2021). Immersive virtual reality as a pedagogical tool in education: a systematic literature review of quantitative learning outcomes and experimental design. Journal of Computers in Education, 8(1), 1-32.
  • Hwang, G. J., & Chien, S. Y. (2022). Definition, roles, and potential research issues of the metaverse in education: An artificial intelligence perspective. British Journal of Educational Technology, 3(2022), 1-6.
  • Jensen, L., & Konradsen, F. (2018). A review of the use of virtual reality head-mounted displays in education and training. Education and Information Technologies, 23(4), 1515-1529.
  • Jimoyiannis, A. & Komis, V. (2001). Computer simulations in physics teaching and learning a case study on students’ understanding of trajectory motion. Computer & Education, 2(3), 183-204.
  • Karamustafaoğlu, O., Aydın, M., ve Özmen, H. (2005). Bilgisayar destekli fizik etkinliklerinin öğrenci kazanımlarına etkisi: basit harmonik hareket örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4), 67-81.
  • Karamustafaoğlu, O., Çakır, R. & Topuz, F. (2012, June). Fen öğretiminde öğretmenlerin derslerinde materyal ve teknoloji kullanımına yönelik tutumlarının incelenmesi. X. National Science and Mathematics Education Congress.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Publishing.
  • Kenar, İ. & Balcı, M. (2013). Öğrencilerin derslerde teknoloji ürünü kullanımına yönelik tutumu: Bir ölçek geliştirme çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(22), 249-262.
  • Kerdvibulvech, C. (2022, June). Exploring the impacts of COVID-19 on digital and metaverse games. In HCI International 2022 Posters: 24th International Conference on Human-Computer Interaction.
  • Kıyıcı, G., & Yumuşak, A. (2005). Fen bilgisi laboratuvarı dersinde bilgisayar destekli etkinlikleri öğrenci kazanımları üzerine etkisi; Asit-baz kavramları ve titrasyon konusu örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4), 130-134.
  • Kim, Y. M., Rhiu, I., & Yun, M. H. (2020). A systematic review of a virtual reality system from the perspective of user experience. Journal of Human–Computer Interaction, 36(10), 893-910.
  • Kramarski, B. & Feldman, Y. (2000). Internet in the classroom: Effects on reading comprehension, motivation and metacognitive awareness. Educational Media International, 37(3), 149-155.
  • Lockee, B. B. (2021). Online education in the post-COVID era. Nature Electronics, 4(1), 5-6.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: MEB.
  • Meriçelli, M. & Uluyol, Ç. (2016). “Web ve mobil destekli harmanlanmış öğrenme ortamlarının öğrencilerin motivasyon ve akademik başarılarına etkisi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(9), 1308- 2140.
  • Ortaakarsu, F., & Sülün, Y. (2025). Fen öğretiminde WEB 2.0 araçlarının akademik başarı, motivasyon ve hatırlama düzeyine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (63), 81-117. https://doi.org/10.53444/deubefd.1453281
  • Özmen, H. & Kolomuç, A. (2004). Bilgisayarlı öğretimin çözeltiler konusundaki öğrenci başarısına etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 57-68.
  • Radianti, J., Majchrzak, T. A., Fromm, J. & Wohlgenannt, I. (2020). A systematic review of immersive virtual reality applications for higher education: Design elements, lessons learned, and research agenda. Computers & Education, 147, 103778.
  • Saka, A., & Yılmaz, M. (2005). Bilgisayar Destekli Fizik Öğretiminde Çalışma Yapraklarına Dayalı Materyal Geliştirme ve Uygulama. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3), 120-131.
  • Şahin, S. (2016). Eğitimde bilişim teknolojileri. I-II. Pegem Citation Index, 001-566.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, Pearson.
  • Tokur, F. (2011). TGA stratejisinin fen bilgisi öğretmen adaylarının bitkilerde büyüme-gelişme konusunu anlamalarına etkisi (Unpublished master’s thesis). Adıyaman University, Adıyaman.
  • Yaman, S., & Önder, F. (2006). İlköğretim öğrencilerinin fen bilgisi dersine bakış açılarını belirlemeye yönelik bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 339-346.
  • Yeşiltepe, K. (2019). Arcs motivasyon modelinin fen bilimleri dersi güneş sistemi ve tutulmalar ünitesinde öğrencilerin akademik başarısı ve motivasyonuna etkisi (Unpublished master’s thesis). Ömer Halisdemir University, Niğde.

THE EFFECT OF TECHNOLOGY SUPPORTED EDUCATION ON THE ACADEMIC ACHIEVEMENT OF MIDDLE SCHOOL STUDENTS IN SCIENCE LESSONS AND THEIR INTEREST IN SCIENCE TOPICS

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 1, 23 - 32, 30.06.2025

Öz

The aim of this study is to examine the effects of technology-supported science education on the academic achievement and interest in science subjects of 6th grade students. A pre-test-post-test matched control group model, one of the quasi-experimental designs, was used in the study. The sample of the study consisted of 52 students studying in the 6th grade of a middle school in Karaman in the 2022-2023 academic year. Data were collected through the Academic Achievement Test for the Solar System Unit and the Interest Scale for Science Subjects. The application was carried out for 5 weeks. While the lessons were taught according to the current program in the control group, the lessons were taught with technology-supported science education in the experimental group. As a result of the research, it was found that technology-supported science education had a significant effect on academic achievement and this effect was in favor of the experimental group. However, despite the increase in the scores of the experimental group in terms of interest in science subjects, no significant difference was found between the two groups. According to the results of the research, suggestions were made such as increasing the use of technology in science classes, using technology not only in the Solar System and Eclipses unit but also in other units, and providing schools with the necessary technology infrastructure and materials.

Kaynakça

  • Akçay, H., Tüysüz, C., Feyizoğlu, B., & Uçar, V. (2007). Bilgisayar destekli kimya öğretiminin öğrenci başarısı ve tutumuna etkisine bir örnek: Radyoaktivite. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 98-106.
  • Alexander, J. M., Johnson, K. E., Albano, J., Freygang, T.& Scott, B. (2006) Relations between intelligence and the development of metaconceptual knowledge. Metacognition and Learning, 1, 51-67.
  • Asan, A. and Haliloğlu, Z. (2005). Implementing project-based learning in computer classroom. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3), 68-81.
  • Azar, A., & Şengüleç, Ö. A. (2011). Computer-Assisted and Laboratory-Assisted Teaching Methods in Physics Teaching: The Effect on Student Physics Achievement and Attitude towards Physics. Eurasian Journal of Physics and Chemistry Education, 3(SI), 43-50.
  • Bell, R. L. & Trundle, K. C. (2008). The use of a computer simulation to promote scientific conceptions of moon phases. Journal of Research in Science Teaching, 45(3), 346–372.
  • Bozkurt, E., & Sarıkoç, A. (2008). Fizik eğitiminde sanal laboratuvar, geleneksel laboratuvarın yerini tutabilir mi? Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 89-100.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. (11. Baskı).
  • Carlsen, D. D. & Andre, T. (1992). Use of a microcomputer simulation and conceptual change text to overcome student preconceptions about electric circuits. Journal of Computer-Based Instruction, 19(4), 105-109.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. (2nd ed.).
  • Çetin, O., & Günay, Y. (2010). Fen eğitiminde web tabanlı öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(38), 19-34.
  • Çinici, A., Özden, M., Akgün, A., Ekici, M., & Yalçın, H. (2013). Sanal ve geleneksel laboratuvar uygulamalarının 5. sınıf öğrencilerinin ışık ve ses ünitesiyle ilgili başarıları üzerine etkisinin karşılaştırılması. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 92-106.
  • Demirci Güler, M. P., & Irmak, B. (2018). Fen eğitiminde teknoloji kullanımı üzerine yapılan çalışmaların içerik analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2473-2496.
  • Doğan, R. N. (2025). Fen bilimleri dersi canlılar dünyası ünitesinde eğitsel oyunların kullanılmasının 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarı ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına etkisi (Unpublished master’s thesis). Necmettin Erbakan University, Konya.
  • Emrahoğlu, N., & Bülbül, O. (2010). 9. Sınıf fizik dersi optik ünitesinin bilgisayar destekli öğretiminde kullanılan animasyonların ve simülasyonların akademik başarıya ve akılda kalıcılığa etkisinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 409-422.
  • Gibson, H. L. & Chase, C. (2002). Longitudinal impact of an inquiry-based science program on middle school students’ attitudes toward science. Science Education, 86(12), 693-705.
  • Güven, G., & Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8. sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68-79.
  • Güvercin, Z. (2010). Fizik dersinde simülasyon destekli yazılımın öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa etkisi (Unpublished master’s thesis). Çukurova University, Adana.
  • Hamilton, D., McKechnie, J., Edgerton, E., & Wilson, C. (2021). Immersive virtual reality as a pedagogical tool in education: a systematic literature review of quantitative learning outcomes and experimental design. Journal of Computers in Education, 8(1), 1-32.
  • Hwang, G. J., & Chien, S. Y. (2022). Definition, roles, and potential research issues of the metaverse in education: An artificial intelligence perspective. British Journal of Educational Technology, 3(2022), 1-6.
  • Jensen, L., & Konradsen, F. (2018). A review of the use of virtual reality head-mounted displays in education and training. Education and Information Technologies, 23(4), 1515-1529.
  • Jimoyiannis, A. & Komis, V. (2001). Computer simulations in physics teaching and learning a case study on students’ understanding of trajectory motion. Computer & Education, 2(3), 183-204.
  • Karamustafaoğlu, O., Aydın, M., ve Özmen, H. (2005). Bilgisayar destekli fizik etkinliklerinin öğrenci kazanımlarına etkisi: basit harmonik hareket örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4), 67-81.
  • Karamustafaoğlu, O., Çakır, R. & Topuz, F. (2012, June). Fen öğretiminde öğretmenlerin derslerinde materyal ve teknoloji kullanımına yönelik tutumlarının incelenmesi. X. National Science and Mathematics Education Congress.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Publishing.
  • Kenar, İ. & Balcı, M. (2013). Öğrencilerin derslerde teknoloji ürünü kullanımına yönelik tutumu: Bir ölçek geliştirme çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(22), 249-262.
  • Kerdvibulvech, C. (2022, June). Exploring the impacts of COVID-19 on digital and metaverse games. In HCI International 2022 Posters: 24th International Conference on Human-Computer Interaction.
  • Kıyıcı, G., & Yumuşak, A. (2005). Fen bilgisi laboratuvarı dersinde bilgisayar destekli etkinlikleri öğrenci kazanımları üzerine etkisi; Asit-baz kavramları ve titrasyon konusu örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4), 130-134.
  • Kim, Y. M., Rhiu, I., & Yun, M. H. (2020). A systematic review of a virtual reality system from the perspective of user experience. Journal of Human–Computer Interaction, 36(10), 893-910.
  • Kramarski, B. & Feldman, Y. (2000). Internet in the classroom: Effects on reading comprehension, motivation and metacognitive awareness. Educational Media International, 37(3), 149-155.
  • Lockee, B. B. (2021). Online education in the post-COVID era. Nature Electronics, 4(1), 5-6.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: MEB.
  • Meriçelli, M. & Uluyol, Ç. (2016). “Web ve mobil destekli harmanlanmış öğrenme ortamlarının öğrencilerin motivasyon ve akademik başarılarına etkisi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(9), 1308- 2140.
  • Ortaakarsu, F., & Sülün, Y. (2025). Fen öğretiminde WEB 2.0 araçlarının akademik başarı, motivasyon ve hatırlama düzeyine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (63), 81-117. https://doi.org/10.53444/deubefd.1453281
  • Özmen, H. & Kolomuç, A. (2004). Bilgisayarlı öğretimin çözeltiler konusundaki öğrenci başarısına etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 57-68.
  • Radianti, J., Majchrzak, T. A., Fromm, J. & Wohlgenannt, I. (2020). A systematic review of immersive virtual reality applications for higher education: Design elements, lessons learned, and research agenda. Computers & Education, 147, 103778.
  • Saka, A., & Yılmaz, M. (2005). Bilgisayar Destekli Fizik Öğretiminde Çalışma Yapraklarına Dayalı Materyal Geliştirme ve Uygulama. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3), 120-131.
  • Şahin, S. (2016). Eğitimde bilişim teknolojileri. I-II. Pegem Citation Index, 001-566.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, Pearson.
  • Tokur, F. (2011). TGA stratejisinin fen bilgisi öğretmen adaylarının bitkilerde büyüme-gelişme konusunu anlamalarına etkisi (Unpublished master’s thesis). Adıyaman University, Adıyaman.
  • Yaman, S., & Önder, F. (2006). İlköğretim öğrencilerinin fen bilgisi dersine bakış açılarını belirlemeye yönelik bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 339-346.
  • Yeşiltepe, K. (2019). Arcs motivasyon modelinin fen bilimleri dersi güneş sistemi ve tutulmalar ünitesinde öğrencilerin akademik başarısı ve motivasyonuna etkisi (Unpublished master’s thesis). Ömer Halisdemir University, Niğde.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Büşra Bakioğlu 0000-0001-7997-1018

Emrah Öztürk 0009-0009-6912-0821

Erken Görünüm Tarihi 25 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 28 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 13 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bakioğlu, B., & Öztürk, E. (2025). THE EFFECT OF TECHNOLOGY SUPPORTED EDUCATION ON THE ACADEMIC ACHIEVEMENT OF MIDDLE SCHOOL STUDENTS IN SCIENCE LESSONS AND THEIR INTEREST IN SCIENCE TOPICS. Online Science Education Journal, 10(1), 23-32.
13554    13679    13680    13681    13682    13684

ERIH PLUS            Index Copernicus            SOBIAD            ROAD            DRJI            ASOS Index            Scientific Indexing Services            

Eurasian Scientific Journal Index                Google Scholar                Türk Eğitim İndeksi                i2or

12285Online Science Education Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 License.

Copyright © 2016 Online Fen Eğitimi Dergisi Tüm Hakları Saklıdır.