Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BELEDİYECİLİK KAPSAMINDA MESLEK EDİNDİRME KURSLARININ İŞLEVSELLİK ANALİZİ: DENİZLİ BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ MESLEK EDİNDİRME KURSLARI (DENMEK) ÖRNEĞİ

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 2, 656 - 674, 30.04.2025
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1586373

Öz

Sosyal belediyecilik uygulamaları kapsamında Türkiye’de yerel yönetimler tarafından farklı türlerde hizmetler gerçekleştirilmektedir. Bu hizmetlerden biri olan meslek edindirme kurslarında birçok alanda ve başlıkta faaliyetler yapılmaktadır. Denizli büyükşehir belediyesi tarafından Denizli büyükşehir belediyesi meslek edindirme kursları (DENMEK) bünyesinde spor, kişisel gelişim, el sanatları vb. başlıklar altında farklı branşlarda eğitim hizmetleri ve faaliyetleri yürütülmektedir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden anket uygulaması tercih edilmiştir. Anket formunun hazırlanmasında (Hayran, 2013; Şimşek, 2023) literatürdeki kaynaklardan faydalanılmıştır. Çalışmanın hipotezlerini test edebilecek şekilde 5’li Likert ölçeği formatında hazırlanan ankette 17 adet soru bulunmaktadır. Çalışma, rastgele örneklem modeline göre DENMEK kurs merkezlerinde ve kentin farklı noktalarında kurslara katılan/katılmış olan 486 vatandaşla yapılmıştır. Veriler SPSS 22.0 programında analiz edilmiş olup gruplar arası farklılıkların belirlenmesinde t Testi ve Anova (Tukey, Tamhane) testleri kullanılmıştır. Katılımcıların DENMEK hakkındaki memnuniyet algıları, kurs içeriklerinin etkili olup olmadığı ve kursların kursiyerlere katkı sağlayıp sağlamadığı araştırılmıştır ve katılımcıların demografik özelliklere göre DENMEK hakkındaki memnuniyet algılarının yaş etkeni dışında anlamlı farklılık gösterdiği; kurs içeriklerinin etkili olarak görüldüğü ve kursların kursiyerlere katkı sağladığı belirlenmiştir.

Etik Beyan

Çalışmada etik kurallarına uyulduğunu beyan ederim.

Destekleyen Kurum

YOK

Teşekkür

YOK

Kaynakça

  • Adıyaman, A. T. & Demirel, S. (2011), “Sosyal Belediyecilik Üzerine Bir İnceleme: Ankara Büyükşehir Örneği,” Sayder Dış Denetim Dergisi, ss.115-129.
  • Atay, S. (2021), Türkiye’de İstihdam Politikaları Kapsamında Meslek Edindirme Kursları: Eskişehir Örneği, (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bağlan, D. & Yardımcıoğlu, F. (2017). “Meslek Edindirme Kurslarının Etkinliği: SAMEK Örneği”. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi 5/1 (Ocak), 63-87.
  • Balcılar, A., Çınarlı, S. (2020). Türkiye'de Sosyal Belediyecilik Uygulamaları ve Bornova Belediyesi Örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 10.37880/cumuiibf.614314.
  • Batal, S. (2015) “Türkiye’de Sosyal Devlet Kavramının Dönüşümü: Sosyal Belediyecilik”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 19, Sayı:2, ss.221-245.
  • Berkün, S. “Türkiye’de Sosyal Belediyecilik Anlayışı”. Şarkiyat 9/2 (Kasım 2017), 582-598. https://doi.org/10.26791/sarkiat.331199.

FUNCTIONALITY ANALYSIS of VOCATIONAL TRAINING COURSES in the SCOPE of SOCIAL MUNICIPALISM: The CASE of DENİZLİ METROPOLITAN MUNICIPALITY VOCATIONAL TRAINING COURSES (DENMEK)

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 2, 656 - 674, 30.04.2025
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1586373

Öz

Within the scope of social municipalism practices, different types of services are carried out by local governments in Türkiye. In vocational training courses, one of these services, activities are carried out in many fields and titles. Denizli metropolitan municipality carries out training services and activities in different branches under the titles of sports, personal development, handicrafts, etc. within Denizli metropolitan municipality vocational training courses (DENMEK). In the study, survey application from quantitative research methods was preferred. In the preparation of the questionnaire form (Hayran, 2013; Şimşek, 2023), sources in the literature were utilised. There are 17 questions in the questionnaire prepared in a 5-point Likert scale format to test the hypotheses of the study. The study was conducted according to the random sampling model with 486 citizens who attended/participated in DENMEK course centres and courses at different points in the city. The data were analysed in SPSS 22.0 programme and t Test and Anova (Tukey, Tamhane) tests were used to determine the differences between groups. Participants‘ satisfaction perceptions about DENMEK, whether the course contents are effective and whether the courses contribute to the trainees were investigated and it was determined that the participants’ satisfaction perceptions about DENMEK according to demographic characteristics differed significantly except for the age factor; the course contents were seen as effective and the courses contributed to the trainees.

Kaynakça

  • Adıyaman, A. T. & Demirel, S. (2011), “Sosyal Belediyecilik Üzerine Bir İnceleme: Ankara Büyükşehir Örneği,” Sayder Dış Denetim Dergisi, ss.115-129.
  • Atay, S. (2021), Türkiye’de İstihdam Politikaları Kapsamında Meslek Edindirme Kursları: Eskişehir Örneği, (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bağlan, D. & Yardımcıoğlu, F. (2017). “Meslek Edindirme Kurslarının Etkinliği: SAMEK Örneği”. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi 5/1 (Ocak), 63-87.
  • Balcılar, A., Çınarlı, S. (2020). Türkiye'de Sosyal Belediyecilik Uygulamaları ve Bornova Belediyesi Örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 10.37880/cumuiibf.614314.
  • Batal, S. (2015) “Türkiye’de Sosyal Devlet Kavramının Dönüşümü: Sosyal Belediyecilik”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 19, Sayı:2, ss.221-245.
  • Berkün, S. “Türkiye’de Sosyal Belediyecilik Anlayışı”. Şarkiyat 9/2 (Kasım 2017), 582-598. https://doi.org/10.26791/sarkiat.331199.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Kamu Yönetimi, Kentsel Politika, Politika ve Yönetim (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Vahit Bölükbaş 0000-0002-6248-4085

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 16 Kasım 2024
Kabul Tarihi 12 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bölükbaş, V. (2025). FUNCTIONALITY ANALYSIS of VOCATIONAL TRAINING COURSES in the SCOPE of SOCIAL MUNICIPALISM: The CASE of DENİZLİ METROPOLITAN MUNICIPALITY VOCATIONAL TRAINING COURSES (DENMEK). Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(2), 656-674. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1586373
Creative Commons Lisansı
Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.