Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik eğitiminde, çalgı çalışma alışkanlıkları ile çalgı dersine yönelik motivasyon ve çalgı performansı öz-yeterlik inancı arasındaki ilişkinin incelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 2, 291 - 303, 30.04.2025
https://doi.org/10.31811/ojomus.1648128

Öz

Bu araştırmanın amacı mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin bireysel çalgı çalışma alışkanlıkları ile çalgı dersine yönelik motivasyonları ve çalgı performansına ilişkin öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu araştırmada nicel araştırma çerçevesinde doğrudan ve dolaylı ilişkileri test etmek için çok faktörlü öngörücü ilişkisel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan veriler, amaçlı örnekleme yaklaşımı izlenerek bir üniversitenin üç farklı fakültesinde mesleki müzik eğitimi alan 255 öğrenciden elde edilmiştir. Veri toplama sürecinde, tek bir oturumda veri toplamak için Bireysel Çalgı Çalışma Alışkanlıkları Ölçeği, Bireysel Çalgı Dersi Motivasyon Ölçeği ve Çalgı Performansı Öz-yeterlik İnancı Ölçeği adlı ölçekler kullanılmıştır. Sonuçlar, her üç değişkenin de birbirleriyle pozitif ilişkili olduğunu, ancak çalgı çalışma alışkanlıkları ile çalgı dersi motivasyonu arasındaki ilişkinin en güçlüsü olduğunu göstermiştir. Bu durum, bireylerin çalgı çalışma alışkanlıklarının, çalgı dersine yönelik motivasyonlarını belirlemede önemli bir rol oynadığı anlamına gelmektedir. Yapısal eşitlik modellemesini kullanarak, öğrencilerin enstrüman çalışma alışkanlıklarının enstrüman dersi motivasyonları ve enstrüman performansı öz yeterlilik inançları üzerindeki etkileri analiz edilmiştir. Ortaya çıkan model, enstrüman çalışma alışkanlıklarının hem motivasyonu hem de öz yeterlilik inançlarını doğrudan etkilediğini ve motivasyonun öz yeterlilik inançları üzerinde doğrudan bir etkiye sahip olduğunu öngörmüştür. Bu durumda, enstrüman çalışma alışkanlıklarının öz yeterlilik inançları üzerinde dolaylı bir etkisi olabilir.

Kaynakça

  • Akçay, Ş. Ö., & Şen, Y. (2021). Examining the motivations of students studying vocational music regarding individual instrument course. Hacettepe University Journal of Education, 36(3), 691-711. https://doi.org/10.16986/HUJE.2020062039
  • Akçay, Ş. Ö., Şen, Ü. S., & Şen, Y. (2021). Self-efficacy beliefs of vocational music education students on instrument performance. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 6(15), 1571-1609. http://dx.doi.org/10.35826/ijetsar.368
  • Akın, O. N. (2019). Güzel sanatlar liseleri müzik bölümlerinde çalgı eğitimi viyola dersinde motivasyonun önemine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi (Publication No. 567713) [Master’s thesis, Marmara University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Alkış, N. (2016). Bayes yapısal eşitlik modellemesi: Kavramlar ve genel bakış. Gazi Journal of Economics and Business, 2(3), 105-116. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gjeb/issue/25327/256565
  • Aron, A., Aron, E. N., & Coups, E. (2014). Statistics for the behavioral and social sciences: A brief course (5th ed.). Pearson.
  • Bandura, A. (1994). Self efficacy. In V. S. Ramanchandran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). Academic Press.
  • Bandura, A. (2002), Social cognitive theory in cultural context. Applied Psychology, (51), 269-290. https://doi.org/10.1111/1464-0597.00092
  • Barry, N. H. (1990). The effects of different practice techniques upon technical accuracy and musicality in student instrumental music performance. Research Perspectives in Music Education, 44(1), 4-8. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED359094.pdf
  • Büyükkayıkcı, G. E. (2004). Türkiye’deki eğitim fakülteleri güzel sanatlar eğitimi bölümleri müzik eğitimi anabilim dalları yaylı çalgı öğrencilerinin günlük bireysel çalışma yöntemleri (Publication No. 145048) [Master’s thesis, Gazi University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (15th ed.). Pegem Akademi.
  • Can, Ü. K., & Yorulmaz-Birdal, Ö. (2021). Çalgı performans yönetimi öz-yeterlik algısı ölçeği geliştirme çalışması. OPUS-International Journal of Society Researches, 17(38), 5125-5160. https://doi.org/10.26466/opus.851048
  • Chandler, T. A., Chiarella, D., & Auria, C. (1988). Performance expectancy, success, satisfaction, and attributions as variables in band challenges. Journal of Research in Music Education, 35(4), 249-258. https://doi.org/10.2307/3345077
  • Chen, L. (2024). Delving into the role of self-efficacy in predicting motivation and engagement among music learners. Learning and Motivation, (86), 101961. https://doi.org/10.1016/j.lmot.2024.101961
  • Chen, W. (2024). The role of the motivational aspect in vocal students’ professional development. Tambov University Review. Series: Humanities, 29(1), 19-26. https://doi.org/10.20310/1810-0201-2024-29-1-19-26
  • Çalışkan, T. (2008). Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı eğitimi dersinde güdülenme düzeyleri ve bireysel çalgı eğitimi dersi başarı durumları arasındaki ilişki (Publication No. 231821) [Master’s thesis, Marmara University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Çaylak, D. G. (2022). Müzik eğitimi ana bilim dallarında öğrenim gören öğrencilerin bireysel çalgı dersine yönelik akademik motivasyon ve tutumlarının incelenmesi (Publication No. 758817) [Master’s thesis, Pamukkale University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Doğan, A. (2021). Müzik öğretmeni adaylarının çalgı çalışma alışkanlıkları ile çalgı dersine yönelik motivasyonlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi (Publication No. 667825) [Master’s thesis, Necmettin Erbakan University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Dönmez, E. C. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının çalgı eğitimine yönelik zihin alışkanlıklarının değerlendirilmesi (Publication No. 617496) [Doctoral dissertation, Necmettin Erbakan University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Durgun, M. (2018). Güzel sanatlar lisesi müzik bölümü öğrencilerinin piyano dersi motivasyonlarının piyano dersi başarısı ile olan ilişkinin incelenmesi (Publication No. 511091) [Master’s thesis, Karadeniz Teknik University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S., & Çinko, M. (2016). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi (6th ed.). Beta.
  • Erten, S. (2022). Çalgı eğitiminde öğretmen profili ile öğrencilerin çalgı dersine yönelik motivasyonları ve tükenmişlikleri arasındaki ilişki (Publication No. 787644) [Master’s thesis, Balıkesir University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Girgin, D. (2015a). Bireysel çalgı dersi motivasyon ölçeği: Geçerlik güvenirlik analizi. Kastamonu Education Journal, 23(4), 1723-1736. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/22597/241380
  • Girgin, D. (2015b). Çalgı performansı öz-yeterlik inancı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik analizi. Pamukkale University Journal of Education, (38), 107-114. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/398957
  • Gottfried, A. E. (1985). Academic intrinsic motivation in elementary and junior high school students. Journal of Educational Psychology, (77), 631-645. https://doi.org/10.1037/0022-0663.77.6.631
  • Günal, F. (1999). Piyano eğitiminde motivasyon ölçeği oluşturma (Publication No. 85813) [Master’s thesis, Gazi University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Hallam, S. (2002). Musical motivation: Towards a model synthesising the research. Music Education Research, 4(2), 225-244. https://doi.org/10.1080/1461380022000011939
  • Hart Jr, J. T. (2014). Guided metacognition in instrumental practice. Music Educators Journal, 101(2), 57-64. https://doi.org/10.1177/0027432114552569
  • Jackson, W. J. (2002). Enhancing self-efficacy and learning performance. The Journal of Experimental Education, (70), 243-254. https://doi.org/10.1080/00220970209599508
  • Kalaycıoğlu, Ş. G. (2019). Aktif öğrenmeye dayalı etkinliklerin viyola öğrencilerinin performans başarıları, motivasyon düzeyleri ve derse yönelik görüşlerine etkisi (Publication No. 551719) [Doctoral dissertation, İnönü University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Kaya, Ş. (2014). Yapısal eşitlik modellemesi: Baş dönmesi, kaygı ve bedensel duyumları abartma ilişkisi (Publication No. 363775) [Doctoral dissertation, Uludağ University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Kelecioğlu, H. (1992). Güdülenme. Hacettepe University Journal of Education, (7), 175-181. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7829/102968
  • Kenny, D. A., Kaniskan, B., & McCoach, D. B. (2015). The performance of RMSEA in models with small degrees of freedom. Sociological Methods & Research, 44(3), 486-507. https://doi.org/10.1177/0049124114543236
  • Kılınç, S. (2017). Güzel sanatlar fakültesi müzik bölümü öğrencilerinin çalgı çalışma motivasyonlarını etkileyen unsurlar (Publication No. 480673) [Master’s thesis, Erciyes University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). The Guilford Press.
  • Konakcı, N. (2010). Eğitim fakültesi güzel sanatlar eğitimi bölümü müzik eğitimi ana bilim dalı öğrencilerinin bireysel çalgı eğitimi dersine yönelik tutumlarının incelenmesi (Publication No. 264110) [Master’s thesis, Marmara University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Küçükosmanoğlu, H. O., Babacan, E., Babacan, M. D., & Yüksel, G. (2016). Müzik eğitiminde bireysel çalgı çalışma alışkanlıkları ölçek geliştirme çalışması [İpek Yolu Special Issue]. Bolu Abant İzzet Baysal University Journal of Faculty of Education, 16, 2350-2367. https://toad.halileksi.net/olcek/bireysel-calgi-calisma-aliskanliklari-olcegi/
  • Legutki, A. R. (2010). Self-determined music participation: The role of psychological needs satisfaction, intrinsic motivation, and self-regulation in the high school band experience (Publication No. 3452091) [Doctoral dissertation, University of Illinois]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
  • Marsh, H. W., Hau, K. T., & Wen, Z. (2004). In search of golden rules: Comment on hypothesis-testing approaches to cutoff criteria for fit indexes and dangers in overgeneralizing Hu and Bentler’s (1999) findings. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 11(3), 320-341. https://doi.org/10.1207/s15328007sem1103_2
  • Mathews, I. G. (2005). Self efficacy: A review. ABAC Journal, 25(2), 1-4.
  • McCormick, J., & McPherson, G. E. (2003). The role of self-efficacy in a musical performance examination: An exploratory structural equation analysis. Psychology of Music, 31(1), 37-51. https://doi.org/10.1177/0305735603031001322
  • McPherson, G. E., & McCormick, J. (2006). Self-efficacy and music performance. Psychology of Music, 34(3), 322-336. https://doi.org/10.1177/0305735606064841
  • Miksza, P. (2007). Effective practice: An investigation of observed practice behaviors, self-reported practice habits, and the performance achievement of high school wind players. Journal of Research in Music Education, 55(4), 359-375. https://www.jstor.org/stable/27639201
  • Miksza, P. (2009). Relationships among impulsivity, achievement goal motivation, and the music practice of high school wind players. Council for Research in Music Education, (180), 9-27. https://www.jstor.org/stable/40319317
  • Ngobeni, N. C. (2024). Exploring the connection of passion and motivation in higher education singing and choral training in music performance education. e-Bangi: Journal of Social Sciences & Humanities, 21(2), 128-138. https://doi.org/10.17576/ebangi.2024.2102.12
  • Önder, C. (2009). Eğitim fakültesi müzik eğitimi öğretmenliği ABD klasik gitar öğrencilerinin çalışma alışkanlıkları (Publication No. 250875) [Master’s thesis, Mehmet Akif Ersoy University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Özdemir, N., & Buzlu, S. (2020). The Turkish validity and reliability study of the Nurse Codependency Questionnaire. Journal of Psychiatric Nursing, 11(1), 35-40. https://doi.org/10.14744/phd.2019.72792
  • Özmenteş, S. (2012). Çalgı eğitiminde güdü ve performans ilişkisi. Journal of Contemporary Education Academic, 1(2), 47-56.
  • Özmenteş, S. (2013). Çalgı eğitiminde öğrenci motivasyonu ve performans. Journal of Research in Education and Teaching, 2(2), 320-331.
  • Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66(4), 543-578. http://www.jstor.org/stable/1170653
  • Panchenko, L. (2019, June 12-15). Methodology of using structural equation modeling in educational research. Proceedings of the 15th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. Volume II: Workshops. Kherson, Ukraine. https://ceur-ws.org/Vol-2393/paper_411.pdf
  • Park, A., Guptill, C., & Sumsion, T. (2007). Why music majors pursue music despite the risk of playing-related injuries. Medical Problems of Performing Artists, 22(3), 89-96. https://doi.org/10.21091/mppa.2007.3021
  • Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, (82), 33-40. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
  • Pitts, S. E., Davidson, J. W., & McPherson, G. E. (2000). Models of success and failure in instrumental learning: Case studies of young players in the first 20 months of learning. Bulletin of the Council for Research in Music Education, (146), 51-69. https://www.jstor.org/stable/40319033
  • Rajaretnam, T. (2016). Statistics for social sciences. SAGE.
  • Ritchie, L., & Williamon, A. (2011). Primary school children’s self-efficacy for music learning. Journal of Research in Music Education, 59(2), 146-161. https://doi.org/10.1177/0022429411405214
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2010). A beginner’s guide to structural equation modeling (3rd ed.). Routledge.
  • Şen, Y., & Akçay, Ş. Ö. (2021). Individual instrument practice habits of professional music education students. International Journal of Eurasian Education and Culture, 6(13), 1311-1342. http://dx.doi.org/10.35826/ijoecc.408
  • Teke, H. (2023). Çevrimiçi çalgı eğitiminde öğrenci motivasyonunun sağlanmasına yönelik öğretmen görüşleri (Publication No. 775451) [Master’s thesis, Gazi University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Teo, T. (2010). Structural equation modelling: a primer for music education researchers. Music Education Research, 12(1), 105-118. https://doi.org/10.1080/14613800903568270
  • Tucker, O. G. (2018). Positive teacher influence strategies to improve secondary instrumental students’ motivation and perceptions of self. Update: Applications of Research in Music Education, 36(3), 5-11. http://dx.doi.org/10.1177/8755123317733109
  • Uysal, F. (2020). Veri toplama süreçleri ve analiz yöntemleri. In N. Cemaloğlu (Ed.), Bilimsel araştırma teknikleri ve etik (pp. 135-174). Pegem Akademi.
  • Vatansever-Bayraktar, H. (2015). Sınıf yönetiminde öğrenci motivasyonu ve motivasyonu etkileyen etmenler. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 10(3), 1079-1100. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7788
  • Yusuf, M. (2011). The impact of self-efficacy, achievement motivation, and self-regulated learning strategies on students’ academic achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (15), 2623-2626. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.04.158
  • Zarza-Alzugaray, F. J., Casanova, O., McPherson, G. E., & Orejudo, S. (2020). Music self-efficacy for performance: An explanatory model based on social support. Frontiers in Psychology, 11(1249), 1-14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01249
  • Zelenak, M. S. (2019). Predicting music achievement from the sources of self-efficacy: An exploratory study. Bulletin of the Council for Research in Music Education, (222), 63-77. https://doi.org/10.5406/bulcouresmusedu.222.0063
  • Zelenak, M. S. (2020). Developing self-efficacy to improve music achievement. Music Educators Journal, 107(2), 42-50. https://doi.org/10.1177/0027432120950812

Examining the relationship between instrument practice habits, motivation towards instrument lessons, and instrument performance self-efficacy in music education

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 2, 291 - 303, 30.04.2025
https://doi.org/10.31811/ojomus.1648128

Öz

This study aims to determine the relationship between the individual instrument practice habits of students receiving vocational music training and their motivation toward instrumental lessons, as well as their self-efficacy beliefs regarding instrumental performance. In this study, a multifactor predictive correlational research model was employed to test direct and indirect relationships within the framework of quantitative research. The data used in this study were obtained from 255 students receiving professional music education at three different faculties of a university, following a purposive sampling approach. During the data collection process, the Individual Instrument Practice Habits Scale, the Individual Instrument Lesson Motivation Scale, and the Instrument Performance Self-Efficacy Belief Scale were utilized in a single session to collect data. The results show that, all three variables were positively related to each other, but the relationship between instrument practice habits and instrument lesson motivation was the strongest. This means that individual’s instrument practice habits play a significant role in determining motivation toward their instrument lesson. Using structural equation modeling, we analyzed the effects of students’ instrument practice habits on their instrument lesson motivations and instrument performance self-efficacy beliefs. Our model predicted that instrument practice habits directly influence both motivation and self-efficacy beliefs and that motivation has a direct effect on self-efficacy beliefs. In this case, instrument practice habits may have an indirect effect on self-efficacy beliefs.

Etik Beyan

This study was conducted in full compliance with all the regulations outlined in the “Higher Education Institutions Scientific Research and Publication Ethics Directive”. None of the violations specified under the section “Violations of Scientific Research and Publication Ethics” in the directive were committed. The data collection procedure of the study was approved in terms of ethical principles by the Fine Arts Unit Ethics Committee, affiliated with the Atatürk University Social and Human Sciences Ethics Committee, with the decision dated 18/03/2020 and numbered 1.

Kaynakça

  • Akçay, Ş. Ö., & Şen, Y. (2021). Examining the motivations of students studying vocational music regarding individual instrument course. Hacettepe University Journal of Education, 36(3), 691-711. https://doi.org/10.16986/HUJE.2020062039
  • Akçay, Ş. Ö., Şen, Ü. S., & Şen, Y. (2021). Self-efficacy beliefs of vocational music education students on instrument performance. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 6(15), 1571-1609. http://dx.doi.org/10.35826/ijetsar.368
  • Akın, O. N. (2019). Güzel sanatlar liseleri müzik bölümlerinde çalgı eğitimi viyola dersinde motivasyonun önemine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi (Publication No. 567713) [Master’s thesis, Marmara University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Alkış, N. (2016). Bayes yapısal eşitlik modellemesi: Kavramlar ve genel bakış. Gazi Journal of Economics and Business, 2(3), 105-116. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gjeb/issue/25327/256565
  • Aron, A., Aron, E. N., & Coups, E. (2014). Statistics for the behavioral and social sciences: A brief course (5th ed.). Pearson.
  • Bandura, A. (1994). Self efficacy. In V. S. Ramanchandran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). Academic Press.
  • Bandura, A. (2002), Social cognitive theory in cultural context. Applied Psychology, (51), 269-290. https://doi.org/10.1111/1464-0597.00092
  • Barry, N. H. (1990). The effects of different practice techniques upon technical accuracy and musicality in student instrumental music performance. Research Perspectives in Music Education, 44(1), 4-8. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED359094.pdf
  • Büyükkayıkcı, G. E. (2004). Türkiye’deki eğitim fakülteleri güzel sanatlar eğitimi bölümleri müzik eğitimi anabilim dalları yaylı çalgı öğrencilerinin günlük bireysel çalışma yöntemleri (Publication No. 145048) [Master’s thesis, Gazi University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (15th ed.). Pegem Akademi.
  • Can, Ü. K., & Yorulmaz-Birdal, Ö. (2021). Çalgı performans yönetimi öz-yeterlik algısı ölçeği geliştirme çalışması. OPUS-International Journal of Society Researches, 17(38), 5125-5160. https://doi.org/10.26466/opus.851048
  • Chandler, T. A., Chiarella, D., & Auria, C. (1988). Performance expectancy, success, satisfaction, and attributions as variables in band challenges. Journal of Research in Music Education, 35(4), 249-258. https://doi.org/10.2307/3345077
  • Chen, L. (2024). Delving into the role of self-efficacy in predicting motivation and engagement among music learners. Learning and Motivation, (86), 101961. https://doi.org/10.1016/j.lmot.2024.101961
  • Chen, W. (2024). The role of the motivational aspect in vocal students’ professional development. Tambov University Review. Series: Humanities, 29(1), 19-26. https://doi.org/10.20310/1810-0201-2024-29-1-19-26
  • Çalışkan, T. (2008). Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı eğitimi dersinde güdülenme düzeyleri ve bireysel çalgı eğitimi dersi başarı durumları arasındaki ilişki (Publication No. 231821) [Master’s thesis, Marmara University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Çaylak, D. G. (2022). Müzik eğitimi ana bilim dallarında öğrenim gören öğrencilerin bireysel çalgı dersine yönelik akademik motivasyon ve tutumlarının incelenmesi (Publication No. 758817) [Master’s thesis, Pamukkale University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Doğan, A. (2021). Müzik öğretmeni adaylarının çalgı çalışma alışkanlıkları ile çalgı dersine yönelik motivasyonlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi (Publication No. 667825) [Master’s thesis, Necmettin Erbakan University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Dönmez, E. C. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının çalgı eğitimine yönelik zihin alışkanlıklarının değerlendirilmesi (Publication No. 617496) [Doctoral dissertation, Necmettin Erbakan University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Durgun, M. (2018). Güzel sanatlar lisesi müzik bölümü öğrencilerinin piyano dersi motivasyonlarının piyano dersi başarısı ile olan ilişkinin incelenmesi (Publication No. 511091) [Master’s thesis, Karadeniz Teknik University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S., & Çinko, M. (2016). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi (6th ed.). Beta.
  • Erten, S. (2022). Çalgı eğitiminde öğretmen profili ile öğrencilerin çalgı dersine yönelik motivasyonları ve tükenmişlikleri arasındaki ilişki (Publication No. 787644) [Master’s thesis, Balıkesir University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Girgin, D. (2015a). Bireysel çalgı dersi motivasyon ölçeği: Geçerlik güvenirlik analizi. Kastamonu Education Journal, 23(4), 1723-1736. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/22597/241380
  • Girgin, D. (2015b). Çalgı performansı öz-yeterlik inancı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik analizi. Pamukkale University Journal of Education, (38), 107-114. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/398957
  • Gottfried, A. E. (1985). Academic intrinsic motivation in elementary and junior high school students. Journal of Educational Psychology, (77), 631-645. https://doi.org/10.1037/0022-0663.77.6.631
  • Günal, F. (1999). Piyano eğitiminde motivasyon ölçeği oluşturma (Publication No. 85813) [Master’s thesis, Gazi University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Hallam, S. (2002). Musical motivation: Towards a model synthesising the research. Music Education Research, 4(2), 225-244. https://doi.org/10.1080/1461380022000011939
  • Hart Jr, J. T. (2014). Guided metacognition in instrumental practice. Music Educators Journal, 101(2), 57-64. https://doi.org/10.1177/0027432114552569
  • Jackson, W. J. (2002). Enhancing self-efficacy and learning performance. The Journal of Experimental Education, (70), 243-254. https://doi.org/10.1080/00220970209599508
  • Kalaycıoğlu, Ş. G. (2019). Aktif öğrenmeye dayalı etkinliklerin viyola öğrencilerinin performans başarıları, motivasyon düzeyleri ve derse yönelik görüşlerine etkisi (Publication No. 551719) [Doctoral dissertation, İnönü University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Kaya, Ş. (2014). Yapısal eşitlik modellemesi: Baş dönmesi, kaygı ve bedensel duyumları abartma ilişkisi (Publication No. 363775) [Doctoral dissertation, Uludağ University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Kelecioğlu, H. (1992). Güdülenme. Hacettepe University Journal of Education, (7), 175-181. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7829/102968
  • Kenny, D. A., Kaniskan, B., & McCoach, D. B. (2015). The performance of RMSEA in models with small degrees of freedom. Sociological Methods & Research, 44(3), 486-507. https://doi.org/10.1177/0049124114543236
  • Kılınç, S. (2017). Güzel sanatlar fakültesi müzik bölümü öğrencilerinin çalgı çalışma motivasyonlarını etkileyen unsurlar (Publication No. 480673) [Master’s thesis, Erciyes University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). The Guilford Press.
  • Konakcı, N. (2010). Eğitim fakültesi güzel sanatlar eğitimi bölümü müzik eğitimi ana bilim dalı öğrencilerinin bireysel çalgı eğitimi dersine yönelik tutumlarının incelenmesi (Publication No. 264110) [Master’s thesis, Marmara University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Küçükosmanoğlu, H. O., Babacan, E., Babacan, M. D., & Yüksel, G. (2016). Müzik eğitiminde bireysel çalgı çalışma alışkanlıkları ölçek geliştirme çalışması [İpek Yolu Special Issue]. Bolu Abant İzzet Baysal University Journal of Faculty of Education, 16, 2350-2367. https://toad.halileksi.net/olcek/bireysel-calgi-calisma-aliskanliklari-olcegi/
  • Legutki, A. R. (2010). Self-determined music participation: The role of psychological needs satisfaction, intrinsic motivation, and self-regulation in the high school band experience (Publication No. 3452091) [Doctoral dissertation, University of Illinois]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
  • Marsh, H. W., Hau, K. T., & Wen, Z. (2004). In search of golden rules: Comment on hypothesis-testing approaches to cutoff criteria for fit indexes and dangers in overgeneralizing Hu and Bentler’s (1999) findings. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 11(3), 320-341. https://doi.org/10.1207/s15328007sem1103_2
  • Mathews, I. G. (2005). Self efficacy: A review. ABAC Journal, 25(2), 1-4.
  • McCormick, J., & McPherson, G. E. (2003). The role of self-efficacy in a musical performance examination: An exploratory structural equation analysis. Psychology of Music, 31(1), 37-51. https://doi.org/10.1177/0305735603031001322
  • McPherson, G. E., & McCormick, J. (2006). Self-efficacy and music performance. Psychology of Music, 34(3), 322-336. https://doi.org/10.1177/0305735606064841
  • Miksza, P. (2007). Effective practice: An investigation of observed practice behaviors, self-reported practice habits, and the performance achievement of high school wind players. Journal of Research in Music Education, 55(4), 359-375. https://www.jstor.org/stable/27639201
  • Miksza, P. (2009). Relationships among impulsivity, achievement goal motivation, and the music practice of high school wind players. Council for Research in Music Education, (180), 9-27. https://www.jstor.org/stable/40319317
  • Ngobeni, N. C. (2024). Exploring the connection of passion and motivation in higher education singing and choral training in music performance education. e-Bangi: Journal of Social Sciences & Humanities, 21(2), 128-138. https://doi.org/10.17576/ebangi.2024.2102.12
  • Önder, C. (2009). Eğitim fakültesi müzik eğitimi öğretmenliği ABD klasik gitar öğrencilerinin çalışma alışkanlıkları (Publication No. 250875) [Master’s thesis, Mehmet Akif Ersoy University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Özdemir, N., & Buzlu, S. (2020). The Turkish validity and reliability study of the Nurse Codependency Questionnaire. Journal of Psychiatric Nursing, 11(1), 35-40. https://doi.org/10.14744/phd.2019.72792
  • Özmenteş, S. (2012). Çalgı eğitiminde güdü ve performans ilişkisi. Journal of Contemporary Education Academic, 1(2), 47-56.
  • Özmenteş, S. (2013). Çalgı eğitiminde öğrenci motivasyonu ve performans. Journal of Research in Education and Teaching, 2(2), 320-331.
  • Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66(4), 543-578. http://www.jstor.org/stable/1170653
  • Panchenko, L. (2019, June 12-15). Methodology of using structural equation modeling in educational research. Proceedings of the 15th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. Volume II: Workshops. Kherson, Ukraine. https://ceur-ws.org/Vol-2393/paper_411.pdf
  • Park, A., Guptill, C., & Sumsion, T. (2007). Why music majors pursue music despite the risk of playing-related injuries. Medical Problems of Performing Artists, 22(3), 89-96. https://doi.org/10.21091/mppa.2007.3021
  • Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, (82), 33-40. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
  • Pitts, S. E., Davidson, J. W., & McPherson, G. E. (2000). Models of success and failure in instrumental learning: Case studies of young players in the first 20 months of learning. Bulletin of the Council for Research in Music Education, (146), 51-69. https://www.jstor.org/stable/40319033
  • Rajaretnam, T. (2016). Statistics for social sciences. SAGE.
  • Ritchie, L., & Williamon, A. (2011). Primary school children’s self-efficacy for music learning. Journal of Research in Music Education, 59(2), 146-161. https://doi.org/10.1177/0022429411405214
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2010). A beginner’s guide to structural equation modeling (3rd ed.). Routledge.
  • Şen, Y., & Akçay, Ş. Ö. (2021). Individual instrument practice habits of professional music education students. International Journal of Eurasian Education and Culture, 6(13), 1311-1342. http://dx.doi.org/10.35826/ijoecc.408
  • Teke, H. (2023). Çevrimiçi çalgı eğitiminde öğrenci motivasyonunun sağlanmasına yönelik öğretmen görüşleri (Publication No. 775451) [Master’s thesis, Gazi University]. Council of Higher Education National Thesis Center.
  • Teo, T. (2010). Structural equation modelling: a primer for music education researchers. Music Education Research, 12(1), 105-118. https://doi.org/10.1080/14613800903568270
  • Tucker, O. G. (2018). Positive teacher influence strategies to improve secondary instrumental students’ motivation and perceptions of self. Update: Applications of Research in Music Education, 36(3), 5-11. http://dx.doi.org/10.1177/8755123317733109
  • Uysal, F. (2020). Veri toplama süreçleri ve analiz yöntemleri. In N. Cemaloğlu (Ed.), Bilimsel araştırma teknikleri ve etik (pp. 135-174). Pegem Akademi.
  • Vatansever-Bayraktar, H. (2015). Sınıf yönetiminde öğrenci motivasyonu ve motivasyonu etkileyen etmenler. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 10(3), 1079-1100. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7788
  • Yusuf, M. (2011). The impact of self-efficacy, achievement motivation, and self-regulated learning strategies on students’ academic achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (15), 2623-2626. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.04.158
  • Zarza-Alzugaray, F. J., Casanova, O., McPherson, G. E., & Orejudo, S. (2020). Music self-efficacy for performance: An explanatory model based on social support. Frontiers in Psychology, 11(1249), 1-14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01249
  • Zelenak, M. S. (2019). Predicting music achievement from the sources of self-efficacy: An exploratory study. Bulletin of the Council for Research in Music Education, (222), 63-77. https://doi.org/10.5406/bulcouresmusedu.222.0063
  • Zelenak, M. S. (2020). Developing self-efficacy to improve music achievement. Music Educators Journal, 107(2), 42-50. https://doi.org/10.1177/0027432120950812
Toplam 66 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Müzik Eğitimi, Müzik Performansı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ülkü Sevim Şen 0000-0003-2392-2326

Şevki Özer Akçay 0000-0002-0493-9897

Yavuz Şen 0000-0003-0042-4295

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 27 Şubat 2025
Kabul Tarihi 27 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şen, Ü. S., Akçay, Ş. Ö., & Şen, Y. (2025). Examining the relationship between instrument practice habits, motivation towards instrument lessons, and instrument performance self-efficacy in music education. Online Journal of Music Sciences, 10(2), 291-303. https://doi.org/10.31811/ojomus.1648128