Bu çalışma, özel eğitim gereksinimi olan bireyler ve müzik eğitimi konusundaki lisansüstü tezleri incelemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma yaklaşımıyla ve durum çalışması deseni ile yapılandırılan bu çalışmanın amacı; 1996–2025 yılları arasında Türkiye’de özel eğitim gereksinimi olan bireyler ile müzik eğitimi konularında hazırlanmış lisansüstü tezleri inceleyerek, alandaki akademik eğilimleri, yöntemsel yaklaşımları ve odaklanılan temaları ortaya koymaktır. Bu kapsamda, Türkiye’de tamamlanmış yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik tezleri incelenmiştir. Veriler, YÖK Ulusal Tez Merkezi üzerinden “özel eğitim”, “özel gereksinim”, “otizm”, “zihinsel engelli”, “görme engelli”, “işitme engelli” ve “kaynaştırma” gibi anahtar kelimelerle taranmış, ardından “müzik” kelimesiyle filtrelenerek seçilmiştir. Döküman analizi yöntemiyle elde edilen veriler, kavramsal çerçevede sınıflandırılmış, sistematik olarak düzenlenmiş ve temalar oluşturulmuştur. Araştırmadan elde edilen veriler doğrultusunda; 84’ü yüksek lisans, 19’u doktora ve ikisi sanatta yeterlik olmak üzere toplam 105 lisansüstü çalışmaya ulaşılmıştır. 2019 ve 2024 yılları arası çalışmaların en yoğun dönem olduğu, 1996-2010 yılları arasında ise çalışma sayısının oldukça sınırlı olduğu izlenmiştir. 2024 yılı, 14 yüksek lisans, dört doktora ve bir sanatta yeterlik tezi ile toplamda 19 lisansüstü çalışma ile akademik üretkenliğin zirveye ulaştığı bir yıl olarak tespit edilmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda, özel eğitim ve müzik eğitimi alanındaki boşlukları dolduracak özgün ve yenilikçi araştırmalara odaklanılması; özel eğitim ve müzik eğitiminin kesişiminde daha kapsamlı sonuçlar elde etmek için psikoloji, nörobilim ve eğitim teknolojileri gibi farklı disiplinlerle işbirliği yapılması önerilmiştir.
This study aims to examine postgraduate theses on individuals with special educational needs and music education. The aim of this study, which is structured with a qualitative research approach and a case study design, is to examine the postgraduate theses on individuals with special educational needs and music education in Turkey between 1996 and 2025, and to reveal the academic trends, methodological approaches and themes in the field. In this context, master’s, doctoral and proficiency in art theses completed in Turkey were examined. The data were searched through YÖK National Thesis Center with keywords such as “special education”, “special needs”, “autism”, “intellectual disability”, “visually impaired”, “hearing impaired” and ‘inclusion’, and then filtered with the word “music”. The data obtained through document analysis were classified in the conceptual framework, systematically organized and themes were formed. In line with the data obtained from the research; a total of 105 postgraduate studies were reached, 84 of which were master’s, 19 doctoral and two proficiency in art. It was observed that between 2019 and 2024 was the most intense period, while the number of studies between 1996-2010 was quite limited. The year 2024 was identified as a year in which academic productivity reached its peak with a total of 19 graduate studies with 14 master’s, four doctoral and one proficiency in art theses. In line with these results, it is recommended to focus on original and innovative research that will fill the gaps in the field of special education and music education; to collaborate with different disciplines such as psychology, neuroscience and educational technologies to achieve more comprehensive results at the intersection of special education and music education.
Special education music education graduate master degree PhD
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik Eğitimi, Müzik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 25 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 26 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 3 |