Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An investigation into the AI-assisted visualization of children’s songs: The case of Ali Baba’s Farm

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 3, 584 - 610, 28.07.2025
https://doi.org/10.31811/ojomus.1733049

Öz

This study aims to visualize children’s songs, which are part of primary-level music education, using AI-supported tools. The objectives of the Ministry of National Education’s music course curriculum were examined, and both the themes to be emphasized in song selection and the pedagogical functions of children’s songs were analyzed. In the literature review, the Web of Science and Google Scholar databases were used. The obtained source data were analyzed with the VOSviewer software to generate conceptual maps, through which thematic trends in the field were identified.
In the practical part of the study, the children’s song “Old MacDonald’s Farm” was visualized in detail using two different AI-supported tools: RunwayML and WZRD.ai. In RunwayML, prompt-based scenes were generated using the “text-to-video” feature, and visuals compatible with the lyrics of the song were created. On the WZRD.ai platform, visuals were automatically generated in response to sound waves, and the limitations of the platform were examined. Based on the findings, it was concluded that RunwayML offers more effective results for pedagogical content production, while WZRD.ai, despite its technical capabilities, falls short in delivering child-appropriate visual stimuli.
The study also provides a theoretical foundation on synesthesia and discusses how AI tools can be integrated into music education in early childhood and primary school levels. The findings indicate that AI-supported visualization tools have the potential to provide engaging and flexible educational materials that support learning at the primary school level. It is recommended that teacher training programs develop hands-on modules for these tools, and that future research focus on how these technologies can be adapted to various songs, age groups, and learning domains.

Kaynakça

  • Abdulah, A. ve Wangid, M. (2021). Needs analysis of interactive multimedia based on drill and practice to improve motivation and critical reading skills in elementary schools. Jurnal Pendidikan: Teori Penelitian Dan Pengembangan, 6(3), 356-361. https://doi.org/10.17977/jptpp.v6i3.14611
  • Akser, M., Bridges, B., Campo, G., Cheddad, A., Curran, K., Fitzpatrick, L., Hamilton, L., Harding, J., Leath, T., Lunney, T., Lyons, F., Ma, M., Macrae, J., Maguire, T., McCaughey, A., McClory, E., McCollum, V., Mc Kevitt, P., Melvin, A. ... Roman, L. (2017). SceneMaker: Creative technology for digital storytelling. Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering içinde (s. 29-38). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-55834-9_4
  • Aksoy, Y. (2022). Müzik öğretmenlerinin geçici koruma statüsündeki öğrencilerin müzik eğitimine yönelik görüşleri. MSGSÜ Sosyal Bilimler, 2(26), 439-458. https://doi.org/10.56074/msgsusbd.1175885
  • Akşam, E. ve Kutluca, A. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin fen öğretimi uygulamalarinin teorik ve pratik doğasinin keşfedilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 386-435. https://doi.org/10.19171/uefad.867333
  • Aktın, K. (2017). Okul öncesi dönemde müze eğitimi ile çocuklarin tarihsel düşünme becerilerinin geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 465-486. https://doi.org/10.17860/mersinefd.336734
  • Alınlı, C. ve Yazıcı, F. (2020). 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi ve öğrencilerin artırılmış gerçeklik uygulamasına karşı tutumları. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2020(15), 99-113. https://doi.org/10.46778/goputeb.780344
  • Ata, A. ve Arslan, M. (2021). 2000-2019 yılları arasında uzaktan eğitimde video kullanımı üzerine yapılan makalelerin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(40), 2480-2499. https://doi.org/10.26466/opus.864252
  • Avcı, C. ve Sağsöz, G. (2018). Okul öncesi eğitimde görsel sanat etkinliklerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(2), 403-412. https://doi.org/10.24106/kefdergi.347947
  • Bakar, E. (2023). Fen bilimleri dersinde beceri eğitimi için disiplinlerarası ilişkilendirme. Milli Eğitim Dergisi, 52(1), 513-536. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309008
  • Baltacı, A., Acar, K., Dereli, A., Kara, C., Zeybek, V. ve Ersoy, G. (2023). Adli tıp uzmanlık eğitiminde ters-yüz sınıf stratejisinin kullanımına bir örnek: Postmortem kalp okulu. Tıp Eğitimi Dünyası, 22(68), 98-105. https://doi.org/10.25282/ted.1336477
  • Buldu, E. ve Olgan, R. (2021). Okul öncesi öğretmenlerin değerlendirme uygulamalarındaki değişimler: Pedagojik dokümantasyonu konumlandırma. Eğitim ve Bilim, 46(208), 55-77. https://doi.org/10.15390/eb.2021.10133
  • Çayak, S. ve Erol, İ. (2023). Küresel dünyada modernleşme eğilimi olarak eğitimin dijitalleşmesi. Journal of History School, 16(62), 353-380. https://doi.org/10.29228/joh.63134
  • Çoban, M. (2020). Artırılmış gerçeklikle desteklenmiş videolarla öğretimin akademik başarı, bilişsel yük ve motivasyona etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1079-1098. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-632456
  • Çukurbaşı Çalışır, E. ve Arıkan, Y. (2022). The effects of the teaching methods prepared for the visual or verbal learning styles on academic success. The Journal of Limitless Education and Research, 7(2), 216-251. https://doi.org/10.29250/sead.1109364
  • Dhariwal, M. ve Dhariwal, S. (2020). Let’s chance: Playful probabilistic programming for children. Extended Abstracts of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems içinde (s. 1-7). ACM. https://doi.org/10.1145/3334480.3383071
  • Dilek, H. ve Talu, E. (2021). Okul öncesi rehberlik hizmetlerinin değerlendirilmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 5(2), 384-409. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967202152298
  • Durulan, D. ve Angın, D. (2023). Akıl ve zekâ oyunlarının okul öncesi dönem çocukların dikkat ve görsel algı düzeylerine etkisinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 333-357. https://doi.org/10.16953/deusosbil.1181847
  • Eisner, E. W. (2008). Commentary: What education can learn from the arts. Learning Landscapes, 2(1), 23-30. 20 Mayıs 2025 tarihinde https://www.learninglandscapes.ca/index.php/learnland/article/download/What-Education-Can-Learn-From-Arts/271/ adresinden erişildi.
  • Erden, G. ve Uluç, S. (2022). Saat çizme testinin çocuk ve ergenler için gelişimsel ve klinik gösterge olarak kullanımı. AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, 9(1), 112-134. https://doi.org/10.31682/ayna.922888
  • Gao, C., Uchitomi, H. ve Miyake, Y. (2023). Cross-sensory eeg emotion recognition with filter bank riemannian feature and adversarial domain adaptation. Brain Sciences, 13(9), 1326. https://doi.org/10.3390/brainsci13091326
  • Genç, M. A. (2017). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitim sürecindeki destek eğitim aşaması hedeflerine ulaşmada pedagojik sanat eleştirisinin rolü. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(51), 709-716. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2017.1807
  • Göçen Kabaran, G. ve Uşun, S. (2021). Dijital Materyal Tasarımı Yeterlikleri Ölçeği (Dmtyö): Bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(2), 281-307. https://doi.org/10.17943/etku.864296
  • Gök, B., Temizyürek, F. ve Baş, Ö. (2024). Üniversite öğrencilerinin chatgpt 3,5 deneyimleri: Yapay zekâyla yazılmış masal varyantları. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (14), 1040-1055. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1417206
  • Gökçen, M. ve Kutluca, A. Y. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin pedagojik inançlarının pedagojik yeterlikleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 214-240. https://doi.org/10.17860/mersinefd.1120188
  • Hamzah, M. A. ve Aman, A. (2023). Interactive multimedia for introducing short surahs from juz amma in preschool children: A case study of Datok Sulaiman Putra Islamic preschool in Palopo city. Ceddi Journal of Education, 2(1), 17-23. https://doi.org/10.56134/cje.v2i1.39
  • Kabataş, M. (2017). Okul öncesi dönemde müzik eğitiminin önemi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 3(6), 1-16. https://doi.org/10.5578/amrj.57441
  • Karakoç, E. ve Ergün, G. (2023). Okulöncesi dönem müzik eğitimi derslerinde öğretmenlerin sıklıkla kullandıkları şarkıların belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(86), 486-504. https://doi.org/10.17755/esosder.1205857
  • Kum, Ö. (2022). Görsel iletişim tasarımı açısından Erbaa Özel eğitim uyguluma okulu sosyal beceriler 1. kademe ders kitabının incelenmesi. Turkish Studies-Social Sciences, 17(4), 611-627. https://doi.org/10.7827/turkishstudies.63427
  • Kurt, S., Ceylan, E., Bodur, A. ve Yüksel, G. (2023). Dijital dönüşüm ve öğrenci değerleri üzerindeki etkisi: Öğretmen görüşlerine dayalı bir araştırma. Academic Social Resources Journal, 8(49), 2652-2662. https://doi.org/10.29228/asrjournal.69444
  • Köde, K. ve Çoklar, A. N. (2020). Öğretmenlerin dijital ve dijital olmayan materyalleri seçim ve kullanım kriterlerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 893-909. https://doi.org/10.37217/tebd.799527
  • Lehimler, E. ve Balcı, E. (2023). Duvarsız eğitimin sanat eğitiminde uygulanabilirliği. Tarih Okulu Dergisi, 16(66), 2504-2523. https://doi.org/10.29228/joh.70513
  • Li, S. ve Zhao, R. (2024). Establishment and application of diversified piano teaching system in colleges and universities from the perspective of artificial intelligence. Journal of Applied Science and Engineering, 27(7), 2883–2893. https://doi.org/10.6180/jase.202407_27(7).0012
  • Liu, Y. (2023). Implications of generative artificial intelligence for the development of the media industry. Advances in Engineering Innovation, 1, 28-35. https://doi.org/10.54254/2977-3903/1/2023006
  • Longhi, E. (2009). `Songese’: Maternal structuring of musical interaction with infants. Psychology of Music, 37(2), 195-213. https://doi.org/10.1177/0305735608097042
  • Malpas, I. (2019). ‘Time-twisted space’: An exploration of the synaesthetic continuum through the work of Vladimir Nabokov. Interdisciplinary Science Reviews, 44(3-4), 361-386. https://doi.org/10.1080/03080188.2019.1681209
  • Mayer, R. E. (2014). Incorporating motivation into multimedia learning. Learning and Instruction, 29, 171-173. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2013.04.003
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Müzik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). 20 Mayıs 2025 tarihinde https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354 adresinden erişildi.
  • Muñoz, J. ve Martín, J. (2019). Songs as a means of cross-cultural education. VIII International conference on intercultural education and International conference on transcultural health: The value of education and health for a global, transcultural world içinde (s. 243-250). https://doi.org/10.15405/epsbs.2019.04.02.31
  • Namıduru, D. ve Fidan, T. (2024). Özgül öğrenme bozukluğu tanılı çocukların ailelerinde bağlanma ve ilişkili etmenler. Eskisehir Medical Journal, 5(2), 43-52. https://doi.org/10.48176/esmj.2024.160
  • Omollo, D. ve Massam, W. (2022). Teachers’ and learners’ perceptions of the use of science content songs in the teaching and learning of ionic bonding. International Journal of Learning and Development, 12(2), 67-80. https://doi.org/10.5296/ijld.v12i2.20020
  • O’Rourke, J., Main, S., Gray, C. ve Lovering, C. (2021). Observations of children with disability during arts-based multisensory story and rhyme activities: Is it all just chimes and perfumes?. Australasian Journal of Special and Inclusive Education, 45(2), 237-251. https://doi.org/10.1017/jsi.2021.8
  • Özbey, D. ve Kutluca, A. Y. (2023). Montessori uygulayıcısı erken çocukluk dönemi eğitimcilerinin bilimsel süreç becerilerinin kazandırılmasına ilişkin görüş ve uygulamalarının incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 37(3), 683-710. https://doi.org/10.33308/26674874.2023373622
  • Özdemir, M. ve Can, A. A. (2014). Klasik gitar eğitimine eklektik bir yaklaşım. İDİL, 3(13), 25-43. https://doi.org/10.7816/idil-03-13-02
  • Per, M. (2020). Kanada’da sanat eğitimi (Saskatchewan eyaleti örneği). Turkish Studies-Educational Sciences, 15(3), 1997-2017. https://doi.org/10.29228/turkishstudies.40512
  • Sarıgöz, O. (2015). Öğrencilerin sanat eğitimi ve sanatın gerekliliğine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40), 572-579. https://doi.org/10.17719/jisr.20154013931
  • Sevimli Dostlar. (2014, 24 Ocak). Ali Babanın Çiftliği / Bebek Şarkıları [Video]. YouTube. 20 Mayıs 2025 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=LM43PcWPXsI adresinden erişildi.
  • Shaw, B. P. (2024). Artificial intelligence and assessment: Three implications for music educators. Music Educators Journal, 111(2), 19-25. https://doi.org/10.1177/00274321241296118
  • Solak Berigel, D. ve Karal, H. (2021). İşitme engelli öğrencilere matematik öğretiminde teknoloji kullanımı: Bir özel durum çalışması. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 10(2), 72-85. https://doi.org/10.51960/jitte.1033449
  • Sovik, T. (2025). Implementation of STEAM approach in the musical educational environment of the general secondary education institution. Information Technologies and Learning Tools, 105(1), 1-17. https://doi.org/10.33407/itlt.v105i1.5807
  • Stewart, S., Avramidis, K., Feng, T. ve Narayanan, S. (2024). Emotion-aligned contrastive learning between images and music. ICASSP 2024 - 2024 IEEE International Conference on Acoustics, Speech and Signal Processing (ICASSP) içinde (s. 11446-11450). https://doi.org/10.1109/ICASSP48485.2024.10447276
  • Tiihonen, M., Brattico, E., Maksimainen, J., Wikgren, J. ve Saarikallio, S. (2017). Constituents of music and visual-art related pleasure-a critical integrative literature review. Frontiers in Psychology, 8, 1218. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01218
  • Van Eck, N. J. ve Waltman, L. (2010). Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. Scientometrics, 84(2), 523-538. https://doi.org/10.1007/s11192-009-0146-3
  • Velayutham, V. ve Raman, K. (2024). Unlocking the colours within a child’s educational guide to abstract art. Shodhkosh: Journal of Visual and Performing Arts, 5(1), 927-939. https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v5.i1.2024.1079
  • Wu, X., Qiao, Y., Wang, X., & Tang, X. (2016). Bridging music and image via cross-modal ranking analysis. IEEE Transactions on Multimedia, 18(7), 1305-1318. https://doi.org/10.1109/TMM.2016.2557722
  • Yapalı, Y. ve Çakır İlhan, A. (2024). Türkiye’de lisans programlarında erken çocukluk müzik eğitiminin durumu ve EÇME uzmanı yeterliklerinin belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1201-1228. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024.-1418930
  • Yeşilyurt, S., Dündar, R. ve Aydın, M. (2024). Sosyal bilgiler eğitimi alanında lisansüstü eğitimini sürdüren öğrencilerin yapay zekâ hakkındaki görüşleri. Asya Studies, 8(27), 1-14. https://doi.org/10.31455/asya.1406649
  • Yıldız, B. (2023). Serhan Kansu’nun çocuk kitaplarında yer alan kök değerlerin felsefi açısından incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1195-1221. https://doi.org/10.17679/inuefd.1226869
  • Yu, Y., Tang, S. H., Raposo, F. ve Chen, L. (2019). Deep cross modal correlation learning for audio and lyrics in music retrieval. ACM Transactions on Multimedia Computing, Communications, and Applications, 15(1), 1-16. https://doi.org/10.1145/3281746
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. bs.). Seçkin Yayıncılık.
  • Zhang, J. (2023). Multiple roles of big data platform and artificial intelligence architecture. Applied Mathematics, Modeling and Computer Simulation, 985-993. https://doi.org/10.3233/atde231039
  • Zhang, Z. (2024). The combination of gamification teaching and technology. Communications in Humanities Research, 63(1), 71-76. https://doi.org/10.54254/2753-7064/63/20242592
  • Zhao, S., Li, Y., Yao, X., Nie, W., Xu, P., Yang, J. ve Keutzer, K. (2020). Emotion-based end-to-end matching between image and music in valence-arousal space. MM ‘20: Proceedings of the 28th ACM International Conference on Multimedia içinde (s. 2945-2954). https://doi.org/10.1145/3394171.3413776

Çocuk şarkılarının yapay zekâ destekli görselleştirilmesine yönelik bir inceleme: Ali Babanın Çiftliği örneği

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 3, 584 - 610, 28.07.2025
https://doi.org/10.31811/ojomus.1733049

Öz

Bu araştırma, ilkokul seviyesindeki müzik eğitimi dahilinde yer alan çocuk şarkılarının yapay zekâ (YZ) destekli araçlarla görselleştirilmesine yönelik kuramsal ve uygulamalı bir çerçeve sunmayı amaçlamaktadır. Kuramsal boyutta Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) müzik dersleri öğretim programındaki hedefler incelenmiş ve şarkı seçiminde vurgulanacak temalar ile çocuk şarkılarının pedagojik işlevleri analiz edilmiştir. Literatür taramasında ise Web of Science ve Google Scholar veritabanları kullanılmıştır. Elde edilen kaynak bilgileri VOSviewer yazılımı kullanılarak kavramsal harita analizlerine dönüştürülmüş, alandaki eğilimler tematik kümeler aracılığıyla ortaya konmuştur.
Araştırmanın uygulama kısmında, çocuk şarkısı olan “Ali Babanın Çiftliği”, yapay zekâ destekli iki farklı görselleştirme aracı olan RunwayML ve WZRD.ai üzerinde detaylı bir şekilde görselleştirilmiştir. RunwayML uygulamasında “metinden videoya” özelliği kullanılarak prompt tabanlı sahneler üretilmiş ve şarkının sözleriyle uyumlu görseller oluşturulmuştur. WZRD.ai platformunda ise müzik dalgalarına duyarlı bir şekilde otomatik olarak görseller üretilmiş ve platformun sınırlılıkları incelenmiştir. Yapılan çalışmalar sonucunda elde edilen bulgulara göre, RunwayML’in pedagojik içerik üretimi açısından daha etkin sonuçlar sunduğu, WZRD.ai’nin ise teknik kapasitesine rağmen yeterince çocuklara yönelik uyaranları sağlayamadığı görülmüştür.
Araştırmada ayrıca sinesteziye yönelik teorik bir altyapı oluşturulmuş ve yapay zekâ araçlarının erken çocukluğun ve ilkokulun müzik eğitimiyle nasıl entegre edilebileceği tartışılmıştır. Elde edilen bulgular; yapay zekâ destekli görselleştirme araçlarının ilkokul seviyesinde öğrenimi destekleyici nitelikli ve dikkat çekici esnek materyaller sunma potansiyeline sahip olduğunu göstermektedir. Öğretmen eğitim programlarında bu araçlar için uygulamalı modüller geliştirme ve gelecek araştırmalarda bu teknolojilerin çeşitli şarkılarla yaş gruplarıyla ve öğrenme alanlarıyla nasıl değerlendirilebileceği üzerinde çalışılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Abdulah, A. ve Wangid, M. (2021). Needs analysis of interactive multimedia based on drill and practice to improve motivation and critical reading skills in elementary schools. Jurnal Pendidikan: Teori Penelitian Dan Pengembangan, 6(3), 356-361. https://doi.org/10.17977/jptpp.v6i3.14611
  • Akser, M., Bridges, B., Campo, G., Cheddad, A., Curran, K., Fitzpatrick, L., Hamilton, L., Harding, J., Leath, T., Lunney, T., Lyons, F., Ma, M., Macrae, J., Maguire, T., McCaughey, A., McClory, E., McCollum, V., Mc Kevitt, P., Melvin, A. ... Roman, L. (2017). SceneMaker: Creative technology for digital storytelling. Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering içinde (s. 29-38). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-55834-9_4
  • Aksoy, Y. (2022). Müzik öğretmenlerinin geçici koruma statüsündeki öğrencilerin müzik eğitimine yönelik görüşleri. MSGSÜ Sosyal Bilimler, 2(26), 439-458. https://doi.org/10.56074/msgsusbd.1175885
  • Akşam, E. ve Kutluca, A. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin fen öğretimi uygulamalarinin teorik ve pratik doğasinin keşfedilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 386-435. https://doi.org/10.19171/uefad.867333
  • Aktın, K. (2017). Okul öncesi dönemde müze eğitimi ile çocuklarin tarihsel düşünme becerilerinin geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 465-486. https://doi.org/10.17860/mersinefd.336734
  • Alınlı, C. ve Yazıcı, F. (2020). 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi ve öğrencilerin artırılmış gerçeklik uygulamasına karşı tutumları. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2020(15), 99-113. https://doi.org/10.46778/goputeb.780344
  • Ata, A. ve Arslan, M. (2021). 2000-2019 yılları arasında uzaktan eğitimde video kullanımı üzerine yapılan makalelerin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(40), 2480-2499. https://doi.org/10.26466/opus.864252
  • Avcı, C. ve Sağsöz, G. (2018). Okul öncesi eğitimde görsel sanat etkinliklerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(2), 403-412. https://doi.org/10.24106/kefdergi.347947
  • Bakar, E. (2023). Fen bilimleri dersinde beceri eğitimi için disiplinlerarası ilişkilendirme. Milli Eğitim Dergisi, 52(1), 513-536. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309008
  • Baltacı, A., Acar, K., Dereli, A., Kara, C., Zeybek, V. ve Ersoy, G. (2023). Adli tıp uzmanlık eğitiminde ters-yüz sınıf stratejisinin kullanımına bir örnek: Postmortem kalp okulu. Tıp Eğitimi Dünyası, 22(68), 98-105. https://doi.org/10.25282/ted.1336477
  • Buldu, E. ve Olgan, R. (2021). Okul öncesi öğretmenlerin değerlendirme uygulamalarındaki değişimler: Pedagojik dokümantasyonu konumlandırma. Eğitim ve Bilim, 46(208), 55-77. https://doi.org/10.15390/eb.2021.10133
  • Çayak, S. ve Erol, İ. (2023). Küresel dünyada modernleşme eğilimi olarak eğitimin dijitalleşmesi. Journal of History School, 16(62), 353-380. https://doi.org/10.29228/joh.63134
  • Çoban, M. (2020). Artırılmış gerçeklikle desteklenmiş videolarla öğretimin akademik başarı, bilişsel yük ve motivasyona etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1079-1098. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-632456
  • Çukurbaşı Çalışır, E. ve Arıkan, Y. (2022). The effects of the teaching methods prepared for the visual or verbal learning styles on academic success. The Journal of Limitless Education and Research, 7(2), 216-251. https://doi.org/10.29250/sead.1109364
  • Dhariwal, M. ve Dhariwal, S. (2020). Let’s chance: Playful probabilistic programming for children. Extended Abstracts of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems içinde (s. 1-7). ACM. https://doi.org/10.1145/3334480.3383071
  • Dilek, H. ve Talu, E. (2021). Okul öncesi rehberlik hizmetlerinin değerlendirilmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 5(2), 384-409. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.1967202152298
  • Durulan, D. ve Angın, D. (2023). Akıl ve zekâ oyunlarının okul öncesi dönem çocukların dikkat ve görsel algı düzeylerine etkisinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 333-357. https://doi.org/10.16953/deusosbil.1181847
  • Eisner, E. W. (2008). Commentary: What education can learn from the arts. Learning Landscapes, 2(1), 23-30. 20 Mayıs 2025 tarihinde https://www.learninglandscapes.ca/index.php/learnland/article/download/What-Education-Can-Learn-From-Arts/271/ adresinden erişildi.
  • Erden, G. ve Uluç, S. (2022). Saat çizme testinin çocuk ve ergenler için gelişimsel ve klinik gösterge olarak kullanımı. AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, 9(1), 112-134. https://doi.org/10.31682/ayna.922888
  • Gao, C., Uchitomi, H. ve Miyake, Y. (2023). Cross-sensory eeg emotion recognition with filter bank riemannian feature and adversarial domain adaptation. Brain Sciences, 13(9), 1326. https://doi.org/10.3390/brainsci13091326
  • Genç, M. A. (2017). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitim sürecindeki destek eğitim aşaması hedeflerine ulaşmada pedagojik sanat eleştirisinin rolü. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(51), 709-716. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2017.1807
  • Göçen Kabaran, G. ve Uşun, S. (2021). Dijital Materyal Tasarımı Yeterlikleri Ölçeği (Dmtyö): Bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(2), 281-307. https://doi.org/10.17943/etku.864296
  • Gök, B., Temizyürek, F. ve Baş, Ö. (2024). Üniversite öğrencilerinin chatgpt 3,5 deneyimleri: Yapay zekâyla yazılmış masal varyantları. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (14), 1040-1055. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1417206
  • Gökçen, M. ve Kutluca, A. Y. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin pedagojik inançlarının pedagojik yeterlikleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 214-240. https://doi.org/10.17860/mersinefd.1120188
  • Hamzah, M. A. ve Aman, A. (2023). Interactive multimedia for introducing short surahs from juz amma in preschool children: A case study of Datok Sulaiman Putra Islamic preschool in Palopo city. Ceddi Journal of Education, 2(1), 17-23. https://doi.org/10.56134/cje.v2i1.39
  • Kabataş, M. (2017). Okul öncesi dönemde müzik eğitiminin önemi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 3(6), 1-16. https://doi.org/10.5578/amrj.57441
  • Karakoç, E. ve Ergün, G. (2023). Okulöncesi dönem müzik eğitimi derslerinde öğretmenlerin sıklıkla kullandıkları şarkıların belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(86), 486-504. https://doi.org/10.17755/esosder.1205857
  • Kum, Ö. (2022). Görsel iletişim tasarımı açısından Erbaa Özel eğitim uyguluma okulu sosyal beceriler 1. kademe ders kitabının incelenmesi. Turkish Studies-Social Sciences, 17(4), 611-627. https://doi.org/10.7827/turkishstudies.63427
  • Kurt, S., Ceylan, E., Bodur, A. ve Yüksel, G. (2023). Dijital dönüşüm ve öğrenci değerleri üzerindeki etkisi: Öğretmen görüşlerine dayalı bir araştırma. Academic Social Resources Journal, 8(49), 2652-2662. https://doi.org/10.29228/asrjournal.69444
  • Köde, K. ve Çoklar, A. N. (2020). Öğretmenlerin dijital ve dijital olmayan materyalleri seçim ve kullanım kriterlerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 893-909. https://doi.org/10.37217/tebd.799527
  • Lehimler, E. ve Balcı, E. (2023). Duvarsız eğitimin sanat eğitiminde uygulanabilirliği. Tarih Okulu Dergisi, 16(66), 2504-2523. https://doi.org/10.29228/joh.70513
  • Li, S. ve Zhao, R. (2024). Establishment and application of diversified piano teaching system in colleges and universities from the perspective of artificial intelligence. Journal of Applied Science and Engineering, 27(7), 2883–2893. https://doi.org/10.6180/jase.202407_27(7).0012
  • Liu, Y. (2023). Implications of generative artificial intelligence for the development of the media industry. Advances in Engineering Innovation, 1, 28-35. https://doi.org/10.54254/2977-3903/1/2023006
  • Longhi, E. (2009). `Songese’: Maternal structuring of musical interaction with infants. Psychology of Music, 37(2), 195-213. https://doi.org/10.1177/0305735608097042
  • Malpas, I. (2019). ‘Time-twisted space’: An exploration of the synaesthetic continuum through the work of Vladimir Nabokov. Interdisciplinary Science Reviews, 44(3-4), 361-386. https://doi.org/10.1080/03080188.2019.1681209
  • Mayer, R. E. (2014). Incorporating motivation into multimedia learning. Learning and Instruction, 29, 171-173. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2013.04.003
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Müzik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). 20 Mayıs 2025 tarihinde https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354 adresinden erişildi.
  • Muñoz, J. ve Martín, J. (2019). Songs as a means of cross-cultural education. VIII International conference on intercultural education and International conference on transcultural health: The value of education and health for a global, transcultural world içinde (s. 243-250). https://doi.org/10.15405/epsbs.2019.04.02.31
  • Namıduru, D. ve Fidan, T. (2024). Özgül öğrenme bozukluğu tanılı çocukların ailelerinde bağlanma ve ilişkili etmenler. Eskisehir Medical Journal, 5(2), 43-52. https://doi.org/10.48176/esmj.2024.160
  • Omollo, D. ve Massam, W. (2022). Teachers’ and learners’ perceptions of the use of science content songs in the teaching and learning of ionic bonding. International Journal of Learning and Development, 12(2), 67-80. https://doi.org/10.5296/ijld.v12i2.20020
  • O’Rourke, J., Main, S., Gray, C. ve Lovering, C. (2021). Observations of children with disability during arts-based multisensory story and rhyme activities: Is it all just chimes and perfumes?. Australasian Journal of Special and Inclusive Education, 45(2), 237-251. https://doi.org/10.1017/jsi.2021.8
  • Özbey, D. ve Kutluca, A. Y. (2023). Montessori uygulayıcısı erken çocukluk dönemi eğitimcilerinin bilimsel süreç becerilerinin kazandırılmasına ilişkin görüş ve uygulamalarının incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 37(3), 683-710. https://doi.org/10.33308/26674874.2023373622
  • Özdemir, M. ve Can, A. A. (2014). Klasik gitar eğitimine eklektik bir yaklaşım. İDİL, 3(13), 25-43. https://doi.org/10.7816/idil-03-13-02
  • Per, M. (2020). Kanada’da sanat eğitimi (Saskatchewan eyaleti örneği). Turkish Studies-Educational Sciences, 15(3), 1997-2017. https://doi.org/10.29228/turkishstudies.40512
  • Sarıgöz, O. (2015). Öğrencilerin sanat eğitimi ve sanatın gerekliliğine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40), 572-579. https://doi.org/10.17719/jisr.20154013931
  • Sevimli Dostlar. (2014, 24 Ocak). Ali Babanın Çiftliği / Bebek Şarkıları [Video]. YouTube. 20 Mayıs 2025 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=LM43PcWPXsI adresinden erişildi.
  • Shaw, B. P. (2024). Artificial intelligence and assessment: Three implications for music educators. Music Educators Journal, 111(2), 19-25. https://doi.org/10.1177/00274321241296118
  • Solak Berigel, D. ve Karal, H. (2021). İşitme engelli öğrencilere matematik öğretiminde teknoloji kullanımı: Bir özel durum çalışması. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 10(2), 72-85. https://doi.org/10.51960/jitte.1033449
  • Sovik, T. (2025). Implementation of STEAM approach in the musical educational environment of the general secondary education institution. Information Technologies and Learning Tools, 105(1), 1-17. https://doi.org/10.33407/itlt.v105i1.5807
  • Stewart, S., Avramidis, K., Feng, T. ve Narayanan, S. (2024). Emotion-aligned contrastive learning between images and music. ICASSP 2024 - 2024 IEEE International Conference on Acoustics, Speech and Signal Processing (ICASSP) içinde (s. 11446-11450). https://doi.org/10.1109/ICASSP48485.2024.10447276
  • Tiihonen, M., Brattico, E., Maksimainen, J., Wikgren, J. ve Saarikallio, S. (2017). Constituents of music and visual-art related pleasure-a critical integrative literature review. Frontiers in Psychology, 8, 1218. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01218
  • Van Eck, N. J. ve Waltman, L. (2010). Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. Scientometrics, 84(2), 523-538. https://doi.org/10.1007/s11192-009-0146-3
  • Velayutham, V. ve Raman, K. (2024). Unlocking the colours within a child’s educational guide to abstract art. Shodhkosh: Journal of Visual and Performing Arts, 5(1), 927-939. https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v5.i1.2024.1079
  • Wu, X., Qiao, Y., Wang, X., & Tang, X. (2016). Bridging music and image via cross-modal ranking analysis. IEEE Transactions on Multimedia, 18(7), 1305-1318. https://doi.org/10.1109/TMM.2016.2557722
  • Yapalı, Y. ve Çakır İlhan, A. (2024). Türkiye’de lisans programlarında erken çocukluk müzik eğitiminin durumu ve EÇME uzmanı yeterliklerinin belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1201-1228. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024.-1418930
  • Yeşilyurt, S., Dündar, R. ve Aydın, M. (2024). Sosyal bilgiler eğitimi alanında lisansüstü eğitimini sürdüren öğrencilerin yapay zekâ hakkındaki görüşleri. Asya Studies, 8(27), 1-14. https://doi.org/10.31455/asya.1406649
  • Yıldız, B. (2023). Serhan Kansu’nun çocuk kitaplarında yer alan kök değerlerin felsefi açısından incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1195-1221. https://doi.org/10.17679/inuefd.1226869
  • Yu, Y., Tang, S. H., Raposo, F. ve Chen, L. (2019). Deep cross modal correlation learning for audio and lyrics in music retrieval. ACM Transactions on Multimedia Computing, Communications, and Applications, 15(1), 1-16. https://doi.org/10.1145/3281746
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. bs.). Seçkin Yayıncılık.
  • Zhang, J. (2023). Multiple roles of big data platform and artificial intelligence architecture. Applied Mathematics, Modeling and Computer Simulation, 985-993. https://doi.org/10.3233/atde231039
  • Zhang, Z. (2024). The combination of gamification teaching and technology. Communications in Humanities Research, 63(1), 71-76. https://doi.org/10.54254/2753-7064/63/20242592
  • Zhao, S., Li, Y., Yao, X., Nie, W., Xu, P., Yang, J. ve Keutzer, K. (2020). Emotion-based end-to-end matching between image and music in valence-arousal space. MM ‘20: Proceedings of the 28th ACM International Conference on Multimedia içinde (s. 2945-2954). https://doi.org/10.1145/3394171.3413776
Toplam 62 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ses ve Müzik İşleme, Grafikler, Artırılmış Gerçeklik ve Oyunlar (Diğer), Müzik Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Serdar Südor 0000-0001-9769-1300

Barış İpekçiler 0000-0003-0866-6563

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 2 Temmuz 2025
Kabul Tarihi 12 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Südor, S., & İpekçiler, B. (2025). Çocuk şarkılarının yapay zekâ destekli görselleştirilmesine yönelik bir inceleme: Ali Babanın Çiftliği örneği. Online Journal of Music Sciences, 10(3), 584-610. https://doi.org/10.31811/ojomus.1733049