The aim of this study is to reveal how and what kind of a relationship there is between the participants' news literacy levels and their perceptions of the Palestinian-Israeli conflict. Data were collected from 428 formal students studying at İnönü University through questionnaires, and 390 questionnaires were analyzed. As well as the news literacy scale developed by Güdekli et al. (2022), the conflict perception scale developed by Khatib et al. (2018) was adapted into Turkish and used. No significant difference was found between faculties in terms of total news literacy and self-efficacy dimension. A significant, albeit weak, difference was observed between faculties in terms of critical performance dimension. It was observed that the way of perceiving the Palestine-Israel conflict varied according to the faculties. It was found that there was a weak positive significant relationship between the participants' conflict perception level and their news literacy level (r = 0.144; p = 0.004); between the self-efficacy dimension and the material perception of conflict (r = 0.144; p = 0.004); and between the critical performance and the religious perception of conflict (r = 0.130; p = 0.10).
Bu çalışmanın amacı, katılımcıların haber okuryazarlık düzeyleri ile Filistin-İsrail çatışmalarını algılama biçimleri arasında nasıl ve ne tür bir ilişki olduğunu tarama yöntemiyle ortaya koymaktır. İnönü Üniversitesi'nde öğrenim gören 428 örgün öğrenciyle yüz yüze görüşülerek anket yapılmış, 390 anket analiz edilmiştir. Güdekli vd. (2022) geliştirdiği haber okuryazarlığı ölçeği olduğu gibi, Khatib vd. (2018) geliştirdikleri çatışma algısı ölçeği Türkçeye uyarlanarak kullanılmıştır. Haber okuryazarlığı ölçeğinin toplamı ve öz yeterlilik boyutu açısından fakülteler arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Eleştirel performans boyutu açısından fakülteler arasında zayıf da olsa anlamlı bir farklılık görülmüştür. Fakültelere göre Filistin-İsrail çatışmasının algılanma biçimlerinin değiştiği görülmüştür. Katılımcıların çatışma algısı düzeyi ile haber okuryazarlık düzeyleri arasında (r =0,144; p= 0,004); öz yeterlilik boyutu ile çatışmanın maddi algılanması arasında (r = 0,144; p = 0,004) ve eleştirel performans ile çatışmanın dini algılanması arasında (r= 0,130; p= 0,10) zayıf düzeyde pozitif anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Çalışmanın etik onayı, İnönü Üniversitesi Etik Kurulu’na başvurularak alınmıştır (Oturum Tarihi: 27.05.2024, Sayı: 2024/10-5).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Gazetecilik Çalışmaları, İletişim Çalışmaları, Kitle İletişimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 2 Mayıs 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 12 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 68 |