Son dönemde dünya genelinde yaşanan COVID-19, Süveyş Kanalı'nın tıkanması ve Panama Kanalı'ndaki su seviyesinin düşmesi gibi birbirine bağlı önemli olaylar lojistik faaliyetlerin önemini ortaya koymuştur. Bu çalışma ile Avrupa Birliği'ne (AB) üye ve aday ülkelerin lojistik performanslarının, Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) yöntemleri kullanılarak değerlendirmesi amaçlanmaktadır. Bu çalışmada altı Lojistik Performans Endeksi (LPI) kriteri uygulanmış ve 8 AB adayı (EUc) ve 27 AB üyesini (EUm) değerlendirmek için Weights by ENvelope and SLOpe (WENSLO) olarak bilinen bir kriter ağırlıklandırma yöntemi ve Alternative Ranking Technique based on Adaptive Standardized Intervals (ARTASI) adı verilen bir ÇKKV yöntemi kullanılmıştır. Bulgular, WENSLO yöntemi için ANGLE, CRITIC, CVM, ENTROPY, GINI, LOPCOW, MEREC ve SD yöntemleri ile karşılaştırılırken, ARTASI yöntemi için MABAC, MARCOS, WASPAS, TOPSIS, CRADIS, PIV ve CoCoSo yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Kuzey Avrupa'nın yüksek gelirli ekonomilerinden Finlandiya ilk sırada yer alırken, bir ada ülkesi olmasına ve birçok ülke ile lojistik bağlantısı bulunmasına rağmen Kıbrıs AB ülkeleri arasında son sırada yer almıştır. Öte yandan, ÇKKV yöntemine göre LPI için EUc arasında ilk sırada yer alan Türkiye, bazı EUm'lerden daha iyi durumdadır. Ancak diğer aday ülkeler, üyelerden sonra sıralanmıştır. Bu çalışma, lojistik performans alanında güncel ve önemli bir konuyu ele almaktadır. Bu bağlamda, yenilikçi yöntemlerin (WENSLO ve ARTASI) kullanılması, çalışmayı diğer çalışmalardan ayırmaktadır.
Recently, important interconnected events experienced around the world, such as COVID-19, the blockage of the Suez Canal, and the decrease in the water level in the Panama Canal, have revealed the importance of logistics activities. This study aimed to evaluate the logistics performances of European Union (EU) candidates and member countries using Multi-Criteria Decision-Making (MCDM) methods. This study applied the six Logistic Performance Index (LPI) criteria, and it utilized a criteria-weighting method known as Weights by ENvelope and SLOpe (WENSLO) and an MCDM method called Alternative Ranking Technique based on Adaptive Standardized Intervals (ARTASI) to assess 8 EU candidates (EUc) and 27 EU members (EUm). The findings are compared with the ANGLE, CRITIC, CVM, ENTROPY, GINI, LOPCOW, MEREC, and SD methods for the WENSLO method, and the MABAC, MARCOS, WASPAS, TOPSIS, CRADIS, PIV, and CoCoSo methods are used for the ARTASI method. Finland, a Northern European high-income economy, was ranked first, and Cyprus, although it is an island country and may have logistical connections with many countries, was ranked last among EU countries. On the other hand, Türkiye, which ranks first among the EUc for the LPI by the MCDM, is in a better situation than some EUm. However, other candidates are ranked after the members. This study addresses a relevant and timely topic in the field of logistics performance. In this regard, the use of innovative methods (WENSLO and ARTASI) sets the paper apart from other studies.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Lojistik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 2 Mayıs 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 12 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 2 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 68 |