Objective: This study aimed to develop the Adolescents' Attitude Towards Psychological Help Scale (AATPHS) and the Adolescents' Intention to Seek Psychological Help Scale (ISPHS) in order to determine adolescents' attitudes and intentions towards seeking psychological help.
Method: In this study, AFA and DFA were applied to examine the construct validity of the measurement tools. AFA was used to discover the underlying factor structure of the scale items, and the accuracy of the obtained structure was tested with DFA.
Results: The total variance explained by AATPHS was found to be 60.56%, and the total variance explained by ISPHS was found to be 57.48%. A total of 600 students participated in the study for AATPHS and 684 students for ISPHS . AATPHS consists of two subscales (self-stigmatisation, social stigmatisation) and nine items. The Cronbach's alpha coefficient for AATPHS was 0.86: 0.85 for the social stigmatisation subscale and 0.73 for the self-stigmatisation subscale. ISPHS consists of three subscales problems related to negative emotions (PRNE), problems related to negative thoughts (PRNT), and personal and social development (PSD) and 22 items. The Cronbach's alpha coefficient for ISPHS was found to be 0.94; for the PRNE subscale, it was 0.91; for the PRNT subscale, it was 0.77; and for the PSD subscale, it was 0.89. According to criterion validity results, a relationship was found between AATPHS and the Attitude Scale Towards Psychological Help (ASTPH) (r = 0.71; p < 0.001) and between ISPHS and the Psychological Help-Seeking Intention Inventory (PHSII) (r = 0.71; p < 0.001).
Conclusion: The research findings indicate that the AATPHS and ISPHS scales are valid and reliable measurement tools that can be used to determine attitudes and intentions toward seeking psychological help.
psychological help-seeking attitude intention adolescent scale development.
Amaç: Bu çalışmada ergenlerin psikolojik yardım alma tutumu ve niyetini belirlemek amacıyla Ergenlerin Psikolojik Yardım Alma Tutumu Ölçeği (EPYATÖ) ve Ergenlerin Psikolojik Yardım Alma Niyetini Belirleme Ölçeklerinin (EPYANÖ) geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu araştırmada ölçme araçlarının yapı geçerliliğini incelemek amacıyla AFA ve DFA uygulanmıştır. AFA, ölçek maddelerinin altında yatan faktör yapısını keşfetmek için kullanılmış; elde edilen yapının doğruluğu ise DFA ile test edilmiştir.
Bulgular: EPTAYÖ’nün açıkladığı toplam varyans %60,56, EPYANÖ açıkladığı toplam varyans %57,48 olarak bulunmuştur. Araştırmaya EPTATÖ için 600; EPYANÖ için 684 öğrenci katılmıştır. EPYATÖ iki alt boyut (kendini damgalama, sosyal damgalanma) ve dokuz maddeden oluşmaktadır. EPYATÖ Cronbach Alpha katsayısı ,86: alt boyutlardan sosyal damgalanma için ,85; kendini damgalama için ,73 olarak bulunmuştur. EPYANÖ olumsuz duygularla ilgili sorunlar (OSZD), olumsuz düşüncelerle ilgili sorunlar (OSDC), kişisel ve sosyal gelişim (KSG) altboyutlarından ve 22 maddeden oluşmaktadır. EPYANÖ Cronbach Alpha katsayısı ,94; alt boyutlardan OSZD için ,91; OSDC için ,77 ve KSG için ,89 olarak bulunmuştur. Ölçüt geçerliği sonuçlarına göre EPYATÖ ile Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutum Ölçeği (PYATÖ) arasında (r= ,71; p< .001); EPYANÖ ile Psikolojik Yardım Alma Niyeti Envanteri (PYANE) arasında (r= ,71; p< .001) ilişki olduğu bulunmuştur.
Sonuç: Araştırma bulguları EPYATÖ ile EPYANÖ ölçeklerinin psikolojik yardım alma tutumu ve niyetini belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir birer ölçme araçları olduğunu göstermektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Test Standarizasyonu ve Norm Geliştirme |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Temmuz 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 17 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 4 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 17 Sayı: Supplement 1 |