Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2025, , 137 - 155, 24.06.2025
https://doi.org/10.54535/rep.1655339

Öz

Kaynakça

  • Adipat, S., Laksana, K., Busayanon, K., Asawasowan, A., & Adipat, B. (2021). Engaging students in the learning process with game-based learning: The fundamental concepts. International Journal of Technology in Education (IJTE), 4(3), 542-552. https://doi.org/10.46328/ijte.169
  • Akar İnce, Ş. N. (2024). Matematik eğitiminde eğitsel oyun kullanımına yönelik çalışmaların ve eğitsel oyun türlerinin sistematik derleme yöntemi ile incelenmesi [Systematic review of studies on the use of educational games in mathematics education and educational game types] (Master’s thesis, Necmettin Erbakan University, Konya, Türkiye) Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Alotaibi, M. S. (2024) Game-based learning in early childhood education: a systematic review and meta-analysis. Front. Psychol., 2(15), 1307881. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1307881
  • Anastasiadis, T., Lampropoulos, G., & Siakas, K. (2018). Digital game-based learning and serious games in education. International Journal of Advances in Scientific Research and Engineering (IJASRE), 4(12), 139–144. https://doi.org/10.31695/IJASRE.2018.33016
  • Bakar, A., Tüzün, H., & Çağiltay, K. (2008). Öğrencilerin eğitsel bilgisayar oyunu kullanımına ilişkin görüşleri: sosyal bilgiler dersi örneği [Students’ opinions of educational computer game utilization: a social studies course case] Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 27–37.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F., & Çakmak Kılıç, E. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods]. Pegem Publishing.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods]. Pegem Publishing.
  • Chen, S-Y, Tsai, J-C, Liu, S-Y, Chang, C-Y. (2021). The effect of a scientific board game on improving creative problem solving skills. Thinking Skills and Creativity, 41, 100921. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100921
  • Coşkun, H., Akarsu, B., & Kariper, İ. A. (2012). Bilim öyküleri içeren eğitsel oyunların fen ve teknoloji dersindeki öğrencilerin akademik başarılarına etkisi [The effects of educational games based on science stories on students’ academic achievements in science and technology classroom]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(1), 93–109.
  • Çakmak, A., & Elibol, F. (2013). Çocuk ve oyun [Child and play]. Vize Publishing.
  • Çavuş, R., & Balçın, M. D. (2017). Fen bilimleri dersinde gerçekleştirilen oyun etkinliklerine ilişkin öğrenci görüşleri: maddenin yapısı ve özellikleri ünitesi örneği [Student opinions on game activities in the science course: a case of structure and properties of material unit]. Researcher, 5(10), 323–341.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş [Introduction to research and project studies]. Trabzon: Celepler Publishing.
  • Daniyarova, A., Suad, A., Vecherinina, E., Seluch, M., & Ananishnev, V. (2022). Games for science education: Is this technique effective for developing students' creativity and scientific competence?. World Journal on Educational Technology, 14(1), 28-41. https://doi.org/10.18844/wjet.v14i1.6629
  • Dede, Y., & Yaman, S. (2008). Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [A questionnaire for motivation toward science learning: a validity and reliability study]. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 19–37.
  • Demirel, Ö. (2020). Eğitim sözlüğü [Dictionary of education]. Ankara: Pegem Academy.
  • Demirezen , S., & Öner Armağan, F. (2024). Sindirim sistemi konusunda eğitsel oyun geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi [Development, implementation and evoluation of educational games about digestive system]. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 7(1), 13-36. https://doi.org/10.47155/mamusbbd.1479897
  • Dumlu Güler, T. (2011). 6. sınıf fen ve teknoloji dersindeki hücre ve organelleri' konusunun eğitsel oyun yöntemiyle öğretilmesinin öğrencilerin akademik başarisina etkisi [The effect of teaching through educational game of cell and organelles topic in 6th grade science education course on academic achievement of students] (Master’s thesis, Atatürk University, Erzurum, Türkiye) Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Düren, A. Z. (2000). 2000’li yıllarda yönetim [Management in the 2000s]. 8th Edition, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul, pp-338.
  • Ertem, H. (2006). Ortaöğretim öğrencilerinin kimya derslerine yönelik güdülenme tür (içsel ve dışsal) ve düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi [Investigation of secondary education students' motivation types (intrinsic and extrinsinc) and levels towards chemistry course based on some variables] (Master’s thesis, Balıkesir University, Balıkesir, Türkiye) Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Ghasemi, A., & Zahediasl, S. (2012). Normality tests for statistical analysis: A guide for non-statisticians. International Journal of Endocrinology and Metabolism, 10(2), 486-489. https://doi.org/10.5812/ijem.3505
  • Godwin-Jones, R. (2014). Games in language learning: Opportunities and challenges. Language Learning & Technology, 18(2), 9–19.
  • Hanbaba, L., & Bektaş, M. (2016). Oyunla öğretim yönteminin hayat bilgisi dersi başarısı ve tutumuna etkisi [The effects of the teaching by games method on achievement and attitudes in the social studies course]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1).
  • Hu, Z., & Razlog, R., (2023). The use of game-based learning to enhance student engagement in the acupuncture programme: South African students’ opinions. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 11(2), 137-152. http://dx.doi.org/10.17478/jegys.1277401
  • İnal, M. & Korkmaz, Ö. (2019). Eğitsel oyunların öğrencilerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenmeye dönük tutumlarına ve konuşma becerilerine etkisi [The effects of educational games on students' speaking skills and attitudes towards learning Turkish as a foreign language]. Journal of Mother Tongue Education (JOMTE), 7(4), 898-913. https://doi.org/10.16916/aded.582203
  • Karamustafaoğlu, O., & Aksoy, S. (2020). “Canlıların sınıflandırılması” konusunda geliştirilen eğitsel oyunla ilgili öğretmen görüşleri [Teachers' views about the educational game developed on “classification of living things"]. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 90–109.
  • Kasım, F. (2020). Canlılar dünyası ünitesinin öğretiminde tahmin-gözlem-açıklama ile desteklenmiş sınıf dışı eğitim etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi [The effect of outdoor education activities supported by prediction-observation-explanation in the teaching of the living world unit on students' academic achievement and permanence of learning] (Master’s thesis, Ondokuz Mayıs University, Samsun, Türkiye) Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Kılıçaslan, S. M. (2023). Fen öğretiminde Mendel genetiği konusuna yönelik eğitsel oyun tasarımı ve değerlendirilmesi [Educational game design and evaluation for Mendelian genetics in science teaching] (Master’s thesis, Gazi University, Ankara, Türkiye) Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Martin, A. J. (2001). The student motivation scale: a tool for measuring and enhancing motivation. Australian Journal of Guidance and Counselling, 11, 1-20.
  • MNE. (2018). Science curriculum (primary and secondary school grades 3, 4, 5, 6, 7 and 8).
  • MNE. (2024). The Türkiye Century Education Model 2024.
  • Nabdel, S., Aksoy, N. C. & Çinar, C. (2023). The relationship between academic achievement in mathematics course, academic procrastination, digital game playing motivation and problem-solving skill of middle school students. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(2), 224-236. https://doi.org/10.51725/etad.1383827
  • Özata, M., & Coşkuntuncel, O. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik öğretiminde eğitsel matematik oyunlarının kullanımına ilişkin görüşleri [Opinions of secondary school mathematicsteachers on theuse of educational math games in mathematicsteaching]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 662-683. https://doi.org/10.17860/mersinefd.619983
  • Pehlivan, H. (2016). The role of play on development and learning [Oyunun gelişim ve öğrenmedeki rolü]. Journal of Human Sciences, 13(2), 3280–3292. https://doi.org/10.14687/jhs.v13i2.3767
  • Rouse, K. E. (2013). Gamification in science education: the relationship of educational games to motivation and achievement (Doctoral thesis, The University of Southern Mississippi, USA).
  • Serdaroğlu, C., & Güneş, M. H. (2019). 6. sınıf bitki ve hayvanlarda üreme, büyüme ve gelişme ünitesinin öğretiminde oyun temelli öğrenmenin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi [Effects on academic achievement and attitude of game based learning in teaching of reproduction, growth and development unit in 6th grade plant and animal]. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 13(2), 1015-1041. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.570616
  • Şaşmaz Ören, F., & Erduran Avcı, D. (2004). Eğitimsel oyunla öğretimin fen bilgisi dersi “Güneş sistemi ve gezegenler” konusunda akademik başarı üzerine etkisi [The effect of educational game teaching on academic achievement in science education course in subject of "solar system and planats”]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 67–76.
  • Şenel, M., & Akman, D. B. (2016). Fun teaching! Fun tech-ing! Interactive educational games for young learners. Participatory Educational Research, 3(4), 12-21.
  • Tayade, P. S., & Inzalkar, S. M. (2024). Content analysis in communication research: methods and applications - A review. AG Volumes, 112–123. https://agvolumes.com/Books-AG/index.php/AGvolumes/article/view/30
  • Tayfur, A. (2019). Oyun destekli değerlendirme sürecinin vücudumuzdaki sistemler ünitesinin öğretimine uygulanması [Application of game supported assessment process on the teaching of 'the systems in our body' unit] (Master’s thesis, Trabzon University, Trabzon, Türkiye) Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Uzun, N., & Keleş, Ö. (2010). Fen öğrenmeye yönelik motivasyonun bazı demografik özelliklere göre değerlendirilmesi [Evaluation of the motivation for science learning according to some demographic characteristics]. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 561-584.
  • Yamarik, S. (2007). Does cooperative learning improve student learning outcomes?. The Journal of Economic Education, 38(3), 259-277.
  • Yıldırım, A., Sezer, D., & Ergin Yavaş, M. (2023). Okulda fen bilimleri dersinin öğretiminde eğitsel oyunların kullanılmasına yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri [Opinions of classroom teachers on the use of educational games in teaching science lessons at school]. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 6(11), 1454-1471. https://doi.org/10.26677/tr1010.2023.1325
  • Yıldız, E., Şimşek, Ü., & Araz, H. (2016). Dolaşım sistemi konusunda eğitsel oyun yönteminin kullanılmasının öğrencilerin akademik başarı ve fen öğrenimi motivasyonu üzerine etkisi [The effect of the educational game method on academic achievement and motivation towards science learning in teaching of circulatory system]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(36), 20–32.

The Impact of Using Educational Games in the Living World Unit on Students' Academic Achievement and Motivation Towards Learning Science

Yıl 2025, , 137 - 155, 24.06.2025
https://doi.org/10.54535/rep.1655339

Öz

This study aims to examine the impact of using different educational games on students' academic achievement and motivation towards learning science. To achieve this, the effect of teaching the "Living World" unit in the grade 5 science education curriculum with the addition of educational games on students' academic achievement and motivation was investigated. The study group consists of 25 students enrolled in the grade 5 at two village schools during the 2023-2024 academic year. The research was designed using a mixed-methods approach. Quantitative data were collected, a pre-test and post-test quasi-experimental design was employed. The quantitative data were collected using the "World of Livings Academic Achievement Test" and the "Motivation Scale for Learning Science" qualitative data were collected through an interview form. The analysis of the quantitative data was performed using the SPSS program and findings were compared using dependent and independent sample t-tests. For the qualitative data analysis, content analysis was applied. A significant difference in favor of the experimental group was found in terms of academic achievement and motivation as a result of using educational games. Additionally, educational games had positive effects on students' affective and cognitive traits, such as entertainment, excitement, lasting learning, and ease of understanding.

Kaynakça

  • Adipat, S., Laksana, K., Busayanon, K., Asawasowan, A., & Adipat, B. (2021). Engaging students in the learning process with game-based learning: The fundamental concepts. International Journal of Technology in Education (IJTE), 4(3), 542-552. https://doi.org/10.46328/ijte.169
  • Akar İnce, Ş. N. (2024). Matematik eğitiminde eğitsel oyun kullanımına yönelik çalışmaların ve eğitsel oyun türlerinin sistematik derleme yöntemi ile incelenmesi [Systematic review of studies on the use of educational games in mathematics education and educational game types] (Master’s thesis, Necmettin Erbakan University, Konya, Türkiye) Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Alotaibi, M. S. (2024) Game-based learning in early childhood education: a systematic review and meta-analysis. Front. Psychol., 2(15), 1307881. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1307881
  • Anastasiadis, T., Lampropoulos, G., & Siakas, K. (2018). Digital game-based learning and serious games in education. International Journal of Advances in Scientific Research and Engineering (IJASRE), 4(12), 139–144. https://doi.org/10.31695/IJASRE.2018.33016
  • Bakar, A., Tüzün, H., & Çağiltay, K. (2008). Öğrencilerin eğitsel bilgisayar oyunu kullanımına ilişkin görüşleri: sosyal bilgiler dersi örneği [Students’ opinions of educational computer game utilization: a social studies course case] Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 27–37.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F., & Çakmak Kılıç, E. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods]. Pegem Publishing.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods]. Pegem Publishing.
  • Chen, S-Y, Tsai, J-C, Liu, S-Y, Chang, C-Y. (2021). The effect of a scientific board game on improving creative problem solving skills. Thinking Skills and Creativity, 41, 100921. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100921
  • Coşkun, H., Akarsu, B., & Kariper, İ. A. (2012). Bilim öyküleri içeren eğitsel oyunların fen ve teknoloji dersindeki öğrencilerin akademik başarılarına etkisi [The effects of educational games based on science stories on students’ academic achievements in science and technology classroom]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(1), 93–109.
  • Çakmak, A., & Elibol, F. (2013). Çocuk ve oyun [Child and play]. Vize Publishing.
  • Çavuş, R., & Balçın, M. D. (2017). Fen bilimleri dersinde gerçekleştirilen oyun etkinliklerine ilişkin öğrenci görüşleri: maddenin yapısı ve özellikleri ünitesi örneği [Student opinions on game activities in the science course: a case of structure and properties of material unit]. Researcher, 5(10), 323–341.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş [Introduction to research and project studies]. Trabzon: Celepler Publishing.
  • Daniyarova, A., Suad, A., Vecherinina, E., Seluch, M., & Ananishnev, V. (2022). Games for science education: Is this technique effective for developing students' creativity and scientific competence?. World Journal on Educational Technology, 14(1), 28-41. https://doi.org/10.18844/wjet.v14i1.6629
  • Dede, Y., & Yaman, S. (2008). Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [A questionnaire for motivation toward science learning: a validity and reliability study]. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 19–37.
  • Demirel, Ö. (2020). Eğitim sözlüğü [Dictionary of education]. Ankara: Pegem Academy.
  • Demirezen , S., & Öner Armağan, F. (2024). Sindirim sistemi konusunda eğitsel oyun geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi [Development, implementation and evoluation of educational games about digestive system]. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 7(1), 13-36. https://doi.org/10.47155/mamusbbd.1479897
  • Dumlu Güler, T. (2011). 6. sınıf fen ve teknoloji dersindeki hücre ve organelleri' konusunun eğitsel oyun yöntemiyle öğretilmesinin öğrencilerin akademik başarisina etkisi [The effect of teaching through educational game of cell and organelles topic in 6th grade science education course on academic achievement of students] (Master’s thesis, Atatürk University, Erzurum, Türkiye) Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Düren, A. Z. (2000). 2000’li yıllarda yönetim [Management in the 2000s]. 8th Edition, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul, pp-338.
  • Ertem, H. (2006). Ortaöğretim öğrencilerinin kimya derslerine yönelik güdülenme tür (içsel ve dışsal) ve düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi [Investigation of secondary education students' motivation types (intrinsic and extrinsinc) and levels towards chemistry course based on some variables] (Master’s thesis, Balıkesir University, Balıkesir, Türkiye) Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Ghasemi, A., & Zahediasl, S. (2012). Normality tests for statistical analysis: A guide for non-statisticians. International Journal of Endocrinology and Metabolism, 10(2), 486-489. https://doi.org/10.5812/ijem.3505
  • Godwin-Jones, R. (2014). Games in language learning: Opportunities and challenges. Language Learning & Technology, 18(2), 9–19.
  • Hanbaba, L., & Bektaş, M. (2016). Oyunla öğretim yönteminin hayat bilgisi dersi başarısı ve tutumuna etkisi [The effects of the teaching by games method on achievement and attitudes in the social studies course]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1).
  • Hu, Z., & Razlog, R., (2023). The use of game-based learning to enhance student engagement in the acupuncture programme: South African students’ opinions. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 11(2), 137-152. http://dx.doi.org/10.17478/jegys.1277401
  • İnal, M. & Korkmaz, Ö. (2019). Eğitsel oyunların öğrencilerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenmeye dönük tutumlarına ve konuşma becerilerine etkisi [The effects of educational games on students' speaking skills and attitudes towards learning Turkish as a foreign language]. Journal of Mother Tongue Education (JOMTE), 7(4), 898-913. https://doi.org/10.16916/aded.582203
  • Karamustafaoğlu, O., & Aksoy, S. (2020). “Canlıların sınıflandırılması” konusunda geliştirilen eğitsel oyunla ilgili öğretmen görüşleri [Teachers' views about the educational game developed on “classification of living things"]. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 90–109.
  • Kasım, F. (2020). Canlılar dünyası ünitesinin öğretiminde tahmin-gözlem-açıklama ile desteklenmiş sınıf dışı eğitim etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi [The effect of outdoor education activities supported by prediction-observation-explanation in the teaching of the living world unit on students' academic achievement and permanence of learning] (Master’s thesis, Ondokuz Mayıs University, Samsun, Türkiye) Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Kılıçaslan, S. M. (2023). Fen öğretiminde Mendel genetiği konusuna yönelik eğitsel oyun tasarımı ve değerlendirilmesi [Educational game design and evaluation for Mendelian genetics in science teaching] (Master’s thesis, Gazi University, Ankara, Türkiye) Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Martin, A. J. (2001). The student motivation scale: a tool for measuring and enhancing motivation. Australian Journal of Guidance and Counselling, 11, 1-20.
  • MNE. (2018). Science curriculum (primary and secondary school grades 3, 4, 5, 6, 7 and 8).
  • MNE. (2024). The Türkiye Century Education Model 2024.
  • Nabdel, S., Aksoy, N. C. & Çinar, C. (2023). The relationship between academic achievement in mathematics course, academic procrastination, digital game playing motivation and problem-solving skill of middle school students. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(2), 224-236. https://doi.org/10.51725/etad.1383827
  • Özata, M., & Coşkuntuncel, O. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik öğretiminde eğitsel matematik oyunlarının kullanımına ilişkin görüşleri [Opinions of secondary school mathematicsteachers on theuse of educational math games in mathematicsteaching]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 662-683. https://doi.org/10.17860/mersinefd.619983
  • Pehlivan, H. (2016). The role of play on development and learning [Oyunun gelişim ve öğrenmedeki rolü]. Journal of Human Sciences, 13(2), 3280–3292. https://doi.org/10.14687/jhs.v13i2.3767
  • Rouse, K. E. (2013). Gamification in science education: the relationship of educational games to motivation and achievement (Doctoral thesis, The University of Southern Mississippi, USA).
  • Serdaroğlu, C., & Güneş, M. H. (2019). 6. sınıf bitki ve hayvanlarda üreme, büyüme ve gelişme ünitesinin öğretiminde oyun temelli öğrenmenin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi [Effects on academic achievement and attitude of game based learning in teaching of reproduction, growth and development unit in 6th grade plant and animal]. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 13(2), 1015-1041. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.570616
  • Şaşmaz Ören, F., & Erduran Avcı, D. (2004). Eğitimsel oyunla öğretimin fen bilgisi dersi “Güneş sistemi ve gezegenler” konusunda akademik başarı üzerine etkisi [The effect of educational game teaching on academic achievement in science education course in subject of "solar system and planats”]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 67–76.
  • Şenel, M., & Akman, D. B. (2016). Fun teaching! Fun tech-ing! Interactive educational games for young learners. Participatory Educational Research, 3(4), 12-21.
  • Tayade, P. S., & Inzalkar, S. M. (2024). Content analysis in communication research: methods and applications - A review. AG Volumes, 112–123. https://agvolumes.com/Books-AG/index.php/AGvolumes/article/view/30
  • Tayfur, A. (2019). Oyun destekli değerlendirme sürecinin vücudumuzdaki sistemler ünitesinin öğretimine uygulanması [Application of game supported assessment process on the teaching of 'the systems in our body' unit] (Master’s thesis, Trabzon University, Trabzon, Türkiye) Retrieved from https:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Uzun, N., & Keleş, Ö. (2010). Fen öğrenmeye yönelik motivasyonun bazı demografik özelliklere göre değerlendirilmesi [Evaluation of the motivation for science learning according to some demographic characteristics]. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 561-584.
  • Yamarik, S. (2007). Does cooperative learning improve student learning outcomes?. The Journal of Economic Education, 38(3), 259-277.
  • Yıldırım, A., Sezer, D., & Ergin Yavaş, M. (2023). Okulda fen bilimleri dersinin öğretiminde eğitsel oyunların kullanılmasına yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri [Opinions of classroom teachers on the use of educational games in teaching science lessons at school]. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 6(11), 1454-1471. https://doi.org/10.26677/tr1010.2023.1325
  • Yıldız, E., Şimşek, Ü., & Araz, H. (2016). Dolaşım sistemi konusunda eğitsel oyun yönteminin kullanılmasının öğrencilerin akademik başarı ve fen öğrenimi motivasyonu üzerine etkisi [The effect of the educational game method on academic achievement and motivation towards science learning in teaching of circulatory system]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(36), 20–32.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Articles
Yazarlar

Rabia Nur Doğan 0000-0002-5113-8283

Hayriye Nevin Genç 0000-0003-3240-0714

Erken Görünüm Tarihi 24 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 11 Mart 2025
Kabul Tarihi 16 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025

Kaynak Göster

APA Doğan, R. N., & Genç, H. N. (2025). The Impact of Using Educational Games in the Living World Unit on Students’ Academic Achievement and Motivation Towards Learning Science. Research on Education and Psychology, 9(1), 137-155. https://doi.org/10.54535/rep.1655339

17908

All the articles published in REP are licensed with "Creative Commons Attribution 4.0 International License"