Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2025, , 206 - 220, 24.06.2025
https://doi.org/10.54535/rep.1664157

Öz

Proje Numarası

1919B012322632 (TUBITAK 2209-A)

Kaynakça

  • Bulut, S. (2020). Pozitif psikoloji. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Cazes, S., Hijzen, A., & Saint-Martin, A. (2016). Measuring and assessing job quality: The OECD job quality framework. OECD Publishing.
  • Çakmak, Z., & Hevedanlı, M. (2004). Üniversite öğrencilerinde işsizlik kaygısı ve iş bulma korkusu üzerine bir araştırma [Analysis Of University Students ‘Perceptions Of Unemployment Anxiety]. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 3-116
  • Çoban, M., & Şahin, R. (2023). Tıp fakültesi öğrencilerinin beyin göçü eğilimleri: Türkiye örneği [Medical faculty students’ perspectives on Brain drain- a descriptive study]. Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 15(2), 120-132.
  • Diener, E. (2009). Assessing well-being: The collected works of Ed Diener. Springer. https://doi.org/10.1007/978-90-481-2354-4
  • Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13
  • Dikmen, A. A. (1995). İş doyumu ve yaşam doyumu ilişkisi [Relationship between job satisfaction and life satisfaction]. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 50(3). https://doi.org/10.1501/SBFder_0000001851
  • Docquier, F., & Rapoport, H. (2006). The economics of brain drain. Journal of Economic Literature, 50(3), 681-730. https://doi.org/10.1257/jel.50.3.681
  • Docquier, F. (2014). The brain drain from developing countries. IZA World of Labor, 31, 1-10. https://doi.org/10.15185/izawol.31
  • Dubin, R. (1956). Industrial workers' worlds: A study of the "central life interests" of industrial workers. Social Problems, 3(3), 131-142.  https://doi.org/10.2307/799133
  • Dursun, S., & Aytaç, S. (2009). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı düzeyi ve etkileyen faktörler [Future anxiety level of university students and affecting factors]. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 67-82.
  • Eren Bana, P., & Rozant Reisyan, R. (2023). Üniversite öğrencilerinde sosyal, durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin belirlenmesi [Determination of social, status and trait anxiety levels in university students]. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 205-216. https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1249790
  • Filiz, M., Karagöz, M. B., & Karagöz, N. (2022). Tıp fakültesi öğrencilerinin beyin göçüne yönelik tutumlarının değerlendirilmesi [Evaluation of attitudes of medical faculty students towards brain drain]. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 14(27), 679-692. https://doi.org/10.38155/ksbd.1171838
  • Geylani, M., & Çiriş Yıldız, C. (2022). “Üniversite Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı Ölçeği”nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Development of the “Future Anxiety Scale for University Students”: A study on validity and reliability]. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 10(1), 284-300. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1011330
  • Gezgin, E. (1994). Göç ve toplumsal değişme: Türkiye’de iç göçlerin nedenleri ve sonuçları [Migration and social change: Causes and consequences of internal migration in Turkey]. İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Hevedanlı, Ö. Ç. (2005). Eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [The examination of concern levels of biaology student’s class by various variables]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • Hong, S. M., & Giannakopoulos, E. (1994). The relationship of satisfaction with life to personality characteristics. Journal of Psychology, 128(5), 547-558. https://doi.org/10.1080/00223980.1994.9914912
  • Kobau, R., Sniezek, J., Zack, M. M., Lucas, R. E., & Burns, A. (2011). Well-being assessment: An evaluation of well-being scales for public health and population estimates of well-being. Health and Quality of Life Outcomes, 9(1), 1-11.
  • Kula, K. Ş., & Saraç, T. (2016). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı / The future anxiety of the university students. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 227-242.
  • Öncü, E., Selvi, H., Vayisoğlu, S. K., & Ceyhan, H. (2018). Hemşirelik öğrencilerinde Beyin Göçüne Yönelik Tutum Ölçeği geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlik çalışması [Development of an attitude scale towards brain drain among nursing students: a reliability]. Çukurova Medical Journal, 43(1), 207-215. https://doi.org/10.17826/cumj.427962
  • Özçelik Kaynak, K., & Öztuna, B. (2020). Üniversite öğrencilerinde işsizliğe yönelik işsizlik kaygısı ve umutsuzluk: Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencileri üzerine bir araştırma [Unemployment anxiety and hopelessness towards unemployment among university students: A study on Dokuz Eylül Health Services Vocational School students]. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 15(60), 953-970. https://doi.org/10.19168/jyasar.742879
  • Saraç, T., & Turan, H. (2016). Üniversite öğrencilerinde kaygı ve akademik başarı arasındaki ilişki [The relationship between anxiety and academic achievement in university students] . Eğitim ve Bilim, 41(184), 235-250.
  • Telman, N., & Ünsal, P. (2004). Çalışan memnuniyeti. Epsilon Yayıncılık.
  • Turan, F. D. (2021). Hemşirelik dördüncü sınıf öğrencilerinin beyin göçüne yönelik tutumlarının yordayıcısı olarak kariyer karar verme ve kariyer karar verme yetkinlikleri [ Career decision making and career decision making competencies as predictors of fourth year nursing students' attitudes towards brain drain]. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(4), 828-841. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.868955
  • Tuzcu, A. (2018). Üniversite öğrencilerinde işsizlik kaygısı ve mesleki beklenti [Unemployment anxiety and career expectations among university students]. Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 41(2), 155-172.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2023). Sağlık sektöründe beyin göçü verileri. TÜİK Raporları.
  • Ünlü, H. Y., & Daşlı, Y. (2024). Sağlık Eğitimi Alan Öğrencilerin Beyin Göçüne Yönelik Tutumları [Attitudes of Health Education Students Towards Brain Drain]. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 7(8), 606-621.
  • Yetim, Ü. (1993). Yaşam doyumu ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Adaptation of the life satisfaction scale to Turkish: A validity and reliability study]. Psikoloji Dergisi, 7(26), 71-75. https://doi.org/10.52105/temelegitim.1606097
  • World Health Organization (WHO). (2006). The world health report 2006: Working together for health. WHO.

Investigation of the Attitudes of Faculties of Medicine, Dentistry, and Pharmacy Students Towards Brain Drain in Terms of Future Anxiety and Satisfaction with Life Levels

Yıl 2025, , 206 - 220, 24.06.2025
https://doi.org/10.54535/rep.1664157

Öz

The aim of this study is to examine the attitudes of medical, dentistry and pharmacy faculty students towards brain drain in terms of future anxiety and life satisfaction levels. 308 university students enrolled in a foundation university in Istanbul were included in the study. Descriptive statistics, correlation, multiple regression, one-way ANOVA and independent sample t-test analysis were used in the analysis of the data. The regression analysis results showed that hopelessness about the future, future anxiety and life satisfaction were significant predictors of attitudes towards brain drain. According to the independent samples t-test analysis results, it was found that the tendency towards brain drain was higher in male students and students in the clinical education process, while the tendency towards brain drain was lower in dentistry students than in medical and pharmacy students. The study results provide important data for the development of policies to reduce brain drain in the health sector in Türkiye.

Proje Numarası

1919B012322632 (TUBITAK 2209-A)

Kaynakça

  • Bulut, S. (2020). Pozitif psikoloji. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Cazes, S., Hijzen, A., & Saint-Martin, A. (2016). Measuring and assessing job quality: The OECD job quality framework. OECD Publishing.
  • Çakmak, Z., & Hevedanlı, M. (2004). Üniversite öğrencilerinde işsizlik kaygısı ve iş bulma korkusu üzerine bir araştırma [Analysis Of University Students ‘Perceptions Of Unemployment Anxiety]. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 3-116
  • Çoban, M., & Şahin, R. (2023). Tıp fakültesi öğrencilerinin beyin göçü eğilimleri: Türkiye örneği [Medical faculty students’ perspectives on Brain drain- a descriptive study]. Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 15(2), 120-132.
  • Diener, E. (2009). Assessing well-being: The collected works of Ed Diener. Springer. https://doi.org/10.1007/978-90-481-2354-4
  • Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13
  • Dikmen, A. A. (1995). İş doyumu ve yaşam doyumu ilişkisi [Relationship between job satisfaction and life satisfaction]. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 50(3). https://doi.org/10.1501/SBFder_0000001851
  • Docquier, F., & Rapoport, H. (2006). The economics of brain drain. Journal of Economic Literature, 50(3), 681-730. https://doi.org/10.1257/jel.50.3.681
  • Docquier, F. (2014). The brain drain from developing countries. IZA World of Labor, 31, 1-10. https://doi.org/10.15185/izawol.31
  • Dubin, R. (1956). Industrial workers' worlds: A study of the "central life interests" of industrial workers. Social Problems, 3(3), 131-142.  https://doi.org/10.2307/799133
  • Dursun, S., & Aytaç, S. (2009). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı düzeyi ve etkileyen faktörler [Future anxiety level of university students and affecting factors]. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 67-82.
  • Eren Bana, P., & Rozant Reisyan, R. (2023). Üniversite öğrencilerinde sosyal, durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin belirlenmesi [Determination of social, status and trait anxiety levels in university students]. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 205-216. https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1249790
  • Filiz, M., Karagöz, M. B., & Karagöz, N. (2022). Tıp fakültesi öğrencilerinin beyin göçüne yönelik tutumlarının değerlendirilmesi [Evaluation of attitudes of medical faculty students towards brain drain]. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 14(27), 679-692. https://doi.org/10.38155/ksbd.1171838
  • Geylani, M., & Çiriş Yıldız, C. (2022). “Üniversite Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı Ölçeği”nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Development of the “Future Anxiety Scale for University Students”: A study on validity and reliability]. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 10(1), 284-300. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1011330
  • Gezgin, E. (1994). Göç ve toplumsal değişme: Türkiye’de iç göçlerin nedenleri ve sonuçları [Migration and social change: Causes and consequences of internal migration in Turkey]. İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Hevedanlı, Ö. Ç. (2005). Eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [The examination of concern levels of biaology student’s class by various variables]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • Hong, S. M., & Giannakopoulos, E. (1994). The relationship of satisfaction with life to personality characteristics. Journal of Psychology, 128(5), 547-558. https://doi.org/10.1080/00223980.1994.9914912
  • Kobau, R., Sniezek, J., Zack, M. M., Lucas, R. E., & Burns, A. (2011). Well-being assessment: An evaluation of well-being scales for public health and population estimates of well-being. Health and Quality of Life Outcomes, 9(1), 1-11.
  • Kula, K. Ş., & Saraç, T. (2016). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı / The future anxiety of the university students. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 227-242.
  • Öncü, E., Selvi, H., Vayisoğlu, S. K., & Ceyhan, H. (2018). Hemşirelik öğrencilerinde Beyin Göçüne Yönelik Tutum Ölçeği geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlik çalışması [Development of an attitude scale towards brain drain among nursing students: a reliability]. Çukurova Medical Journal, 43(1), 207-215. https://doi.org/10.17826/cumj.427962
  • Özçelik Kaynak, K., & Öztuna, B. (2020). Üniversite öğrencilerinde işsizliğe yönelik işsizlik kaygısı ve umutsuzluk: Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencileri üzerine bir araştırma [Unemployment anxiety and hopelessness towards unemployment among university students: A study on Dokuz Eylül Health Services Vocational School students]. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 15(60), 953-970. https://doi.org/10.19168/jyasar.742879
  • Saraç, T., & Turan, H. (2016). Üniversite öğrencilerinde kaygı ve akademik başarı arasındaki ilişki [The relationship between anxiety and academic achievement in university students] . Eğitim ve Bilim, 41(184), 235-250.
  • Telman, N., & Ünsal, P. (2004). Çalışan memnuniyeti. Epsilon Yayıncılık.
  • Turan, F. D. (2021). Hemşirelik dördüncü sınıf öğrencilerinin beyin göçüne yönelik tutumlarının yordayıcısı olarak kariyer karar verme ve kariyer karar verme yetkinlikleri [ Career decision making and career decision making competencies as predictors of fourth year nursing students' attitudes towards brain drain]. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(4), 828-841. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.868955
  • Tuzcu, A. (2018). Üniversite öğrencilerinde işsizlik kaygısı ve mesleki beklenti [Unemployment anxiety and career expectations among university students]. Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 41(2), 155-172.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2023). Sağlık sektöründe beyin göçü verileri. TÜİK Raporları.
  • Ünlü, H. Y., & Daşlı, Y. (2024). Sağlık Eğitimi Alan Öğrencilerin Beyin Göçüne Yönelik Tutumları [Attitudes of Health Education Students Towards Brain Drain]. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 7(8), 606-621.
  • Yetim, Ü. (1993). Yaşam doyumu ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Adaptation of the life satisfaction scale to Turkish: A validity and reliability study]. Psikoloji Dergisi, 7(26), 71-75. https://doi.org/10.52105/temelegitim.1606097
  • World Health Organization (WHO). (2006). The world health report 2006: Working together for health. WHO.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Diğer), Psikolojik danışmanlık
Bölüm Articles
Yazarlar

Berra Keçeci 0000-0001-5146-0152

Zehra Betül Gül 0009-0003-4420-6721

Ayşe Ekin Özekinci 0009-0002-8300-3428

Proje Numarası 1919B012322632 (TUBITAK 2209-A)
Erken Görünüm Tarihi 24 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 24 Mart 2025
Kabul Tarihi 5 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025

Kaynak Göster

APA Keçeci, B., Gül, Z. B., & Özekinci, A. E. (2025). Investigation of the Attitudes of Faculties of Medicine, Dentistry, and Pharmacy Students Towards Brain Drain in Terms of Future Anxiety and Satisfaction with Life Levels. Research on Education and Psychology, 9(1), 206-220. https://doi.org/10.54535/rep.1664157

17908

All the articles published in REP are licensed with "Creative Commons Attribution 4.0 International License"