Editoryal
BibTex RIS Kaynak Göster

The National Education Academy: Threat or opportunity for educational administration graduate programs?

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 5, 25.06.2025

Öz

This article examines the structural rupture and transformation needs of educational administration (EA) graduate programs following the implementation of the Teaching Profession Law and the establishment of the National Education Academy (NEA). It argues for the redefinition of school leadership as a professional specialization and proposes a clear division of roles among universities, NEA, and civil society. Through a framework of competencies, educational dilemmas, and teaching-learning practices, the paper offers a comprehensive model for training school principals—emphasizing that the current crisis can be turned into a collective opportunity for renewal.

Kaynakça

  • Karataş, İ. H. (2014). EYTPE tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarında açılan derslerin karşılaştırmalı analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 15-34.
  • Karataş, İ. H., Karaoğlan, H., & Aramaz, Ö. (2025, May 2–4). A quality assessment model for educational administration graduate programs: An IPO model approach. Paper presented at the 18th International Congress on Educational Administration, May 2–4, 2025, (ICEA2025), Mersin University, Mersin, Türkiye.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2021, Şubat 5). Millî Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarına yönetici seçme ve görevlendirme yönetmeliği (Sayı: 31386). Resmî Gazete. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/02/20210205-1.htm
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024). 2024 yılı idare faaliyet raporu. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2025_03/07145320_148.pdf
  • Turan, S. (2013). Eğitim yönetiminde üretilen bilimsel bilgi ve batılı biliş tarzının eleştirisine giriş. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(4), 505–514.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM), (2024, Ekim 18). Öğretmenlik Mesleği Kanunu (Kanun No. 7528). Resmî Gazete (Sayı: 32696). https://resmigazete.gov.tr/eskiler/2024/10/20241018-1.htm
  • Yükseköğretim Kurumu (YÖK). (2025). Yükseköğretim istatistikleri. Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/

Millî Eğitim Akademisi, eğitim yönetimi lisansüstü programları için tehdit mi fırsat mı?

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 5, 25.06.2025

Öz

Bu yazı, Öğretmenlik Meslek Kanunu (ÖMK) ve Milli Eğitim Akademisi'nin (MEA) devreye girmesiyle Eğitim Yönetimi (EY) lisansüstü programlarının karşı karşıya kaldığı yapısal kırılmayı ve dönüşüm ihtiyacını ele almaktadır. Okul yöneticiliğinin uzmanlık mesleği olarak yeniden tanımlanması gerektiği savunulmakta; bu süreçte EY, MEA ve sivil toplum kuruluşlarının rollerine dair net bir görev paylaşımı önerilmektedir. Yazı, temel yeterlikler, ikilemler ve öğrenme–öğretme süreçleri üzerinden okul yöneticisi yetiştirmeye dair bütüncül bir model sunmakta; bu krizin aynı zamanda bir fırsata dönüştürülebileceğini vurgulamaktadır.

Kaynakça

  • Karataş, İ. H. (2014). EYTPE tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarında açılan derslerin karşılaştırmalı analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 15-34.
  • Karataş, İ. H., Karaoğlan, H., & Aramaz, Ö. (2025, May 2–4). A quality assessment model for educational administration graduate programs: An IPO model approach. Paper presented at the 18th International Congress on Educational Administration, May 2–4, 2025, (ICEA2025), Mersin University, Mersin, Türkiye.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2021, Şubat 5). Millî Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarına yönetici seçme ve görevlendirme yönetmeliği (Sayı: 31386). Resmî Gazete. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/02/20210205-1.htm
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024). 2024 yılı idare faaliyet raporu. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2025_03/07145320_148.pdf
  • Turan, S. (2013). Eğitim yönetiminde üretilen bilimsel bilgi ve batılı biliş tarzının eleştirisine giriş. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(4), 505–514.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM), (2024, Ekim 18). Öğretmenlik Mesleği Kanunu (Kanun No. 7528). Resmî Gazete (Sayı: 32696). https://resmigazete.gov.tr/eskiler/2024/10/20241018-1.htm
  • Yükseköğretim Kurumu (YÖK). (2025). Yükseköğretim istatistikleri. Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Editöryal
Yazarlar

İbrahim Hakan Karataş 0000-0001-5569-014X

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 22 Haziran 2025
Kabul Tarihi 25 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karataş, İ. H. (2025). Millî Eğitim Akademisi, eğitim yönetimi lisansüstü programları için tehdit mi fırsat mı?. Okul Yönetimi, 5(1), 1-5.