This article examines the structural rupture and transformation needs of educational administration (EA) graduate programs following the implementation of the Teaching Profession Law and the establishment of the National Education Academy (NEA). It argues for the redefinition of school leadership as a professional specialization and proposes a clear division of roles among universities, NEA, and civil society. Through a framework of competencies, educational dilemmas, and teaching-learning practices, the paper offers a comprehensive model for training school principals—emphasizing that the current crisis can be turned into a collective opportunity for renewal.
Educational administration education policy National Education Academy school leadership preparation of school leaders Teaching Profession Law
Bu yazı, Öğretmenlik Meslek Kanunu (ÖMK) ve Milli Eğitim Akademisi'nin (MEA) devreye girmesiyle Eğitim Yönetimi (EY) lisansüstü programlarının karşı karşıya kaldığı yapısal kırılmayı ve dönüşüm ihtiyacını ele almaktadır. Okul yöneticiliğinin uzmanlık mesleği olarak yeniden tanımlanması gerektiği savunulmakta; bu süreçte EY, MEA ve sivil toplum kuruluşlarının rollerine dair net bir görev paylaşımı önerilmektedir. Yazı, temel yeterlikler, ikilemler ve öğrenme–öğretme süreçleri üzerinden okul yöneticisi yetiştirmeye dair bütüncül bir model sunmakta; bu krizin aynı zamanda bir fırsata dönüştürülebileceğini vurgulamaktadır.
Eğitim yönetimi eğitim politikası Milli Eğitim Akademisi okul yöneticiliği okul yöneticisi yetiştirme Öğretmenlik Meslek Kanunu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Editöryal |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 25 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1 |