19.yy Avrupa aydınlanmasının bütün dünyada düşünce ve yaşam alanlarını etkilemesine modernizm adı verilmektedir. Modernizmin en temel özelliği bilimde akılcılığı, yaşamda ise din dışılığı (profan)esas almasıdır. Bu yaşam ve düşünce tarzının getirileri ilk olarak gelenek dedi-ğimiz eski yaşam ve inanış şekillerini eleştiriye açtı. Bir süre kendini savunan geleneksel değerler birer birer yenilgi bayrağını çekince modernizmin başta kutsal algısına dayalı dini düşünceyi ve gelenekleri kaldırıp yerine kendi değerlerini yerleştireceği öngörülmeye başlandı. Ancak modernlik bütün çabalarına rağmen “kutsal”ı öldürmeyi başaramayınca geleneklerin birçoğu evrilerek yeni hayata uyum sağladı.Değişime doğal olarak bir süre direnen İslam de medeniyeti modernizmin zorlayıcı tutumundan daha fazla müstağni kalamadı ve yeni dünya da kendine özgü yeni değerler üretme yoluna gitti. Modernleşmeyi Avrupalılaşmaktan ayırarak bir yandan özgün değerlerini korumak isterken diğer yandan çağa ayak uydurmanın yolarını aramaya başladı. İslam medeniyetinin “eski” ile “yeni”yi nasıl örtüştüreceğinin yollarını aradığı bu süreçte henüz yolun sonuna ulaştığı ve sonuçlar üzerinde fikir birliği sağlandığı söylenemez.
Akgül, Mehmet, “Modernleşme Çağında İslam Dünyasının Değişim Süreci ve Din Alanında Yaşanan Kırılma”, Makalat, 1999/1.
Aktay, Yasin, “Modernleşme ve Gelenek Bağlamında Dini Bilgi Ve Otoritenin Dönüşümü”, Bilimname VI, 2004/3, (131-151).
Armağan, Mustafa, Gelenek ve Modernlik Arasında, İstanbul: İnsan Yay., 1995.
Authwaite, William (Edit.), Modern Toplumsal Düşünce Sözlüğü, Haz. Melih Pekdemir, İstanbul: İletişim Yay., 2008.
Bulaç, Ali, Din ve Modernizm, İstanbul: Yeni Akademi Yay., 2006.
Cebeci, Suat “Din Eğitim Açısından Dinî Yaşantıların Gelenekleştirilmesi”, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı:2, 1996.
Çapçıoğlu, İhsan, Küreselleşme Kültür ve Din, Ankara: Otto Yay., 2011.
Çelik, Celaladdin, Kuran’da Toplumsal Değişim, İstanbul: İnsan Yay., 1996.
Durkheim, Emile, Dini Hayatın İlkel Şekilleri, çev. Fuat Aydın, İstanbul: Ataç Yay, 200 Fazlurrahman, İslam ve Çağdaşlık, çev. Alpaslan Açıkgenç, M. Hayri Kırbaşoğlu, Ankara: Fecr Yay., 1990.
Fazlurrahman, İslami Yenilenme, (Makaleler:3), çev. Adil Çiftçi, Ankara: Ankara Okulu Yay., 2002.
Gökalp, Ziya Türkleşmek, İslamlaşmak, Çağdaşlaşmak ve Doğru Yol, Haz. Yusuf Çotuksöken, İstanbul: İnkılap ve Aka Yay., 1976.
Görmez, Mehmet, “Bir Şeyler Yaparken Bütün Dünyayı Hesaba Katmalıyız”, Zaman:001.2012.
Güngör, Erol, İslam’ın Bugünkü Meseleleri, İstanbul: Ötüken Neşriyat, 2006.
Kağıtçıbaşı, Çiğdem, İnsan ve İnsanlar, İstanbul: Beta Basım Yayım, 1985.
Kılıç, Ahmet Faruk, Ziya Gökalp’in Din Sosyolojisi, İstanbul: Değişim Yay., 2008.
Kongar, Emre, Toplumsal Değişme, Ankara: Bilgi Yay., 1972.
L e Bon, Gustave, Kitleler Psikolojisi, İstanbul: Siyaset Hayat Yayınları, 1997. Marshall, Gordon, Sosyoloji Sözlüğü, çev. Osman Akınbay, Derya Kömürcü, Ankara: Bilim Ve Sanat Yay., 1999.
Meriç, Nevin, Değişen Kentte Dini Hayat, İstanbul: Kapı Yay., 2005.
Nortbourne, Lort, Modern Dünyada Din, çev. Şehabettin Yalçın, İstanbul: İnsan Yay., 19 Öğün, Süleyman Seyfi, Türkiye’de Cemaatçi Milliyetçilik ve Nurettin Topçu, İstanbul: Dergah Yay., 1992.
Öğüt, Salim Modern Düşüncenin Kur’an Anlayışı, İstanbul: Nun Yay., 2008.
Özay, Mehmet, Sekülerleşme ve Din, İstanbul: İz Yay., 2007.
Sirvani, Latif Ahmed, İkbal’in Konuşma Ve Yazıları, Çev. Can Ceylan, İstanbul: İnkılap Yay., 2011.
Sunar, Lütfi, Marx ve Weber’de Doğu Toplumları, İstanbul: Ayrıntı Yay, 2012.
Şeriati, Ali, Dine Karşı Din, çev. Hüseyin Hatemi, İstanbul: İşaret yay., 1987.
________, Medeniyet ve Modernizm, çev. Ahmet Yüksekoğlu, İstanbul: Bir Yay., 1985.
Taplamacıoğlu, Mehmet, Din Sosyolojisi, Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yay., 1961
Topçu, Nurettin, Kültür ve Medeniyet, İstanbul: Dergah Yay., 2004.
Uludağ, Süleyman, İslam Düşüncesinin Yapısı (Selef, Kelam, Tasavvuf, Felsefe), İstanbul: Dergah Yayınları, 2010.
Ülken, Hilmi Ziya, Sosyoloji Sözlüğü, İstanbul: MEB Talim ve Terbiye Dairesi Yay, 19 Wach, Joachim, Din Sosyolojisine Giriş, çev. Battal İnandı, Ankara: Ankara Üniv. İlh. Fak. Yay., 1987.
Islam In The Context Of Tradition And Modernism
Yıl 2013,
Cilt: 15 Sayı: 28, 223 - 242, 15.12.2013
19th century European enlightenment’s affect the field of thought and life all over the world is named modernism. The main feature of modernism is that based on science the rationality, and on life the profane. Firstly yields of this new way of living led to criticism the form of ancient life and belief those are named tradition. Traditional values defended himself against the modernism. These values defeated one by one, was estimated that thought based on divine will be departured. And modern values will be settled in their place. However modernism although his effort, could not overcome the “divine”. many of the traditions evolved and has adapted to new life. For a while Islamic civilization naturally resisted the compelling change. But gave up from this and sought to creature unique values in the new world. Separating the modernization from the Europeanism on the one hand while trying to preserve the original values on the other hand started look for ways of keeping up with the times. Cannot be said yet the Islamic civilization in this process that wants to cherish “ancient” with “modernes” provided consensus on the discussion and reached the conclusion.
Akgül, Mehmet, “Modernleşme Çağında İslam Dünyasının Değişim Süreci ve Din Alanında Yaşanan Kırılma”, Makalat, 1999/1.
Aktay, Yasin, “Modernleşme ve Gelenek Bağlamında Dini Bilgi Ve Otoritenin Dönüşümü”, Bilimname VI, 2004/3, (131-151).
Armağan, Mustafa, Gelenek ve Modernlik Arasında, İstanbul: İnsan Yay., 1995.
Authwaite, William (Edit.), Modern Toplumsal Düşünce Sözlüğü, Haz. Melih Pekdemir, İstanbul: İletişim Yay., 2008.
Bulaç, Ali, Din ve Modernizm, İstanbul: Yeni Akademi Yay., 2006.
Cebeci, Suat “Din Eğitim Açısından Dinî Yaşantıların Gelenekleştirilmesi”, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı:2, 1996.
Çapçıoğlu, İhsan, Küreselleşme Kültür ve Din, Ankara: Otto Yay., 2011.
Çelik, Celaladdin, Kuran’da Toplumsal Değişim, İstanbul: İnsan Yay., 1996.
Durkheim, Emile, Dini Hayatın İlkel Şekilleri, çev. Fuat Aydın, İstanbul: Ataç Yay, 200 Fazlurrahman, İslam ve Çağdaşlık, çev. Alpaslan Açıkgenç, M. Hayri Kırbaşoğlu, Ankara: Fecr Yay., 1990.
Fazlurrahman, İslami Yenilenme, (Makaleler:3), çev. Adil Çiftçi, Ankara: Ankara Okulu Yay., 2002.
Gökalp, Ziya Türkleşmek, İslamlaşmak, Çağdaşlaşmak ve Doğru Yol, Haz. Yusuf Çotuksöken, İstanbul: İnkılap ve Aka Yay., 1976.
Görmez, Mehmet, “Bir Şeyler Yaparken Bütün Dünyayı Hesaba Katmalıyız”, Zaman:001.2012.
Güngör, Erol, İslam’ın Bugünkü Meseleleri, İstanbul: Ötüken Neşriyat, 2006.
Kağıtçıbaşı, Çiğdem, İnsan ve İnsanlar, İstanbul: Beta Basım Yayım, 1985.
Kılıç, Ahmet Faruk, Ziya Gökalp’in Din Sosyolojisi, İstanbul: Değişim Yay., 2008.
Kongar, Emre, Toplumsal Değişme, Ankara: Bilgi Yay., 1972.
L e Bon, Gustave, Kitleler Psikolojisi, İstanbul: Siyaset Hayat Yayınları, 1997. Marshall, Gordon, Sosyoloji Sözlüğü, çev. Osman Akınbay, Derya Kömürcü, Ankara: Bilim Ve Sanat Yay., 1999.
Meriç, Nevin, Değişen Kentte Dini Hayat, İstanbul: Kapı Yay., 2005.
Nortbourne, Lort, Modern Dünyada Din, çev. Şehabettin Yalçın, İstanbul: İnsan Yay., 19 Öğün, Süleyman Seyfi, Türkiye’de Cemaatçi Milliyetçilik ve Nurettin Topçu, İstanbul: Dergah Yay., 1992.
Öğüt, Salim Modern Düşüncenin Kur’an Anlayışı, İstanbul: Nun Yay., 2008.
Özay, Mehmet, Sekülerleşme ve Din, İstanbul: İz Yay., 2007.
Sirvani, Latif Ahmed, İkbal’in Konuşma Ve Yazıları, Çev. Can Ceylan, İstanbul: İnkılap Yay., 2011.
Sunar, Lütfi, Marx ve Weber’de Doğu Toplumları, İstanbul: Ayrıntı Yay, 2012.
Şeriati, Ali, Dine Karşı Din, çev. Hüseyin Hatemi, İstanbul: İşaret yay., 1987.
________, Medeniyet ve Modernizm, çev. Ahmet Yüksekoğlu, İstanbul: Bir Yay., 1985.
Taplamacıoğlu, Mehmet, Din Sosyolojisi, Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yay., 1961
Topçu, Nurettin, Kültür ve Medeniyet, İstanbul: Dergah Yay., 2004.
Uludağ, Süleyman, İslam Düşüncesinin Yapısı (Selef, Kelam, Tasavvuf, Felsefe), İstanbul: Dergah Yayınları, 2010.
Ülken, Hilmi Ziya, Sosyoloji Sözlüğü, İstanbul: MEB Talim ve Terbiye Dairesi Yay, 19 Wach, Joachim, Din Sosyolojisine Giriş, çev. Battal İnandı, Ankara: Ankara Üniv. İlh. Fak. Yay., 1987.
Kılıç, A. F., & Ağçoban, S. (2013). GELENEK VE MODERNİZM BAĞLAMINDA İSLAM. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 15(28), 223-242. https://doi.org/10.17335/sakaifd.219832
AMA
Kılıç AF, Ağçoban S. GELENEK VE MODERNİZM BAĞLAMINDA İSLAM. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Aralık 2013;15(28):223-242. doi:10.17335/sakaifd.219832
Chicago
Kılıç, Ahmet Faruk, ve Siddik Ağçoban. “GELENEK VE MODERNİZM BAĞLAMINDA İSLAM”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 15, sy. 28 (Aralık 2013): 223-42. https://doi.org/10.17335/sakaifd.219832.
EndNote
Kılıç AF, Ağçoban S (01 Aralık 2013) GELENEK VE MODERNİZM BAĞLAMINDA İSLAM. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 15 28 223–242.
IEEE
A. F. Kılıç ve S. Ağçoban, “GELENEK VE MODERNİZM BAĞLAMINDA İSLAM”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 15, sy. 28, ss. 223–242, 2013, doi: 10.17335/sakaifd.219832.
ISNAD
Kılıç, Ahmet Faruk - Ağçoban, Siddik. “GELENEK VE MODERNİZM BAĞLAMINDA İSLAM”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 15/28 (Aralık 2013), 223-242. https://doi.org/10.17335/sakaifd.219832.
JAMA
Kılıç AF, Ağçoban S. GELENEK VE MODERNİZM BAĞLAMINDA İSLAM. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2013;15:223–242.
MLA
Kılıç, Ahmet Faruk ve Siddik Ağçoban. “GELENEK VE MODERNİZM BAĞLAMINDA İSLAM”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 15, sy. 28, 2013, ss. 223-42, doi:10.17335/sakaifd.219832.
Vancouver
Kılıç AF, Ağçoban S. GELENEK VE MODERNİZM BAĞLAMINDA İSLAM. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2013;15(28):223-42.