DİJİTAL TANITIMINDA GASTRONOMİK UNSURLARIN YERİ: ERZURUM İLİ
Yıl 2025,
Cilt: 8 Sayı: 1, 48 - 67, 30.04.2025
Hasan Önal Şeyhanlıoğlu
,
Yunus Emre Doğan
Öz
Erzurum, kültür turizmi ve iklim koşullarıyla kış turizminin yapıldığı en elverişli kentlerin başında gelmektedir. Buna rağmen turizm geliri konusunda istenilen seviyelere ulaşılamamıştır. Gastronomik unsurların ve yerel yiyecek ürünlerinin turizm gelirinde yadsınamaz bir payının olduğu bilinmektedir. Bu durum Erzurum kentinin bu konuda güçlü
olduğunu ve ciddi gelir potansiyelinin olabileceğini ortaya çıkarmaktadır. Böylece şehrin gastronomi unsurlarına ve ürünlerine önem vermeleri gerekmektedir. Araştırma da Erzurum’un tanıtımında gastronomik ürünlerinin günümüzdeki durumunu belirlemek
amaçlanmıştır. Erzurum ile ilgili bilgi sahibi olabilecek web sayfaları, sayfada yer alan linkler ve kataloglar belge taraması yöntemiyle ele alınmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, Erzurum’un web sayfalarında gastronomik unsurların yer aldığı fakat yetersiz olduğu bu sayfaların
düzenlenmesi gerektiği ve şehrin tanıtımının yetersiz olduğu saptanmıştır.
Kaynakça
- Ademoğlu, A. (2023). Gastronomi Tur Deneyiminde Kuşakların Rolü: Gaziantep Örneği. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 11(3), 2573-2598.
- Akın, N., & Bostancı, B. (2017). Unesco Yaratıcı Şehirler Ağı Kapsamında Gaziantep: Mevcut Raporlar Bağlamında Bir Değerlendirme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8(19), 110-124.
- Akbulut, Y., & Şimşek, A. (2018). Veri Çözümleme Teknikleri Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Akgöl, Y. (2012). Gastronomi Turizmi ve Türkiye'yi Ziyaret Eden Yabancı Turistlerin Gastronomi Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi.T.C. Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı. Mersin.
- Akkuş, G., & Akkuş, Ç. (2019). Merkezi ve Yerel Yönetimlerin Resmi Web Sitelerinde Yer Alan Bölgesel Turizm Değerlerine İlişkin Bilgilerin Karşılaştırılması. V Uluslararası Türk Dünyası Turizm Sempozyumu, (s. 252-267). Taraz – Kazakistan.
- Akyürek, S., & Kutukız, D. (2020). Gastro Turistlerin Deneyimleri: Gastronomi Turları Kapsamında Nitel Bir Araştırma (Experiences of Gastro Tourists: a Qualitative Research in the Scope of Gastronomy Tours). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(4), 3319-3346.
- Altaş, A. (2017). Ülke Tanıtım Çalışmaları Kapsamında Kullanılan Gastronomik Ögeler:“Home of Turkey” Kampanyası Afişleri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2), 81-102.
- Alyakut, Ö. (2020). Destinasyon Pazarlaması Kapsamında Gastronomi Bilgi İçeriklerinin Analizi: Web Siteleri Üzerine Bir İnceleme. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), 1867-1884.
- Arıkan, A. D. (2023). Eskişehir'in Dijital Tanıtımında Gastronomik Ögelerin Yeri. Journal of Gastronomy, Hospitaly and Travel, 6(3), 1123-1136.
- Ateş, V., & Karacan, H. (2009). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Web Sitesi Kullanılabilirlik Analizi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 2(2), 33-38.
- Ayaz, N., Kırmızıkuşak, D., & Uslu, A. N. (2021). Yöresel Yemeklerin Tanıtımı: Valilik ve Belediye Web Siteleri Üzerine Bir İçerik Analizi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 5(2), 213-233.
- Aydoğdu, A., & Duman, S. (2017). Destinasyon Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Turizmi: Kastamonu Örneği. Turar Turizm ve Araştırma Dergisi, 6(1), 4-23.
- Bayram, M., Keleş, Y., & Bayram, Ü. (2017). Çevrimiçi Fotoğraflar Üzerinden Görsel Destinasyon İmajının İncelenmesi: Erzincan Doğa Sporları Örneği. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(Özel Sayı 4), 15-26.
- Baysal, D., & Çelik, S. (2022). Unesco Yaratıcı Ağlar Listesinde Yer Alan Türk Gastronomi Şehirlerinin Web Sitelerinde Kimlik ve Estetik. International Journal of Art, Fashion, Music and Design, 1(2), 29-37.
- Bertan, S. (2022). Gastronomi Şehirlerinin Web Sayfalarının Değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm, Ekonomi ve Kültürel Miras Sempozyumu; 23-24 Haziran 2022; Denizli.
- Benli, S., & Güler, O. (2019). Web Sitelerinin Gastronomi Çekim Unsurları Kapsamında İncelenmesi: Gaziantep, Hatay ve Adana İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Web Sitelerinin Analizi,. 3. Uluslararası Turizmin Geleceği Kongresi: İnovasyon, Girişimcilik ve Sürdürebilirlik Kongresi, 55(3), 828-833.
- Birdir, K., & Akgöl, Y. (2015). Gastronomi Turizmi ve Türkiyeyi Ziyaret Eden Yabancı Turistlerin Gastronomi Deneyimlerinin Değerlendirilmesi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 3(2), 57-68.
- Björk, P., & Kauppinen-Räisänen, H. (2014). Culinary-Gastronomic Tourism–a Search for Local Food Experiences. Nutrition & Food Science, 44(4), 294-309.
- Bulut, H. S. (2019). Ulusal Gastronomi Kimliğinin Geliştirilmesi Ve Turistik Tanıtımında Karşılaşılan Sorunlar. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 5(1), 60-65.
- Çavuş, O., & Eker, Ş. (2022). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Bağlamında Değerlendirilmesi: Bolu Kanlıca Mantarı, Mengen Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 303-320.
- Çiçek, E., Pala, U., & Özcan, S. (2013). Destinasyon Tercihinde Web Sitelerinin Önemi: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi(5), 1-14.
- Düzgün, E. (2022). Kültür Turlarında Gastronomik Ürünlerin Tercih Edilmesinde Turist Rehberlerinin Önemi. Hitit Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 120-141.
- Deniz, T., & Atışman, E. (2017). Kayseri İlinin Gastronomi Turizmine Yönelik Bir SWOT Analizi Çalışması. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(3), 56-65.
- Duğan, Ö., & Aydın, O. B. (2018). Sosyal Medyanın Turizmde Tanıtım Amaçlı Kullanımı: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Örneği. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırma Dergisi, 3(1), 1-13.
- Ekerim, F. (2020). Türkiye Gastronomi Rotaları ve Haritalandırılması. Yüksek Lisans Tezi T.C. Kastamonı Üniversite, Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı. Kastamonu.
- Elden, M. (2003). Reklam Yazarlığı. İstanbul: İletişim Yayınları.
- Erkmen, E. (2018). Yerel Mutfak Deneyiminin Tüketici Temelli Destinasyon Marka Denkliğine Etkisİ. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 6(2), 143-162.
- Güçer, E., Hassan, A., & Pelit, E. (2013). Destinasyon Pazarlamasında Belediye Web Sayfalarının Önemi: Türkiye’deki Büyükşehir Belediyelerinde Bir İnceleme. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(4), 47-62.
- Güllü, K. (2018). Destinasyon Tanıtımında Yerel Yönetimlerin Rolü: Belediyelerin Web Siteleri Üzerine Bir Araştırma. Reforma, 3(79), 38-51.
- Güneş, G., Ülker, H., & Karakoç, G. (2008). Sürdürülebilir Turizmde Yöresel Yemek Kültürünün Önemi. 2. Ulusal Gastronomi Sempozyumu . Antalya.
- Günel, Ö. D. (2009). Turizm Sektöründe Mevsimsellik Sorunu ve Mevsimlik İstihdamın Sektör Çalışanlarının Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Konaklama İşletmeleri Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi T.C. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı. İzmir.
- Giritlioğlu, İ. (2014). Türkiye'de Yerel Turizm Ofislerinin Web Site İçeriklerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 89-102.
- Hacıoğlu, N. (2010). Turizm Pazarlaması. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Hatipoğlu, A. (2010). İnançların Gastronomi Üzerine Etkileri: Bodrum’ Daki Beş Yıldızlı Otellerin Mutfak Yöneticilerinin Görüşlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. T.C. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sakarya.
- Horng, J. S., & Tsai, C. T. (2010). Government Websites for Promoting East Asian Culinary Tourism: A Cross-National Analysis. Tourism Management, 31(1), 74-85.
- Üner, E. H. (2014). Her Şey Dahil Sistemde Türkiye Gastronomi Turizmi Potansiyelinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. T.C. Atılım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm Yönetimi Ana Bilim Dalı. İstanbul.
- İpar, M. S. (2011). Turizmde Destinasyon Markalaşması ve İstanbul Üzerine Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi. T.C. Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı. Balıkesir.
- İrigüler, F., & Güler, M. (2016). Emotional Labor of Tourist Guides: How Does It Affect Their Job Satisfaction and Burnout Levels? Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 11(42), 113-123.
- Kızılırmak, İ., Ofluoğlu, M., & Şişik, L. (2016). Türkiye’de Uygulanan Gastronomi Turları Rotalarının Web Tabanlı Analizi ve Değerlendirmesi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 4(Special Issue 1), 258-269.
- Molz, J. G. (2007). Eating Difference: The Cosmopolitan Mobilities of Culinary Tourism. Space and Culture, 10(1), 77-93.
- Morkoç, K. D., & Doğan, M. (2014). Üniversite “Web” Sitelerinin Tanıtım Amaçlı Kullanımı: Üniversitelerin Turizm Bölümleri Üzerine Bir Araştırma. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(1), 56-66.
- Mutlu, H., & Sandıkçı, M. (2023). Gastronomi Rotaları ve Önemi: Afyonkarahisar Örneği. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 11(4), 3233-3261.
- Okumuş, B., Xiang , Y., & Hutchinson , J. (2018). Local Cuisines and Destination Marketing: Cases of Three Cities in Shandong, China. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 23(6), 584-599.
- Olcay, A., Giritlioğlu, İ., & Özekici, Y. K. (2017). Sakin Şehir Prensiplerinin Halfeti'nin Yerel Mutfak Üzerindeki Etkisinde Yerel Halkın Tutumu Üzerine Bir Araştırma. Journal of International Social Research, 10(51), 1330-1343.
- Öz, H., Sormaz, Ü., Nizamlıoğlu, H. F., & Akdağ, G. (2023). Hatay İlinin Gastronomi Turizm Potansiyelinin SWOT Analizi ile Değerlendirilmesi. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 7(1), 95-107.
- Özdemir, G. (2014). Destinasyon Pazarlama Kavramı. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Özdemir, Ö., Akyürek, S., & Çeken, H. (2024). İl Kültür ve Turizm Müdürlüklerinin İnternet Sitelerinde Gastronomik Unsurların Kullanımı: Güneydoğu Anadolu ve Ege Bölgesi Karşılaştırması. Turizm Akademik Dergisi, 11(1), 61-80.
- Pizam, A., Neumann, Y., & Reichel, A. (1979). Tourist Satisfaction: Uses and Misuses. Annals of Tourism Research, 6(2), 195-197.
- Seçuk, B., & Tugay, O. (2021). Coğrafi İşaretli Gastronomik Ürünlerin Web Siteleri Aracılığıyla Bölgesel Tanıtımda Kullanımı: Akdeniz Bölgesi (Use of Geographical Indications Gastronomic Products in Regional Promotion Through Websites: Mediterranean Region). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 9(2), 835-854
- Şahin, G. G., & Ünver, G. (2015). Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak “Gastronomi Turizmi”: İstanbul’un Gastronomi Turizmi Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 3(2), 63-73.
Ş
eyhanlıoğlu, H. Ö., Duman, H., & Arıca, R. (2023). Türkiye’de Yer Alan Gastronomi Müzelerinin Tematik Analizi. Toplum Ekonomi ve Yönetim Dergisi, 4(özel), 121-142.
- Tuna, T., & Kurnaz, A. (2022). Kırklareli, Edirne ve Tekirdağ İllerin Gastronomi Değerlerinin Yerel Web Sitelerinin Değerlendirilmesi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24), 52-64.
- Türkay, O. (2014). Destinasyon Yönetimi Yönetimbilim Bakış Açısıyla İşlevler Yaklaşımlar ve Araçla. Detay Yayıncılık.
- TDK. (2025). TDK. Türk Dil Kurumu Sözlükleri: https://sozluk.gov.tr
- Toksöz, D., & Aras, S. (2016). Turistlerin Seyahat Motivasyonlarında Yöresel Mutfağın Rolü. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(Special issue 1), 174-189.
- Yavuz, G., & Uluk, N. (2021). Türkiye’de Gastronomi Müzelerinin ve Web Site İçeriklerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Daha İyi Bir Dunya İçin Turizm, 536.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, İ., & Ayaz, N. (2023). Batı Karadeniz Bölgesi Yöresel Yemeklerinin Tanıtımı: Kaymakamlık ve İlçe Belediyesi Web Siteleri Üzerine İçerik Analizi. Journal of Humanities and Tourism Research, 13(1), 245-256.
- Zengin, B., & Şeyhanlıoğlu, H. Ö. (2019). Destinasyon Pazarlamasının Yerel Kalkınmaya Etkileri: Şanlıurfa Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(4), 2977-2992.
- Quan, A., & Wang, N. (2004). Towards a Structural Model of the Tourist Experience: An İllustration from Food Experiences in Tourism. Tourism Management, 25(3), 297-305.
- İnternet Kaynakçası
- Demir, İ. H. (2022, Şubat 6). Tarihi "Erzurum Evleri". Anadolu Ajansı: https://www.aa.com.tr/tr/kultur-sanat/tarihi-erzurum-evleri-ziyaretcilerini-asirlik-kultur-ve-lezzet-yolculuguna-cikariyor/2495300 (Erişim tarihi: 14.02.2025)
- Erzurum Büyükşehir Belediyesi, (2025), Erzurum Yemekleri. Rota Erzurum. https://rota.erzurum.bel.tr/kategori/3028 (Erişim tarihi: 14.02.2025)
- Erzurum Büyükşehir Belediyesi, (2025), Kültür ve Turizm Rehberi Türkiyenin Zirve Kenti Erzurum. Rota Erzurum. https://rota.erzurum.bel.tr/index.htm (Erişim tarihi: 14.02.2025)
- UNWTO : https://www.unwto.org/gastronomy (Erişim Tarihi: 15.02.2025)
- T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Erzurum Go Türkiye. Go Türkiye: https://erzurum.goturkiye.com (Erişim tarihi: 06.02.2025)
- T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, (2025), 48 saatte Erzurum. Erzurum Go Türkiye, https://erzurum.goturkiye.com/tr/48-saatte (Erişim tarihi: 06.02.2025)
- T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Go Türkiye. https://goturkiye.com (Erişim tarihi: 06.02.2025)
- T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, tat Erzurum. Erzurum Go Türkiye. https://erzurum.goturkiye.com/tr/tat (Erişim tarihi: 06.02.2025)
- T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ne Yenir? Erzurum İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. https://erzurum.ktb.gov.tr/TR-56088/ne-yenir.html (Erişim tarihi: 14.02.2025)
- T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, (2025), Yapmadan Dönme. Erzurum İl Kültür Turizm Müdürlüğü https://erzurum.ktb.gov.tr/TR-56090/yapmadan-donme.html (Erişim tarihi: 14.02.2025)
- T.C. Pazaryolu Belediyesi, Yöresel Lezzetler, https://www.pazaryolu.bel.tr/yoresel.php (Erişim tarihi: 14.02.2025)