Museums transfer the aesthetic and cultural values of the past to future generations. In this
inter-temporal transfer, they aim to protect and exhibit various fields. Fashion has been an
important phenomenon in life practices from past to present. In this context, fashion forms
the basis of the study. The research focuses on the methods of exhibition designs in fashion
museums. It was conducted using a qualitative research approach, aligned with the definitions
found in the literature related to fashion, museology, communication and exhibition
design. To facilitate the transfer of the past to the future, a model from communication
theories was used as a foundation and a method was created by integrating it with fashion
exhibition practices. Within this framework, the transfer of meaning in fashion museums
in analyzed through display methods, taking into account the nature of the artefacts and
spatial constraints. The study finds that the transfer fiction can be achieved through exhibitions
designed using three-dimensional, two-dimensional and digital methods. These results
highlight the significance of effective exhibition design as a communicative tool within
the scope of interior design.
Fashion museums Exhibition design Interior design Transfer Communication
Müzeler geçmişin estetik ve kültürel değerlerinin gelecek nesillere aktarılması gibi önemli
rolleri üstlenmektedir. Zamanlar arası bu aktarım rollerinde çeşitli alanları koruma ve
sergileme hedefleri bulunmaktadır. Moda, geçmişten günümüze yaşam pratikleri içinde
önemli bir olgu olmuştur. Bu kapsamla moda, çalışmanın temelidir. Çalışma moda müzelerindeki
sergileme tasarımlarında moda değerlerini yeniden canlandırarak iletim sağlayacak
yöntemlerine odaklamaktadır. İç mimarlık disiplininde sergileme tasarımı aktarım
sağlayarak bir ifade gerçekleştirdiği görülmektedir. Çalışma nitel araştırma temelinde
moda, müzecilik, iletişim kümesindeki literatür tanımları ve sergi tasarımına dair çıkarımlar
paralelinde yürütülmüştür. Geçmişin geleceğe aktarımında iletişim kuramlarından bir
model temel alınmış ve moda sergilemeleri ile entegre edilerek bir metot oluşturulmuştur.
Bu akışta eserlerin yapısı, mekân kısıtlamaları sonucunda moda müzelerindeki sergi tasarımlarında
geçmiş ve gelecek aktarımları sergileme yöntemleri ile çözümlenmektedir. Üç
boyutlu, iki boyutlu ve dijital yöntemlerle tasarlanan sergilemeler ile aktarım kurgusunun
gerçekleştirilebileceği bulgulara varılmaktadır. Bu sonuç ile iç mimari kapsamda bir iletişim
sağlayan sergileme tasarımındaki etkili gücün önemi ortaya çıkmaktadır.
Moda müzeleri Sergileme tasarımı İç mimarlık Aktarım İletişim.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Tekstil ve Moda Tasarımı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 31 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |