Tasarım, yaşamın her alanında anlam oluşturma ve iletişim kurma bağlamında belirgin
bir etki bıraktığından, çağımızın gereksinimleri farklı niteliklere odaklanmaktadır. Bu odak
noktaları, tasarım okuryazarlığını vurgulayarak sürdürülebilir toplumların gelişimine katkıda
bulunan bir tasarım yetkinliği ortaya çıkarmaktadır. Özellikle eğitim perspektifinden
tasarım okuryazarlığı kavramı, sorgulama, yeniden düşünme ve dönüştürme becerilerini
geliştirerek; eleştirel düşünme, kültürel anlayış ve küresel perspektiflere değinmektedir. Bu
bağlamda, teorik bir çerçevede incelenen tasarım kültürü dersi, tasarım okuryazarlığına
etkisiyle öne çıkmaktadır. Araştırmanın amacı, tasarım kültürü eğitiminin tasarım okuryazarlık
becerilerine etkisini ve bu etkinin kavramsal temellerini değerlendirmektedir. Bu
amaçla nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniğiyle veriler toplanmıştır. Görüşmelerin
içeriği, öğrencilerin tasarım kültürü dersinin etkilerini tasarım okuryazarlığı açısından
değerlendirmelerine odaklanmış; veriler, içerik analizi yöntemiyle analiz edilerek
kategorilere ayrılarak açıklanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, tasarım kültürü dersinin
öğrencilerin estetik gelişim, çoklu bakış açısı, tasarım bilinci, tarihsel ve kavramsal bilgi
edinme, nesne ve tasarım analizi, eleştirel tasarım incelemesi gibi alanlardaki becerilerine
katkıda bulunduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca, tasarım kültürü dersinin örnek kazanımlara
sahip olarak, öğrencilerin tasarım okuma becerilerini desteklediği belirlenmiştir. Araştırma,
teorik tasarım kültürü eğitiminin, tasarım okuryazarlığının geliştirilmesinde etkili bir
araç olabileceğini vurgulamaktadır.
Tasarım Tasarım okuryazarlığı Eleştirel düşünme Tasarım kültürü Tasarım eğitimi.
Design has a significant impact on all aspects of life by creating meaning and facilitating
communication. Therefore, the demands of our time emphasise different qualities that demonstrate
design competence. This competence contributes to the development of sustainable
societies by promoting design literacy. The concept of design literacy addresses critical
thinking, cultural understanding, and global perspectives, particularly from an educational
perspective. It fosters skills such as questioning, rethinking, and transforming. The Design
Culture course, analyzed in a theoretical framework, stands out for its impact on design
literacy. The research aims to evaluate the impact of design culture education on design
literacy skills. Data were collected through interviews, a qualitative research method. The
interviews focused on the students' assessments of the influence of the design culture course
on design literacy. Data were analysed using content analysis and categorised accordingly.
The results indicate that the Design Culture course enhances students' skills in various
areas, including aesthetic development, multiple perspectives, design awareness, historical
and conceptual knowledge, object and design analysis, and critical design analysis. Additionally,
the course supports students' ability to interpret designs through exemplary achievements.
The research highlights that education in theoretical design culture can effectively
enhance design literacy.
Design Design literacy Critical thinking Design culture Design education.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Görsel Tasarım |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |