Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GRAFİK ROMANDA MONOMİT: SIRADAN ZAFERLER ÖRNEĞİ

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 275 - 290, 20.06.2025

Öz

Bu çalışma, Joseph Campbell’ın kahramanlık serüveninin evrenselliğini ortaya koymak
için oluşturduğu metinsel monomitin Sıradan Zaferler adlı grafik romandaki görsel karşılıklarını
ortaya koymaktadır. Bu amaçla üç bölüm ve on yedi aşamadan oluşan monomitin
Sıradan Zaferler adlı grafik romanda görsel olarak nasıl betimlendiği araştırılmıştır.
Grafik romanların mitle olan bağı düşünüldüğünden güçlüdür ve bu araştırma bunu
ortaya koymak için yapılmıştır. Bu amaçla araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden
yararlanılmış, incelenen veriler söylem analizi tekniğiyle yorumlanmıştır. Joseph Campbell’in
monomitinin her bir aşaması, Sıradan Zaferler adlı grafik roman kahramanının
geçirdiği aşamalarda, içeriğin biçimi şekillendirmesi açısından söylem analizi tekniğiyle
ortaya konmuştur. Bu izlekte grafik roman kahramanlarının değişmeyen bir monomit üzerinden
yeniden nasıl üretildiğine ve değişen sembolizmin sanat formu üzerindeki etkisine
değinilmiştir. Araştırmanın amacı, monomitin Sıradan Zaferler adlı grafik romanı nasıl
şekillendirdiğini inceleyerek insanlık tarihi boyunca değişmeyen kahramanlık özelliklerinin
Sıradan Zaferler’in biçimi ve içeriği bağlamında incelenmesidir.

Kaynakça

  • Campbell, J. (2018). Kahramanın sonsuz yolculuğu. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Chute, H. L., & DeKoven, M. (2006). Introduction: graphic narrative. MFS Modern Fiction Studies, 52(4), 767-782. https://doi.org/10.1353/mfs.2007.0002.
  • Eliade, M. (2017). Kutsal ve kutsal dışı. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Fiske, J. (2010). Television culture. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203837153.
  • Fiske J. ve Hartley J. (2004). Reading television. Routledge.
  • https://doi.org/10.4324/9780203356623.
  • Jorgensen M., & Phillips L. (2002). Discourse analysis as theory and method. Thousand Oaks, Calif.
  • Kress, G., & van Leeuwen, T. (2006). Reading images: The grammar of visual design (2nd ed.). Routledge.
  • Larcenet, M. (2019). Sıradan zaferler. İstanbul: Karakarga Yayınları.
  • McCloud, S. (2019). Çizgi romanı anlamak. İstanbul: Sırtlan Kitap.
  • Murray, C. (2025, 21 Şubat). Graphic novel. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/art/graphic-novel.

MONOMYTH IN GRAPHIC NOVEL: THE CASE OF ORDINARY VICTORIES

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 275 - 290, 20.06.2025

Öz

This study reveals the visual counterparts of Joseph Campbell's textual monomyth, which
he created to reveal the universality of the heroic adventure, in the graphic novel Ordinary
Victories. For this purpose, it was investigated how the monomyth, which consists of three
chapters and seventeen stages, is visually depicted in the graphic novel Ordinary Victories.
The connection of graphic novels with myth is stronger than commonly thought, and this
research was conducted to reveal this. For this purpose, qualitative research methods were
used in the research, and the examined data were interpreted using the discourse analysis
technique. Each stage of Joseph Campbell's monomyth, how the content shapes the form in
the stages that the hero of the graphic novel Ordinary Victories goes through, was revealed
via the discourse analysis technique. In this path, how graphic novel heroes are reproduced
through an unchanging monomyth and the effect of changing symbolism on the art form
are explored. The aim of the research is to examine how the monomyth shapes the Ordinary
Victories graphic novel and to examine the unchanging heroic characteristics throughout
human history in the context of the form and content of the Ordinary Victories.

Kaynakça

  • Campbell, J. (2018). Kahramanın sonsuz yolculuğu. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Chute, H. L., & DeKoven, M. (2006). Introduction: graphic narrative. MFS Modern Fiction Studies, 52(4), 767-782. https://doi.org/10.1353/mfs.2007.0002.
  • Eliade, M. (2017). Kutsal ve kutsal dışı. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Fiske, J. (2010). Television culture. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203837153.
  • Fiske J. ve Hartley J. (2004). Reading television. Routledge.
  • https://doi.org/10.4324/9780203356623.
  • Jorgensen M., & Phillips L. (2002). Discourse analysis as theory and method. Thousand Oaks, Calif.
  • Kress, G., & van Leeuwen, T. (2006). Reading images: The grammar of visual design (2nd ed.). Routledge.
  • Larcenet, M. (2019). Sıradan zaferler. İstanbul: Karakarga Yayınları.
  • McCloud, S. (2019). Çizgi romanı anlamak. İstanbul: Sırtlan Kitap.
  • Murray, C. (2025, 21 Şubat). Graphic novel. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/art/graphic-novel.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Tasarım
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sümeyye Özbek 0000-0002-8832-7774

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 12 Ekim 2024
Kabul Tarihi 11 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özbek, S. (2025). GRAFİK ROMANDA MONOMİT: SIRADAN ZAFERLER ÖRNEĞİ. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 15(1), 275-290.