Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEKNOLOJİK GELİŞMELERİN ÇAĞDAŞ BASKIRESİM SANATINA ETKİLERİ

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 339 - 359, 20.06.2025

Öz

Bu makale, teknolojik gelişmelerin baskıresim sanatına etkisini inceleyerek dijital teknolojilerin
ve teknolojiye dayalı hibrit yöntemlerin bu geleneksel sanat formunu nasıl dönüştürdüğüne
odaklanmaktadır. Araştırma kapsamında, sanatçıların baskı tekniklerinde dijitalleşme
ile nasıl yeni olanaklar keşfettiği ve bu sürecin sanatsal ifade biçimlerine etkileri
irdelenmiştir Dijital baskı teknikleri, bilgisayar destekli tasarım araçları ve 3D baskı gibi
yenilikler, sanatçıların üretim süreçlerini ve sonuçlarını genişleterek yeni ifade biçimlerine
olanak tanımıştır. Dijitalleşme, baskıresim sanatını yeniden tanımlarken, yeni medya ile
olan etkileşim disiplinlerarası bir zenginlik kazandırmıştır. Sanal platformlar, etkileşimli
medya ve dijital ortamlar, baskıresim sanatını deneysel ve kavramsal açıdan genişletirken,
eserlerin dijital mecralarda yayılmasına da imkan tanımıştır. Hibrit teknikler ise, geleneksel
ve dijital süreçlerin birleşmesiyle çok katmanlı, dinamik üretim biçimlerine yol açmıştır.
Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemi kullanılarak baskıresim sanatının dijital dönüşüm
süreci detaylı bir şekilde ele alınmıştır. Makalenin temel amacı, baskıresim sanatının çağdaş
dijital teknolojilerle nasıl yeniden şekillendiğini ortaya koymaktır. Çalışmada, literatür
taraması ve vaka incelemeleri yöntemi kullanılarak sanatçılar ve sanat eserleri üzerinden
günümüzde kullanılan teknolojilerin baskı sanatındaki rolü analiz edilmiştir.

Kaynakça

  • Avcı, T. S. (2018). Oluşum süreci içinde dijital sanat, İstanbul: İnkılap Kitapevi.
  • Ayan, H. M. (2007). Sosyolojik açıdan özgün baskıresim sanatının bugünkü durumu ile ilgili profesyonel sanatçıların görüşlerinin incelenmesi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Resim-İş Eğitimi Bilim Dalı [Doktora Tezi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Baumgartner, C. (2007). Eye on europe: prints, books & multiples/1960 to now.
  • https://www.moma.org/collection/works/95149
  • Bidding for Hope, Shepard Fairey (2016). 12 Ekim 2024 tarihinde, https://www.artsy.net/artwork/shepard-fairey-hope-16 adresinden erişilmiştir.
  • Blind Embossing With a 3D Printed Press, 2009. Open Press Project. 12 Ekim 2024 tarihinde, https://openpressproject.com/blogs/news/blind-embossing-with-a-3d-printed-press adresinden erişilmiştir.
  • Boughton, D. (2005). From fine art to visual culture: assessment and the changing role of art education. Intellect, International Journal of Education Through Art, 1(3), 211-223. https://doi.org/10.1386/etar.1.3.211/1
  • Couprie, P. (2006). Presenting electroacoustic music. Cambridge University Press, Organised Souns, 11(2), 119-123. https://doi.org/10.1017/s1355771806001373 David Hockney The Arrival of Spring in Woldgate, (2011). 13 Ekim 2024 tarihinde, https://www.artsy.net/artwork/david-hockney-the-arrival-of-spring-in-woldgate-east-yorkshire-in-2011-twenty-eleven-2-january-1147 adresinden erişilmiştir.
  • Esmer, H. (2024). Baskıresimde deneysel arayışlar. 07.10.2022 tarihinde, https://hayriesmer.com/makale/baskiresimde-deneysel-arayislar/53?ln adresinden erişilmiştir.
  • Eye on Europe: Prints, Books & Multiples, (t.y.).12 Ekim 2024 tarihinde https://www.moma.org/audio/playlist/229/2950 adresinden erişilmiştir.
  • Fırıncı, M. (2013). Dijital Çağda Geleneksel Baskı Resim ve Teknikler Arası Geçiş (Melezleşme). Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Sanat ve Tasarım Dergisi Cilt 4, s.4.
  • Gombrich, E. H. J. (2019). Sanatın öyküsü, Çev. Ömer-Erol Erduran. Remzi Kitabevi. Grabowski, B. ve Fick, B. (2012). Printmaking: a complete guide to materials & processes. Prentice Hall First Press.
  • ANADOLU ÜNİVERSİTESİ SANAT & TASARIM DERGİSİ 359
  • Sanat&Tasarım Dergisi,15 (1), 2025: 339-359
  • Kerry James Marshall Mementos, (1998). The Renaissance Society. 12 Ekim 2024 tarihinde, https://renaissancesociety.org/exhibitions/410/kerry-james-marshall-mementos/ adresinden erişilmiştir.
  • Mick Jagger, Andy Warhol, (t.y). The Cleveland Museum of Art. 12 Ekim 2024 tarihinde, https://www.clevelandart.org/art/1992.294 adresinden erişilmiştir.
  • One Direction 1, (2018). Karol Pomykala. 01 Ekim 2024 tarihinde, https://pomykalastudio.com/artistic-portfolio-artistic-graphics/portfolio-one-direction-2-graphics-workshop-pomykala/ adresinden erişilmiştir
  • One Direction 2, (2018). Karol Pomykala. 01 Ekim 2024 tarihinde, https://pomykalastudio.com/artistic-portfolio-artistic-graphics/portfolio-one-direction-2-graphics-workshop-pomykala/ adresinden erişilmiştir.
  • Poster, M. (1995). The second media age. Cambridge, Polity Press. Regina Silveira participa da Feira de Arte Impressa Noa Noa, 2019). Prefeitura de Porto Alegre. 01 Ekim 2024 tarihinde https://www.prefeitura.poa.br/smc/noticias/regina-silveira-participa-da-feira-de-arte-impressa-noa-noa adresinden erişilmiştir.
  • The interactive art of Rafael Lozano-Hemmer: psychic resonance, surveillance and a murmuration of lights, (2019). The Conversation Academic Rigour, Journalistic Flair. 30 Eylül 2024 tarihinde https://theconversation.com/the-interactive-art-of-rafael-lozano-hemmer-psychic-resonance-surveillance-and-a-murmuration-of-lights-211430 adresinden erişilmiştir.
  • Tribe, M. (2006). New media art. Taschen America Llc.
  • Untitled Your body is a battleground Barbara Kruger. (t.y.). 12 Ekim 2024 tarihinde, https://www.thebroad.org/art/barbara-kruger/untitled-your-body-battleground adresinden erişilmiştir.
  • Uysal, S. (2019). Fraktal geometri ve algoritma ilişkisinde jeneratif sanat, Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. [Yüksek Lisans Tezi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Walead Beshty:Glasshouse-jpgalead Beshty, (2009). 29. Eylül 2024 tarihinde, https://www.sculpture-center.org/materials/10991/glasshouse-jpg adresinden erişilmiştir.
  • Xing, B. & Marwala, T. (2018). Creativity and artificial ıntelligence: a digital art perspective. Cornell University. https://doi.org/10.48550/arxiv.1807.08195.

THE IMPACT OF TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS ON CONTEMPORARY PRINTMAKING ART

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 339 - 359, 20.06.2025

Öz

This article examines the impact of technological developments on printmaking, focusing
on how digital technologies and technology-based hybrid methods have transformed this
traditional art form. The study explores how artists have discovered new possibilities through
digitalization in printmaking techniques and how this process has influenced artistic
expression. Innovations such as digital printing techniques, computer-aided design tools,
and 3D printing have expanded artists' production processes and outcomes, enabling new
forms of expression. While digitalization has redefined printmaking, its interaction with
new media has brought an interdisciplinary richness. Virtual platforms, interactive media,
and digital environments have broadened the experimental and conceptual dimensions
of printmaking while also facilitating the dissemination of works in digital media. Hybrid
techniques, resulting from the integration of traditional and digital processes, have led to
multi-layered and dynamic forms of production. This study employs a qualitative research
approach to comprehensively examine the digital transformation of printmaking. The primary
aim of the article is to reveal how contemporary digital technologies are reshaping
printmaking. Through literature review and case study analysis, the study evaluates the role
of modern technologies in printmaking based on artists and their works.

Kaynakça

  • Avcı, T. S. (2018). Oluşum süreci içinde dijital sanat, İstanbul: İnkılap Kitapevi.
  • Ayan, H. M. (2007). Sosyolojik açıdan özgün baskıresim sanatının bugünkü durumu ile ilgili profesyonel sanatçıların görüşlerinin incelenmesi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Resim-İş Eğitimi Bilim Dalı [Doktora Tezi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Baumgartner, C. (2007). Eye on europe: prints, books & multiples/1960 to now.
  • https://www.moma.org/collection/works/95149
  • Bidding for Hope, Shepard Fairey (2016). 12 Ekim 2024 tarihinde, https://www.artsy.net/artwork/shepard-fairey-hope-16 adresinden erişilmiştir.
  • Blind Embossing With a 3D Printed Press, 2009. Open Press Project. 12 Ekim 2024 tarihinde, https://openpressproject.com/blogs/news/blind-embossing-with-a-3d-printed-press adresinden erişilmiştir.
  • Boughton, D. (2005). From fine art to visual culture: assessment and the changing role of art education. Intellect, International Journal of Education Through Art, 1(3), 211-223. https://doi.org/10.1386/etar.1.3.211/1
  • Couprie, P. (2006). Presenting electroacoustic music. Cambridge University Press, Organised Souns, 11(2), 119-123. https://doi.org/10.1017/s1355771806001373 David Hockney The Arrival of Spring in Woldgate, (2011). 13 Ekim 2024 tarihinde, https://www.artsy.net/artwork/david-hockney-the-arrival-of-spring-in-woldgate-east-yorkshire-in-2011-twenty-eleven-2-january-1147 adresinden erişilmiştir.
  • Esmer, H. (2024). Baskıresimde deneysel arayışlar. 07.10.2022 tarihinde, https://hayriesmer.com/makale/baskiresimde-deneysel-arayislar/53?ln adresinden erişilmiştir.
  • Eye on Europe: Prints, Books & Multiples, (t.y.).12 Ekim 2024 tarihinde https://www.moma.org/audio/playlist/229/2950 adresinden erişilmiştir.
  • Fırıncı, M. (2013). Dijital Çağda Geleneksel Baskı Resim ve Teknikler Arası Geçiş (Melezleşme). Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Sanat ve Tasarım Dergisi Cilt 4, s.4.
  • Gombrich, E. H. J. (2019). Sanatın öyküsü, Çev. Ömer-Erol Erduran. Remzi Kitabevi. Grabowski, B. ve Fick, B. (2012). Printmaking: a complete guide to materials & processes. Prentice Hall First Press.
  • ANADOLU ÜNİVERSİTESİ SANAT & TASARIM DERGİSİ 359
  • Sanat&Tasarım Dergisi,15 (1), 2025: 339-359
  • Kerry James Marshall Mementos, (1998). The Renaissance Society. 12 Ekim 2024 tarihinde, https://renaissancesociety.org/exhibitions/410/kerry-james-marshall-mementos/ adresinden erişilmiştir.
  • Mick Jagger, Andy Warhol, (t.y). The Cleveland Museum of Art. 12 Ekim 2024 tarihinde, https://www.clevelandart.org/art/1992.294 adresinden erişilmiştir.
  • One Direction 1, (2018). Karol Pomykala. 01 Ekim 2024 tarihinde, https://pomykalastudio.com/artistic-portfolio-artistic-graphics/portfolio-one-direction-2-graphics-workshop-pomykala/ adresinden erişilmiştir
  • One Direction 2, (2018). Karol Pomykala. 01 Ekim 2024 tarihinde, https://pomykalastudio.com/artistic-portfolio-artistic-graphics/portfolio-one-direction-2-graphics-workshop-pomykala/ adresinden erişilmiştir.
  • Poster, M. (1995). The second media age. Cambridge, Polity Press. Regina Silveira participa da Feira de Arte Impressa Noa Noa, 2019). Prefeitura de Porto Alegre. 01 Ekim 2024 tarihinde https://www.prefeitura.poa.br/smc/noticias/regina-silveira-participa-da-feira-de-arte-impressa-noa-noa adresinden erişilmiştir.
  • The interactive art of Rafael Lozano-Hemmer: psychic resonance, surveillance and a murmuration of lights, (2019). The Conversation Academic Rigour, Journalistic Flair. 30 Eylül 2024 tarihinde https://theconversation.com/the-interactive-art-of-rafael-lozano-hemmer-psychic-resonance-surveillance-and-a-murmuration-of-lights-211430 adresinden erişilmiştir.
  • Tribe, M. (2006). New media art. Taschen America Llc.
  • Untitled Your body is a battleground Barbara Kruger. (t.y.). 12 Ekim 2024 tarihinde, https://www.thebroad.org/art/barbara-kruger/untitled-your-body-battleground adresinden erişilmiştir.
  • Uysal, S. (2019). Fraktal geometri ve algoritma ilişkisinde jeneratif sanat, Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. [Yüksek Lisans Tezi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Walead Beshty:Glasshouse-jpgalead Beshty, (2009). 29. Eylül 2024 tarihinde, https://www.sculpture-center.org/materials/10991/glasshouse-jpg adresinden erişilmiştir.
  • Xing, B. & Marwala, T. (2018). Creativity and artificial ıntelligence: a digital art perspective. Cornell University. https://doi.org/10.48550/arxiv.1807.08195.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Baskı Resim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emre İnan 0000-0003-0592-2664

Özgür Uğuz 0000-0002-9096-0608

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 14 Ekim 2024
Kabul Tarihi 23 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İnan, E., & Uğuz, Ö. (2025). TEKNOLOJİK GELİŞMELERİN ÇAĞDAŞ BASKIRESİM SANATINA ETKİLERİ. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 15(1), 339-359.