Bu makale Louise Bourgeois’nın sanat pratiğini mekân ve bellek ilişkisi üzerinden okumaya
odaklanır. Hatırlanabilir olanın, mekânda düşlenebilen olduğu fikrine paralel olarak
Bourgeois’nın anılarını görselleştirirken mekândan ne ölçüde faydalandığı eser örnekleriyle
açıklanmıştır. Çalışmada ilk olarak mekânın kimlik üzerindeki etkisi bağlamında “Femme
Maison” serisi incelenmiş ve Bachelard’ın evimizin ilk evrenimiz olduğu yorumu ile ilişkilendirilmiştir.
Sanatçının “Çok Bölmeli İn” adlı çalışmasına anıların konserve edilmesinde
mekânın oynadığı rolü okuyucuyla paylaşmak üzere yer verilmiştir. Bourgeois’nın “Cam
Küreler ve Eller” adlı yerleştirmesi, belleğinden çağırdığı hatıraların yaşayabileceği ve izleyici
tarafından deneyimlenebileceği kolektif bir mekân inşası bakımından ele alınmıştır.
“Kırmızı Odalar (Ebeveynler ve Çocuk)” adlı yerleştirmesi, eşyanın hatırlatıcı gücünün
mekânla birlikte kurgulandığı ve sanatçının dış dünyayla kurduğu etkileşim bağlamında
incelenmiştir. Son olarak belleğin toposla yakın ilişkisine Bourgeois’nın “Örümcek” adlı
eseriyle yaklaşılmış, sanatçının mekân ve nesne kullanımının belleğindeki anıları yeniden
üretirken faydalandığı temel kaynak olduğu fikri üzerinde durulmuştur. Nitel yöntemle
oluşturulan bu makalede döküman analizi, görsel analiz ve literatür tarama modellerinden
yararlanılmıştır.
This article focuses on reading Louise Bourgeois's art practice through the relationship
between space and memory. In parallel with the idea that what can be remembered is what
can be imagined in space, the extent to which Bourgeois made use of space while visualizing
her memories is explained with examples of her artworks. In the study, firstly, the "Femme
Maison" series was examined in the context of the effect of space on identity and was associated
with Bachelard's comment that our home is our first universe. The artist's work titled
“Articulated Lair” is included to share with the reader the role played by space in preserving
memories. Bourgeois's installation “Glass Spheres and Hands” is discussed in terms of the
construction of a collective space where the memories she recalls from her memory can live
and be experienced by the viewer. The installation titled “Red Rooms (Parents and Children)”
was examined in the context of the artist's interaction with the outside world, where
the evocative power of objects is constructed together with the space. Finally, the close relationship
of memory with topos is approached with Bourgeois's work “Spider”, and the idea
that the artist's use of space and objects is the main source she uses while reproducing the
memories in her memory is emphasized. In this article, created with qualitative method,
document analysis, visual analysis and literature review models were used.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Heykel |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |