Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FiZiKSEL MÜZE MEKANINDAN DİJİTAL SERGİ PLATFORMUNA BİR DÖNÜŞÜM: ATA BUZ ESERLER MÜZESİ İÇIN BİR ÇALIŞMA

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 377 - 396, 20.06.2025

Öz

Bu çalışmada Ata Buz Eserler Müzesi'nin sanal dünyada yeniden tasarlanması ve geleneksel
müzecilik anlayışının dijital dönüşümü derinlemesine incelenmiştir. Müze, Erzurum'un
tarihi ve coğrafi özellikleri göz önüne alınarak 3D modelleme teknolojileriyle sanal
ortamda inşa edilmiş ve sanatın dijital araçlarla nasıl yeni bir boyut kazandığı detaylandırılmıştır.
Proje mekânı bu bağlamda Erzurum’un doğal ve tarihi dokusuyla sanatı
birleştiren dijital bir platforma dönüştürülmüş, buzdan heykeller ve dijital tasarımlar ile
zenginleştirilmiştir. SketchUp, Lumion gibi yazılımlarla Ata Buz Eserler Müzesi’nin dijital
modeli oluşturulurken, buzun fiziksel özellikleri dijital ortama başarıyla taşınarak mimari
mekân ve sanat eserleri arasında uyumlu bir birliktelik hedeflenmiştir. Ata Buz Eserler
Müzesi'nde gerçekleştirilen dijital enstalasyon çalışmaları, buzun sanatsal potansiyelini dijital
teknolojilerle birleştirerek, izleyicilere görsel deneyimler sunan yenilikçi eserler ortaya
çıkarmıştır. Ayrıca tasarımların pafta sunumları, tasarım projelerinin daha geniş kitlelere
erişimini sağlayan önemli bir araç olarak öne çıkmaktadır. Ata Buz Eserler Müzesi'nin dijital
modelleme ve görselleştirme süreçleri, bu estetik anlayışın ve yenilikçi tekniklerin somut
bir örneğini sunmaktadır. Sonuç olarak bu makale, dijital teknolojilerin sanat ve mimari
üzerindeki etkisini vurgularken, Ata Buz Eserler Müzesi'nin sanal dünyadaki varlığıyla
hem sanatsal çalışmaların dijital ortamda farklı coğrafyalara taşınmasını hem zaman ve
enerji tasarrufu sağlanmasını hem de sanata erişim imkânlarının genişlemesine katkıda
bulunduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Berger, J. (1986). Görme biçimleri (Y. Salman, Çev.), Metis Yayınları.
  • Bulat, M., Toy, S., & Toy, S. (2022). World Examples of Ice Sculpture Museums and Ata Ice Museum. BCCS2022- (Bio) Climate Change Symposium 2022, Erzurum, Turkey. (pp.127-132).
  • Ceylan, A., & Salın Akçelik, S. (2021). Yüzey Araştırmalar Işığında Erzurum Pasinler İlçesinde Tespit Edilen Obsidyen Merkezleri ve Atölyeleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(3), 1964-1988. https://doi.org/10.33206/mjss.969191
  • Coğrafya Harita. (t.y.). Türkiye konum haritası. Türkiye Mülki İdare Haritaları. 02 Ağustos, 2024, tarihinde http://cografyaharita.com/haritalarim/4lturkiye-konum-haritasi.png adresinden erişilmiştir.
  • Çakır, F. (2013). Dijital Sanat: Teknolojinin Sanat Alanındaki Yansımaları. Sanat ve Dil Dergisi, 17, 1-10.
  • George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. Boston: Allyn & Bacon.
  • Google. (t.y.). Ata Buz Müzesi [Google Earth görüntüsü]. Google Maps.20 temmuz,2024 tarihinde https://www.google.com/maps/place/Ata+Buz+M%C3%BCzesi%CC%87+%26+Cafe/@39.8949276,41.2334648,17z/data=!4m6!3m5!1s0x406e5f6137e22709:0x61e38f7acf6c5e92!8m2!3d39.8946513!4d41.2360397!16s%2Fg%2F11k0n6hgb4?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTEwNS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D adresinden erişilmiştir.
  • Iwasa, J. H., (2016). The scientist as illustrator. Trends in immunology, 37(4), 247-250.
  • Li, J., Zheng, X., Watanabe, I., & Ochiai, Y. (2024). A systematic review of digital transformation technologies in museum exhibition. Computers in Human Behavior, 108407.
  • Murdock, K. L. (2009). Google SketchUp and SketchUp Pro 7 Bible, Wiley Publishing, Inc.
  • Nielsen, J. K. (2015). The relevant museum: defining relevance in museological practices. Museum Management and Curatorship, 30(5), 364–378. https://doi.org/10.1080/09647775.2015.1043330
  • ANADOLU ÜNİVERSİTESİ SANAT & TASARIM DERGİSİ 396
  • Sanat&Tasarım Dergisi,15 (1), 2025: 377-396
  • Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Pamuk, B. (2005). Erzurum Şehir Tarihinin Kaynakları ve Literatürü. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi(6), 633-688.
  • Roberts, J. C., Headleand, C., & Ritsos, P. D. (2015). Sketching designs using the five design-sheet methodology. IEEE transactions on visualization and computer graphics, 22(1), 419-428.
  • Seely, J. C. (2004). Digital fabrication in the architectural design process (Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology).
  • Sedlmair, M., Meyer, M., & Munzner, T. (2012). Design study methodology: Reflections from the trenches and the stacks. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 18(12), 2431-2440. https://doi.org/10.1109/TVCG.2012.213
  • Schmarsow, A. (2017) Mimarlığın Özü ve Mimari Yaratım. (Çeviren, Alp Tümertekin, Nihat Ülner). İstanbul: Janus Yayıncılık.
  • Shehade, M., & Stylianou-Lambert, T. (2020). Virtual reality in museums: Exploring the experiences of museum professionals. Applied Sciences, 10(11), 4031. https://doi.org/10.3390/app10114031
  • Südor, S. (2021). Dijital sanatlarda 3d model oluşturma tekniklerinin kullanımı. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 10(88), 1757-1779. https://doi.org/10.7816/idil-10-88-05
  • Toluyağ, D. (2020). Sanat Pratiğinde Enstalasyon, Mekan Ve Nesne. Akademik Sanat, 5(11), 101-114.
  • Tufte, E. R. (1990). Envisioning Information. Graphics Press.
  • Tursunmurotovich, S. S., Eraliyevich, S. X., & Shuhratovich, I. U. (2020). Illustration and the Influence of Illustrator on Children’s Understanding of Fairy Tales and Works of Art in Books. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(05), 3526-3533.

FROM PHYSICAL MUSEUM SPACE TO DIGITAL EXHIBITION PLATFORM: A STUDY ON THE ATA ICE ART MUSEUM

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 377 - 396, 20.06.2025

Öz

In this study, the virtual redesign of the Ata Ice Works Museum and the digital transformation
of the traditional museology approach are examined in depth. The museum was
constructed in the virtual environment using 3D modeling technologies, considering the
historical and geographical features of Erzurum. The study details how art has acquired a
new dimension with digital tools. The project space was transformed into a digital platform
combining Erzurum's natural and historical texture with art, enriched with ice sculptures
and digital designs. While creating the digital model of the Ata Ice Works Museum with
software such as SketchUp and Lumion, the physical properties of ice were successfully
transferred to the digital environment, aiming for a harmonious integration between the
architectural space and artworks. The digital installation works carried out at the Ata Ice
Works Museum have combined the artistic potential of ice with digital technologies, resulting
in innovative works that provide visual experiences to viewers. Furthermore, the panel
presentations of the designs stand out as an important tool enabling broader audience access
to the design projects. The digital modeling and visualization processes of the Ata Ice
Works Museum present a concrete example of this aesthetic understanding and innovative
techniques. As a result, while this article emphasizes the impact of digital technologies on
art and architecture, it is seen that the virtual presence of the Ata Ice Works Museum contributes
to the transportation of artistic works to different geographies in the digital environment,
saving time and energy, and expanding access to art.

Kaynakça

  • Berger, J. (1986). Görme biçimleri (Y. Salman, Çev.), Metis Yayınları.
  • Bulat, M., Toy, S., & Toy, S. (2022). World Examples of Ice Sculpture Museums and Ata Ice Museum. BCCS2022- (Bio) Climate Change Symposium 2022, Erzurum, Turkey. (pp.127-132).
  • Ceylan, A., & Salın Akçelik, S. (2021). Yüzey Araştırmalar Işığında Erzurum Pasinler İlçesinde Tespit Edilen Obsidyen Merkezleri ve Atölyeleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(3), 1964-1988. https://doi.org/10.33206/mjss.969191
  • Coğrafya Harita. (t.y.). Türkiye konum haritası. Türkiye Mülki İdare Haritaları. 02 Ağustos, 2024, tarihinde http://cografyaharita.com/haritalarim/4lturkiye-konum-haritasi.png adresinden erişilmiştir.
  • Çakır, F. (2013). Dijital Sanat: Teknolojinin Sanat Alanındaki Yansımaları. Sanat ve Dil Dergisi, 17, 1-10.
  • George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. Boston: Allyn & Bacon.
  • Google. (t.y.). Ata Buz Müzesi [Google Earth görüntüsü]. Google Maps.20 temmuz,2024 tarihinde https://www.google.com/maps/place/Ata+Buz+M%C3%BCzesi%CC%87+%26+Cafe/@39.8949276,41.2334648,17z/data=!4m6!3m5!1s0x406e5f6137e22709:0x61e38f7acf6c5e92!8m2!3d39.8946513!4d41.2360397!16s%2Fg%2F11k0n6hgb4?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTEwNS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D adresinden erişilmiştir.
  • Iwasa, J. H., (2016). The scientist as illustrator. Trends in immunology, 37(4), 247-250.
  • Li, J., Zheng, X., Watanabe, I., & Ochiai, Y. (2024). A systematic review of digital transformation technologies in museum exhibition. Computers in Human Behavior, 108407.
  • Murdock, K. L. (2009). Google SketchUp and SketchUp Pro 7 Bible, Wiley Publishing, Inc.
  • Nielsen, J. K. (2015). The relevant museum: defining relevance in museological practices. Museum Management and Curatorship, 30(5), 364–378. https://doi.org/10.1080/09647775.2015.1043330
  • ANADOLU ÜNİVERSİTESİ SANAT & TASARIM DERGİSİ 396
  • Sanat&Tasarım Dergisi,15 (1), 2025: 377-396
  • Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Pamuk, B. (2005). Erzurum Şehir Tarihinin Kaynakları ve Literatürü. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi(6), 633-688.
  • Roberts, J. C., Headleand, C., & Ritsos, P. D. (2015). Sketching designs using the five design-sheet methodology. IEEE transactions on visualization and computer graphics, 22(1), 419-428.
  • Seely, J. C. (2004). Digital fabrication in the architectural design process (Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology).
  • Sedlmair, M., Meyer, M., & Munzner, T. (2012). Design study methodology: Reflections from the trenches and the stacks. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 18(12), 2431-2440. https://doi.org/10.1109/TVCG.2012.213
  • Schmarsow, A. (2017) Mimarlığın Özü ve Mimari Yaratım. (Çeviren, Alp Tümertekin, Nihat Ülner). İstanbul: Janus Yayıncılık.
  • Shehade, M., & Stylianou-Lambert, T. (2020). Virtual reality in museums: Exploring the experiences of museum professionals. Applied Sciences, 10(11), 4031. https://doi.org/10.3390/app10114031
  • Südor, S. (2021). Dijital sanatlarda 3d model oluşturma tekniklerinin kullanımı. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 10(88), 1757-1779. https://doi.org/10.7816/idil-10-88-05
  • Toluyağ, D. (2020). Sanat Pratiğinde Enstalasyon, Mekan Ve Nesne. Akademik Sanat, 5(11), 101-114.
  • Tufte, E. R. (1990). Envisioning Information. Graphics Press.
  • Tursunmurotovich, S. S., Eraliyevich, S. X., & Shuhratovich, I. U. (2020). Illustration and the Influence of Illustrator on Children’s Understanding of Fairy Tales and Works of Art in Books. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(05), 3526-3533.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Heykel
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Caner Şengünalp 0000-0002-7167-9167

Savaş Sarıhan 0000-0003-4346-0077

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 14 Ekim 2024
Kabul Tarihi 6 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şengünalp, C., & Sarıhan, S. (2025). FiZiKSEL MÜZE MEKANINDAN DİJİTAL SERGİ PLATFORMUNA BİR DÖNÜŞÜM: ATA BUZ ESERLER MÜZESİ İÇIN BİR ÇALIŞMA. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 15(1), 377-396.