19. ve 20. yüzyılda yoğunlaşan sanat tartışmalarının sebep olduğu geleneksellikten uzaklaşma
ve ardından gelen geleneksel kalıpları kırma isteği yeni kavram, yöntem ve teknik
arayışları başlatmıştır. Bauhaus Okulu’nda sanat ve zanaat, biçim ve anlam, estetik ve işlev
konuları farklı malzemeler üzerinden yeniden ele alınmıştır. Bauhaus ile yeni bir anlam
ve kimliğe kavuşan malzemelerden biri de seramiktir. Bauhaus öncesinde geleneksel bir
malzeme olarak kabul gören seramik, el işçiliği ile detaylı desen ve formlar üzerine biçimlenmiştir.
Bauhaus yaklaşımı ile işleme ve süslemelerden uzak, standartlaştırılmış kalıplar
aracılığı ile uygun formlar kullanılarak, seramik üretimi işlevsel, modern ve endüstriyel bir
kimlik kazanmıştır. Bauhaus Seramik Atölyesi, endüstriyel seramik tasarımı için yol gösterici
olan yaklaşım ve yöntemler ortaya çıkarmıştır. Zanaatkarların elinden çıkan çömlekler
yerini temel tasarım prensipleriyle tasarlanan, kavramsal alt yapıya sahip minimal ürünlere
bırakmıştır. Bu yenileşme günümüz endüstriyel tasarımında minimalizm yaklaşımının
temelini oluşturmuştur. Tasarım alanı için yeni bir dönem başlatan Bauhaus ekolünün
fikirleri ve köktenci yaklaşımı doğrultusunda, günümüz endüstriyel seramik ürün tasarımına
okulun etkilerini araştırmayı amaçlayan bu çalışmada literatürde bulunan birçok veriden
faydalanılmış ve Bauhaus sanatçıları tarafından yapılan seramik ürünler üzerinden
içerik analizi yapılmıştır. Endüstriyel tasarımda Bauhaus yorumlamaları ve yansımaları
tartışılmıştır. Alandaki araştırmacı ve tasarımcılara seramik ürün tasarımının Bauhaus
referansları sunularak hem alanyazına katkı sağlamak hem de yeni bir bakış açısı kazandırmak
hedeflenmiştir.
Bauhaus Endüstriyel tasarım Seramik ürün tasarımı Seramikte Bauhaus etkisi.
The desire to move away from traditionalism caused by the intense discussions on art in the
19th and 20th centuries and to break traditional patterns that followed, initiated the search
for new concepts, methods and techniques. In the Bauhaus School, the subjects of art and
craft, form and meaning, aesthetics and function were reconsidered through different materials.
Ceramics are also among the materials that gained a new meaning with Bauhaus.
Before Bauhaus, ceramics, which were processed with detailed patterns and forms through
handicraft and accepted as a traditional material, gained a modern and industrial identity
in Bauhaus with standardized molds, forms suitable for function, far from processing and
ornamentation. Bauhaus Ceramics Workshop has revealed approaches and methods that
guide industrial ceramic design. The pots made by craftsmen have given way to minimal
products designed with basic design principles and having a conceptual substructure. This
innovation has formed the basis of the minimalism approach in today's industrial design.
In line with the ideas and radical approach of the Bauhaus school, which started a new
era for the field of design, this study aims to investigate the effects of the school on today's
industrial ceramic product design, and many data found in the literature were used and
content analysis was made on ceramic products made by Bauhaus artists. Bauhaus interpretations
and reflections in industrial design were discussed. By presenting the Bauhaus
references in ceramic product design, the study aims to contribute to the literature and offer
a new perspective to researchers and designers in the field.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Seramik Tasarımı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |