The aim of this study is to analyse Claes Oldenburg's Mouse Museum through the Marxist
context and to add a new dimension to the work. The artist constructed his work in the
highly politicised environment of street demonstrations and student protests in 1970s America.
In this context, it has been observed that the artist's Mouse Museum differs from his
other works. Various qualitative research methods were used in the study for a deeper understanding
of the subject. As a result of the observations, it is possible to say that the work
contains a protest approach. Both the Mickey Mouse shape on the ground plan and the
collection inside the work question the political and social roles of the museum. The artist
creates a stereotype of American society in his collection and in fact draws a portrait of the
bourgeois economy of the period. These indicators strengthen the Marxist criticism. With
the archaeology of the period in which it is located, the Mouse Museum actually shows a
cultural production that has been destroyed and may never exist. Therefore, the Mouse
Museum is not a sketch of a resistance, it is the museum of a community doomed to its
fate, overshadowed by the enriching capital. Moreover, in the context of Marxism, the relationship
of the artefact with the exhibited space resembles the highest stage of capitalism:
the struggle between monopoly capital and the proletariat. It does not seem possible for the
artefact to be independent from the structure in order to preserve its existence. There is a
biased struggle here. The artwork's architectural articulation to the existing existence of the
museum/gallery space signifies the struggle of a cultural class for survival. In this context,
the Mickey Mouse narrative turns into a bourgeois mouse.
Bu çalışmada amaç, Claes Oldenburg’un Fare Müzesi’ni Marksist bağlam üzerinden inceleyerek
esere yeni bir boyut kazandırmaktır. Çünkü sanatçı eserini, 1970’li yılların Amerika’sında,
sokak gösterilerinin ve öğrenci eylemlerinin son derece siyasallaşmış ortamında
inşa etmiştir. Bu kapsamda sanatçının Fare Müzesi eserinin, diğer işlerinden ayrıldığı gözlemlenmiştir.
Konunun daha derinlemesine anlaşılması için çalışmada çeşitli nitel araştırma
yöntemleri kullanılmıştır. Gözlemlerin sonucunda eserin, protest bir yaklaşım barındırdığını
söylemek mümkündür. Eserin hem zemin planındaki Mickey Mouse şekli hem
de içerisinde yer alan koleksiyonu, müzenin siyasi ve toplumsal rollerini sorgular. Sanatçı
kurduğu koleksiyonda Amerikan toplumunun stereotipini oluşturur ve aslında dönemin
burjuva ekonomisinin de portresini çizer. Bu göstergeler Marksist eleştiriyi güçlendirmektedir.
Fare Müzesi bulunduğu dönemin arkeolojisiyle aslında tahrip edilen ve belki de hiç var
olamayacak bir kültür üretimini gösterir. Bu yüzden Fare Müzesi bir direnişin taslağı değildir,
zenginleşen sermayenin gölgesinde kalmış, kaderine mahkûm bir topluluğun müzesidir.
Ayrıca Marksizm bağlamında eserin sergilenen mekânla ilişkisi, kapitalizmin en yüksek
aşamasına: yani tekelci sermaye ile proletarya arasındaki mücadeleye benzemektedir.
Mevcut varlığını koruyabilmesi için yapıdan bağımsız olması mümkün görünmemektedir.
Burada taraflı bir mücadele söz konusudur. Eserin mimari olarak müze/galeri mekânın
mevcut varlığına eklemlenmesi kültürel bir sınıfın hayatta kalma mücadelesini işaret eder.
Bu bağlam içerisinde Mickey Mouse anlatısı burjuva bir fareye dönüşür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Enstelasyon/Yerleştirme Sanatı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |