Günümüzde mimarlık mesleği, küresel ısınma ve çevresel krizlerin oluşturduğu zorlukların
odağında olan bir disiplindir. Söz konusu zorlukların aşılmasında sürdürülebilir ve ekolojik
mekân tasarımı bilincinin mimarlık eğitimi süreçlerinde geliştirilmesi büyük önem
taşımaktadır. Bu çalışma, Mimarlıkta Ekoloji ve Sürdürülebilir Tasarım (MEST) dersi
kapsamındaki tasarım stüdyosunda dördüncü sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırmanın
sınırlı biyoloji bilgisine sahip 16 lisans öğrencisi ile bir dönem sürdürülmüş olması
ve sürece bir biyoloğun dahil edilmemesi çalışmanın sınırlılıklarını oluşturmaktadır. Çalışma
içerisinde iki aşama üzerine oturtulmuş sürdürülebilir ve ekolojik ayak izi matrisi
parametreleri ışığında öğrencilerin çıktıları analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, sürdürülebilir
ve ekolojik ayak izi matrisi parametreleri ile oluşturulmuş basit adımları öğrencilerin
projelerine çeşitli seviyelerde aktardıklarını ortaya koymaktadır. Çalışma sonunda
yapılan metin analizinde ise, güneş, enerji ve su gibi kavramlara öğrenciler tarafından
sıklıkla değinildiğinden hareketle çevresel farkındalıklarının arttırıldığı düşünülmektedir.
Bu doğrultuda, sürdürülebilir ve ekolojik mekân tasarımı bilincinin oluşturulmasını sağlayacak
araçlardan biri olarak tasarım stüdyosu süreçlerine geleneksel mimarlık yaklaşımları,
doğa esinli tasarım ve enerji etkin yapı çıktılarının dahil edilmesinin olumlu katkılar
sağlayacağı sonucuna varılmıştır.
In the contemporary era, the field of architecture is situated at the nexus of global warming
and environmental crises. In order to successfully address these challenges, it is of
paramount importance to integrate sustainable and ecological space design awareness into
the architectural education process. This study was conducted with fourth-year students
enrolled in the design studio as part of the Ecology and Sustainable Design in Architecture
(MEST) course. The study is limited in that it was carried out over the course of a
semester with a small group of 16 students who lacked sufficient background knowledge
in biology and where a biologist was not involved in the process. In this study, the outputs
of the students were analysed in accordance with the sustainable and ecological footprint
matrix parameters, which were considered in two stages. The findings indicated that the
students applied the straightforward steps derived from the sustainable and ecological footprint
matrix parameters to their projects at various levels. The text analysis conducted
at the conclusion of the study suggests that environmental awareness has been enhanced,
as evidenced by the frequent mention of concepts such as the sun, energy, and water by the
students. Consequently, it can be posited that the incorporation of traditional architectural
approaches, nature-inspired design, and energy-efficient building outputs into the design
studio processes serves as a valuable tool for fostering awareness of sustainable and ecological
space design.
Ecological design Studio experience Sustainable architecture.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sürdürülebilir Tasarım |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |