Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GEÇ KAPİTALİZM VE MEKÂNIN DENEYİM EKONOMİSİ BAĞLAMINDA ÜRETİMİ: TÜRKİYE’DE ÖZÇEKİM (SELFIE) MÜZELERİ

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 717 - 743, 20.06.2025
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1718177

Öz

Geç kapitalizmde müzelerin geldiği nokta kültür nesnelerinin sergilenişinden mekânın özçekim
ile harmanlanan gösterimine dönüşmüş durumdadır. Türkiye’de resmi statüde müze
olarak tanımlanmayan ancak birer kültür endüstrisi işletmesi olarak faaliyet gösteren özçekim
(selfie) müzeleri bu değişimde kilit bir rol oynamaktadırlar. Sergileme ile gösteri
arasındaki çizgiyi bulanıklaştıran mekânı deneyimleme kültürünün; özçekim müzeleri
aracılığıyla, 21. yüzyıl toplumunun gözünde mekânı nasıl dönüştürdüğü bu çalışmanın
temel araştırma konusunu oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında amaçlı örneklem olarak
seçilen özçekim müzelerinin, deneyim ekonomisine adaptasyonu neticesinde, deneyim
mekânı üretiminin somut örneklerini oluşturduğu öngörülmektedir. Çünkü özçekim müzeleri
mekânı deneyimleme eylemimizi yeniden düşünmeye yardımcı olabilecek geç kapitalizmin
sanat anlayışına dair potansiyel bir dizi çelişkinin ve uyumlanmanın birleşimini
sunmaktadır. Bu açıdan makale özçekim müzelerinde üretilen mekânların deneyim ekonomisine
nasıl gömüldüğünü sorgulamak amacı ile Türkiye’deki özçekim müzelerine dair
netrografik bir analiz ortaya koymaktadır. Araştırma yöntem olarak; mekân ile etkileşime
giren medya ortamlarında “instagramlanabilir mekân” deneyimi hizmeti sunan ve müze
olarak isimlendirilen işletmelere dair kapsamlı bir vaka analizini içermektedir. Bu amaçla
öncelikle geç kapitalizm döneminde kültür endüstrisinin anlamı irdelenmekte; siber
dünyada ve sosyal medya üzerindeki özçekim paylaşımları, özçekim müzelerinde üretilen
mekânlar bağlamında incelenmektedir. Erişilen bulguların değerlendirilmesiyle geleneksel
müzelerin sunduğu deneyimden farklı olarak, özçekim müzelerinin mimariyi kullanarak
deneyim ekonomisi ile uyumlandıkları, böylelikle sergi alanlarının deneyim mekânlarına
dönüştüğü, bu durumun da geç kapitalizmdeki sanat anlayışının bir yansıması olduğu
sonuçlarına varılmaktadır.

Kaynakça

  • Addis, M. (2005). New technologies and cultural consumption–edutainment is born! European Journal of marketing, 39(7/8), 729-736. https://doi.org/10.1108/03090560510601734
  • Adorno, T. W. (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Artan, E. Ç. (2012). Etkileşim düzlemi ve tüketim mekânı olarak postmodern müzeler istanbul’daki özel müzeler üzerine bir inceleme. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, Özel Sayı(2), 105-132.
  • Balloffet, P., Courvoisier, F. H., ve Lagier, J. (2014). From museum to amusement park: The opportunities and risks of edutainment. International Journal of Arts Management, 16(2), 4-18.
  • Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bernstein, J. M. (2007). Sunuş. Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi içinde (ss.7-44). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bishop, C. (2013). Radical museology. London: Dan Perjovschi and Koenig Books.
  • Black, G. (2011). Museums, memory and history. Cultural and Social History, 8(3), 415-427.
  • Blumer, H. (1969). Symbolic interactionism: Perspective and method. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Boswijk, A., Peelen, E., Olthof, S., ve Beddow, C. (2012). Economy of experiences. Amsterdam: European Centre for the Experience and Transformation Economy BV.
  • Bourdieu, P., ve Wacquant, L. (2003). Düşünümsel bir antropoloji için cevaplar. İstanbul: İletişim.
  • Burness, A. (2016). New ways of looking: Self-representational social photography in museums. T. Stylianou-Lambert (Ed.) Museums and visitor photography: Redefining the visitor experience içinde (ss.90-127), Museumsetc.
  • Bozkuş, Ş. B. (2014). Kültür ve sanat iletişimi çerçevesinde Türkiye’de sanal müzelerin gelişimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 26(1), 329-344. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2408 Cooley, C. H. (1902). Human nature and the social order. Transaction Publishers. ANADOLU ÜNİVERSİTESİ SANAT & TASARIM DERGİSİ 741 Sanat&Tasarım Dergisi,15 (1), 2025: 717-743 Ç elik, T. (2020). Müzelerin tanıtım aracı olarak sosyal medya kullanımı üzerine bir inceleme: troya müzesi örneği. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, (15), 97-115.
  • Çetiner, N., ve Yavuz, E. (2021). Müzecilikte değişim ve stratejik yönetim: ankara ili örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, 8(1), 144-172. https://doi.org/10.31771/jrtr.2021.95
  • Günay, B. (2012). Museum concept from past to present and importance of museums as centers of art education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 55, 1250-1258.
  • Huyssen, A. (1995). Twilight Memories: Marking Tine in Culture of Amnesia. London: Routledge.
  • İşçi, C., Güzel, B., Maktal Canko, D., ve İşçi, T. (2020). Müze deneyimi: yönetim ve ziyaretçi perspektiflerinin karşılaştırılması. Turizm Akademik Dergisi, 7(1), 29-45.
  • Jameson, F. (1991). Postmodernism, or, the cultural logic of late capitalism. Durham, NC: Duke university press.
  • Kandemir, Ö., ve Uçar, Ö. (2015). Değişen müze kavramı ve çağdaş müze mekanlarının oluşturulmasına yönelik tasarım girdileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(2), 17-47. https://doi.org/10.20488/austd.01850
  • Kartoğlu, N. U. (2018). Türkiye müzecilik örgütsel alanında kurumsal mantıklar: rekabetçi mi, tamamlayıcı mı? Yönetim ve Organizasyon Araştırmaları Dergisi, 3 (2): 33-76.
  • Kotler, N. (2001). New ways of experiencing culture: the role of museums and marketing implications. Museum management and curatorship, 19(4), 417-425.
  • Kozinets, R. (2015). Netnography: redefined. Sage publications.
  • Kozinets, R., Gretzel, U., ve Dinhopl, A. (2017). Self in art/self as art: Museum selfies as identity work. Frontiers in Psychology, 8, 731: 1-12.
  • https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00731
  • Krauss, R. (1990). The cultural logic of the late capitalist museum. October, 54, 3-17.
  • Manthiou, A., Lee, S., Tang, L., ve Chiang, L. (2014). The experience economy approach to festival marketing: Vivid memory and attendee loyalty. Journal of Services Marketing, 28(1), 22-35.
  • ANADOLU ÜNİVERSİTESİ SANAT & TASARIM DERGİSİ 742
  • Sanat&Tasarım Dergisi,15 (1), 2025: 717-743
  • McPherson, G. (2006). Public memories and private tastes: The shifting definitions of museums and their visitors in the UK. Museum management and curatorship, 21(1), 44-57.
  • Mills, C. W. (2002). White collar: The American middle classes. Oxford University Press.
  • Minghetti, V., Moretti, A., ve Micelli, S. (2001). Reengineering the museum’s role in the tourism value chain: Towards an IT business model. Information Technology & Tourism, 4(2), 131-143.
  • Museum of Selfies. (2024, 25 Nisan). 25 Nisan 2024 tarihinde https://www.museumofselfiesistanbul.com/ adresinden erişilmiştir.
  • Mutlu, E. (2022). Bir Tasarım Stratejisi Olarak” Pop-up” ve Mekansal Uygulamaları (Yayın No. 723617) [Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Nielsen, J. K. (2014). Transformations in the postmodern museum. Museologial Review, 18, 22-30.
  • Oh, H., Fiore, A. M., ve Jeoung, M. (2007). Measuring experience economy concepts: Tourism applications. Journal of travel research, 46(2), 119-132.
  • Öztürk, G. (2021). İstanbul’da bulunan özel müzelerin deneyim kavramı bağlamında değerlendirilmesi. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, 7(15), 263-282. https://doi.org/10.25306/skad.949125
  • Piancatelli, C., Massi, M., ve Vocino, A. (2021). # artoninstagram: Engaging with art in the era of the selfie. International journal of market research, 63(2), 134-160. https://doi.org/10.1177/1470785320963526
  • Pine, B. J., ve Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the experience economy. Harvard Business Review, 76(4), 97-105.
  • Pine, B. J., ve Gilmore, J. H. (2011). The experience economy. Harvard Business Press.
  • Podestà, S., ve Addis, M. (2013). Converging industries through experience: lessons from edutainment. A.Caru, B. Cova (Ed.), Consuming experience içinde (ss. 148-162), Routledge.
  • Radder, L., ve Han, X. (2015). An examination of the museum experience based on Pine and Gilmore’s experience economy realms. Journal of Applied Business Research (JABR), 31(2), 455-470.
  • ANADOLU ÜNİVERSİTESİ SANAT & TASARIM DERGİSİ 743
  • Sanat&Tasarım Dergisi,15 (1), 2025: 717-743
  • Schutz, A. (1972). Common-sense and scientific interpretation of human action. M. Natanson (Ed.), Collected Papers I. The Problem of Social Reality içinde (ss. 3-47), Springer. Selfie Park (2024, 25 Nisan). 25 Nisan 2024 tarihinde https://www.selfieparkantalya.com/galeri/ adresinden erişilmiştir.
  • Sennett, R. (2012). Karakter Aşınması. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Slater, A. (2007). ‘Escaping to the gallery’: Understanding the motivations of visitors to galleries. International Journal of Nonprofit and voluntary sector marketing, 12(2), 149-162.
  • Sökmen, S. (2017). Müze yöneticilerinin postmodern müzelerin pazarlama uygulamalarına yönelik görüşlerinin belirlenmesi: İstanbul Örneği (Yayın No. 458663) [Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Sökmen, S., Yolal, M., ve Özel, Ç. H. (2020). Does museum marketing meet postmodern conditions? Advances in Hospitality and Tourism Research (AHTR), 8(2), 288-313. https://doi.org/10.30519/ahtr.693400
  • Taşkara, M., ve Bakır, Z. N. (2018). Simgesel sermayenin yeniden üretimi: özel müzelerin kurumsal kimlik sunumunda katalizör olarak kullanılması. Folklor/Edebiyat, 24(93), 105-122.
  • Tufts, S., ve Milne, S. (1999). Museums: A supply-side perspective. Annals of tourism research, 26(3), 613-631.
  • Zilberman, N. (2019). On display: the strategy of “flattening” in the Selfie Museum and its relevance for architecture. [Master of Science in Architecture Studies], Massachusetts Institute of Technology,
  • Žižek, S. (2008). 1968. İstanbul: Encore.
  • Žižek, S. (2018). Provocations: The 1968 revolution and our own. World Policy Journal, 35(2), 124-129.
  • İnternet Kaynakları: http 1. https://www.museumofselfiesistanbul.com/ (Erişim tarihi: 25.04.2024).
  • http 2. https://www.selfieparkantalya.com/ (Erişim tarihi: 25.04.2024).

LATE CAPITALISM AND THE PRODUCTION OF SPACE IN THE CONTEXT OF THE EXPERIENCE ECONOMY: SELFIE MUSEUMS IN TURKEY

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 717 - 743, 20.06.2025
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1718177

Öz

In late capitalism, museums have shifted from exhibiting cultural objects to presenting spaces
that blend with selfies. Selfie museums in Turkey, which are not officially recognized as
museums but operate as culture industry enterprises, play a key role in this transformation.
How the culture of experiencing space, which blurs the line between exhibition and spectacle,
transforms space in the eyes of 21st century society through selfie museums is the main
research topic of this study. Within the scope of this study, it is anticipated that the selfie
museums selected as purposeful samples serve as concrete examples of experience space
production through their adaptation to the experience economy. Selfie museums present
a combination of contradictions and alignments inherent in the late capitalist understanding
of art, offering a framework for rethinking how we experience space. In this regard,
the article conducts a netnographic analysis of selfie museums in Turkey to examine how
the spaces produced within them are embedded in the experience economy. As a research
method, the study includes a comprehensive case analysis of businesses labeled as museums
that provide an “Instagrammable space” experience service in media environments interacting
with space. To achieve this, the study first explores the meaning of the cultural industry
in the late capitalist era and examines selfie-sharing practices in cyberspace and social
media within the context of spaces produced in selfie museums. The evaluation of the findings
indicates that, unlike traditional museums, selfie museums align with the experience
economy through their use of architecture, transforming exhibition spaces into experience
spaces; ultimately reflecting the late capitalist conception of art.

Kaynakça

  • Addis, M. (2005). New technologies and cultural consumption–edutainment is born! European Journal of marketing, 39(7/8), 729-736. https://doi.org/10.1108/03090560510601734
  • Adorno, T. W. (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Artan, E. Ç. (2012). Etkileşim düzlemi ve tüketim mekânı olarak postmodern müzeler istanbul’daki özel müzeler üzerine bir inceleme. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, Özel Sayı(2), 105-132.
  • Balloffet, P., Courvoisier, F. H., ve Lagier, J. (2014). From museum to amusement park: The opportunities and risks of edutainment. International Journal of Arts Management, 16(2), 4-18.
  • Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bernstein, J. M. (2007). Sunuş. Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi içinde (ss.7-44). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bishop, C. (2013). Radical museology. London: Dan Perjovschi and Koenig Books.
  • Black, G. (2011). Museums, memory and history. Cultural and Social History, 8(3), 415-427.
  • Blumer, H. (1969). Symbolic interactionism: Perspective and method. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Boswijk, A., Peelen, E., Olthof, S., ve Beddow, C. (2012). Economy of experiences. Amsterdam: European Centre for the Experience and Transformation Economy BV.
  • Bourdieu, P., ve Wacquant, L. (2003). Düşünümsel bir antropoloji için cevaplar. İstanbul: İletişim.
  • Burness, A. (2016). New ways of looking: Self-representational social photography in museums. T. Stylianou-Lambert (Ed.) Museums and visitor photography: Redefining the visitor experience içinde (ss.90-127), Museumsetc.
  • Bozkuş, Ş. B. (2014). Kültür ve sanat iletişimi çerçevesinde Türkiye’de sanal müzelerin gelişimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 26(1), 329-344. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2408 Cooley, C. H. (1902). Human nature and the social order. Transaction Publishers. ANADOLU ÜNİVERSİTESİ SANAT & TASARIM DERGİSİ 741 Sanat&Tasarım Dergisi,15 (1), 2025: 717-743 Ç elik, T. (2020). Müzelerin tanıtım aracı olarak sosyal medya kullanımı üzerine bir inceleme: troya müzesi örneği. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, (15), 97-115.
  • Çetiner, N., ve Yavuz, E. (2021). Müzecilikte değişim ve stratejik yönetim: ankara ili örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, 8(1), 144-172. https://doi.org/10.31771/jrtr.2021.95
  • Günay, B. (2012). Museum concept from past to present and importance of museums as centers of art education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 55, 1250-1258.
  • Huyssen, A. (1995). Twilight Memories: Marking Tine in Culture of Amnesia. London: Routledge.
  • İşçi, C., Güzel, B., Maktal Canko, D., ve İşçi, T. (2020). Müze deneyimi: yönetim ve ziyaretçi perspektiflerinin karşılaştırılması. Turizm Akademik Dergisi, 7(1), 29-45.
  • Jameson, F. (1991). Postmodernism, or, the cultural logic of late capitalism. Durham, NC: Duke university press.
  • Kandemir, Ö., ve Uçar, Ö. (2015). Değişen müze kavramı ve çağdaş müze mekanlarının oluşturulmasına yönelik tasarım girdileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(2), 17-47. https://doi.org/10.20488/austd.01850
  • Kartoğlu, N. U. (2018). Türkiye müzecilik örgütsel alanında kurumsal mantıklar: rekabetçi mi, tamamlayıcı mı? Yönetim ve Organizasyon Araştırmaları Dergisi, 3 (2): 33-76.
  • Kotler, N. (2001). New ways of experiencing culture: the role of museums and marketing implications. Museum management and curatorship, 19(4), 417-425.
  • Kozinets, R. (2015). Netnography: redefined. Sage publications.
  • Kozinets, R., Gretzel, U., ve Dinhopl, A. (2017). Self in art/self as art: Museum selfies as identity work. Frontiers in Psychology, 8, 731: 1-12.
  • https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00731
  • Krauss, R. (1990). The cultural logic of the late capitalist museum. October, 54, 3-17.
  • Manthiou, A., Lee, S., Tang, L., ve Chiang, L. (2014). The experience economy approach to festival marketing: Vivid memory and attendee loyalty. Journal of Services Marketing, 28(1), 22-35.
  • ANADOLU ÜNİVERSİTESİ SANAT & TASARIM DERGİSİ 742
  • Sanat&Tasarım Dergisi,15 (1), 2025: 717-743
  • McPherson, G. (2006). Public memories and private tastes: The shifting definitions of museums and their visitors in the UK. Museum management and curatorship, 21(1), 44-57.
  • Mills, C. W. (2002). White collar: The American middle classes. Oxford University Press.
  • Minghetti, V., Moretti, A., ve Micelli, S. (2001). Reengineering the museum’s role in the tourism value chain: Towards an IT business model. Information Technology & Tourism, 4(2), 131-143.
  • Museum of Selfies. (2024, 25 Nisan). 25 Nisan 2024 tarihinde https://www.museumofselfiesistanbul.com/ adresinden erişilmiştir.
  • Mutlu, E. (2022). Bir Tasarım Stratejisi Olarak” Pop-up” ve Mekansal Uygulamaları (Yayın No. 723617) [Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Nielsen, J. K. (2014). Transformations in the postmodern museum. Museologial Review, 18, 22-30.
  • Oh, H., Fiore, A. M., ve Jeoung, M. (2007). Measuring experience economy concepts: Tourism applications. Journal of travel research, 46(2), 119-132.
  • Öztürk, G. (2021). İstanbul’da bulunan özel müzelerin deneyim kavramı bağlamında değerlendirilmesi. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, 7(15), 263-282. https://doi.org/10.25306/skad.949125
  • Piancatelli, C., Massi, M., ve Vocino, A. (2021). # artoninstagram: Engaging with art in the era of the selfie. International journal of market research, 63(2), 134-160. https://doi.org/10.1177/1470785320963526
  • Pine, B. J., ve Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the experience economy. Harvard Business Review, 76(4), 97-105.
  • Pine, B. J., ve Gilmore, J. H. (2011). The experience economy. Harvard Business Press.
  • Podestà, S., ve Addis, M. (2013). Converging industries through experience: lessons from edutainment. A.Caru, B. Cova (Ed.), Consuming experience içinde (ss. 148-162), Routledge.
  • Radder, L., ve Han, X. (2015). An examination of the museum experience based on Pine and Gilmore’s experience economy realms. Journal of Applied Business Research (JABR), 31(2), 455-470.
  • ANADOLU ÜNİVERSİTESİ SANAT & TASARIM DERGİSİ 743
  • Sanat&Tasarım Dergisi,15 (1), 2025: 717-743
  • Schutz, A. (1972). Common-sense and scientific interpretation of human action. M. Natanson (Ed.), Collected Papers I. The Problem of Social Reality içinde (ss. 3-47), Springer. Selfie Park (2024, 25 Nisan). 25 Nisan 2024 tarihinde https://www.selfieparkantalya.com/galeri/ adresinden erişilmiştir.
  • Sennett, R. (2012). Karakter Aşınması. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Slater, A. (2007). ‘Escaping to the gallery’: Understanding the motivations of visitors to galleries. International Journal of Nonprofit and voluntary sector marketing, 12(2), 149-162.
  • Sökmen, S. (2017). Müze yöneticilerinin postmodern müzelerin pazarlama uygulamalarına yönelik görüşlerinin belirlenmesi: İstanbul Örneği (Yayın No. 458663) [Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Sökmen, S., Yolal, M., ve Özel, Ç. H. (2020). Does museum marketing meet postmodern conditions? Advances in Hospitality and Tourism Research (AHTR), 8(2), 288-313. https://doi.org/10.30519/ahtr.693400
  • Taşkara, M., ve Bakır, Z. N. (2018). Simgesel sermayenin yeniden üretimi: özel müzelerin kurumsal kimlik sunumunda katalizör olarak kullanılması. Folklor/Edebiyat, 24(93), 105-122.
  • Tufts, S., ve Milne, S. (1999). Museums: A supply-side perspective. Annals of tourism research, 26(3), 613-631.
  • Zilberman, N. (2019). On display: the strategy of “flattening” in the Selfie Museum and its relevance for architecture. [Master of Science in Architecture Studies], Massachusetts Institute of Technology,
  • Žižek, S. (2008). 1968. İstanbul: Encore.
  • Žižek, S. (2018). Provocations: The 1968 revolution and our own. World Policy Journal, 35(2), 124-129.
  • İnternet Kaynakları: http 1. https://www.museumofselfiesistanbul.com/ (Erişim tarihi: 25.04.2024).
  • http 2. https://www.selfieparkantalya.com/ (Erişim tarihi: 25.04.2024).
Toplam 55 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Kültür
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Evren Ülkeryıldız 0000-0002-2063-4305

Gaye Topa Çiftçi 0000-0003-2013-0956

Ayşe Şekerci Şenoğlu 0000-0002-7393-4010

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 15 Ocak 2025
Kabul Tarihi 15 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ülkeryıldız, E., Topa Çiftçi, G., & Şekerci Şenoğlu, A. (2025). GEÇ KAPİTALİZM VE MEKÂNIN DENEYİM EKONOMİSİ BAĞLAMINDA ÜRETİMİ: TÜRKİYE’DE ÖZÇEKİM (SELFIE) MÜZELERİ. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 15(1), 717-743. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1718177