Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sadeliği Şekillendirmek; Seramikte Minimal Yaklaşımlar

Yıl 2025, Sayı: 36, 67 - 83, 27.06.2025
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1643947

Öz

Öncelerde inanç ve günlük kullanım nesnesi olarak tanımlanabilen seramik üretimleri günümüzde kavramsal açıdan yeni ifade olanakları sunmaktadır. Özellikle teknolojik gelişimin olumlu bir etkisi olarak malzemelere kolay erişim sayesinde seramik sanatçılar özgün deneysel çalışmalar gerçekleştirmektedir. Bu dönüşümün bir yansıması olarak seramik üretimlerin düşünsel boyutu aşkınlaşarak biçimsel ve kavramsal olarak yeni bir anlatım dili oluşturulmuştur. 1950-60’lı yıllarda ortaya çıkan Minimalizm akımı ile sanat alanındaki üretimlerde abartı unsurlar bilinçli olarak ortadan kaldırılmıştır. Minimalizm, öncelikle detaylardan arınma ve en yalın formda anlatıya ulaşma çabası olarak özetlenebilinir. Araştırma kapsamında; Minimalizm üzerine oluşturulan sanatsal dil ve üslup yaklaşımları özellikle çağdaş sanatçıların güncel üretimleri üzerinden incelenmiştir. Sonrasında seramik çalışmalarında minimal yaklaşım benimseyen sanatçı/akademisyen AB ve CD’nin minimalistik temelli özgün seramik uygulamaları değerlendirilmiştir.

Destekleyen Kurum

Yok

Kaynakça

  • Arcasoy, A. (1998). Seramik teknolojisi, (No:457), Marmara Üniversitesi Yayınları.
  • Bellisoy, M. (2019). Picasso ve Miro’nun seramiklerindeki primitif etki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bingöl, M., ve Çevik, N. (2020). Çağdaş sanatta öznel bir deneyim; ütopyaların bireysel yansımaları. Sanat ve Tasarım Dergisi, (26), 309-328.
  • Çolakoğlu, H. (1998). Günümüz seramik sanatı ve konumu. Türkiye’de Sanat Plastik Sanatlar Dergisi, (33), 23-27.
  • Döl, A., Bingöl, M. ve Çevik, N. (2021). Çağdaş sanatta bir görme/düşünme biçimi olarak kolajın görsel sanatlar eğitiminde kullanılması ve deneysel süreç. Atlas Journal, 7 (37), 1201-1214.
  • Döl, A. ve Avşar, P. (2013). Minimalizm akımı kapsamında nesne anlayışının yeniden değerlendirilmesi, İdil Dergisi, 2 (10),1-18.
  • Ersan, M. (2021). Ambalaj tasarımında Minimalizm. Ulakbilge, (64), 1193-1202.
  • Galatalı, A. (1985,17-19 Nisan). Eleştirim [Bildiri Sunumu]. Hacettepe Üniversitesi Türkiye’de Sanatın Bugünü ve Yarını I. Ulusal Sanat Sempozyumu, Türkiye, Ankara, 91-101.
  • Geçen, F. ve Çelikbağ, T. (2019). Pablo Picasso’nun resimlerindeki figür anlayışının seramik çalışmalarına yansıması, Turkish Studies, 14 (1), 359-370.
  • Islakoğlu, P.M., (2005) Mimarlıkta Minimalizm, Ege Mimarlık , 3 (55), 14-19.
  • Karaca, G. (2021). Soyut ama nesnel sanat: Minimalizm. Sanat ve Tasarım Dergisi, 10 (2), 334-349.
  • Kayahan, Z. (2014). Eş-üretici konumunda izleyicinin ilişkisel sanata dair tutumu. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1 (13) , 77-91.
  • Kılıç Kapar, S. (2005). Yaratmak üzerine. Rh+ Plastik Sanatlar Dergisi, (20).
  • Kırmızıgül, F. Ç. (2019). İnternet ve sosyal medyanın sanattaki etkin rolü ve buna bağlı değişen dinamikler. Sanat ve Tasarım Dergisi (23), 205-221.
  • Kırmızıgül, F. Ç. (2021). Sosyal bir kimlik arketipi olarak KKTC - kapalı Maraş Bölgesinin mekânsal yalnızlığı üzerine kurgusal denemeler. Tarih ve Gelecek Dergisi, 7 (2), 520-544.
  • Özkul, T. (2019). Disiplinlerarası süreç bağlamında çağdaş heykel sanatının plastik dil olarak kullanılması ve bireysel söylemler. Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 73-84.
  • Özturanlı, G. (1998). Modern Türk Seramik Sanatı’na bir bakış. Türkiye’de Sanat Plastik Sanatlar Dergisi, (33), 31-33.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (1992). Sanat kavramları ve terimler sözlüğü. Remzi Kitabevi.
  • Şahbaz, H. (2006). Modern seramik sanatında Minimalizm [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Savaş, U. T. (2009). Seramik sanatında “boşluk”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 1 (3), 105-116.
  • Tansuğ, S. (1988). Candeğer Furtun ve çağdaş seramiğin sorunsalı. Argos Yeryüzü Kültür Dergisi, (3), 93-105.
  • Tanrıverdi, Y. (2020). Daire formu ve günümüz seramik sanatına yansımaları. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (47), 99-118.
  • Tizgöl, K. (2008). Minimalizm ve günümüz seramik sanatına yansımaları [Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Tizgöl, K. (2019). Minimalizmin çağdaş seramik üzerine yansımaları. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 4 (9), 153-165.
  • Uludag, K. (1998). Seramik sanatının kimlik sorunu, Türkiye’de Sanat Dergisi, (33), 36-38.
  • Yaban, N. T., (2022). Halkla ilişkilerde etik bir uygulama alanı olarak heykel sanatı. Global Media Journal, 12 (24), 195-219.
  • Yardımcı, İ. (1993). Anadolu’da başlangıcından günümüze seramik-metal teknik ve biçim etkileşimleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, C. (2019). Başlangıca dönen modern: Madoura Atölyesi üretimleri ile Picasso. Fine Arts (NWSAFA), 14 (3), 200-213.
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1: Picasso, P. (1953). The Queen [Seramik]. Artsy.net. https://www.artsy.net/artwork/pablo-picasso-vase-deux-anses-hautes-vase-with-two-high-handles-the-queen-1
  • Görsel 2: Miro, J. (1942). Vazo [Seramik], Met Museum, New York, Amerika Birleşik https://www.metmuseum.org/art/collection/search/485324
  • Görsel 3: Ebüzziya, A. (2019). [Seramik], İstanbul Kadın Müzesi, İstanbul, Türkiye. http://www.istanbulkadinmuzesi.org/alev-ebuzziya
  • Görsel 4: Şirin Koçak, Ş. (2013). Döngü Serisi II [Seramik]. ,https://www.ceramicsnow.org/archive/images-sirin-kocak-kugulu-art-gallery-ankara-turkey/
  • Görsel 5: Şahbaz, Hasan. (2006). Modern Seramik Sanatında Minimalizm, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Görsel 6: Tizgöl, Kemal. (2019). Minimalizmin Çağdaş Seramik Üzerine Yansımaları, Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, Cilt: 4, Sayı: 9, s.153-165.
  • Görsel 7, 8, 9, 10: AB’nin kişisel arşivi.
  • Görsel 11, 12, 13, 14: CD’nin kişisel arşivi.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Naile Çevik 0000-0001-6448-1534

Zeliha Kayahan 0000-0001-9644-9715

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 20 Şubat 2025
Kabul Tarihi 6 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Çevik, N., & Kayahan, Z. (2025). Sadeliği Şekillendirmek; Seramikte Minimal Yaklaşımlar. Sanat Ve Tasarım Dergisi(36), 67-83. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1643947
AMA Çevik N, Kayahan Z. Sadeliği Şekillendirmek; Seramikte Minimal Yaklaşımlar. Sanat ve Tasarım Dergisi. Haziran 2025;(36):67-83. doi:10.18603/sanatvetasarim.1643947
Chicago Çevik, Naile, ve Zeliha Kayahan. “Sadeliği Şekillendirmek; Seramikte Minimal Yaklaşımlar”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 36 (Haziran 2025): 67-83. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1643947.
EndNote Çevik N, Kayahan Z (01 Haziran 2025) Sadeliği Şekillendirmek; Seramikte Minimal Yaklaşımlar. Sanat ve Tasarım Dergisi 36 67–83.
IEEE N. Çevik ve Z. Kayahan, “Sadeliği Şekillendirmek; Seramikte Minimal Yaklaşımlar”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 36, ss. 67–83, Haziran 2025, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1643947.
ISNAD Çevik, Naile - Kayahan, Zeliha. “Sadeliği Şekillendirmek; Seramikte Minimal Yaklaşımlar”. Sanat ve Tasarım Dergisi 36 (Haziran 2025), 67-83. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1643947.
JAMA Çevik N, Kayahan Z. Sadeliği Şekillendirmek; Seramikte Minimal Yaklaşımlar. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025;:67–83.
MLA Çevik, Naile ve Zeliha Kayahan. “Sadeliği Şekillendirmek; Seramikte Minimal Yaklaşımlar”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 36, 2025, ss. 67-83, doi:10.18603/sanatvetasarim.1643947.
Vancouver Çevik N, Kayahan Z. Sadeliği Şekillendirmek; Seramikte Minimal Yaklaşımlar. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025(36):67-83.