Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İntersubjektif Bir Hakikat Olarak Sanat Eserinin Analizi

Yıl 2025, Sayı: 36, 303 - 313, 27.06.2025
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1702980

Öz

Sanat ve hakikat meselesi her dönem önemini korumuş bir meseledir. Bu çalışmada günümüzde hakikat sözcüğünden ne anlamalıyız, sanattaki hakikat bu tartışmanın neresinde durmaktadır ve sanatsal hakikatin yaşamdaki karşılığı nedir gibi sorular değerlendirmeye alınmaktadır. Analiz yöntemi kullanılarak, felsefi metinlerle güncel sanat örnekleri arasında ilişki kurularak sanattaki hakikatin varlığı değerlendirilmiştir. Sonuç kısmında sanattaki hakikatin; estetik öznenin hakikatle olan ilişkisinin doğrudan ürünü olduğu ve sanat izleyicisinin eserle birlikte varoluş sürecini temsil ettiği savunulmaktadır. Ancak öznenin sanat eseriyle kurduğu iletişim otonom olmayıp intersubjektif yapıdadır. Bu yönüyle de sanattaki hakikatin özneler arası bir geçerliliğe sahip olduğu sonucuna ulaşılabilmektedir.

Kaynakça

  • Aristoteles (2022). Nikomakhos’a Etik (5.Baskı). (F. Akderin Çev.). Say Yayınları.
  • Bengisu, H. (2007). Estetik Yaşam. ICANAS 38. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresinde sunulan bildiri, Ankara.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe Sözlüğü (3.Baskı) Paradigma Yayınları.
  • Croce, B. (2019). İfade Bilimi ve Genel Linguistik Olarak Estetik (1.Baskı) (İ. Tunalı Çev.). Fol Yayınları.
  • Danto, A. (2024). Sanat Nedir. (6.Baskı). (Z. Baransel Çev.). Sel Yayınları.
  • Erdem, Ö. F. (2017). William James’te Hakikat Problemi. Marife Dini Araştırmalar Dergisi, (17/2), 209-235.
  • Gültekin, A. C. (2017). Michel Foucault’nun Magritte Yorumu ve Sözcük Nesne Kopukluğu. Dört Öge Dergisi, (6:12), 49-63.
  • Haşlakoğlu, O. (2016). Platon Düşüncesinde Tekhne Sanat ve Felsefenin Ortak Kökeni Üzerine Bir İnceleme, Sentez Yayıncılık.
  • Heidegger, M. (2011). Sanat Eserinin Kökeni, (2.Baskı). (F. Tepebaşılı Çev.). De Ki Yayınları.
  • Koç, T. (2017). İslam Estetiği. (7.Baskı). İSAM Yayınları.
  • Platon (2010). “Gorgias” Diyaloglar, (7.Baskı). (M. Bayka Haz.). Remzi Kitabevi.
  • Serdaroğlu, F. (2022). Etik ve Estetik Değerler Bağlamında Sanatın İşlevi ve Sinema. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (4/2), 221-248.
  • Soykan, Ö. N. (2022). Estetik ve Sanat Felsefesi. (2. Baskı) Bilge Su Yayınları.
  • Soykan, Ö. N. (2013). Sanat ve Hakikat. Beytülhikme An International Journal of Philosophy, (3:1), 139-150.
  • Tepe, H. (2003). Platon’dan Habermas’a Felsefede Doğruluk ya da Hakikat. (2.Baskı). İmge Kitabevi.
  • Timuçin, A. (2005). Estetik (7.Baskı). İstanbul, Bulut Yayınları.

Analysıs Of The Work Of Art As An Intersubjective Truth

Yıl 2025, Sayı: 36, 303 - 313, 27.06.2025
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1702980

Öz

In this respect, the issue of art and truth is an issue that has maintained its importance in every period. In this direction, questions such as what we should understand from the concept of truth today, where the truth in art stands in this discussion and what is the equivalent of artistic truth in life are evaluated. Using the method of analysis, the existence of truth in art is evaluated by establishing a relationship between philosophical texts and contemporary art examples. In the conclusion, it is argued that the truth in art is the direct product of the aesthetic subject's relationship with the truth and represents the art viewer's process of co-existence with the work. However, the subject's communication with the work of art is not autonomous but intersubjective. In this respect, it is concluded that the truth in art has an intersubjective validity.

Kaynakça

  • Aristoteles (2022). Nikomakhos’a Etik (5.Baskı). (F. Akderin Çev.). Say Yayınları.
  • Bengisu, H. (2007). Estetik Yaşam. ICANAS 38. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresinde sunulan bildiri, Ankara.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe Sözlüğü (3.Baskı) Paradigma Yayınları.
  • Croce, B. (2019). İfade Bilimi ve Genel Linguistik Olarak Estetik (1.Baskı) (İ. Tunalı Çev.). Fol Yayınları.
  • Danto, A. (2024). Sanat Nedir. (6.Baskı). (Z. Baransel Çev.). Sel Yayınları.
  • Erdem, Ö. F. (2017). William James’te Hakikat Problemi. Marife Dini Araştırmalar Dergisi, (17/2), 209-235.
  • Gültekin, A. C. (2017). Michel Foucault’nun Magritte Yorumu ve Sözcük Nesne Kopukluğu. Dört Öge Dergisi, (6:12), 49-63.
  • Haşlakoğlu, O. (2016). Platon Düşüncesinde Tekhne Sanat ve Felsefenin Ortak Kökeni Üzerine Bir İnceleme, Sentez Yayıncılık.
  • Heidegger, M. (2011). Sanat Eserinin Kökeni, (2.Baskı). (F. Tepebaşılı Çev.). De Ki Yayınları.
  • Koç, T. (2017). İslam Estetiği. (7.Baskı). İSAM Yayınları.
  • Platon (2010). “Gorgias” Diyaloglar, (7.Baskı). (M. Bayka Haz.). Remzi Kitabevi.
  • Serdaroğlu, F. (2022). Etik ve Estetik Değerler Bağlamında Sanatın İşlevi ve Sinema. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (4/2), 221-248.
  • Soykan, Ö. N. (2022). Estetik ve Sanat Felsefesi. (2. Baskı) Bilge Su Yayınları.
  • Soykan, Ö. N. (2013). Sanat ve Hakikat. Beytülhikme An International Journal of Philosophy, (3:1), 139-150.
  • Tepe, H. (2003). Platon’dan Habermas’a Felsefede Doğruluk ya da Hakikat. (2.Baskı). İmge Kitabevi.
  • Timuçin, A. (2005). Estetik (7.Baskı). İstanbul, Bulut Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sare Uzuner 0000-0002-7164-3615

Levent Bayraktar 0000-0001-5496-6896

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 20 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 25 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Uzuner, S., & Bayraktar, L. (2025). İntersubjektif Bir Hakikat Olarak Sanat Eserinin Analizi. Sanat Ve Tasarım Dergisi(36), 303-313. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1702980
AMA Uzuner S, Bayraktar L. İntersubjektif Bir Hakikat Olarak Sanat Eserinin Analizi. Sanat ve Tasarım Dergisi. Haziran 2025;(36):303-313. doi:10.18603/sanatvetasarim.1702980
Chicago Uzuner, Sare, ve Levent Bayraktar. “İntersubjektif Bir Hakikat Olarak Sanat Eserinin Analizi”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 36 (Haziran 2025): 303-13. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1702980.
EndNote Uzuner S, Bayraktar L (01 Haziran 2025) İntersubjektif Bir Hakikat Olarak Sanat Eserinin Analizi. Sanat ve Tasarım Dergisi 36 303–313.
IEEE S. Uzuner ve L. Bayraktar, “İntersubjektif Bir Hakikat Olarak Sanat Eserinin Analizi”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 36, ss. 303–313, Haziran 2025, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1702980.
ISNAD Uzuner, Sare - Bayraktar, Levent. “İntersubjektif Bir Hakikat Olarak Sanat Eserinin Analizi”. Sanat ve Tasarım Dergisi 36 (Haziran 2025), 303-313. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1702980.
JAMA Uzuner S, Bayraktar L. İntersubjektif Bir Hakikat Olarak Sanat Eserinin Analizi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025;:303–313.
MLA Uzuner, Sare ve Levent Bayraktar. “İntersubjektif Bir Hakikat Olarak Sanat Eserinin Analizi”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 36, 2025, ss. 303-1, doi:10.18603/sanatvetasarim.1702980.
Vancouver Uzuner S, Bayraktar L. İntersubjektif Bir Hakikat Olarak Sanat Eserinin Analizi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025(36):303-1.