Dijitalleşme hareketleriyle birlikte, farklı iş gücü piyasalarına ve iş modellerine alan açılırken, geleneksel tam zamanlı işlerin yanı sıra kısa vadeli sözleşmelerin ve serbest çalışmanın yaygın olduğu gig ekonomi hızla büyümektedir. Yaratıcı kültür endüstrilerinde faaliyet gösteren bireyler, dijital platformlar aracılığıyla serbest çalışma modellerini benimseyerek mesleklerini sürdürme ve dijital kimlikleriyle bu platformlarda aktif biçimde varlık gösterme ve ekonomik akış rahatlıkla dâhil olabilme fırsatı bulmaktadır. Bu makale, dijitalleşen ekonomi içerisinde çalışan tasarımcıların; rollerini, iş döngülerini ve dijital platformların bu döngüler üzerinde yarattığı değişiklikleri incelemiştir. Dijital etnografi araştırma yöntemi kullanılarak on üç tasarımcıya çevrimiçi ortamda beş araştırma sorusu sorulmuş ve elde edilen veriler analiz edilmiştir. Bu analiz sonucunda, dijitalleşme hareketleriyle birlikte tasarımcıların yeni konumları, üretim dinamikleri ve dijital varlık oluşturma süreçleri ortaya konmuştur. Tasarımcıların geleneksel istihdam modellerinden daha esnek, dijital odaklı rollere geçiş yapmasındaki etkenler tartışılmıştır. Dijitalleşme ile dönüşen iş dünyasında tasarımcıların karşılaştıkları fırsatlar ve zorluklar hakkında kapsamlı bir anlayış geliştirilmiştir.
Portfolyo Yaratıcı Kültür Endüstrileri Serbest Çalışma Dijitalleşme Platform Ekonomi.
Digitalization has helped open up different labor markets and business models and has contributed to the rapid growth of the gig economy, where short-term contracts and freelance work are common in addition to traditional full-time jobs. Employees working in creative industries have the opportunity to continue their professions by adopting freelance work models through digital platforms. This article examines the roles, business cycles, and changes that digital platforms create on these cycles of designers in the economics of digital transformation. Using the digital ethnography research method, five research questions were asked of thirteen designers in online, and the data were analyzed. As a result of this analysis, the new positions of designers, production dynamics, and digital presence creation processes along with digitalization movements were revealed. The factors caused designers to transition from traditional employ-ment models to more flexible, digitally focused roles were discussed in the business world transformed by digitalization.
Portfolio Creative Culture Industries Freelancing Digitalization Platform Economy.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Görsel Tasarım, Grafik Tasarımı |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Mayıs 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 52 |