Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Resim Sanatında Formalist Yaklaşımların İz Sürümü: Modernizmden Güncel Sanata

Yıl 2025, Sayı: 52, 243 - 258, 31.05.2025
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1621847

Öz

Modernizm eleştirel bir düşünce alanı ve kavram dağarcığı yaratmıştır. Modern sanatın formalist yaklaşımları resimsel gerçekliği bu eleştirel eğilimin ve kavram dağarcığının üzerine inşa etmiştir. Modern sanatta ve güncel sanatta formalist yaklaşımların paradigmaları farklıdır. İki dönem sanatsal ifade açısından temsil ve konu üzerine çeşitli ortaklıklar taşır. Ancak soyutlama konusundaki görüşleri dönemlerinin özelliklerine göre şekillenmektedir. Araştırmada modern sanatta ve güncel sanatta formalizmin karakteri dönemleri ve dönemlerinin eserleri üzerinden değerlendirilecektir. Güncel sanat kapsamında formalist bir çerçeve sunulacaktır.

Kaynakça

  • Antmen, Ahu. (2016). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Art21. (2013). Interview: To Be Felt as Much as Read. Erişim: 11.01.2025. https://art21.org/read/julie-mehretu-to-be-felt-as-much-as-read/
  • Artun, Ali. (2015). Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi Estetik Modernizmin Tasfiyesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Artun, Ali. (2021). Modernizm Kavramı ve Türkiye’de Modernist Sanatın Doğuşu. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Belting, Hans. (2020). Sanat Tarihinin Sonu Modernizmden Sonra Sanat Tarihi. (M. Tüzel, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Benjamin, Walter. (2023). Teknik Olarak Yeniden Üretilebilirlik Çağında Sanat Eseri. (O. Duman, Çev.). İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • Calinescu, Matei. (2017). Modernliğin Beş Yüzü: Modernizm, Avangard, Dekadans, Kitsch, Postmodernizm. ( S. Gürses, Çev.). İstanbul: Küre Yayınları.
  • Debord, Guy. (2016). Gösteri Toplumu. (A. Ekmekçi, O. Taşkent, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Farthing, Stephen. (2020). Gitar Çalan Adam 1911-12. (G. Aydoğan, F. C. Çulcu, Çev.). Stephen Fartling (Ed.). Sanatın Tüm Öyküsü, s. 394-395. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Fineberg, Jonathan. (2014). 1940’dan Günümüze Sanat: Varlık Stratejileri. (G. E. Eryılmaz, Çev.). İzmir: Karaka-lem Kitabevi Yayınları.
  • Larsen, Marnet. Artist Statement. Erişim: 11.01.2025. , https://mernetlarsen.com/statement
  • Lyotard, Jean-François. (2019). Postmodern Durum. (İ. Birkan, Çev.). Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
  • Mizota, Sharon. (2015). Review: Marnet Larsen probes perception and experience. Los Angeles Times, Erişim: 11.01.2025. https://www.latimes.com/entertainment/arts/la-et-cm-mernet-larsen-at-various-small-fires-20150330-story.html
  • Özdemir, M., Eryılmaz, E. (2021). Cecily Brown’ın Eserlerinde Resimlerarasılık Süreci ve Yeni Dışavurumcu Tavır Üzerine Bir İnceleme. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 27, 329-355. Erişim: 16.01.2025, https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanatvetasarim/issue/63071/958320
  • Simmel, Georg. (2017).Metropol ve Tinsel Hayat. (N. Kalaycı, Çev.). Ali Artun (Ed.). Modern Kültürde Çatışma, s. 93-110. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Stallabrass, Julian. (2021). Çağdaş Sanat Bir Tarihçe. (E. Soğancılar, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Welton, Jude. (2020). Dans 1910. (G. Aydoğan, F. C. Çulcu, Çev.). Stephen Fartling (Ed.). Sanatın Tüm Öyküsü, s. 372-373. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Worringer, Wilhelm. (2017). Soyutlama ve Özdeşleyim. (İ. Tunalı, Çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Yayman Ataseven, Serpil. (2023). Anselm Kiefer’in Neo-Ekspresyonist Tarzdaki Resimleri Üzerine Bir İncele-me. EKEV Akademi Dergisi, 95, s. 277-287. Erişim: 16.01.2025, https://doi.org/10.17753/sosekev.1269526

Mark of Formalism Approaches in Painting: From Modernism to Contemporary Art

Yıl 2025, Sayı: 52, 243 - 258, 31.05.2025
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1621847

Öz

Modernism created a critical field of thought and a conceptual vocabulary. The formalist approaches of modern art built pictorial reality on this critical approaches and conceptual vocabulary. The paradigms of formalist approaches are different in modern art and contemporary art. These two periods share various parallel aspects about artistic expression in terms of representation and subject matter. However, their understanding of abstraction is shaped ac-cording to the specific characteristics of their periods. In this research, the characteristics of formalism in modern and contemporary art will be evaluated through their respective periods and the works produced during those periods. A formalist structure will be presented within the scope of contemporary art.

Kaynakça

  • Antmen, Ahu. (2016). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Art21. (2013). Interview: To Be Felt as Much as Read. Erişim: 11.01.2025. https://art21.org/read/julie-mehretu-to-be-felt-as-much-as-read/
  • Artun, Ali. (2015). Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi Estetik Modernizmin Tasfiyesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Artun, Ali. (2021). Modernizm Kavramı ve Türkiye’de Modernist Sanatın Doğuşu. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Belting, Hans. (2020). Sanat Tarihinin Sonu Modernizmden Sonra Sanat Tarihi. (M. Tüzel, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Benjamin, Walter. (2023). Teknik Olarak Yeniden Üretilebilirlik Çağında Sanat Eseri. (O. Duman, Çev.). İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • Calinescu, Matei. (2017). Modernliğin Beş Yüzü: Modernizm, Avangard, Dekadans, Kitsch, Postmodernizm. ( S. Gürses, Çev.). İstanbul: Küre Yayınları.
  • Debord, Guy. (2016). Gösteri Toplumu. (A. Ekmekçi, O. Taşkent, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Farthing, Stephen. (2020). Gitar Çalan Adam 1911-12. (G. Aydoğan, F. C. Çulcu, Çev.). Stephen Fartling (Ed.). Sanatın Tüm Öyküsü, s. 394-395. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Fineberg, Jonathan. (2014). 1940’dan Günümüze Sanat: Varlık Stratejileri. (G. E. Eryılmaz, Çev.). İzmir: Karaka-lem Kitabevi Yayınları.
  • Larsen, Marnet. Artist Statement. Erişim: 11.01.2025. , https://mernetlarsen.com/statement
  • Lyotard, Jean-François. (2019). Postmodern Durum. (İ. Birkan, Çev.). Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
  • Mizota, Sharon. (2015). Review: Marnet Larsen probes perception and experience. Los Angeles Times, Erişim: 11.01.2025. https://www.latimes.com/entertainment/arts/la-et-cm-mernet-larsen-at-various-small-fires-20150330-story.html
  • Özdemir, M., Eryılmaz, E. (2021). Cecily Brown’ın Eserlerinde Resimlerarasılık Süreci ve Yeni Dışavurumcu Tavır Üzerine Bir İnceleme. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 27, 329-355. Erişim: 16.01.2025, https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanatvetasarim/issue/63071/958320
  • Simmel, Georg. (2017).Metropol ve Tinsel Hayat. (N. Kalaycı, Çev.). Ali Artun (Ed.). Modern Kültürde Çatışma, s. 93-110. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Stallabrass, Julian. (2021). Çağdaş Sanat Bir Tarihçe. (E. Soğancılar, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Welton, Jude. (2020). Dans 1910. (G. Aydoğan, F. C. Çulcu, Çev.). Stephen Fartling (Ed.). Sanatın Tüm Öyküsü, s. 372-373. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Worringer, Wilhelm. (2017). Soyutlama ve Özdeşleyim. (İ. Tunalı, Çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Yayman Ataseven, Serpil. (2023). Anselm Kiefer’in Neo-Ekspresyonist Tarzdaki Resimleri Üzerine Bir İncele-me. EKEV Akademi Dergisi, 95, s. 277-287. Erişim: 16.01.2025, https://doi.org/10.17753/sosekev.1269526
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Resim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Seda Tezcan 0000-0001-6998-1351

Erken Görünüm Tarihi 28 Mayıs 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 17 Ocak 2025
Kabul Tarihi 24 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 52

Kaynak Göster

APA Tezcan, S. (2025). Resim Sanatında Formalist Yaklaşımların İz Sürümü: Modernizmden Güncel Sanata. Sanat Yazıları(52), 243-258. https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1621847