Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KIBRIS LAPTA SERAMİKÇİLİĞİNİN SON ATÖLYESİ DİZAYN 74 VE SON USTASI HASAN EMİNAĞA

Yıl 2025, Sayı: 52, 228 - 242, 31.05.2025
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1623733

Öz

Toplumların yaşamında geçmişten günümüze kültürden izler taşıyan ve önemli bir miras kabul edilen seramik ürünler zamanının tanıkları olarak günümüze ulaşmıştır. Kullanıldıkları alan ve üzerlerinde bulunan simgelerle, biriktirilen hayatın kavramlarının belge niteliği taşıyan temsilcileridir. Kuzey Kıbrıs da bu anlamda zengin eserlere sahiptir. Sürekliliği olan ve zaman içinde toplumun yaşam biçimi ve kültüründen izler taşıyan seramik eşyalar ve seramikçilik mesleği, Kuzey Kıbrıs’ta günümüzde varlığını sürdürme sıkıntısı çekmektedir. Geçmişin önemli seramik üretim merkezi olan Lapta'da, günümüzde ayakta kalan tek atölyede geleneksel seramik üretimi sürdürülmeye çalışılmaktadır. Onun da kapanma noktasına gelmiş olması geleneksel Lapta seramikçiliğinin yok olma tehlikesini doğurmuştur. Konuyla ilgili herhangi bir çalışma bugüne değin yapılmadığından mevcut durumu saptamak ve konuya farkındalık oluşturarak, kültürel mirasa sahip çıkılmasına katkı sağlamak amacıyla bu çalışma gerçekleştirilmiştir. Lapta’da faaliyet gösteren Dizayn 74 seramik atölyesi sahibi ve seramik ustası Hasan Eminağa ile mülakat yapılarak yeni veriler elde edilmiştir.

Etik Beyan

Yakın Doğu Üniversitesi,Bilimsel Araştırmalar Etik Kurulu,28.12.2022 tarihli onayı.

Destekleyen Kurum

Çalışmada finansal destek alınmamıştır.

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Arcasoy, A., Başkırkan H. (2020). Seramik Teknolojisi. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Charalambous, Andreas. (2014). Cypriot Medieval Glazed Pottery:A study on Provenance and Manufactu-re.Demetra Papanikola-Bakirtzi,Nicholas Coureas(Ed).Cypriot Medieval Ceramics, s. 279-298. Nicosia: A.G.Leventis Foundation & Cyprus Research Center.
  • Deliceırmak, Cumhur. Kişisel İletişim,73, üniversite terk, seramik ustası, görüşme tarihi ve yeri: 29 Eylül 2023 / Karaoğlanoğlu / Girne / K.Kıbrıs.
  • Eminağa, Hasan. Kişisel İletişim, 75, üniversite mezunu, seramik ustası, görüşme tarihi ve yeri: 4 Ocak 2023 / Karaoğlanoğlu / Girne / K.Kıbrıs.
  • Gabrieli, Ruth Smadar. (2007). A Region apart: Coarse Ware of Medieval and Ottoman Cyprus. Ali Osman Uysal, Beate Böhlendorf-Arslan, Johanna Witte-Orr (eds.). Çanak (BYZAS 7) XX, s.399-410. İstanbul: Ege Yayınları. Erişim 1 Eylül 2023, https://www.academia.edu/32396555/A_Region_apart_Coarse_Ware_of_Medieval_an d_Ottoman_Cyprus
  • Hadjicharalambous, Charalambos. Kişisel İletişim, 65, üniversite mezunu, seramik ustası, görüşme tarihi ve yeri: 4 Aralık 2024 / Lefkoşa / G.Kıbrıs.
  • Ioannis, Ionas. (1998). Pottery In The Cyprus Tradition. Nicosia: Cyprus Research Centre.
  • Papademetriou, Eleni. (2005). Modern Glazed Pottery of Cyprus Lapithos. Nicosia: En Tips Publications V. Ltd.
  • Papanikola-Bairtzis, Demetra. (2004). Colours of Medival Cyprus. Nicosia: The A.G.Leventis Foundation.
  • Samani, Hasan. (2017). Tanzimat Döneminde Kıbrıs Ticareti. Journal of History Culture and Art Research, 6(4). Erişim: 1 Eylül 2023, https://www.researchgate.net/publication/320638052_Tanzimat_Doneminde_Kibris_Ticareti_Trade_in_Cyprus_during_the_Tanzimat_Period
  • Stevenson, Esmé Scott. (1880). Our Home in Cyprus. London: Chapman and Hall.
  • Ting, C., Vionis, A., Rehern, T., vd. (2019). The Beginning of Glazed Ware Production in Late Medieval Cyprus. Jour-nal of Archaeological Science: Report 27. Erişim: 1 Eylül 2023, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2352409X19303608
  • Tümertekin, E.,Öğüç N. (1997). Beşeri Coğrafya İnsan-Kültür-Mekân. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Ürekli, B.,Muşmal H. (2015). Geçmişten Günümüze Meslekler, Konya Kitabı XV. Konya: Konya Ticaret Odası.
  • Webb, Jennifer. (2019). Pottery Production at Lapithos in the Early and Middle Bronze Age. Demetra Papanikola-Bakirtzi(Ed). Ceramic Art: from the soil of Laphitos, s.41-56. Nicosia: Leventis Municipal Museum of Nicosia.
  • Wikipedia. Erişim: 1 Eylül 2023, https://tr.wikipedia.org/wiki/Otonom_K%C4%B1br% C4%B1s_T%C3%BCrk_Y%C3%B6netimi#:~:text=Otonom%20K%C4% B1br%C4%B1s%20T%C3%BCrk%20Y%C3%B6netimi%2C%20K%C4% B1br%C4%B1s,K%C4%B1br%C4%B1s%20adas%C4%B1nda%20bulunan% 20T%C3%BCrk%20y%C3%B6netimi.
  • Yoleri, Halil. (2008). Pişmiş Kil ile İletişim Seramik Üzerine Yazılar. İzmi: Tibyan Yayıncılık.

THE LAST WORKSHOP OF CYPRUS LAPITHOS CERAMISTS, DİZAYN 74 AND ITS LAST ARTISAN HASAN EMİNAĞA

Yıl 2025, Sayı: 52, 228 - 242, 31.05.2025
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1623733

Öz

Ceramic products, which carry traces of culture from the past to the present and are considered an important heritage, have reached us as witnesses of their time. Through the areas they were used in and the symbols they bear, they represent documented concepts of accumulated life. In this sense, Northern Cyprus is rich in such works. Ceramic objects and the craft of pottery, which have continuity and carry traces of the lifestyle and culture of society over time, are struggling to survive in Northern Cyprus today. In Lapithos, once a significant ceramic production center in the past, traditional ceramic production is currently being maintained in the only remaining workshop. However, the fact that this workshop is on the verge of closure raises the danger of traditional Lapithos pottery disappearing altogether. Since no studies have been conducted on the issue to date, this work was carried out to determine the current situation and raise awareness to contribute to the preservation of cultural heritage. New data were obtained through an interview with Hasan Eminağa, the owner and master potter of the Dizayn 74 Pottery operating in Lapithos.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Arcasoy, A., Başkırkan H. (2020). Seramik Teknolojisi. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Charalambous, Andreas. (2014). Cypriot Medieval Glazed Pottery:A study on Provenance and Manufactu-re.Demetra Papanikola-Bakirtzi,Nicholas Coureas(Ed).Cypriot Medieval Ceramics, s. 279-298. Nicosia: A.G.Leventis Foundation & Cyprus Research Center.
  • Deliceırmak, Cumhur. Kişisel İletişim,73, üniversite terk, seramik ustası, görüşme tarihi ve yeri: 29 Eylül 2023 / Karaoğlanoğlu / Girne / K.Kıbrıs.
  • Eminağa, Hasan. Kişisel İletişim, 75, üniversite mezunu, seramik ustası, görüşme tarihi ve yeri: 4 Ocak 2023 / Karaoğlanoğlu / Girne / K.Kıbrıs.
  • Gabrieli, Ruth Smadar. (2007). A Region apart: Coarse Ware of Medieval and Ottoman Cyprus. Ali Osman Uysal, Beate Böhlendorf-Arslan, Johanna Witte-Orr (eds.). Çanak (BYZAS 7) XX, s.399-410. İstanbul: Ege Yayınları. Erişim 1 Eylül 2023, https://www.academia.edu/32396555/A_Region_apart_Coarse_Ware_of_Medieval_an d_Ottoman_Cyprus
  • Hadjicharalambous, Charalambos. Kişisel İletişim, 65, üniversite mezunu, seramik ustası, görüşme tarihi ve yeri: 4 Aralık 2024 / Lefkoşa / G.Kıbrıs.
  • Ioannis, Ionas. (1998). Pottery In The Cyprus Tradition. Nicosia: Cyprus Research Centre.
  • Papademetriou, Eleni. (2005). Modern Glazed Pottery of Cyprus Lapithos. Nicosia: En Tips Publications V. Ltd.
  • Papanikola-Bairtzis, Demetra. (2004). Colours of Medival Cyprus. Nicosia: The A.G.Leventis Foundation.
  • Samani, Hasan. (2017). Tanzimat Döneminde Kıbrıs Ticareti. Journal of History Culture and Art Research, 6(4). Erişim: 1 Eylül 2023, https://www.researchgate.net/publication/320638052_Tanzimat_Doneminde_Kibris_Ticareti_Trade_in_Cyprus_during_the_Tanzimat_Period
  • Stevenson, Esmé Scott. (1880). Our Home in Cyprus. London: Chapman and Hall.
  • Ting, C., Vionis, A., Rehern, T., vd. (2019). The Beginning of Glazed Ware Production in Late Medieval Cyprus. Jour-nal of Archaeological Science: Report 27. Erişim: 1 Eylül 2023, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2352409X19303608
  • Tümertekin, E.,Öğüç N. (1997). Beşeri Coğrafya İnsan-Kültür-Mekân. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Ürekli, B.,Muşmal H. (2015). Geçmişten Günümüze Meslekler, Konya Kitabı XV. Konya: Konya Ticaret Odası.
  • Webb, Jennifer. (2019). Pottery Production at Lapithos in the Early and Middle Bronze Age. Demetra Papanikola-Bakirtzi(Ed). Ceramic Art: from the soil of Laphitos, s.41-56. Nicosia: Leventis Municipal Museum of Nicosia.
  • Wikipedia. Erişim: 1 Eylül 2023, https://tr.wikipedia.org/wiki/Otonom_K%C4%B1br% C4%B1s_T%C3%BCrk_Y%C3%B6netimi#:~:text=Otonom%20K%C4% B1br%C4%B1s%20T%C3%BCrk%20Y%C3%B6netimi%2C%20K%C4% B1br%C4%B1s,K%C4%B1br%C4%B1s%20adas%C4%B1nda%20bulunan% 20T%C3%BCrk%20y%C3%B6netimi.
  • Yoleri, Halil. (2008). Pişmiş Kil ile İletişim Seramik Üzerine Yazılar. İzmi: Tibyan Yayıncılık.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Seramik Tasarımı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mümine Özdemirağ Yağlı 0000-0002-8527-120X

Hüseyin Özçelik 0000-0002-5620-661X

Proje Numarası -
Erken Görünüm Tarihi 28 Mayıs 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 20 Ocak 2025
Kabul Tarihi 20 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 52

Kaynak Göster

APA Özdemirağ Yağlı, M., & Özçelik, H. (2025). KIBRIS LAPTA SERAMİKÇİLİĞİNİN SON ATÖLYESİ DİZAYN 74 VE SON USTASI HASAN EMİNAĞA. Sanat Yazıları(52), 228-242. https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1623733