Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Pandemisinde Suriyeli Çocukların Eğitimi Hakkında Nitel Bir Çalışma: Çatalca Örneği

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 10 - 20
https://doi.org/10.70989/scd.1666587

Öz

Bu araştırmanın amacı; Suriyeli çocukların Covid-19 Pandemisi dönemindeki eğitim süreçleri hakkında detaylı bilgi toplamak, eğitim ihtiyaçlarını ve sorunlarını ortaya koymak ve sosyal hizmet bağlamında çözüm önerileri sunmaktır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması ile tasarlanmıştır. Araştırma kapsamında Çatalca semtinde ikamet eden 10 Suriyeli çocukla derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen veriler NVivo 12 nitel analiz programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda Suriyeli çocukların uzaktan eğitime erişim konusunda birtakım sorunlar yaşadıkları görülmüştür. Bunlar; teknolojik araç eksikliği, dersleri anlamada zorlanma ve okul ortamından uzak kalmaya bağlı psikososyal sorunlardır. Araştırma sonucunda; acil durumlarda göçmen çocukların eğitim planlamasının yapılması, uzaktan eğitim araçlarının tüm çocuklar için erişilebilir hale getirilmesi ve okul ortamından uzak kalan çocuklar için düzenli aralıklarla sosyal aktivitelerin yapılması önerilmiştir. Son olarak; farklı öğrenci gruplarının eğitime eşit katılımının sağlanması adına okul sosyal hizmetinin hayata geçirilmesinin faydalı olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Arslanoğlu, B. S., Demirci, Z., Arıcı, A. & Bolat, G. B. (2021). Pandemi dönemi uzaktan eğitim süreci sorunları: Geçici koruma altındaki Suriyeli öğrenciler özelinde nitel bir inceleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 21(2), 290-316.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Bazeley, P. & Jackson, K. (2013). Qualitative Data Analysis with NVivo (Second ed.). Los Angeles: SAGE Publications.
  • Bozkurt, A., Jung, I., Xiao, J., Vladimirschi, V., Schuwer, R., Egorov, G., Paskevicius, M. (2020). A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 Pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1-126.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (S. B. Demir, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çelik, S., & Kardaş İşler, N. (2020). Göç Mağduru Çocukların Covid-19 Salgını Sürecindeki Öğrenme Deneyimleri. Millî Eğitim Dergisi, 49(1), 783-800.
  • Eğitim Reformu Girişimi. (2020). Eğitim Yönetişimi ve Finansmanı: Eğitim İzleme Raporu. Erişim adresi: https://egitimreformugirisimi.org/wp-content/uploads/2010/01/EIR2020_EgitimYonetisimiVeFinansmani.pdf Erişim tarihi: 19.03.2021.
  • Eğitim-Sen. (2020). Pandemi koşullarında eğitim araştırması. Erişim adresi: https://egitimsen.org.tr/pandemi-kosullarinda-egitim-arastirmasi/ Erişim tarihi: 20.03.2021.
  • Gencer, T. E. (2017). Göç ve Eğitim İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme: Suriyeli Çocukların Eğitim Gereksinimi ve Okullaşma Süreçlerinde Karşılaştıkları Güçlükler. Journal of International Social Research, 10(54), 838-851.
  • Göç İdaresi Başkanlığı İstatistikleri. (2025). Erişim adresi: https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638 Erişim tarihi: 15.03.2025.
  • Kanbir, F. (2022). Uzaktan Eğitim Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyete Bağlı Zaman Kullanımları Üzerine Nitel Bir Araştırma (Sosyoloji Öğrencileri Örneği). Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 213-225.
  • KEİG. (2020). COVID-19: Pandemi - Eğitim - Toplumsal Cinsiyet. Kadın Emeği ve İstihdamı Girişimi. https://www.keig.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-Pandemi-E%C4%9Fitim-Toplumsal-Cinsiyet.pdf
  • Neuman, W. L. & Robson, K. (2014). Basics of Social Research: Qualitative and Quantitative Approaches. Toronto: Pearson.
  • Ozan Leymun, Ş., Odabaşı, H. F., & Kabakçı Yurdakul, I. (2017). Eğitim ortamlarında durum çalışmasının önemi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi-Journal of Qualitative Research in Education, 5(3), 369-385.
  • Özensoy, A. U. (2021). Education Experiences of Syrian Refugee Students in Muş during the COVID-19. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(1), 274-290.
  • Özer, Y. Y., Komsuoğlu, A. & Ateşok, Z. Ö. (2016). Türkiye’deki Suriyeli Çocukların Eğitimi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(37), 76-110.
  • Padget, D. K. (2017). Qualitative Methods in Social Work Research. United Kingdom: SAGE Publications.
  • Serin, S., & Paslı, F. (2021). Zorunlu Eğitim Çağındaki Suriyeli Çocukların Eğitime Erişim Sorunları: Olgu Sunumu. Sosyal Politika ve Sosyal Hizmet Çalışmaları Dergisi, 2(1), 79-101.
  • Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonunun Desteklenmesi Projesi (PIKTES) Çıktıları. (2022). Erişim adresi: https://piktes.gov.tr/Home/ProjeninCiktisi Erişim tarihi: 07.05.2022.
  • Tanrıkulu, F. (2017). Türkiye’de yaşayan Suriyeli çocukların eğitim sorunu ve çözüm önerileri. Liberal Düşünce Dergisi, (86), 127-144.
  • Tuncel, A. (2021). Geçici Koruma Kapsamındaki Mülteci Öğrencilerin ve Ailelerinin Pandemi Sürecinde Yaşadıkları Zorluklar ve Çözüm Önerileri. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi, 6(2), 180-189.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2020). Hanelerde bilişim teknolojileri bulunma oranı, 2004-2020. Erişim adresi: https://data.tuik.gov.tr/bulten/index?p=hanehalki-bilisim-teknolojileri-(bt)-kullanim-arastirmasi-2020-33679 Erişim Tarihi: 18.09.2022.
  • UNICEF. (2021). Basın bülteni. https://www.unicef.org/turkiye/bas%C4%B1n-b%C3%BCltenleri/covid-19dan-kaynaklanan-%C3%B6%C4%9Frenme-kay%C4%B1plar%C4%B1-mevcut-%C3%B6%C4%9Frenci-neslinin-ya%C5%9Fam-boyu Erişim Tarihi: 26.04.2025.
  • Ünal, R. (2022). Covid-19 Pandemisi Döneminde Geçici Koruma Altındaki Suriyeli Öğrencilerle Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 4(1), 34-52.
  • WHO. (2020). Coronavirus Disease (COVID-19) Pandemic. World Health Organization. Erişim adresi: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019 Erişim tarihi: 25.04.2022.

A Qualitative Study on the Education of Syrian Children During the Covid-19 Pandemic: The Case of Çatalca

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 10 - 20
https://doi.org/10.70989/scd.1666587

Öz

The aim of this study is to collect detailed information about the educational processes of Syrian children during the Covid-19 pandemic period, to identify their educational needs and problems, and to offer solutions within the context of social work. The research was designed as a case study, which is one of the qualitative research methods. Within the scope of the research, in-depth interviews were conducted with 10 Syrian children residing in the Çatalca district. The data obtained from the interviews were analyzed using the NVivo 12 qualitative analysis program. As a result of the research, it was found that Syrian children faced several problems in accessing distance education. These problems include lack of technological devices, difficulty in understanding lessons, and psychosocial issues arising from being away from the school environment. At the end of the research, it was recommended to plan the education of migrant children in emergencies, to make distance education tools accessible to all children, and to organize social activities at regular intervals for children who are away from school. Finally, it is considered that implementing school social work would be beneficial to ensure equal participation of different student groups in education.

Kaynakça

  • Arslanoğlu, B. S., Demirci, Z., Arıcı, A. & Bolat, G. B. (2021). Pandemi dönemi uzaktan eğitim süreci sorunları: Geçici koruma altındaki Suriyeli öğrenciler özelinde nitel bir inceleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 21(2), 290-316.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Bazeley, P. & Jackson, K. (2013). Qualitative Data Analysis with NVivo (Second ed.). Los Angeles: SAGE Publications.
  • Bozkurt, A., Jung, I., Xiao, J., Vladimirschi, V., Schuwer, R., Egorov, G., Paskevicius, M. (2020). A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 Pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1-126.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (S. B. Demir, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çelik, S., & Kardaş İşler, N. (2020). Göç Mağduru Çocukların Covid-19 Salgını Sürecindeki Öğrenme Deneyimleri. Millî Eğitim Dergisi, 49(1), 783-800.
  • Eğitim Reformu Girişimi. (2020). Eğitim Yönetişimi ve Finansmanı: Eğitim İzleme Raporu. Erişim adresi: https://egitimreformugirisimi.org/wp-content/uploads/2010/01/EIR2020_EgitimYonetisimiVeFinansmani.pdf Erişim tarihi: 19.03.2021.
  • Eğitim-Sen. (2020). Pandemi koşullarında eğitim araştırması. Erişim adresi: https://egitimsen.org.tr/pandemi-kosullarinda-egitim-arastirmasi/ Erişim tarihi: 20.03.2021.
  • Gencer, T. E. (2017). Göç ve Eğitim İlişkisi Üzerine Bir Değerlendirme: Suriyeli Çocukların Eğitim Gereksinimi ve Okullaşma Süreçlerinde Karşılaştıkları Güçlükler. Journal of International Social Research, 10(54), 838-851.
  • Göç İdaresi Başkanlığı İstatistikleri. (2025). Erişim adresi: https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638 Erişim tarihi: 15.03.2025.
  • Kanbir, F. (2022). Uzaktan Eğitim Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyete Bağlı Zaman Kullanımları Üzerine Nitel Bir Araştırma (Sosyoloji Öğrencileri Örneği). Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 213-225.
  • KEİG. (2020). COVID-19: Pandemi - Eğitim - Toplumsal Cinsiyet. Kadın Emeği ve İstihdamı Girişimi. https://www.keig.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-Pandemi-E%C4%9Fitim-Toplumsal-Cinsiyet.pdf
  • Neuman, W. L. & Robson, K. (2014). Basics of Social Research: Qualitative and Quantitative Approaches. Toronto: Pearson.
  • Ozan Leymun, Ş., Odabaşı, H. F., & Kabakçı Yurdakul, I. (2017). Eğitim ortamlarında durum çalışmasının önemi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi-Journal of Qualitative Research in Education, 5(3), 369-385.
  • Özensoy, A. U. (2021). Education Experiences of Syrian Refugee Students in Muş during the COVID-19. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(1), 274-290.
  • Özer, Y. Y., Komsuoğlu, A. & Ateşok, Z. Ö. (2016). Türkiye’deki Suriyeli Çocukların Eğitimi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(37), 76-110.
  • Padget, D. K. (2017). Qualitative Methods in Social Work Research. United Kingdom: SAGE Publications.
  • Serin, S., & Paslı, F. (2021). Zorunlu Eğitim Çağındaki Suriyeli Çocukların Eğitime Erişim Sorunları: Olgu Sunumu. Sosyal Politika ve Sosyal Hizmet Çalışmaları Dergisi, 2(1), 79-101.
  • Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonunun Desteklenmesi Projesi (PIKTES) Çıktıları. (2022). Erişim adresi: https://piktes.gov.tr/Home/ProjeninCiktisi Erişim tarihi: 07.05.2022.
  • Tanrıkulu, F. (2017). Türkiye’de yaşayan Suriyeli çocukların eğitim sorunu ve çözüm önerileri. Liberal Düşünce Dergisi, (86), 127-144.
  • Tuncel, A. (2021). Geçici Koruma Kapsamındaki Mülteci Öğrencilerin ve Ailelerinin Pandemi Sürecinde Yaşadıkları Zorluklar ve Çözüm Önerileri. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi, 6(2), 180-189.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2020). Hanelerde bilişim teknolojileri bulunma oranı, 2004-2020. Erişim adresi: https://data.tuik.gov.tr/bulten/index?p=hanehalki-bilisim-teknolojileri-(bt)-kullanim-arastirmasi-2020-33679 Erişim Tarihi: 18.09.2022.
  • UNICEF. (2021). Basın bülteni. https://www.unicef.org/turkiye/bas%C4%B1n-b%C3%BCltenleri/covid-19dan-kaynaklanan-%C3%B6%C4%9Frenme-kay%C4%B1plar%C4%B1-mevcut-%C3%B6%C4%9Frenci-neslinin-ya%C5%9Fam-boyu Erişim Tarihi: 26.04.2025.
  • Ünal, R. (2022). Covid-19 Pandemisi Döneminde Geçici Koruma Altındaki Suriyeli Öğrencilerle Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 4(1), 34-52.
  • WHO. (2020). Coronavirus Disease (COVID-19) Pandemic. World Health Organization. Erişim adresi: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019 Erişim tarihi: 25.04.2022.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Hizmetler (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şeyma Karakaya Altıok 0000-0003-0057-6897

Sayra Lotfi 0000-0003-3352-0152

Ceren Şaşmaz 0000-0002-8826-5235

Erken Görünüm Tarihi 4 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 27 Mart 2025
Kabul Tarihi 12 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karakaya Altıok, Ş., Lotfi, S., & Şaşmaz, C. (2025). Covid-19 Pandemisinde Suriyeli Çocukların Eğitimi Hakkında Nitel Bir Çalışma: Çatalca Örneği. Sosyal Çalışma Dergisi, 9(1), 10-20. https://doi.org/10.70989/scd.1666587

Sosyal Çalışma Dergisi açık erişim politikasına sahiptir ve içerikler CC BY-NC 4.0 lisansı ile lisanslanmaktadır.