Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYA DAVRANIŞLARININ AİLE TUTUMLARI İLE İLİŞKİSİ: GENÇLİK ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 2, 169 - 208, 30.05.2025

Öz

Sosyal medya, çağımızda olumlu olumsuz etkileriyle günlük hayattaki işlevlerini önemli hale dönüştüren dinamik bir platformdur. Bu nedenle sosyal bilimlerde kapsamlı ilgi gören sosyal medya özellikle genç nesilde günlük yaşama nüfuz ederek gerçek dünya etkileşimlerine kıyasla daha yüksek bir özgürlük duygusu deneyimlediği dijital bir alan haline dönüşmüştür. Sosyal medyanın etkileşimli yapısı bu açıdan, bireylerin fikirlerini geniş bir şekilde dile getirmelerini sağlamakta ancak, kontrol mekanizmalarının işleyebilmesindeki zorluklar ve platformun esnek düzenleyici ortamı zamanla çeşitli sorunlara yol açabilmektedir. İlgili literatür, sosyal medyanın bireyler üzerindeki etkilerini kapsamlı bir biçimde ele almaktadır. Bu çalışma ise odağını yaygın olarak incelenen araştırmalardan kaydırarak etki boyutu olduğu düşünülen makro yapıların daha spesifik düzeylerine yönelerek aile tutumlarının gençliğin sosyal medya davranışları ile ilişkisini araştırmaktadır. Sosyal medya kullanımı ve bu mecradaki dijital davranışların aile tutumları ile ilişkisi Konya’da öğrenimine devam eden, farklı bölüm ve fakültelerden 1063 üniversite öğrencisi katılımcı ile gerçekleştirilen araştırma bulguları çerçevesinde yorumlanarak belirli sonuçlara ulaşılmıştır. Bulgulara göre koruyucu aile tutumunda yetişen gençlerin sosyal medya bağımlılığı hoşgörülü/izinverici tutumda yetişenlere göre daha yüksek iken, hoşgörülü/izin verici tutumdaki ebeveynleri olan gençlerin gizleme ihtiyacının daha az düzeyde olduğu saptanmıştır. İhmalkar tutumdaki ailelerde yetişen gençlerin ise marjinal içerikte paylaşımlara daha çok yöneldiği görülmüştür. Genel olarak araştırma bulguları, ailede özgürlükçü ya da serbest tutumların gençlerin sosyal medya davranışlarını benzer yönde etkileyebildiğini göstermektedir.

Destekleyen Kurum

Selçuk Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Koordinatörlüğü

Proje Numarası

2441065

Kaynakça

  • Aksan, G. (2025). Ebeveyn ve Genç İlişkisinde Aile Tutumları ve Aile Değerleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. Habitus Toplumbilim Dergisi, (6), 95-124.
  • Aksoy, A. N., ve Koçtürk, M. (2019). Ebeveyn Tutumlarını Algılama ve İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), s. 63-70.
  • Ansiem, G., ve Ciby, J. (2023). Maternal Parenting Styles and High School Student's Social Networking. TNNMC Journal of Mental Health Nursing, 11(1), s. 9-14.
  • Atar Keskin, Ş., ve Demirbaş, E. (2024). Gençlerde Sosyal Medya Bağımlılığında Aile ve Arkadaş İlişkilerinin Rolü Üzerine Bir İnceleme. Sosyal Politika ve Sosyal Hizmet Çalışmaları Dergisi, 5(2), 165–184.
  • Avcı, A. (2010). Aile Yapı ve Atmosferinin Okul Şiddetine Etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(19), 7-52.
  • Ayas, T., ve Horzum, M. B. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı ve Aile İnternet Tutumu. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 46-57.
  • Baumrind, D. (1967). Child Care Practices Anteceding Three Patterns of Preschool Behavior. Genetic Psychology Monographs.
  • Baumrind, D. (1971). Current Patterns of Parental Authority. Developmental Psychology, 4(1p2), 1-103.
  • Bilgilier, H. A. S. (2018). Sosyal Medya Kullanımı ile Sosyal Medya Bağımlılık Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Ege Üniversitesi örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 351-369.
  • Bilgin, M., Şahin, İ., Togay, A. (2020). Ergenlerde Sosyal Medya Bağımlılığı ve Anne-Baba Ergen İlişkisi. Eğitim ve Bilim, 45(202), 1–15.
  • Bingöl Karagöz, D. (2017). İnternet Bağımlılığı ve Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Yaygınlığının, İlişkili Etkenlerin İncelenmesi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Ana Bilim Dalı.
  • Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Harvard University Press.
  • Burç, P. E. (2018). Evlilik ve Aile Olguları Üzerinden Gündelik Hayata Sosyo-Kültürel Bir Bakış. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(13), s. 135-141.
  • Büyükozturk, S. I., Yağcı, Ö. (2022).İnstagramda Benlik İnşaası: Bir Tarama Çalışması. Uluslararası Sosyal Medya ve İletişim Araştırmaları Dergisi
  • Chao, R. K. (1994). Beyond Parental Control and Authoritarian Parenting Style: Understanding Chinese Parenting Through The Cultural Notion of Training. Child Development, 65(4), 1111-1119.
  • Chou, C., ve Lee, Y. H. (2017). The Moderating Effects of İnternet Parenting Styles on The Relationship Between Internet Parenting Behavior, Internet Expectancy, and Internet Addiction Tendency. The Asia-Pacific Education Researcher(26), S. 137-146.
  • Çatkafa, M., ve Sönmez, Ö. A. (2024). Üniversite Öğrencileri Üzerinde Sosyal Medya Influencerlarının Etkisi. Medya ve Kültür, 4(1), 64-83.
  • Çelik, C. (2010). Değişim Sürecinde Türk Aile Yapısı ve Din. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi(8), S. 25-35.
  • Çevik, G. B., ve Çelikkaleli, Ö. (2018). Ergenlerin Arkadaş Bağlılığı Ve İnternet Bağımlılığının Cinsiyet, Ebeveyn Tutumu ve Annebaba Eğitim Düzeylerine Göre İncelenmesi. Journal Of The Cukurova University Institute Of Social Sciences, 19(3), S. 225-240.
  • Çimen, İ. D. (2018). Ergenlerde Siber Zorbalık, İnternet Aile Tutumu ve Aile İşlevselliğinin Etkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 19(4), S. 397-404.
  • Dan-Ni, L., ve Zhong-Beng, L. (2017). Parenting Styles and Adolescent Internet Addiction: an Examination of The Mediating and Moderating Role of Ego-Resiliency. Journal of Psychological Science, 40(6), S. 1285-1391. Darling, N., ve Steinberg, L. (2007). Parenting Style As Context: an İntegrative Model. in Interpersonal Development (Pp. 161-170). Routledge.
  • Demir, E. K., ve Şendil, G. (2008). Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ). Türk Psikoloji Yazıları, 11(21), 15-25.
  • Demir, Ü. (2016). Sosyal Medya Kullanımı ve Aile İletişimi: Çanakkale’de Lise Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim, 9(2), 27-50.
  • Dinn, A. A., ve Sunar, D. (2017). Çocuk Yetiştirme Tutumları ve Bağıntılarının Kültür İçi ve Kültürlerarası Karşılaştırılması. Türk Psikoloji Dergisi, 32(79), 95-110.
  • Duygulu, S. (2018). Yeni Medya Teknolojilerinin K-Kuşağının Ebeveynleri ile Olan İletişimine Etkisi. Trt Akademi, 3(6), 632-652.
  • Eftekin, P. (2015). Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin İnternet Bağımlılığı ve Anne Baba Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Fraenkel, JR, Wallen, NE, ve Hyun, HH (2015). How to Design and Evaluate Research in Education (9. Basım). New York: Mc Graw Hıll
  • Georgiou, S. N., Ioannou, M., ve Stavrinides, P. (2017). Cultural Values As Mediators Between Parenting Styles and Bullying Behavior at School. Social Psychology of Education(21), S. 27-50.
  • Gökçe, A., Acar, H. (2018). "Marjinal Paylaşımlar ve Aile Faktörleri." Toplumsal Araştırmalar Dergisi, 19(4), 89-103.
  • Gözübüyük, N. (2016). Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Davranış Sorunlarının Anne-Baba Tutumu ve Öz-Kontrol ile İlişkisinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi-Sosyal Bilimler Aydın Enstitüsü.
  • Guo, Y., Chen, H., You, X., Sun, X., ve Jin, Y. (2024). Relationship Between Parenting Style and Internet Addiction: Interpersonal Relationship Problem as a Mediator and Gender as a Moderator. Helion, 10(2), S. 1-12.
  • Ihmeideh, F. M., ve Shawareb, A. A. (2014). The Association Between Internet Parenting Styles and Children’s Use of The Internet at Home. Journal of Research in Childhood Education, 28(4), S. 411-425.
  • Küçükturan, G. (2005). Anne Baba Tutum Ölçeği. Eurasian Journal of Educational Research(19), S. 238-250.
  • Laroche, M., Habibi, M. R., Richard, M. O., ve Sankaranarayanan, R. (2012). The Effects of Social Media Based Brand Communities on Brand Community Markers Value Creation Practices Brand Trust and Brand Loyalty. Computers in Human Bahavior, 28(5), S. 1755-1767.
  • Levy, D. M. (1966). Maternal Overprotection. W. W. Norton Library.
  • Li, X., Yu, C., Zhang, W. (2024). The Relationship Between Family Functioning and Social Media Addiction Among University Students: A Moderated Mediation Model of Depressive Symptoms and Peer Support. BMC Public Health, 24, 1–10.
  • Livingstone, S., ve Helsper, E. (2007). Gradations in Digital İnclusion: Children, Young People and The Digital Divide. New Media ve Society, 9(4), 671-696.
  • Maccoby, E. E., Martin, J. A. (1983). Socialization in the Context of the Family: Parent-Child Interaction, Socialization, Personality and Social Development, P. H. Mussen ve E. M. Hetherington (Eds.), İn Handbook of Child Psychology (1-101), NY: Willey.
  • Martinez, I., Margui, S., Garcia, O. F., ve Garcia, F. (2019). Parenting in the Digital Era: Protective and Risk Parenting Styles for Traditional Bullying and Cyberbullying Victimization. Computers in Human Behavior(90), S. 84-92.
  • Minuchin, S. (2012). Families and Family Therapy. Routledge.
  • Moreno-Ruiz, D., Martinez-Ferrer, B., ve Garcia-Bacete, F. (2019). Parenting Styles, Cyberaggression, and Cybervictimization Among Adolescents. Computers in Human Behavior(93), S. 252-259.
  • Olutürk, N. Ş. (2019). Ortaokul Öğrencilerinde Sanal Zorbalık ve Mağduriyetin İnternet Aile Stili ve Diğer Değişkenler Açısından İncelenmesi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Paskarista, A. I., ve Primastuti, E. (2021). The Relationship Between Authoritarian Parenting Style, Emotional İntelligence and Cyber Aggression in University Students. Journal Psikologi Pendidikan Dan Konseling, 7(2), S. 51-57.
  • Rahmawati, N. P., ve Virlia, S. (2023). The Role of Moral Disengagement and Authoritarian Parenting Style Towards Cyberbullying Attitude Among Social Media Users. Jurnal Iımiah Psikologi Terapan, 11(2), 105-111.
  • Rejaän, J., Van Der Wal, R. C., De Leeuw, R. N. H. (2024). Adolescents’ Belonging in Post-Divorce Families: Examining Residential and Digital Contact With Mothers and Fathers. Journal of Research on Adolescence. Advance Online Publication. Https://Doi.Org/10.1111/Jora.12920
  • Sampasa-Kanyinga, H., Chaput, J. P., ve Hamilton, H. A. (2020). Social Media Use and Parent–Child Relationship: A Cross-Sectional Study of Adolescents. Journal of Community Psychology, 48(3), 793–803. Https://doi.org/10.1002/jcop.22293
  • Saylık, F. Z., Gezici Yalçın, M. (2018). Otoriter veya Demokratik Ebeveyn Tutumunun ve Ebeveyne Bağlanma Biçiminin Suçluluk ve Utanç Duygularına Etkisinin Yarı-Deneysel Yöntemle İncelenmesi, Studies in Psychology, 38(2), 95-127.
  • Semerci, S., Bayram, M., Koçak, A. (2023). Genç Yetişkinlerin Aile Aidiyeti ve Sosyal Medya Bağımlılığı İlişkisinde Yalnızlığın Aracı Rolü. Sosyolojik Bağlam Dergisi, 4, 273–288.
  • Shooli, Z. A.,Rahimi, L. (2023). Adolescent Family Dynamics and The Role of Social Media in Shaping
  • Relationships. Journal of Adolescent and Youth Psychological Studies, 4(2), 45–60.
  • Suprapto, M. H., Yusri, A. I., ve Kustanti, E. R. (2024). Parent-Child Relationship and Smartphone Addiction: The Role of Self-Control and Fear of Missing Out as Mediators. Journal of Educational, Health and Community Psychology, 13(1), 1–15.
  • Şentürk, Ü. (2008). Aile Kurumuna Yönelik Güncel Riskler. Sosyal Politikalar Çalışmaları Dergisi, 14(14), S. 7-32.
  • Taneri, P., ve Tiryakioğlu, Ö. (2015). Ortaokul 7 ve 8 Sınıf Öğrencilerinin Sorunlu İnternet Kullanımı ve Anne Baba Tutumları İlişkisinin İncelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies (JASSS)(40), S. 205-223.
  • Tezcan, M. (1991). Gençlik Sosyolojisi Yazıları. Ankara: Gündoğan Yayınları. Tur-Porcar, A. (2017). Parenting Styles and Internet Use. Psychology and Marketing, 34(11), S. 1016-1022.
  • Van Dijk, R., Van Der Valk, I. E., Vossen, H. G. M., Branje, S., ve Deković, M. (2021). Problematic İnternet Use in Adolescents From Divorced Families: The Role of Family Factors and Adolescents’ Self-Esteem. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(7), 3385. Https://doi.org/10.3390/ijerph18073385
  • Zhao, X., Zhou, Y., ve Guo, Y. (2022). The Association Between Parent–Child Relationship and Problematic Internet Use Among English- and Chinese-Language Studies: A Meta-Analysis. Frontiers in Psychology, 13, 946909. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.946909

THE RELATIONSHIP BETWEEN SOCIAL MEDIA BEHAVIORS AND PARENTING STYLES: A STUDY ON YOUTH

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 2, 169 - 208, 30.05.2025

Öz

Social media is a dynamic platform that has transformed its functions in daily life into an important one with its positive and negative effects in our age. For this reason, social media, which has attracted extensive attention in social sciences, has become a digital area where it has penetrated into daily life, especially in the young generation, and has experienced a higher sense of freedom compared to real-world interactions. In this respect, the interactive structure of social media allows individuals to express their ideas in a broad manner, but the difficulties in the functioning of control mechanisms and the flexible regulatory environment of the platform can lead to various problems over time. The relevant literature comprehensively addresses the effects of social media on individuals. This study, on the other hand, shifts its focus from widely examined studies and focuses on more specific levels of macro structures thought to be the effect size, and investigates the relationship between family attitudes and social media behaviors of youth. The relationship between social media use and digital behaviors in this medium and family attitudes has been interpreted within the framework of the research findings conducted with 1063 university students from different departments and faculties continuing their education in Konya, and certain conclusions have been reached. According to the findings, while the social media addiction of young people who grew up in a protective family attitude is higher than those who grew up in a tolerant/permissive attitude, it was determined that the need to hide is less in young people with tolerant/permissive parents. It was observed that young people who grew up in neglectful families tend to share marginal content more. In general, the research findings show that liberal or free attitudes in the family can affect young people's social media behavior in a similar way.

Proje Numarası

2441065

Kaynakça

  • Aksan, G. (2025). Ebeveyn ve Genç İlişkisinde Aile Tutumları ve Aile Değerleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. Habitus Toplumbilim Dergisi, (6), 95-124.
  • Aksoy, A. N., ve Koçtürk, M. (2019). Ebeveyn Tutumlarını Algılama ve İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), s. 63-70.
  • Ansiem, G., ve Ciby, J. (2023). Maternal Parenting Styles and High School Student's Social Networking. TNNMC Journal of Mental Health Nursing, 11(1), s. 9-14.
  • Atar Keskin, Ş., ve Demirbaş, E. (2024). Gençlerde Sosyal Medya Bağımlılığında Aile ve Arkadaş İlişkilerinin Rolü Üzerine Bir İnceleme. Sosyal Politika ve Sosyal Hizmet Çalışmaları Dergisi, 5(2), 165–184.
  • Avcı, A. (2010). Aile Yapı ve Atmosferinin Okul Şiddetine Etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(19), 7-52.
  • Ayas, T., ve Horzum, M. B. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı ve Aile İnternet Tutumu. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 46-57.
  • Baumrind, D. (1967). Child Care Practices Anteceding Three Patterns of Preschool Behavior. Genetic Psychology Monographs.
  • Baumrind, D. (1971). Current Patterns of Parental Authority. Developmental Psychology, 4(1p2), 1-103.
  • Bilgilier, H. A. S. (2018). Sosyal Medya Kullanımı ile Sosyal Medya Bağımlılık Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Ege Üniversitesi örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 351-369.
  • Bilgin, M., Şahin, İ., Togay, A. (2020). Ergenlerde Sosyal Medya Bağımlılığı ve Anne-Baba Ergen İlişkisi. Eğitim ve Bilim, 45(202), 1–15.
  • Bingöl Karagöz, D. (2017). İnternet Bağımlılığı ve Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Yaygınlığının, İlişkili Etkenlerin İncelenmesi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Ana Bilim Dalı.
  • Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Harvard University Press.
  • Burç, P. E. (2018). Evlilik ve Aile Olguları Üzerinden Gündelik Hayata Sosyo-Kültürel Bir Bakış. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(13), s. 135-141.
  • Büyükozturk, S. I., Yağcı, Ö. (2022).İnstagramda Benlik İnşaası: Bir Tarama Çalışması. Uluslararası Sosyal Medya ve İletişim Araştırmaları Dergisi
  • Chao, R. K. (1994). Beyond Parental Control and Authoritarian Parenting Style: Understanding Chinese Parenting Through The Cultural Notion of Training. Child Development, 65(4), 1111-1119.
  • Chou, C., ve Lee, Y. H. (2017). The Moderating Effects of İnternet Parenting Styles on The Relationship Between Internet Parenting Behavior, Internet Expectancy, and Internet Addiction Tendency. The Asia-Pacific Education Researcher(26), S. 137-146.
  • Çatkafa, M., ve Sönmez, Ö. A. (2024). Üniversite Öğrencileri Üzerinde Sosyal Medya Influencerlarının Etkisi. Medya ve Kültür, 4(1), 64-83.
  • Çelik, C. (2010). Değişim Sürecinde Türk Aile Yapısı ve Din. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi(8), S. 25-35.
  • Çevik, G. B., ve Çelikkaleli, Ö. (2018). Ergenlerin Arkadaş Bağlılığı Ve İnternet Bağımlılığının Cinsiyet, Ebeveyn Tutumu ve Annebaba Eğitim Düzeylerine Göre İncelenmesi. Journal Of The Cukurova University Institute Of Social Sciences, 19(3), S. 225-240.
  • Çimen, İ. D. (2018). Ergenlerde Siber Zorbalık, İnternet Aile Tutumu ve Aile İşlevselliğinin Etkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 19(4), S. 397-404.
  • Dan-Ni, L., ve Zhong-Beng, L. (2017). Parenting Styles and Adolescent Internet Addiction: an Examination of The Mediating and Moderating Role of Ego-Resiliency. Journal of Psychological Science, 40(6), S. 1285-1391. Darling, N., ve Steinberg, L. (2007). Parenting Style As Context: an İntegrative Model. in Interpersonal Development (Pp. 161-170). Routledge.
  • Demir, E. K., ve Şendil, G. (2008). Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ). Türk Psikoloji Yazıları, 11(21), 15-25.
  • Demir, Ü. (2016). Sosyal Medya Kullanımı ve Aile İletişimi: Çanakkale’de Lise Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim, 9(2), 27-50.
  • Dinn, A. A., ve Sunar, D. (2017). Çocuk Yetiştirme Tutumları ve Bağıntılarının Kültür İçi ve Kültürlerarası Karşılaştırılması. Türk Psikoloji Dergisi, 32(79), 95-110.
  • Duygulu, S. (2018). Yeni Medya Teknolojilerinin K-Kuşağının Ebeveynleri ile Olan İletişimine Etkisi. Trt Akademi, 3(6), 632-652.
  • Eftekin, P. (2015). Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin İnternet Bağımlılığı ve Anne Baba Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Fraenkel, JR, Wallen, NE, ve Hyun, HH (2015). How to Design and Evaluate Research in Education (9. Basım). New York: Mc Graw Hıll
  • Georgiou, S. N., Ioannou, M., ve Stavrinides, P. (2017). Cultural Values As Mediators Between Parenting Styles and Bullying Behavior at School. Social Psychology of Education(21), S. 27-50.
  • Gökçe, A., Acar, H. (2018). "Marjinal Paylaşımlar ve Aile Faktörleri." Toplumsal Araştırmalar Dergisi, 19(4), 89-103.
  • Gözübüyük, N. (2016). Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Davranış Sorunlarının Anne-Baba Tutumu ve Öz-Kontrol ile İlişkisinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi-Sosyal Bilimler Aydın Enstitüsü.
  • Guo, Y., Chen, H., You, X., Sun, X., ve Jin, Y. (2024). Relationship Between Parenting Style and Internet Addiction: Interpersonal Relationship Problem as a Mediator and Gender as a Moderator. Helion, 10(2), S. 1-12.
  • Ihmeideh, F. M., ve Shawareb, A. A. (2014). The Association Between Internet Parenting Styles and Children’s Use of The Internet at Home. Journal of Research in Childhood Education, 28(4), S. 411-425.
  • Küçükturan, G. (2005). Anne Baba Tutum Ölçeği. Eurasian Journal of Educational Research(19), S. 238-250.
  • Laroche, M., Habibi, M. R., Richard, M. O., ve Sankaranarayanan, R. (2012). The Effects of Social Media Based Brand Communities on Brand Community Markers Value Creation Practices Brand Trust and Brand Loyalty. Computers in Human Bahavior, 28(5), S. 1755-1767.
  • Levy, D. M. (1966). Maternal Overprotection. W. W. Norton Library.
  • Li, X., Yu, C., Zhang, W. (2024). The Relationship Between Family Functioning and Social Media Addiction Among University Students: A Moderated Mediation Model of Depressive Symptoms and Peer Support. BMC Public Health, 24, 1–10.
  • Livingstone, S., ve Helsper, E. (2007). Gradations in Digital İnclusion: Children, Young People and The Digital Divide. New Media ve Society, 9(4), 671-696.
  • Maccoby, E. E., Martin, J. A. (1983). Socialization in the Context of the Family: Parent-Child Interaction, Socialization, Personality and Social Development, P. H. Mussen ve E. M. Hetherington (Eds.), İn Handbook of Child Psychology (1-101), NY: Willey.
  • Martinez, I., Margui, S., Garcia, O. F., ve Garcia, F. (2019). Parenting in the Digital Era: Protective and Risk Parenting Styles for Traditional Bullying and Cyberbullying Victimization. Computers in Human Behavior(90), S. 84-92.
  • Minuchin, S. (2012). Families and Family Therapy. Routledge.
  • Moreno-Ruiz, D., Martinez-Ferrer, B., ve Garcia-Bacete, F. (2019). Parenting Styles, Cyberaggression, and Cybervictimization Among Adolescents. Computers in Human Behavior(93), S. 252-259.
  • Olutürk, N. Ş. (2019). Ortaokul Öğrencilerinde Sanal Zorbalık ve Mağduriyetin İnternet Aile Stili ve Diğer Değişkenler Açısından İncelenmesi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Paskarista, A. I., ve Primastuti, E. (2021). The Relationship Between Authoritarian Parenting Style, Emotional İntelligence and Cyber Aggression in University Students. Journal Psikologi Pendidikan Dan Konseling, 7(2), S. 51-57.
  • Rahmawati, N. P., ve Virlia, S. (2023). The Role of Moral Disengagement and Authoritarian Parenting Style Towards Cyberbullying Attitude Among Social Media Users. Jurnal Iımiah Psikologi Terapan, 11(2), 105-111.
  • Rejaän, J., Van Der Wal, R. C., De Leeuw, R. N. H. (2024). Adolescents’ Belonging in Post-Divorce Families: Examining Residential and Digital Contact With Mothers and Fathers. Journal of Research on Adolescence. Advance Online Publication. Https://Doi.Org/10.1111/Jora.12920
  • Sampasa-Kanyinga, H., Chaput, J. P., ve Hamilton, H. A. (2020). Social Media Use and Parent–Child Relationship: A Cross-Sectional Study of Adolescents. Journal of Community Psychology, 48(3), 793–803. Https://doi.org/10.1002/jcop.22293
  • Saylık, F. Z., Gezici Yalçın, M. (2018). Otoriter veya Demokratik Ebeveyn Tutumunun ve Ebeveyne Bağlanma Biçiminin Suçluluk ve Utanç Duygularına Etkisinin Yarı-Deneysel Yöntemle İncelenmesi, Studies in Psychology, 38(2), 95-127.
  • Semerci, S., Bayram, M., Koçak, A. (2023). Genç Yetişkinlerin Aile Aidiyeti ve Sosyal Medya Bağımlılığı İlişkisinde Yalnızlığın Aracı Rolü. Sosyolojik Bağlam Dergisi, 4, 273–288.
  • Shooli, Z. A.,Rahimi, L. (2023). Adolescent Family Dynamics and The Role of Social Media in Shaping
  • Relationships. Journal of Adolescent and Youth Psychological Studies, 4(2), 45–60.
  • Suprapto, M. H., Yusri, A. I., ve Kustanti, E. R. (2024). Parent-Child Relationship and Smartphone Addiction: The Role of Self-Control and Fear of Missing Out as Mediators. Journal of Educational, Health and Community Psychology, 13(1), 1–15.
  • Şentürk, Ü. (2008). Aile Kurumuna Yönelik Güncel Riskler. Sosyal Politikalar Çalışmaları Dergisi, 14(14), S. 7-32.
  • Taneri, P., ve Tiryakioğlu, Ö. (2015). Ortaokul 7 ve 8 Sınıf Öğrencilerinin Sorunlu İnternet Kullanımı ve Anne Baba Tutumları İlişkisinin İncelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies (JASSS)(40), S. 205-223.
  • Tezcan, M. (1991). Gençlik Sosyolojisi Yazıları. Ankara: Gündoğan Yayınları. Tur-Porcar, A. (2017). Parenting Styles and Internet Use. Psychology and Marketing, 34(11), S. 1016-1022.
  • Van Dijk, R., Van Der Valk, I. E., Vossen, H. G. M., Branje, S., ve Deković, M. (2021). Problematic İnternet Use in Adolescents From Divorced Families: The Role of Family Factors and Adolescents’ Self-Esteem. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(7), 3385. Https://doi.org/10.3390/ijerph18073385
  • Zhao, X., Zhou, Y., ve Guo, Y. (2022). The Association Between Parent–Child Relationship and Problematic Internet Use Among English- and Chinese-Language Studies: A Meta-Analysis. Frontiers in Psychology, 13, 946909. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.946909
Toplam 56 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Politika ve Yönetim (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gamze Aksan 0000-0001-5051-4630

Fatmanur Tekeli 0000-0002-0759-015X

Proje Numarası 2441065
Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 25 Mart 2025
Kabul Tarihi 17 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aksan, G., & Tekeli, F. (2025). SOSYAL MEDYA DAVRANIŞLARININ AİLE TUTUMLARI İLE İLİŞKİSİ: GENÇLİK ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. SDE Akademi, 5(2), 169-208.

SDE AKADEMİ WEB SAYFASI: https://sdeakademidergisi.org/