Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Animasyon Yapımında Kullanılan Yapay Zekâ Uygulamaları: Programlar, Araçlar ve Yaratıcı Süreçlerdeki Dönüşüm

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 35, 338 - 362, 04.07.2025
https://doi.org/10.21602/sduarte.1654539

Öz

Son yıllarda, yazılım endüstrisindeki gelişmelerin hızla ilerlemesi, animasyon alanında yaratıcı süreçlerin evrimini zorunlu kılmaktadır. Yapay zekâ, animasyon üretiminde geleneksel iş akışlarını dönüştürerek daha verimli ve yaratıcı üretim süreçlerini mümkün kılmaktadır. Özellikle animasyon yapımında kullanılan çeşitli yapay zekâ yazılımları aracılığıyla etkin bir şekilde entegre edilmesi, iş yükünü azaltırken yaratıcı süreçlerini de artırmalarına imkan tanımaktadır. Bu çalışma, animasyon yapımında kullanılan başlıca yapay zekâ yazılım platformlarını incelemeyi amaçlamakta olup, her bir yazılım platformunun hangi alanda nasıl kullanıldığını ve yaratıcı süreçte nasıl bir dönüşüm sağladığını ele almaktadır.
Bu kapsamda araştırma, yapay zekânın getirdiği yeniliklerle animasyon filmlerinde ne gibi değişiklikler olduğu, film yapım ve tasarım süreçlerinde ne gibi değişiklikler ve yenilikler olduğu üzerine yoğunlaşmıştır. Sonuç olarak animasyon endüstrisinin teknolojiyle nasıl dönüştüğü, yapay zekânın yaratıcı sürece nasıl katkı sağladığı ve bu alanda kullanılan yapay zekâ platformlarının neler olduğu hakkında bilgi almak isteyen araştırmacılar için önemli bir kaynak olacaktır.

Kaynakça

  • Akçan, Z.M. (2022). Yapay Zekâ Algoritmalarının Mimari Şematik Plan Oluşturmak İçin Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Enformatik Anabilim Dalı.
  • Artut, S. (2019). “Yapay zekâ olgusunun güncel sanat çalışmalarındaki açılımları”, İnsan & İnsan Dergisi, Sayı 22, s.767-783.
  • Ayvaz Tunç Ö. ve Yavuz H. (2023). “Yaratıcı süreçlerin dijital evrimi: Animasyon ve yapay zekâ”, Marmara Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Sayı 2, s.114-132.
  • Atan, U. (2023). “Çizgi Film, Animasyon ve Çocuk”, ERKİN (Ondokuz Mayıs Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Uluslararası Sanat Ve Tasarım Araştırmaları Dergisi), Konya: Tablet Kitabevi Yayınları, Sayı 1, s.23-38.
  • Balaban, Y. vd. (2024). “Animasyon sektöründe yapay zekâ kullanımı: İstanbul’daki animasyon stüdyoları üzerine bir araştırma”, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Yapay Zekâ ve İletişim, Sayı 1, s.19-43.
  • Benliay A. ve Kiliç A. (2024). “Peyzaj Tasarımı Sunum Tekniklerinde Yapay Zekâ Uygulamalarının Değerlendirilmesi”, PEYZAJ - Eğitim, Bilim, Kültür ve Sanat Dergisi, Sayı 1, s.1-14.
  • Berk, M. E. (2020). “Dijital Çağın Yeni Tehlikesi “Deepfake”. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Sayı 28, s.1508-1523
  • Berk, M. E. (2017). “Dünya sinemasında görsel efektin gelişimi: Türk sinemasındaki uygulamaları”, İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İnif E-Derg)i, Sayı 2, s.189-209.
  • Chen, G. vd. (2020). “Deepfake video detection: A survey”, IEEE Access, Sayı 1, s.161304-161316.
  • Coşkun, C. (2024). “Sanat ve Tasarım Alanında Üretken Yapay Zekâ Sistemleri”. Art-E Sanat Dergisi, Sayı 33, s.470-486.
  • Gözeyik, D. (2023). “Kültür Endüstrisi Bağlamında Yapay Zekânın Sanata Etkileri”, Anadolu Üniversitesi Değişen Dünyada Kültür ve Sanat, 2 - 03 Haziran, İstanbul: Anadolu Üniversitesi Yayınları, s.93-95.
  • Hünerli, S. (2005). Canlandırma Sineması Üzerine, İstanbul: Es Yayınları.
  • Kozan, E. (2015), Üç Boyutlu (3D) Dijital Animasyon Teknolojisinin TV Yayıncılığında Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Televizyon ve Sinema Bölümü Anabilim Dalı.
  • Mazzone, M. ve Elgammal A. (2019). “Art, creativity, and the potential of artificial intelligence”, ResearchGate preprint, Sayı 26, s.1-9.
  • Özdal, M. A. (2024). “Yapay zekâ destekli grafik tasarımın analizi”, Uluslararası İşletme Bilimi Ve Uygulamaları Dergisi, Ankara: BİDGE Yayınları, Sayı 2, s.53-78.
  • Özgökbel Bilis, P. (2014). “Rol Modelleri ve Toplumsal Değerler Açısından “Uçaklar” Adlı Animasyon Filmi Üzerine Bir İnceleme”, Selçuk İletişim, Sayı 3, s.201-227.
  • Pirim, H. (2006). “Yapay Zekâ”, Yaşar Üniversitesi Dergisi, İzmir: Kurum Yayınları, Sayı 1, s. 81-93.
  • Sünbül Olgundeniz, S. (2017). “Animasyon sinemasında anlatı ve film afişlerinde kurgulanan görsel kodlar”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı 46, s.290-301.

ARTİFİCİAL INTELLİGENCE APPLİCATİONS USED İN ANİMATİON PRODUCTİON: PROGRAMS, TOOLS AND THE TRANSFORMATİON OF CREATİVE PROCESSES

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 35, 338 - 362, 04.07.2025
https://doi.org/10.21602/sduarte.1654539

Öz

In recent years, the rapid advances in the software industry have led to the evolution of creative processes in animation. Artificial intelligence transforms traditional workflows in animation production, enabling more efficient and creative production processes. In particular, the effective integration of various artificial intelligence software used in animation production allows creators to enhance creativity while reducing their workload. This study aims to examine the main artificial intelligence software platforms used in animation production and discusses how each software platform is used in which field and how it transforms the creative process.
In this context, the research focuses on the changes that have occured in animation films with the innovations brought by artificial intelligence and what kind of changes and innovations have occurred in film production and design processes. As a result, it will be an important resource for researchers who want to learn about how the animation industry is transformed by technology, how artificial intelligence contributes to the creative process, and what artificial intelligence platforms are used in this field.

Kaynakça

  • Akçan, Z.M. (2022). Yapay Zekâ Algoritmalarının Mimari Şematik Plan Oluşturmak İçin Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Enformatik Anabilim Dalı.
  • Artut, S. (2019). “Yapay zekâ olgusunun güncel sanat çalışmalarındaki açılımları”, İnsan & İnsan Dergisi, Sayı 22, s.767-783.
  • Ayvaz Tunç Ö. ve Yavuz H. (2023). “Yaratıcı süreçlerin dijital evrimi: Animasyon ve yapay zekâ”, Marmara Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Sayı 2, s.114-132.
  • Atan, U. (2023). “Çizgi Film, Animasyon ve Çocuk”, ERKİN (Ondokuz Mayıs Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Uluslararası Sanat Ve Tasarım Araştırmaları Dergisi), Konya: Tablet Kitabevi Yayınları, Sayı 1, s.23-38.
  • Balaban, Y. vd. (2024). “Animasyon sektöründe yapay zekâ kullanımı: İstanbul’daki animasyon stüdyoları üzerine bir araştırma”, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Yapay Zekâ ve İletişim, Sayı 1, s.19-43.
  • Benliay A. ve Kiliç A. (2024). “Peyzaj Tasarımı Sunum Tekniklerinde Yapay Zekâ Uygulamalarının Değerlendirilmesi”, PEYZAJ - Eğitim, Bilim, Kültür ve Sanat Dergisi, Sayı 1, s.1-14.
  • Berk, M. E. (2020). “Dijital Çağın Yeni Tehlikesi “Deepfake”. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Sayı 28, s.1508-1523
  • Berk, M. E. (2017). “Dünya sinemasında görsel efektin gelişimi: Türk sinemasındaki uygulamaları”, İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İnif E-Derg)i, Sayı 2, s.189-209.
  • Chen, G. vd. (2020). “Deepfake video detection: A survey”, IEEE Access, Sayı 1, s.161304-161316.
  • Coşkun, C. (2024). “Sanat ve Tasarım Alanında Üretken Yapay Zekâ Sistemleri”. Art-E Sanat Dergisi, Sayı 33, s.470-486.
  • Gözeyik, D. (2023). “Kültür Endüstrisi Bağlamında Yapay Zekânın Sanata Etkileri”, Anadolu Üniversitesi Değişen Dünyada Kültür ve Sanat, 2 - 03 Haziran, İstanbul: Anadolu Üniversitesi Yayınları, s.93-95.
  • Hünerli, S. (2005). Canlandırma Sineması Üzerine, İstanbul: Es Yayınları.
  • Kozan, E. (2015), Üç Boyutlu (3D) Dijital Animasyon Teknolojisinin TV Yayıncılığında Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Televizyon ve Sinema Bölümü Anabilim Dalı.
  • Mazzone, M. ve Elgammal A. (2019). “Art, creativity, and the potential of artificial intelligence”, ResearchGate preprint, Sayı 26, s.1-9.
  • Özdal, M. A. (2024). “Yapay zekâ destekli grafik tasarımın analizi”, Uluslararası İşletme Bilimi Ve Uygulamaları Dergisi, Ankara: BİDGE Yayınları, Sayı 2, s.53-78.
  • Özgökbel Bilis, P. (2014). “Rol Modelleri ve Toplumsal Değerler Açısından “Uçaklar” Adlı Animasyon Filmi Üzerine Bir İnceleme”, Selçuk İletişim, Sayı 3, s.201-227.
  • Pirim, H. (2006). “Yapay Zekâ”, Yaşar Üniversitesi Dergisi, İzmir: Kurum Yayınları, Sayı 1, s. 81-93.
  • Sünbül Olgundeniz, S. (2017). “Animasyon sinemasında anlatı ve film afişlerinde kurgulanan görsel kodlar”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı 46, s.290-301.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel İletişim Tasarımı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Pınar Göktaş 0009-0009-2075-1964

Uğur Atan 0000-0002-3784-1773

Erken Görünüm Tarihi 1 Temmuz 2025
Yayımlanma Tarihi 4 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 10 Mart 2025
Kabul Tarihi 30 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Göktaş, P., & Atan, U. (2025). Animasyon Yapımında Kullanılan Yapay Zekâ Uygulamaları: Programlar, Araçlar ve Yaratıcı Süreçlerdeki Dönüşüm. Art-E Sanat Dergisi, 18(35), 338-362. https://doi.org/10.21602/sduarte.1654539
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.