Bu çalışma, Covid-19 pandemisinin yükseköğretimden iş gücüne geçiş üzerindeki etkilerini inceleyen ampirik bir araştırmadır. Pandemi hem ekonomik hem de sosyal alanlarda derin etkiler oluşturmuş, özellikle mezunların iş piyasasına geçiş süreçlerini karmaşık hale getirmiştir. Araştırma, pandemi süresince uzaktan eğitim alan öğrencilerin ve mezunların istihdam edilebilirlikleri, dijital beceri gereksinimleri ve kariyer hedeflerindeki değişikliklere odaklanmıştır.
Araştırmada karma yöntem kullanılmış hem nitel hem de nicel veriler toplanmıştır. Nitel veriler, odak grup görüşmeleri yoluyla elde edilmiş ve bu bulgular doğrultusunda nicel anket formu tasarlanmıştır. Anket, özellikle İktisadi ve İdari Bilimler, Mühendislik ve Doğa Bilimleri ve İletişim Fakültelerindeki öğrenciler ve mezunları kapsamış; çevrim içi platformlar aracılığıyla geniş bir örneklem grubuna (1744 öğrenci) nicel olarak uygulanmıştır. Araştırma temelde iki önemli bulguya dikkat çekmektedir: İlk olarak, iş bulma süresi algısında anlamlı bir beklenti-gerçeklik ayrımı vardır: çevrim içi ders etkililiğini yüksek algılayan öğrenciler sürecin uzayacağını öngörürken, mezunlar fiilî deneyimlerinin beklenenden daha az olumsuz olduğunu bildirmiştir. İkinci olarak, kariyer planları üzerindeki etki açısından iki grup arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Fakat her iki grup da uzaktan eğitimin kariyer yönelimini sınırlı ölçüde olumsuz etkilediğini belirtmiştir. Bu bulgular pandemi koşullarında dijital beceriler, uygulamalı deneyim ve öz-motivasyonun, mezunların iş piyasasına geçişinde kritik rol oynadığını vurgulamaktadır.
Covid-19 Uzaktan Eğitim Yükseköğrenim İstihdam Kariyer Planlama
This study is an empirical investigation of the effects of the Covid-19 pandemic on the transition from higher education to the labor force. The pandemic has had profound impacts on both economic and social spheres, particularly complicating the transition of graduates to the labor market. The research focuses on changes in the employability, digital skills requirements and career aspirations of distance education students and graduates during the pandemic.
Both qualitative and quantitative data were collected using a mixed methodology. Qualitative data were obtained through focus group interviews and a quantitative questionnaire was designed in line with these findings. The questionnaire specifically covered students and graduates from the Faculties of Economics and Administrative Sciences, Engineering and Natural Sciences and Communication, and was quantitatively administered to a large sample group (1744 students) through online platforms. The research basically draws attention to two important findings: First, there is a significant expectation-actuality divide in the perception of time to find a job: students who perceived high online course effectiveness predicted that the process would take longer, while graduates reported that their actual experience was less negative than expected. Second, there was no statistically significant difference between the two groups in terms of the impact on career plans. However, both groups indicated that distance education had a limited negative impact on career orientation. These findings emphasize that digital skills, hands-on experience and self-motivation play a critical role in graduates’ transition to the job market in pandemic conditions.
Covid-19 Distance Education Higher Education Employment Career Planning
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çalışma Ekonomisi, Mikro İktisat (Diğer), Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 1 |