Amaç: Aerobik egzersizin kognitif fonksiyonlar üzerindeki etkileri iyi bilinmektedir, ancak aerobik egzersizin kognitif fonksiyonlar üzerindeki akut etkileri tam olarak anlaşılamamıştır. Bu çalışmada, sağlıklı genç yetişkinlerde 1 seans aerobik egzersizin bilişsel fonksiyonlar üzerindeki akut etkilerini araştırmayı amaçladık.
Gereç ve Yöntemler: Çalışmaya xxx yılları arasında xxx Fakültesi'nde öğrenim gören 52 sağlıklı genç yetişkin (24 erkek, 28 kadın) dâhil edildi. Katılımcılara Ergoline®-Ergoselect200 bisiklet ergometresi kullanılarak 1 seans aerobik egzersiz yaptırılmıştır. Egzersiz rutini 5 dakikalık ısınma, ardından 20 dakikalık yüklenme ve 5 dakikalık soğuma periyodundan oluşmuştur. Katılımcıların dikkat düzeyleri Stroop Testi’yle, bellek düzeyleri Wechsler Bellek Ölçeği-Genelleştirilmiş Formunun (WBÖ-G) sayı dizisi (SD) alt testi ile değerlendirilmiştir. Değerlendirmeler egzersiz öncesi ve sonrası olmak üzere 2 kez yapılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 23,34 ± 1,13 yıl olarak tespit edilmiştir. Katılımcıların stroop testi sürelerinde anlamlı iyileşme görülmüş ancak doğru ve hata sayılarında anlamlı bir fark oluşmamıştır. (Stroop 1, stroop 2, stroop 3, stroop 4 ve stroop 5= sırasıyla p< 0,0001, p<0,008, p< 0,0001, p< 0,0001 ve p< 0,001). Katılımcıların WBÖ-G değerlerinde anlamlı bir fark gözlenmemiştir ( WBÖ-G normal ve WBÖ-G ters p>0,308 ve p: >0,329).
Sonuç: Aerobik egzersizin, tek bir seanstan sonra bile genç yetişkinlerde kognitif fonksiyonlar üzerinde olumlu etkileri olabilir. Koginitif rehabilitasyon alanında çalışan klinisyenler, aerobik aktiviteleri rehabilitasyon programlarına dahil ederek tedavi sonuçlarını arttırabilirler. Aerobik egzersizlerin kognitif fonksiyonlar üzerine akut etkilerini daha net bir şekilde ortaya koymak için geniş örneklem grupları ve farklı aerobik egzersiz türleri (yüzme, koşma vb.) ile daha fazla çalışma yapılması önem arz etmektedir.
yok
-
Yazarlar tüm katılımcılara teşekkür eder.
Objective: The acute effects of aerobic exercise on cognitive function in young adults are well-established, yet the acute effects of exercise on cognitive function remain incompletely understood. We aimed to investigate the acute effects of 1-session aerobic exercise on cognitive functions in healthy young adults. This study involved 52 healthy young adults (24 males and 28 females) studying xxx Faculty xxx between xxx.
Material and Method: The exercise routine consisted of a 5-minute warm-up, followed by a 20-minute period of increased intensity, and concluded with a 5-minute cool-down. We employed the Stroop Test to evaluate the participants' attention levels. In addition, the number sequence (SD) subtest of the Wechsler Memory Scale-Generalized Form (WMS-G) was used to assess the participants' memory level pre- and post-exercise.
Results: The mean age of the participants was 23.34±1.13 years. The participant showed significant improvement in stroop test times but not for number of correct and errors (Stroop 1, stroop 2, stroop 3, stroop 4, and stroop 5= p< 0.0001, p< 0.008, p< 0.0001, p< 0.0001, and p< 0.001, respectively). The participant showed no significant improvement in WMS-G values (WMS-G normal and WMS-G reverse= p>0.308 and p >0.329).
Conclusion: Aerobic exercise has been found to potentially have beneficial effects on cognitive abilities in young adults, even after a single session. Clinicians in the field of cognitive rehabilitation may enhance treatment outcomes by incorporating aerobic activities into rehabilitation programmes. Further studies with large sample groups and different types of aerobic exercises (swimming, running, etc.) are important to more clearly demonstrate the acute effects of aerobic exercises on cognitive functions.
-
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Fizyoterapi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 25 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 1 |