Bu çalışma, Türkiye’de 65 yaş ve üzeri bireylerin dijital teknolojilere erişim, kullanım, dijital beceri düzeylerini inceleyerek dijital bölünmenin yaşlı bireyler üzerindeki etkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından 2023 yılında gerçekleştirilen Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması (HBTKA) mikro verileri kullanılarak yürütülmüş; 2.623 katılımcı verisi betimsel analiz ve Ki-kare testi yöntemleriyle değerlendirilmiştir. Bulgular, yaşlı bireylerin dijital cihazlara erişimlerinin ve internet kullanım oranlarının genç yaş gruplarına kıyasla belirgin şekilde düşük olduğunu göstermektedir. Dijital beceri düzeyleri yaş, cinsiyet ve eğitim gibi değişkenlere göre anlamlı farklılık göstermekte; özellikle eğitim düzeyi yükseldikçe dijital yetkinlik de artmaktadır. Dijital ortamda gerçekleştirilen alışveriş ve kamu hizmeti işlemlerinden faydalanma düzeyleri oldukça sınırlıdır. Sonuç olarak, dijital bölünmenin yalnızca erişim değil; kullanım ve dijital fayda boyutlarıyla derinleştiği ve yaşlı bireylerin dijital dışlanma riskiyle karşı karşıya olduğu görülmektedir. Bulgular, dijital kapsayıcılığı artırmaya yönelik bütüncül politika geliştirme ihtiyacını ortaya koymaktadır.
Yaşlılık Bilgi ve iletişim teknolojileri Dijital teknoloji kullanımı Dijital bölünme Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması (HBTKA)
This study aims to reveal the effects of the digital divide on older adults by examining the access to, frequency of use, and digital skills related to information and communication technologies (ICT), as well as their engagement with e-government services in Türkiye. The research is based on the Information and Communication Technology (ICT) Usage Survey in Households and by Individuals microdata conducted by the Turkish Statistical Institute (TURKSTAT), analyzing responses from 2,623 participants using descriptive statistics and chi-square tests. The findings indicate that older adults have significantly lower levels of access to digital devices and internet use compared to younger age groups. Digital skills vary significantly by age, gender, and education level, with higher education correlating with increased digital competence. Participation in utilization of digital platforms for commercial transactions and access to public services are notably limited. In conclusion, the digital divide among the elderly deepens not only in terms of access but also in use and the benefits derived from digital technologies. The findings underline the necessity of developing inclusive digital policies to enhance participation and reduce digital exclusion among older populations.
Elderly Information and communication technologies Digital technology use Digital divide Household Information Technologies Usage Survey (HBTKA)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yaşlılık Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 31 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 1 |