Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

21. yüzyıl becerileri hakkında STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 29, 30.06.2023

Öz

Bu çalışmanın amacı STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin görüşlerinin ortaya çıkarılmasıdır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji araştırma kullanılmıştır. Araştırmaya dördü kadın, ikisi erkek olmak üzere altı fen bilimleri öğretmeni katılmıştır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan görüşme formunun son hali belirlendikten sonra araştırmaya katılan öğretmenlerle bir hafta boyunca görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Yapılan görüşmeler sonucunda; öğretmenlerin çoğunluğunun STEM’i bir yöntem olarak tanımladıkları, 21.yüzyıl becerilerini ise en fazla teknoloji okuryazarlığı ile ilişkilendirdikleri görülmüştür. STEM ve 21. yüzyıl becerileri arasındaki ilişkiye bakıldığında, öğretmenler 21. yüzyıl becerilerinin kazandırılmasında STEM temelli uygulamaların kalıcı öğrenmeler sağladığını belirtmişlerdir. Ayrıca STEM ile 21. yüzyıl becerilerinin birbiriyle ilişkili olduğu, problem çözme becerisinin yanında eleştirel düşünme ve girişimcilik becerisini de geliştirdiği belirlenmiştir. Bununla birlikte STEM ve 21.Yüzyıl becerilerinin fen eğitimine entegre edilmesinin avantajları olduğu kadar bazı sınırlılıkları olduğu görülmüştür. Bu sınırlılıkların bir kısmının öğrenci, bir kısmının öğretmen, bir kısmının ise öğrenme ortamı kaynaklı olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin STEM temelli dersleri uygulamak istemelerine rağmen zaman, malzeme ve müfredat sıkıntısından dolayı uygulamayı gerçekleştiremediklerini görülmektedir. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda; STEM ve STEM temelli ders etkinlikleri ile 21.yüzyıl becerilerinin kazandırılmasına yönelik verilen eğitimlerin sayısının arttırılması, bu eğitimlerinin kapsamının genişletilmesi, eğitim sonrasında da öğretmenlerle iletişimin kesilmemesi ve öğretmenlerin STEM’le ilgili yaşayabilecekleri sıkıntılarda destek olunması gerektiğine yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akgündüz, D. & Ertepınar, H. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: “Günün modası mı? Yoksa gereksinim mi? İstanbul: STEM Merkezi ve Eğitim Fakültesi, İstanbul Aydın Üniversitesi. [Çevrimiçi: www.aydin.edu.tr/belgeler/IAU-STEM-Egitimi-Turkiye-Raporu-2015.pdf, Erişim tarihi:10 Ekim 2016].
  • Akgündüz, D. & Akpınar, B. C. (2018). Okul öncesi eğitiminde fen eğitimi temelinde gerçekleştirilen STEM uygulamalarının öğrenci, öğretmen ve veli açısından değerlendirilmesi. Yaşadıkça Eğitim, 32(1), 1-26.
  • Aslan, F. ve Bektaş, O. (2019) “Fen Bilimleri öğretmen adaylarının STEM uygulamaları hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi”, Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 17-50.
  • Beers, S. Z. (2011). 21st Century skills: Preparingstudentsfortheirfuture. Erişim adresi:https://www.mheonline.com/mhmymath/pdf/21st_century_skills.pd
  • Bybee, R. W. (2013). The Case for STEM Education: Challengesandopportunities. NationalScienceTeachersAssociation, NSTA Press, Arlington, Virginia
  • Cottrell, S. (2005). Critical thinking skills: developing effective anaysis and argument. New York: Palgrave McMillan.
  • Creswell, J.W. (2019). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri (Çev. Ed. H. Özcan). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Çeliker, H. D. & Muhammed, K. A. R. A. (2020). Fen öğretiminde REACT’ın etkileri: 21. yüzyıl becerileri ve fene yönelik öz yeterlilik inançları. OPUS International Journal of SocietyResearches, 16(Eğitim ve Toplum Özel sayısı), 5732-5763.
  • Çepni, S. (2018). Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi. Pegem Atıf İndeksi, 001-633.
  • Çınar, S.& Terzi, S. Y. (2021). STEM eğitimi almış öğretmenlerin STEM öğretimi hakkındaki görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 213-245.
  • Çiftçi, M. & Çınar, S. Fen bilgisi öğretmenlerinin stem eğitiminin fen bilimleri dersine entegrasyonu hakkındaki görüşleri. ULEAD 2017 AnnualCongress: ICRE
  • Çorlu, M. S. (2012). A patlaya to STEM education: Investigatingpre-service matematicsandscienceteachers at Turkishuniversities in terms of mathematicsused in science. DoctoralThesis, Texas A&M University, Texas
  • Çorlu, M. S., Capraro, R. M. & Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: Implicationsfordeucatingourteachers in theage of innovation. EducationandScience, 39(171), 74-85
  • Değirmenci, S. (2020). STEM eğitimi almış öğretmenlerin STEM öz yeterliliklerinin ve uygulamalarında teknoloji ve mühendislik entegrasyonu açısından yaşadıkları sorunların belirlenmesi (Master'sthesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Dede, C. (2010). ComparingFrameworksfor 21st Century skills. 21st Century skills. 03.04.2014‟de http://watertown.k12.ma.us/dept/ed_tech/research/pdf/ChrisDede.pdf adresinden alınmıştır.
  • Demiralay, R., & Karadeniz, Ş. (2008). İlköğretimde yaşam boyu öğrenme için bilgi okuryazarlığı becerilerinin geliştirilmesi: B6 modeli. İkinci Uluslararası Gelecek için Öğrenme Alanında Yenilik Konferansı: e-ögrenme (s. 89-117.). İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Demirel, Ö. (1999). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem A.
  • Dugger, W. E. (2010). Evolution of STEM in the United States (Paper) Presented at the 6th Biennial International Conference on TechnologyEducationResearch on Dec 8-11, 2010 in Australia.
  • Eroğlu, S. & Bektaş, O. (2016) STEM Eğitimi Almış Fen Bilimleri Öğretmenlerinin STEM Temelli Ders Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3),43-67
  • Evcim, İ.&Topsakal, Ü. U. (2019). STEM eğitimi alan öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimlerinin belirlenmesi. TheJournal of International LingualSocialandEducationalSciences, 5(2), 254-263.
  • Ferme, E. (2018). STEM ve STEM Olmayan Öğretmenlerin Aritmetik Konusunda Güven ve Tutumlarının Karşılaştırılması. Avustralasya Matematik Eğitimi Araştırma Grubu.
  • Gu, J. &Belland, B. R. (2015). Preparingstudentswith 21st centuryskills: integratingscientificknowledge, skills, andepistemicbeliefs in middleschoolsciencecurricula. InEmergingtechnologiesfor STEAM education (pp. 39-60). Springer, Cham.
  • Karadeniz, S., Büyüköztürk, S., Akgün, O. E., Çakmak, E. K., & Demirel, F. (2008). TheTurkish Adaptation Study of MotivatedStrategiesfor Learning Questionnaire (MSLQ) for 12-18 YearOldChildren: Results of ConfirmatoryFactor Analysis. Online Submission, 7(4).
  • Karakaya, F. & Avgın, S. S. (2016). Effect of demographicfeaturestomiddleschoolstudents’ attitudetowardsFeTeMM (STEM). Journal of Human Sciences, 13(3), 4188-4198. doi:10.14687/jhs.v13i3.4104.
  • Kalik, G.&Kırındı, T. (2022). Fen Bilimleri Dersinde Okul Dışı STEM Etkinliklerinin Üstün/Özel Yetenekli Öğrencilerin STEM’e Karşı Tutumlarına Ve Girişimcilik Becerileri Üzerine Etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 10(1), 38-63.
  • Korkmaz, Ö.& Buyruk, B. (2016). FeTeMM farkındalık ölçeği (ffö): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13(2), 61-76.
  • Kuenzi, J., Matthews, C. & Mangan, B. (2006). Science, technology, engineering, andmathematics (STEM) Educationissuesandlegislativeoptions. CongressionalResearch Report. Washington, DC: CongressionalResearch Service.
  • Larson, C. L. & Miller, N. T. (2011). 21st centuryskills: Preparestudentsforthefuture. Kappa Delta Pi Record, 47(3), 121-123.
  • Milner, R. (1989). Communication and concurrency. London: Prentice Hall.
  • Moore, T. J., Stohlmann, M. S., Wang, H. H., Tank, K. M., Glancy, A. W. &Roehrig, G. H. (2014). İmplementationand Integration of Engineering in K-12 STEM Education. Engineering in PrecollegeSettings: Research in toPractice, 35-60.
  • Murat, A. (2018). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının 21.yüzyıl becerrileri yeterlik algıları ile Stem’e yönelik tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ
  • Nugent, G., Barker, B., Welch, G., Grandgenett, N., Wu, C. R., & Nelson, C. (2015). A model of factorscontributingto STEM learningandcareerorientation. International Journal of ScienceEducation, 37(7), 1067–1088. doi:10.1080/09500693.2015.1017863
  • Odabaşı, F. (2016, 3 15). Toplumsal etkiler ve teknoloji okuryazarlığı. http://home.anadolu.edu.tr/~fodabasi/doc/ty2.swf. adresinden alınmıştır
  • Özgenç, Ö. (2012). Çalışma yaşamında işbirliği. Ankara: ILO.
  • Salinger, G. & Zuga, K. (2009). Background andhistory of the STEM movement. Theoverlooked STEM imperatives: Technologyandengineering, 4-9.
  • Siew, N. M., Amir, N. & Chong, C. L. (2015). Theperceptions of pre-service and in-service teachersregarding a project-based STEM approachtoteachingscience. SpringerPlus, 4(8), 1-20.
  • Strong, M. G. (2013). Developing elementary math and science process skills through engineering design instruction. Hofstra University.
  • Şahin, A., Ayar, M.C. & Adıgüzel, T. (2014). Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik içerikli Okul Sonrası Etkinlikler ve Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14 (1), 297-322
  • Şirin, E. &Çelikkıran, A. T. (2021). Girişimcilik Odaklı STEM Etkinliklerinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Girişimcilik Becerilerine ve Algılarına Etkisinin İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50(2), 1263-1304.
  • Taktat, Y., Saraçoğlu, S. & Ateş, H. (2022). Fen eğitimi alanındaki akademisyenlerin STEM eğitimi inançları. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 7(1), 1-18.
  • Tezel, Ö. ve Yaman, H. (2017). Fetemm Eğitimine Yönelik Türkiye’de YapılanÇalışmalardan Bir Derleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 2146-9199.
  • Thomas, T. A. (2014). Elementaryteachers’ receptivitytoıntegratedscience, technology, engineering, andmathematics (STEM) education in theelementarygrades. (Doctoraldissertation). RetrievedfromProquest. (3625770).
  • Tiryakioğlu, R. (2022). İlköğretim Fen Bilimleri ve Matematik Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerileri ve Yeni Medya Okuryazarlık Düzeyleri Arasındaki İlişkilerinin İncelenmesi (Master'sthesis, Fen Bilimleri Enstitüsü).
  • Torrance, E., & Ball, O. E. (1974). Torrance tests of creative thinking. Benselville: Norm Technical Manual Scholastic Testing Servize, Inc
  • TÜSİAD. (2014). STEM (Science, Technology, EngineeringandMathematics, Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) Alanında Eğitim Almış iş gücüne Yönelik Talep ve Beklentiler Araştırması. TUSIAD
  • Uğraş, M. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin stem uygulamalarına yönelik görüşleri
  • Ünal, E. (2019). STEM eğitimi almış ortaokul matematik öğretmenlerinin STEM odaklı etkinliklerin kullanışlılığına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi (Master'sthesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Van Manen, M. (2007). Phenomenology of practice. Phenomenology&Practice, 1(1), 11-30
  • Vockley, M., & Lang, V. (2008). 21st century skills, education and competitiveness. Tucson, AZ: Partnership for 21st Century Skills.
  • Vossen, T. E., Henze, I., Rippe, R. C. A., Van Driel, J. H.& De Vries, M. J. (2021). Attitudes of secondaryschool STEM teacherstowardssupervisingresearchanddesignactivities. Research in ScienceEducation, 51(2), 891-911.
  • Wang, HH (2012). Fen eğitiminde yeni bir çağ: Fen bilimleri öğretmenlerinin fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) entegrasyonuna ilişkin algıları ve sınıf uygulamaları. Minnesota Universitesi.
  • Yamak, H., Bulut, N. & Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yaşar, E. B. (2021). Fen bilimleri öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri öz yeterlilik algıları ve stem tutumlarının incelenmesi (Master'sthesis, Fen Bilimleri Enstitüsü/İlköğretim Fen Bilgisi Eğitimi Ana Bilim Dalı).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B. (2016). An analysesand meta-synthesis of research on STEM education, Journal of EducationandPractice, 7(34), 23-33
  • Yıldırım, B. & Selvi, M. (2017). STEM Uygulamaları ve Tam Öğrenmenin Etkileri Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(2), 183-210.

Views of STEM-trained science teachers about 21st century skills

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 29, 30.06.2023

Öz

The aim of this study is to reveal the views of STEM-trained science teachers about 21st century skills. The study was carried out with phenomenology research, one of the qualitative research methods. Six science teachers, four women and two men, participated in the study. A semi-structured interview form was used as a data collection tool in the research. After the final version of the interview form, whose validity and reliability studies were conducted, was determined, interviews were held with the teachers participating in the research for a week. The collected data were analyzed by content analysis. As a result of the negotiations; It was seen that the majority of teachers defined STEM as a method, and they mostly associated 21st century skills with technology literacy. Looking at the relationship between STEM and 21st century skills, teachers stated that STEM-based practices provide permanent learning in gaining 21st century skills. In addition, it has been determined that STEM and 21st century skills are related to each other, and it develops critical thinking and entrepreneurship skills as well as problem solving skills. However, it has been observed that integrating STEM and 21st century skills into science education has some limitations as well as advantages. It has been observed that some of these limitations are due to the student, some to the teacher, and some to the learning environment. Although teachers want to implement STEM-based lessons, it is seen that they cannot implement it due to time, material and curriculum problems. Based on the results obtained; Suggestions were made to increase the number of STEM and STEM-based course activities and the trainings for 21st century skills, to expand the scope of these trainings, to keep the communication with the teachers after the training and to support the teachers in the problems they may experience with STEM.

Kaynakça

  • Akgündüz, D. & Ertepınar, H. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: “Günün modası mı? Yoksa gereksinim mi? İstanbul: STEM Merkezi ve Eğitim Fakültesi, İstanbul Aydın Üniversitesi. [Çevrimiçi: www.aydin.edu.tr/belgeler/IAU-STEM-Egitimi-Turkiye-Raporu-2015.pdf, Erişim tarihi:10 Ekim 2016].
  • Akgündüz, D. & Akpınar, B. C. (2018). Okul öncesi eğitiminde fen eğitimi temelinde gerçekleştirilen STEM uygulamalarının öğrenci, öğretmen ve veli açısından değerlendirilmesi. Yaşadıkça Eğitim, 32(1), 1-26.
  • Aslan, F. ve Bektaş, O. (2019) “Fen Bilimleri öğretmen adaylarının STEM uygulamaları hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi”, Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 17-50.
  • Beers, S. Z. (2011). 21st Century skills: Preparingstudentsfortheirfuture. Erişim adresi:https://www.mheonline.com/mhmymath/pdf/21st_century_skills.pd
  • Bybee, R. W. (2013). The Case for STEM Education: Challengesandopportunities. NationalScienceTeachersAssociation, NSTA Press, Arlington, Virginia
  • Cottrell, S. (2005). Critical thinking skills: developing effective anaysis and argument. New York: Palgrave McMillan.
  • Creswell, J.W. (2019). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri (Çev. Ed. H. Özcan). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Çeliker, H. D. & Muhammed, K. A. R. A. (2020). Fen öğretiminde REACT’ın etkileri: 21. yüzyıl becerileri ve fene yönelik öz yeterlilik inançları. OPUS International Journal of SocietyResearches, 16(Eğitim ve Toplum Özel sayısı), 5732-5763.
  • Çepni, S. (2018). Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi. Pegem Atıf İndeksi, 001-633.
  • Çınar, S.& Terzi, S. Y. (2021). STEM eğitimi almış öğretmenlerin STEM öğretimi hakkındaki görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 213-245.
  • Çiftçi, M. & Çınar, S. Fen bilgisi öğretmenlerinin stem eğitiminin fen bilimleri dersine entegrasyonu hakkındaki görüşleri. ULEAD 2017 AnnualCongress: ICRE
  • Çorlu, M. S. (2012). A patlaya to STEM education: Investigatingpre-service matematicsandscienceteachers at Turkishuniversities in terms of mathematicsused in science. DoctoralThesis, Texas A&M University, Texas
  • Çorlu, M. S., Capraro, R. M. & Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: Implicationsfordeucatingourteachers in theage of innovation. EducationandScience, 39(171), 74-85
  • Değirmenci, S. (2020). STEM eğitimi almış öğretmenlerin STEM öz yeterliliklerinin ve uygulamalarında teknoloji ve mühendislik entegrasyonu açısından yaşadıkları sorunların belirlenmesi (Master'sthesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Dede, C. (2010). ComparingFrameworksfor 21st Century skills. 21st Century skills. 03.04.2014‟de http://watertown.k12.ma.us/dept/ed_tech/research/pdf/ChrisDede.pdf adresinden alınmıştır.
  • Demiralay, R., & Karadeniz, Ş. (2008). İlköğretimde yaşam boyu öğrenme için bilgi okuryazarlığı becerilerinin geliştirilmesi: B6 modeli. İkinci Uluslararası Gelecek için Öğrenme Alanında Yenilik Konferansı: e-ögrenme (s. 89-117.). İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Demirel, Ö. (1999). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem A.
  • Dugger, W. E. (2010). Evolution of STEM in the United States (Paper) Presented at the 6th Biennial International Conference on TechnologyEducationResearch on Dec 8-11, 2010 in Australia.
  • Eroğlu, S. & Bektaş, O. (2016) STEM Eğitimi Almış Fen Bilimleri Öğretmenlerinin STEM Temelli Ders Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3),43-67
  • Evcim, İ.&Topsakal, Ü. U. (2019). STEM eğitimi alan öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimlerinin belirlenmesi. TheJournal of International LingualSocialandEducationalSciences, 5(2), 254-263.
  • Ferme, E. (2018). STEM ve STEM Olmayan Öğretmenlerin Aritmetik Konusunda Güven ve Tutumlarının Karşılaştırılması. Avustralasya Matematik Eğitimi Araştırma Grubu.
  • Gu, J. &Belland, B. R. (2015). Preparingstudentswith 21st centuryskills: integratingscientificknowledge, skills, andepistemicbeliefs in middleschoolsciencecurricula. InEmergingtechnologiesfor STEAM education (pp. 39-60). Springer, Cham.
  • Karadeniz, S., Büyüköztürk, S., Akgün, O. E., Çakmak, E. K., & Demirel, F. (2008). TheTurkish Adaptation Study of MotivatedStrategiesfor Learning Questionnaire (MSLQ) for 12-18 YearOldChildren: Results of ConfirmatoryFactor Analysis. Online Submission, 7(4).
  • Karakaya, F. & Avgın, S. S. (2016). Effect of demographicfeaturestomiddleschoolstudents’ attitudetowardsFeTeMM (STEM). Journal of Human Sciences, 13(3), 4188-4198. doi:10.14687/jhs.v13i3.4104.
  • Kalik, G.&Kırındı, T. (2022). Fen Bilimleri Dersinde Okul Dışı STEM Etkinliklerinin Üstün/Özel Yetenekli Öğrencilerin STEM’e Karşı Tutumlarına Ve Girişimcilik Becerileri Üzerine Etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 10(1), 38-63.
  • Korkmaz, Ö.& Buyruk, B. (2016). FeTeMM farkındalık ölçeği (ffö): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13(2), 61-76.
  • Kuenzi, J., Matthews, C. & Mangan, B. (2006). Science, technology, engineering, andmathematics (STEM) Educationissuesandlegislativeoptions. CongressionalResearch Report. Washington, DC: CongressionalResearch Service.
  • Larson, C. L. & Miller, N. T. (2011). 21st centuryskills: Preparestudentsforthefuture. Kappa Delta Pi Record, 47(3), 121-123.
  • Milner, R. (1989). Communication and concurrency. London: Prentice Hall.
  • Moore, T. J., Stohlmann, M. S., Wang, H. H., Tank, K. M., Glancy, A. W. &Roehrig, G. H. (2014). İmplementationand Integration of Engineering in K-12 STEM Education. Engineering in PrecollegeSettings: Research in toPractice, 35-60.
  • Murat, A. (2018). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının 21.yüzyıl becerrileri yeterlik algıları ile Stem’e yönelik tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ
  • Nugent, G., Barker, B., Welch, G., Grandgenett, N., Wu, C. R., & Nelson, C. (2015). A model of factorscontributingto STEM learningandcareerorientation. International Journal of ScienceEducation, 37(7), 1067–1088. doi:10.1080/09500693.2015.1017863
  • Odabaşı, F. (2016, 3 15). Toplumsal etkiler ve teknoloji okuryazarlığı. http://home.anadolu.edu.tr/~fodabasi/doc/ty2.swf. adresinden alınmıştır
  • Özgenç, Ö. (2012). Çalışma yaşamında işbirliği. Ankara: ILO.
  • Salinger, G. & Zuga, K. (2009). Background andhistory of the STEM movement. Theoverlooked STEM imperatives: Technologyandengineering, 4-9.
  • Siew, N. M., Amir, N. & Chong, C. L. (2015). Theperceptions of pre-service and in-service teachersregarding a project-based STEM approachtoteachingscience. SpringerPlus, 4(8), 1-20.
  • Strong, M. G. (2013). Developing elementary math and science process skills through engineering design instruction. Hofstra University.
  • Şahin, A., Ayar, M.C. & Adıgüzel, T. (2014). Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik içerikli Okul Sonrası Etkinlikler ve Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14 (1), 297-322
  • Şirin, E. &Çelikkıran, A. T. (2021). Girişimcilik Odaklı STEM Etkinliklerinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Girişimcilik Becerilerine ve Algılarına Etkisinin İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50(2), 1263-1304.
  • Taktat, Y., Saraçoğlu, S. & Ateş, H. (2022). Fen eğitimi alanındaki akademisyenlerin STEM eğitimi inançları. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 7(1), 1-18.
  • Tezel, Ö. ve Yaman, H. (2017). Fetemm Eğitimine Yönelik Türkiye’de YapılanÇalışmalardan Bir Derleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 2146-9199.
  • Thomas, T. A. (2014). Elementaryteachers’ receptivitytoıntegratedscience, technology, engineering, andmathematics (STEM) education in theelementarygrades. (Doctoraldissertation). RetrievedfromProquest. (3625770).
  • Tiryakioğlu, R. (2022). İlköğretim Fen Bilimleri ve Matematik Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerileri ve Yeni Medya Okuryazarlık Düzeyleri Arasındaki İlişkilerinin İncelenmesi (Master'sthesis, Fen Bilimleri Enstitüsü).
  • Torrance, E., & Ball, O. E. (1974). Torrance tests of creative thinking. Benselville: Norm Technical Manual Scholastic Testing Servize, Inc
  • TÜSİAD. (2014). STEM (Science, Technology, EngineeringandMathematics, Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) Alanında Eğitim Almış iş gücüne Yönelik Talep ve Beklentiler Araştırması. TUSIAD
  • Uğraş, M. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin stem uygulamalarına yönelik görüşleri
  • Ünal, E. (2019). STEM eğitimi almış ortaokul matematik öğretmenlerinin STEM odaklı etkinliklerin kullanışlılığına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi (Master'sthesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Van Manen, M. (2007). Phenomenology of practice. Phenomenology&Practice, 1(1), 11-30
  • Vockley, M., & Lang, V. (2008). 21st century skills, education and competitiveness. Tucson, AZ: Partnership for 21st Century Skills.
  • Vossen, T. E., Henze, I., Rippe, R. C. A., Van Driel, J. H.& De Vries, M. J. (2021). Attitudes of secondaryschool STEM teacherstowardssupervisingresearchanddesignactivities. Research in ScienceEducation, 51(2), 891-911.
  • Wang, HH (2012). Fen eğitiminde yeni bir çağ: Fen bilimleri öğretmenlerinin fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) entegrasyonuna ilişkin algıları ve sınıf uygulamaları. Minnesota Universitesi.
  • Yamak, H., Bulut, N. & Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yaşar, E. B. (2021). Fen bilimleri öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri öz yeterlilik algıları ve stem tutumlarının incelenmesi (Master'sthesis, Fen Bilimleri Enstitüsü/İlköğretim Fen Bilgisi Eğitimi Ana Bilim Dalı).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B. (2016). An analysesand meta-synthesis of research on STEM education, Journal of EducationandPractice, 7(34), 23-33
  • Yıldırım, B. & Selvi, M. (2017). STEM Uygulamaları ve Tam Öğrenmenin Etkileri Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(2), 183-210.
Toplam 57 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Mehmet Mustafa Güler 0000-0002-7710-978X

Mustafa Metin 0000-0002-6936-510X

Aynur Çevik 0000-0002-7032-6191

Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güler, M. M., Metin, M., & Çevik, A. (2023). 21. yüzyıl becerileri hakkında STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Studies in Educational Research and Development, 7(1), 1-29.

88x31.pngStudies in Educational Research and Development (SERD) dergisi Creative Commons 4.0 ile lisanlanmıştır.