The purpose of this study is to examine the descriptive content analysis of studies on the flipped classroom model conducted in the field of science between 2015 and 2022. The research sample includes 30 studies, 21 of which are articles, eight of which are master's theses, and one of which is a doctoral thesis. As a result, this study is a field survey, and content analysis was used to analyze the data. The majority of the studies focus on the success, attitude, and other effects of the flipped class on students. It has been seen that the most frequently used research method is the mixed method, since it aims to determine the effect of the flipped classroom model. While it is seen that the most preferred data collection tools in the analyzed studies are interviews, questionnaires and tests, it can be said that the most used reliability measure is to get expert opinion. The languages of the studies examined are English and Turkish, and it is seen that the concept of "flipped classroom" is mostly used in studies written in English, while the concept of "ters yüz sınıf modeli" is used in Turkish studies. While it was seen that K-8 students were mostly preferred as the sample, when the results of the studies were examined, it was revealed that the flipped classroom model had positive effects on learning environments. In the studies examined, it has been suggested that teachers should be given in-service training on this teaching model.
Descriptive content analysis science education flipped classroom
Bu araştırmanın amacı, 2015-2022 yılları arasında, fen bilimleri alanında yapılan ters yüz edilmiş sınıf modeli ile ilgili çalışmaların betimsel içerik analizini incelemektir. Araştırmanın örneklemini 21’i makale, sekizi yüksek lisans tezi ve biri doktora tezi olmak üzere toplam 30 çalışma oluşturmaktadır. Bu nedenle, bu araştırma alan taraması niteliğinde olup verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmaların çoğunluğunun ters yüz edilmiş sınıfın öğrenciler üzerindeki başarı, tutum vb. etkisini belirleme amacı taşıdığı için en sık kullanılan araştırma yönteminin karma yöntem olduğu görülmüştür. Analiz edilen çalışmalarda en çok tercih edilen veri toplama araçlarının mülakat, anket ve testler olduğu görülürken, en çok başvurulan güvenirlik önleminin de uzman görüşü almak olduğu söylenebilir. İncelenen çalışmaların dili İngilizce ve Türkçe olup, İngilizce dilinde yazılan çalışmalarda en çok “flipped classroom” kavramının kullanıldığı, Türkçe çalışmalarda ise “ters yüz sınıf modeli” kavramının kullanıldığı görülmektedir. Örneklem olarak en çok K-8 öğrencilerinin tercih edildiği görülürken, çalışmaların sonuçlarına bakıldığında ters yüz edilmiş sınıf modelinin öğrenem ortamlarında olumlu etkiler bıraktığı ortaya çıkmıştır. İncelenen çalışmalarda en çok öğretmenlere bu öğretim modeli ile ilgili hizmet içi eğitim verilmesi önerilmiştir.
Betimsel içerik analizi fen bilimleri eğitimi ters yüz edilmiş sınıf
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Articles |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Studies in Educational Research and Development (SERD) dergisi Creative Commons 4.0 ile lisanlanmıştır.