Polanski sineması, modern dönemin değerlerini ve kimlik paradigmalarını yansıtması açısından önemlidir. Özellikle, 1960’ların ve 1970’lerin karşı kültür ve toplumsal hareketleri atmosferinde çekilmeye başlanan Apartman Üçlemesi’nin son filmi olan Kiracı (The Tenant, 1976), Polanski’nin kendi bireysel kimlik deneyimlerini toplumsal-politik olanla birleştirmesi nedeniyle Freudian unheimliche fenomenolojisi bağlamında analiz etmeye olanak sunmaktadır. Unheimliche (tekinsiz), insanlığın modern değerler içinde yaşadığı yabancılaşmanın ilkel dönemden getirdiği korkularını nasıl tetiklediğini göstermesi açısından önemli bir fenomendir. Bu nedenle modern dönemin kimlik paradigmalarına uymayan tanımsız, belirsiz, arada kalmış olanlar - Kristevacı bir açıdan söylenirse abject (iğrenç/sefil) olanlar- düzeni tehdit edici görülmekte ve ötekileştirilmektedir. Unheimliche bu bağlamda ideolojinin işlediği yeri bize işaretler. Filmde Trelkovsky dinsel, etnik, cinsiyet, ulusal açıdan arada kalmış abject bir göçmen karakter olarak Kafkaesk absürdizm içinde mental sağlığını kaybeder. Bu amaçla, unheimliche; ötekileştirilmiş kimlik, tekinsiz ikiz (doppelgänger) ve beden-zihin bölünmesi olarak üç tematik bileşenle fenomenolojik olarak analiz edilmiştir. Polanski, auteur sinemasının kendi dili içinde yarattığı motif ve metaforları kullanıp unheimliche’i kendi kimlik mücadelesiyle birlikte ele almıştır. Böylece bireyselden toplumsala, ilkelden moderne insanın kaygılarını ve bunun ideolojik biçimlenmesini, tarihin tekrar yazılan parşömeni bir palimpsest gibi okumamızı sağlamıştır.
Polanski's cinema is important in reflecting the values and identity paradigms of the modern period. Since Polanski combines identity experiences with the socio-political, The Tenant (1976), the last film of the Apartment Trilogy, which was shot in the atmosphere of the counterculture movements of the 1960s-1970s, offers to analyze in the context of Freudian unheimliche phenomenology. Unheimlich explains how the alienation humanity experiences in the modern period triggers the fears it brings from the primitive period. For this reason, those who are undefined and in-between, who do not fit the identity paradigms of the modern period - in Kristevaian perspective, those who are abject - are seen as threatening the order and are marginalized. Unheimlich marks the place where ideology operates. In the film, Trelkovsky, as an abject immigrant character torn between religion, ethnicity, gender, and nationality, loses his mental health in Kafkaesque absurdism. Unheimlich was analyzed phenomenologically with three thematic components: otherized identity, the idea of double (doppelgänger), and body-mind division. Polanski has enabled us to read human anxieties and their ideological formation, from individual to social, from primitive to modern, like a palimpsest, the rewritten parchment of history.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Film Eleştirisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 29 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 19 |