Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki Metin Tenkidi Araştırmaları: İddialar, Yöntemler, Güçlü ve Zayıf Yönler: Genel Nitelikli ve Kıstas Çalışmaları Özelinde

Yıl 2025, Sayı: 36, 145 - 163, 15.06.2025
https://doi.org/10.35415/sirnakifd.1625134

Öz

Ülkemizde hadiste metin tenkidi konusunda son otuz yıllık süre zarfında kitap, lisansüstü tez ve makale formatlarında toplam üç yüz elliye yakın akademik araştırmanın yapılmış olup bu sayede metin tenkidi konusunda oldukça ciddi bir ilmî kazanımın ortaya çıktığı müşahede edilmektedir. Bu noktada söz konusu ilmî birikimin ciddi bir tenkit ve tahliline ihtiyaç duyulduğu açıktır. Böylece bu sahada hazırlanacak yeni araştırmalar daha sağlam bir zemin üzerinde yapılabilecektir. Bu kapsamda söz konusu araştırmaların içerikleri, yöntemleri, bulguları, güçlü ve zayıf yönleri, yaklaşımları incelenmeli, bu şekilde önemli boşluklar, kazanımlar, metodolojik ve kuramsal eksiklikler, yöntemsel sorunlar belirlenmelidir. Bu ihtiyaca binâen bu makalede metin tenkidini genel olarak inceleyen veya bir kıstası konu edinen araştırmalar arasından öne çıkan üç tanesi amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiş ve derinlemesine analize tabi tutulmuştur. Bu üç araştırma “Hadis Usûlünde Egemen Sahih Hadis Tanımı ve Problemleri”, “‘Sahih Hadis’ Kavramı Üzerine Bir Çözümleme” ve “Hadislerin Kabul ve Reddinde İcmâın Rolü” başlıklı makaleler olup mezkûr çalışmalar makalemizde eleştirel bir şekilde tetkik edilmiştir. İncelenen araştırmalarda hadis usulündeki sıhhat şartlarının sadece senedle ilgili olduğu ve metin tenkidini kapsamadığı, sika râvilerin yanılabileceği gerçeğinin göz ardı edildiği, hadis usulünde metnin sıhhatinin ihmal edildiği ve senedin sıhhatiyle iktifa edildiği, bu durumun da usulün “en önemli zaafı” olduğu, illet şartının metin tenkidiyle ilgisinin bulunmadığı, hadis metninin Hz. Peygamber’in misyonu ve konumuna uygun olmasının muhaddislerce dikkate alınmadığı, hadisçilerin hadisin sıhhatini belirlerken onun içeriğini dikkate almadıkları ve sadece ravilerde aranan bir takım kriterlere göre onların mülakat ve semalarını esas aldıkları, hadisin sıhhatinin yalnızca semâa bağlı olduğu ve “sahih” kavramının muttasıl ile eşanlamlı olduğu, Şâfiî’nin haberin sübutu ile doğruluğu arasında zorunlu bir ilişki gördüğü, muhaddislerin bir metin tenkidi yöntemi olarak icmâa aykırılığı kullanmadıkları, onlar için icmâın müstakil bir delil olmadığı ve destekleyici bir delil olmaktan öteye geçemediği, hadisçilerin isnada göre hüküm verdikleri, icmâa muhalefetin ise isnad tenkidine ek olarak zikredildiği ve ancak destekleyici karinelerden birini oluşturduğu, muhaddislerin sadece idrâc, tahrîf, şâz ve illet gibi kusurlar için metinle ilgilendikleri ve hadisleri ayrıca Kur’ân’a, sünnete, icmâa ve akla arz etmeyi gerekli görmedikleri gibi iddiaların yer aldığı saptanmıştır. Ancak araştırmayı yakından ilgilendiren temel kaynakları dikkatli bir şekilde incelememe ve bu aslî kaynaklarda yer alıp araştırmacının teziyle çatışan bulgulara işaret etmeme, araştırmayla yakından ilgili alanyazındaki muasır kaynakları dikkate almama, bir münekkidin sözünün araştırmacının tezini doğrulayan ilk kısmının alınıp hemen devamında gelen ve araştırmacının tezini yanlışlayan son kısmının alınmaması yoluyla yanıltıcı bir duruma yol açma, hatalı çıkarımlarda bulunma, bir şeyin gerçekleşmesi için gerekli olan bir şartın aynı zamanda o şeyin gerçeklemesi için tek başına yeterli bir şart olduğunu ileri sürme, kapsamlı bir tetkik yapılmadığı halde ihtiyatlı bir dil kullanmama ve kesinlik ve genelleme içeren ifadeler kullanma, öne sürülen görüşler arasında tutarsızlık, önemli bir konunun ikincil bir kaynak üzerinden temellendirilmesi, münekkitlerin açık beyanlarını yanlış okuma, bazı kavramların birbirine karıştırılması, eksik/büyültücü tümevarım yoluyla yapılan çıkarımların ihtiyatlı ve ihtimal ifade eden bir dille belirtilmemesi, oldukça geniş ve derinlikli araştırmalar gerektiren bir takım iddiaların yetersiz bir şekilde delillendirilmesi gibi eksiklikler ve yöntemsel sorunlar söz konusu araştırmalarda ulaşılan sonuçları tartışmalı kılmaktadır.

Kaynakça

  • Ağırman, Cemal. “Rivâyetlerin Değerlendirilmesinde Hz. Peygamber’in Şahsiyet ve Konumundan Yararlanmanın Rolü”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/1 (2003), 21-59.
  • Ahatlı, Erdinç. Peygamberlik ve Hz. Muhammed’in Peygamberliği. Ankara: DİB Yayınları, 2007.
  • Atâvî, Bessâm b. Abdullah b. Sâlih el-Gânim. “el-Ehâdîs elletî e‘alle el-İmâmu’l-Buhârî Mutûnehâ bi’t-tenâkuz”. Mecelletü’l-Hikme 34 (2007 Şubat), 165-259.
  • Aydın, Nevzat. Metin Tenkidinin Ön Aşaması: Peygamber Algısı. Ankara: Sonçağ Yayınları, 2022.
  • Aydınlı, Abdullah. “’Sahih Hadis Kavramı Üzerine Bir Çözümleme’ Başlıklı Bildirinin Müzakeresi”. İslâmî Araştırmalar 19/1 (2006), 113-115.
  • Brown, Jonathan A. C. “Erken Dönem Hadis Münekkitlerinin Metin Tenkidi Yaptığını Nasıl Biliyoruz ve Bulmak Niçin Bu Kadar Zor?”. çev. Salih Kesgin. Usûl: İslam Araştırmaları 25 (2016).
  • Cûzekânî, Ebû Abdillâh Hüseyn b. İbrâhîm. el-Ehâdîsü’l-ebâtîl ve’l-menâkîr ve’s-sıhâh ve’l-meşâhîr. thk. Abdurrahman Abdulcebbar. Riyad: Dâru’l-Sumay’î, 2002.
  • Çalgan, Mehmet Ali. “Müslim’in Kitâbu’t-Temyîz'i Işığında Erken Dönem Münekkidlerinde Metin Tenkidi”. Hadith 7 (Aralık 2021), 4-51.
  • Çalgan, Mehmet Ali. Muhaddisler Muhteva Tenkidi Yaptı Mı?. İstanbul: M. Ü. İFAV Yayınları, 2024.
  • Çiftçi, Mehmet Emin. “Hadis Usûlünde Egemen Sahih Hadis Tanımı ve Problemleri”. Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9/1 (2020), 217-241.
  • Durays, Hâlid b. Mansûr. Nakdu’l-metni’l-hadîsî ve eseruhû fi’l-hükmi ale’r-ruvât inde ulemâi’l-cerhi ve’t-ta’dîl. Riyad: Dâru’l-Muhaddis, 2007.
  • Dümeynî, Misfir b. Gurmullah. Mekâyisu nakdi mutûni’s-sünne. Riyad: yy., 1984.
  • Düzenli, Muhittin. Hadislerde Gizli Kusurlar. İstanbul: İSAM yayınları, 2016.
  • Genç, Mustafa. Sünnet-Vahiy İlişkisi. İstanbul: Beka Yayınları, 2015.
  • Fahl, Mâhir b. Yasin. el-Câmi’ fi’l-ilel ve’l-fevâid. Demmam: Dâru İbni’l-Cevzî, 1431.
  • Hâkim en-Neysâbûrî, Ebû Abdullah Muhammed. el-Müstedrek ale’s-Sahîhayn. nşr. Mustafa Abdülkadir Atâ. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1411/1990.
  • Hâkim en-Neysâbûrî, Ebû Abdullah Muhammed. Ma‘rifetu ulûmi’l-hadîs. nşr. Muazzam Hüseyin. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1977.
  • Irâkî, Ebü’l-Fazl Zeynüddîn Abdürrahîm b. el-Hüseyn b. Abdurrahman. el-Fethu’l-mugîs bi-şerhi Elfiyyeti’l-hadîs. Beyrut: el-Mektebetü’l-Asriyye, 2008.
  • İbn Ebî Hâtim, Ebû Muhammed Abdurrahman er-Râzî. el-Cerh ve’t-taʿdîl. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, 1371/1952.
  • İbn Ebî Hâtim, Ebû Muhammed Abdurrahman er-Râzî. İlelü’l-hadîs. nşr. Rıfat Fevzî Abdülmuttalib - Ali Abdülbâsit Mezîd. Kahire: Mektebetü’l-Hâncî, 2009.
  • İbn Hacer el-Askalânî, Ahmed b. Ali. en-Nüket alâ kitâbi İbni’s-Salâh. nşr. Rebî‘ b. Hâdî Umeyr. Riyad: Dâru’r-Râye, 1988.
  • İbn Hibbân, Ebû Hâtim Muhammed b. Hibbân el-Büstî. Kitâbü’l-Mecrûhîn mine’l-muhaddisîn ve’d-duafâ ve’l-metrûkîn. nşr. Hamdî Abdülmecîd es-Selefî. Riyad: Dâru’s-Sumay’î, 2000.
  • İbn Kesîr, Ebü’l-Fidâ İmâdüddîn İsmail ed-Dımaşkî. el-Bâ‘isü’l-hasîs. nşr. Fâzıl Mahmud. Dımaşk: Müessesetü’r-Risâle, 2015.
  • İbn Kuteybe, Ebû Muhammed Abdullah b. Müslim ed-Dîneverî. Te’vîlü muhtelifi’l-hadîs. yy.: Müessesetü’l-İşrâk, 1419.
  • İbn Receb, Ebü’l-Ferec Zeynüddîn Abdurrahman b. Ahmed. Şerhu İleli’t-Tirmizî. nşr. Nureddin Itr. Dımaşk: Dâru’l-Minhâc, 1440.
  • İbnü’s-Salâh, Ebû Amr Osman b. Abdurrahman. Mukaddimetu İbni’s-Salâh fi ulûmi’l-hadîs. nşr. Mahir Yasin Fahl. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2002.
  • Karagözoğlu, Mustafa Macit. Zayıf Râvîler Duafâ Literatürü ve Zayıf Rivayetler. İstanbul: İFAV Yayınları, 2014.
  • Mazharî, Nasseruddîn. “Cerh ve Ta‘dîl Kitaplarından Metin Tenkîdi Örnekleri”. Hadis Tetkikleri Dergisi 16/1 (2018), 147-160.
  • Meryem bint Ahmed. Nakdu’l-İmâmi’z-Zehebî li’l-metn fî kitâbihî Siyeru a‘lâmi’n-nübelâ. Riyad: Câmia Melik Suûd, Doktora Tezi, 1431.
  • Müslim b. el-Haccâc, Ebü’l-Hüseyin el-Kuşeyrî. Kitâbü’t-Temyîz. nşr. Muhammed b. Ali el-Ezherî. Kahire: el-Fârûku’l-Hadîse li’t-Tıbâ‘a, 2008.
  • Özafşar, Mehmet Emin. “Sahih Hadis” Kavramı Üzerine Bir Çözümleme”. İslâmî Araştırmalar 19/1 (2006), 107-111.
  • Özafşar, Mehmet Emin. “Sahih Kavramı Üzerine Bir İnceleme”. I. İslâmî İlimlerde Terminoloji Sorunu Sempozyumu. ed. Abdülhamit Birışık. 107-111. Ankara: İslami Araştırmalar Dergisi, 2006.
  • Polat, Salahattin. Metin Tenkidi. İstanbul: İFAV Yayınları, 2015.
  • Polat, Salahattin. Hadis Araştırmaları. Kayseri: Kimlik Yayınları, 2017.
  • Sehâvî, Ebü’l-Hayr Şemsüddîn Muhammed b. Abdurrahman. Fethu’l-mugîs bi-şerhi Elfiyyeti’l-hadîs li’l-Irâkî. nşr. Ali Hüseyin Ali. Kahire: Mektebetü’s-Sünne, 1424.
  • Süyûtî, Ebü’l-Fazl Celâlüddîn Abdurrahman b. Ebî Bekir. Tedrîbü’r-râvî fî şerhi Takrîbi’n-Nevevî. nşr. Bedî Seyyid Lahhâm. Dımaşk: Dâru’l-Kelimi’t-Tayyib, 2010.
  • Şâfiî, Ebû Abdullah Muhammed b. İdris b. Abbas. Cimâ‘u’l-ilm. Kahire: Dâru’l-Âsâr, 1423.
  • Şâfiî, Ebû Abdullah Muhammed b. İdris, er-Risâle. nşr. Ahmed Muhammed Şâkir. Kahire: Mektebetü’l-Halebî, 1358/1940.
  • Topgül, Muhammed Enes. “Hadis ve Bilim Adlı Çalışma Üzerine Bazı Notlar”. Marife Dini Araştırmalar Dergisi 12 (2012), 189-203.
  • Topgül, Muhammed Enes. “Paradigmadan Paradigmaya: Pozitif Bilim Neden Metin Tenkit Kriteri Olsun?”. Hadis Tetkikleri Dergisi 9/2 (2011), 117-141.
  • Topgül, Muhammed Enes. Rivayetten Râviye: Cerh-Ta’dil Hükümleri Nasıl Oluştu?. İstanbul: M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2019.
  • Tübeyşî, Sultan b. Fahd. Nakdü’l-mutûn fî kütübi ileli’l-hadîs, cem‘ ve dirâse. Riyad: Câmiatü’l-Melik Suud, Doktora Tezi, 1427.
  • Türcan, Zişan. “Hadisçilerin Rivayet Telakkisi ve İçerik Tenkidi Meselesi”. Türk Akademik Araştırmalar Dergisi 4/2 (2019), 299-316.
  • Ünal, Yavuz. Hadisin Doğuş ve Gelişim Tarihine Yeniden Bakış. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2013.
  • Yıldırım, Enbiya. Hadiste Metin Tenkidi. İstanbul: Rağbet Yayınları, 2014.
  • Yılmazlar, Esma. Hadis-İcmâ İlişkisi ve İcmâa Aykırı Görülen Hadisler. Rize: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2023.
  • Yılmazlar, Esma - Yavuz Köktaş. “Hadislerin Kabul ve Reddinde İcmâın Rolü”. Trabzon İlahiyat Dergisi 9/2 (2022), 1-29.
  • Zehebî, Ebû Abdullah Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed. el-Mûkıza fî ilmi mustalahi’l-hadîs. nşr. Abdülfettâh Ebû Gudde. Beyrut: Dâru’l-Beşâiri’l-İslâmiyye, 1437.
  • Zehebî, Ebû Abdullah Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed. Siyeru a‘lâmi’n-nübelâ. nşr. Şuayb el-Arnaût. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 1405.
  • Zehebî, Ebû Abdullah Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed. Mîzânü’l-i‘tidâl fî nakdi’r-ricâl. nşr. Ali Muhammed el-Bicâvî. Beyrut: Dâru’l-Ma‘rife, 1382.

Content Criticism Studies In Turkiye: Claims, Methods, Strengths and Weaknesses: Specific to General and Criterion Studies

Yıl 2025, Sayı: 36, 145 - 163, 15.06.2025
https://doi.org/10.35415/sirnakifd.1625134

Öz

In the last thirty years, a total of nearly three hundred and fifty academic studies on content criticism in hadith have been conducted in our country in the form of books, postgraduate theses and articles. It is observed that a serious scholarly achievement has emerged in the field of content criticism. At this point, it is clear that there is a need for a serious criticism and analysis of this scholarly accumulation. Thus, new studies in this field will be conducted on a more solid ground. In this context, these studies’ contents, methods, findings, strengths, weaknesses, and approaches should be analyzed in order to identify important gaps, gains, methodological and theoretical deficiencies, and methodological problems. Based on this need, in this article, three prominent studies that examine content criticism in general or a specific criterion in particular have been selected through a purposive sampling method and analyzed in depth. These three studies are the articles titled “The Sovereign Definition of Sahih Hadith and Its Problems in the Hadith Methodology”, “An Analysis on the Concept of ‘Sahih Hadith’” and “The Role of Ijmāʿ in the Acceptance and Rejection of Hadiths”. These studies are critically analyzed in our article. The studies reviewed indicate that hadith methodology primarily focuses on the sanad, often neglecting the content of the hadith. It is emphasized that this reliance on the sanad—without sufficient attention to content authenticity, the possibility of narrator error, or contradiction to Qurʾān, Sunnah, ijmāʿ, and reasoning—is considered the methodology’s most significant weakness. The condition of ʿilla has nothing to do with content criticism. While opposition to ijmāʿ is sometimes mentioned, it is treated merely as a supporting element rather than a central criterion in content criticism. Hadith scholars did not consider it necessary to submit the hadiths to the Qurʾān, Sunnah, ijmāʿ and reasoning. They also did not require the content of the hadiths to conform to the mission and the status of the Prophet (pbuh). However, the following methodological problems make the results of these studies controversial: not carefully examining the primary sources closely related to the research and not pointing out the findings in these primary sources that conflict with the researcher's thesis; not taking into account the contemporary sources in the literature closely related to the research; causing a misleading situation by taking the first part of a commentator's statement that confirms the researcher's thesis and omitting the last part that immediately follows and falsifies the researcher's thesis. Furthermore, other methodological problems exist such as making erroneous inferences, asserting that a condition that is necessary for the realization of something is also a sufficient condition for the realization of that thing and inadequate proof of some claims that require extensive research.

Kaynakça

  • Ağırman, Cemal. “Rivâyetlerin Değerlendirilmesinde Hz. Peygamber’in Şahsiyet ve Konumundan Yararlanmanın Rolü”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/1 (2003), 21-59.
  • Ahatlı, Erdinç. Peygamberlik ve Hz. Muhammed’in Peygamberliği. Ankara: DİB Yayınları, 2007.
  • Atâvî, Bessâm b. Abdullah b. Sâlih el-Gânim. “el-Ehâdîs elletî e‘alle el-İmâmu’l-Buhârî Mutûnehâ bi’t-tenâkuz”. Mecelletü’l-Hikme 34 (2007 Şubat), 165-259.
  • Aydın, Nevzat. Metin Tenkidinin Ön Aşaması: Peygamber Algısı. Ankara: Sonçağ Yayınları, 2022.
  • Aydınlı, Abdullah. “’Sahih Hadis Kavramı Üzerine Bir Çözümleme’ Başlıklı Bildirinin Müzakeresi”. İslâmî Araştırmalar 19/1 (2006), 113-115.
  • Brown, Jonathan A. C. “Erken Dönem Hadis Münekkitlerinin Metin Tenkidi Yaptığını Nasıl Biliyoruz ve Bulmak Niçin Bu Kadar Zor?”. çev. Salih Kesgin. Usûl: İslam Araştırmaları 25 (2016).
  • Cûzekânî, Ebû Abdillâh Hüseyn b. İbrâhîm. el-Ehâdîsü’l-ebâtîl ve’l-menâkîr ve’s-sıhâh ve’l-meşâhîr. thk. Abdurrahman Abdulcebbar. Riyad: Dâru’l-Sumay’î, 2002.
  • Çalgan, Mehmet Ali. “Müslim’in Kitâbu’t-Temyîz'i Işığında Erken Dönem Münekkidlerinde Metin Tenkidi”. Hadith 7 (Aralık 2021), 4-51.
  • Çalgan, Mehmet Ali. Muhaddisler Muhteva Tenkidi Yaptı Mı?. İstanbul: M. Ü. İFAV Yayınları, 2024.
  • Çiftçi, Mehmet Emin. “Hadis Usûlünde Egemen Sahih Hadis Tanımı ve Problemleri”. Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9/1 (2020), 217-241.
  • Durays, Hâlid b. Mansûr. Nakdu’l-metni’l-hadîsî ve eseruhû fi’l-hükmi ale’r-ruvât inde ulemâi’l-cerhi ve’t-ta’dîl. Riyad: Dâru’l-Muhaddis, 2007.
  • Dümeynî, Misfir b. Gurmullah. Mekâyisu nakdi mutûni’s-sünne. Riyad: yy., 1984.
  • Düzenli, Muhittin. Hadislerde Gizli Kusurlar. İstanbul: İSAM yayınları, 2016.
  • Genç, Mustafa. Sünnet-Vahiy İlişkisi. İstanbul: Beka Yayınları, 2015.
  • Fahl, Mâhir b. Yasin. el-Câmi’ fi’l-ilel ve’l-fevâid. Demmam: Dâru İbni’l-Cevzî, 1431.
  • Hâkim en-Neysâbûrî, Ebû Abdullah Muhammed. el-Müstedrek ale’s-Sahîhayn. nşr. Mustafa Abdülkadir Atâ. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1411/1990.
  • Hâkim en-Neysâbûrî, Ebû Abdullah Muhammed. Ma‘rifetu ulûmi’l-hadîs. nşr. Muazzam Hüseyin. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1977.
  • Irâkî, Ebü’l-Fazl Zeynüddîn Abdürrahîm b. el-Hüseyn b. Abdurrahman. el-Fethu’l-mugîs bi-şerhi Elfiyyeti’l-hadîs. Beyrut: el-Mektebetü’l-Asriyye, 2008.
  • İbn Ebî Hâtim, Ebû Muhammed Abdurrahman er-Râzî. el-Cerh ve’t-taʿdîl. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, 1371/1952.
  • İbn Ebî Hâtim, Ebû Muhammed Abdurrahman er-Râzî. İlelü’l-hadîs. nşr. Rıfat Fevzî Abdülmuttalib - Ali Abdülbâsit Mezîd. Kahire: Mektebetü’l-Hâncî, 2009.
  • İbn Hacer el-Askalânî, Ahmed b. Ali. en-Nüket alâ kitâbi İbni’s-Salâh. nşr. Rebî‘ b. Hâdî Umeyr. Riyad: Dâru’r-Râye, 1988.
  • İbn Hibbân, Ebû Hâtim Muhammed b. Hibbân el-Büstî. Kitâbü’l-Mecrûhîn mine’l-muhaddisîn ve’d-duafâ ve’l-metrûkîn. nşr. Hamdî Abdülmecîd es-Selefî. Riyad: Dâru’s-Sumay’î, 2000.
  • İbn Kesîr, Ebü’l-Fidâ İmâdüddîn İsmail ed-Dımaşkî. el-Bâ‘isü’l-hasîs. nşr. Fâzıl Mahmud. Dımaşk: Müessesetü’r-Risâle, 2015.
  • İbn Kuteybe, Ebû Muhammed Abdullah b. Müslim ed-Dîneverî. Te’vîlü muhtelifi’l-hadîs. yy.: Müessesetü’l-İşrâk, 1419.
  • İbn Receb, Ebü’l-Ferec Zeynüddîn Abdurrahman b. Ahmed. Şerhu İleli’t-Tirmizî. nşr. Nureddin Itr. Dımaşk: Dâru’l-Minhâc, 1440.
  • İbnü’s-Salâh, Ebû Amr Osman b. Abdurrahman. Mukaddimetu İbni’s-Salâh fi ulûmi’l-hadîs. nşr. Mahir Yasin Fahl. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2002.
  • Karagözoğlu, Mustafa Macit. Zayıf Râvîler Duafâ Literatürü ve Zayıf Rivayetler. İstanbul: İFAV Yayınları, 2014.
  • Mazharî, Nasseruddîn. “Cerh ve Ta‘dîl Kitaplarından Metin Tenkîdi Örnekleri”. Hadis Tetkikleri Dergisi 16/1 (2018), 147-160.
  • Meryem bint Ahmed. Nakdu’l-İmâmi’z-Zehebî li’l-metn fî kitâbihî Siyeru a‘lâmi’n-nübelâ. Riyad: Câmia Melik Suûd, Doktora Tezi, 1431.
  • Müslim b. el-Haccâc, Ebü’l-Hüseyin el-Kuşeyrî. Kitâbü’t-Temyîz. nşr. Muhammed b. Ali el-Ezherî. Kahire: el-Fârûku’l-Hadîse li’t-Tıbâ‘a, 2008.
  • Özafşar, Mehmet Emin. “Sahih Hadis” Kavramı Üzerine Bir Çözümleme”. İslâmî Araştırmalar 19/1 (2006), 107-111.
  • Özafşar, Mehmet Emin. “Sahih Kavramı Üzerine Bir İnceleme”. I. İslâmî İlimlerde Terminoloji Sorunu Sempozyumu. ed. Abdülhamit Birışık. 107-111. Ankara: İslami Araştırmalar Dergisi, 2006.
  • Polat, Salahattin. Metin Tenkidi. İstanbul: İFAV Yayınları, 2015.
  • Polat, Salahattin. Hadis Araştırmaları. Kayseri: Kimlik Yayınları, 2017.
  • Sehâvî, Ebü’l-Hayr Şemsüddîn Muhammed b. Abdurrahman. Fethu’l-mugîs bi-şerhi Elfiyyeti’l-hadîs li’l-Irâkî. nşr. Ali Hüseyin Ali. Kahire: Mektebetü’s-Sünne, 1424.
  • Süyûtî, Ebü’l-Fazl Celâlüddîn Abdurrahman b. Ebî Bekir. Tedrîbü’r-râvî fî şerhi Takrîbi’n-Nevevî. nşr. Bedî Seyyid Lahhâm. Dımaşk: Dâru’l-Kelimi’t-Tayyib, 2010.
  • Şâfiî, Ebû Abdullah Muhammed b. İdris b. Abbas. Cimâ‘u’l-ilm. Kahire: Dâru’l-Âsâr, 1423.
  • Şâfiî, Ebû Abdullah Muhammed b. İdris, er-Risâle. nşr. Ahmed Muhammed Şâkir. Kahire: Mektebetü’l-Halebî, 1358/1940.
  • Topgül, Muhammed Enes. “Hadis ve Bilim Adlı Çalışma Üzerine Bazı Notlar”. Marife Dini Araştırmalar Dergisi 12 (2012), 189-203.
  • Topgül, Muhammed Enes. “Paradigmadan Paradigmaya: Pozitif Bilim Neden Metin Tenkit Kriteri Olsun?”. Hadis Tetkikleri Dergisi 9/2 (2011), 117-141.
  • Topgül, Muhammed Enes. Rivayetten Râviye: Cerh-Ta’dil Hükümleri Nasıl Oluştu?. İstanbul: M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2019.
  • Tübeyşî, Sultan b. Fahd. Nakdü’l-mutûn fî kütübi ileli’l-hadîs, cem‘ ve dirâse. Riyad: Câmiatü’l-Melik Suud, Doktora Tezi, 1427.
  • Türcan, Zişan. “Hadisçilerin Rivayet Telakkisi ve İçerik Tenkidi Meselesi”. Türk Akademik Araştırmalar Dergisi 4/2 (2019), 299-316.
  • Ünal, Yavuz. Hadisin Doğuş ve Gelişim Tarihine Yeniden Bakış. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2013.
  • Yıldırım, Enbiya. Hadiste Metin Tenkidi. İstanbul: Rağbet Yayınları, 2014.
  • Yılmazlar, Esma. Hadis-İcmâ İlişkisi ve İcmâa Aykırı Görülen Hadisler. Rize: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2023.
  • Yılmazlar, Esma - Yavuz Köktaş. “Hadislerin Kabul ve Reddinde İcmâın Rolü”. Trabzon İlahiyat Dergisi 9/2 (2022), 1-29.
  • Zehebî, Ebû Abdullah Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed. el-Mûkıza fî ilmi mustalahi’l-hadîs. nşr. Abdülfettâh Ebû Gudde. Beyrut: Dâru’l-Beşâiri’l-İslâmiyye, 1437.
  • Zehebî, Ebû Abdullah Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed. Siyeru a‘lâmi’n-nübelâ. nşr. Şuayb el-Arnaût. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 1405.
  • Zehebî, Ebû Abdullah Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed. Mîzânü’l-i‘tidâl fî nakdi’r-ricâl. nşr. Ali Muhammed el-Bicâvî. Beyrut: Dâru’l-Ma‘rife, 1382.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hadis
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Mehmet Ali Çalgan 0000-0002-5780-5067

Erken Görünüm Tarihi 4 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 22 Ocak 2025
Kabul Tarihi 16 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 36

Kaynak Göster

ISNAD Çalgan, Mehmet Ali. “Türkiye’deki Metin Tenkidi Araştırmaları: İddialar, Yöntemler, Güçlü Ve Zayıf Yönler: Genel Nitelikli Ve Kıstas Çalışmaları Özelinde”. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 36 (Haziran 2025), 145-163. https://doi.org/10.35415/sirnakifd.1625134.

Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.