İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYOLOJİK TAHAYYÜL VE ENTELEKTÜEL ZANAATKÂRLIK: FARABİ’NİN “EL-MEDİNETÜ’L FÂZILA”SINDA BİREY VE TOPLUM İLİŞKİLERİ

Yıl 2025, Cilt: 16 Sayı: 2, 198 - 214, 30.07.2025

Öz

Bu makale, C. Wright Mills’in “Sosyolojik Tahayyül ve Entelektüel Zanaatkârlık” düşünceleri kapsamında; ünlü filozof Farabi’nin “El-Medinetü’l Fâzıla” (Erdemli Şehir) adlı eserinde birey ve toplum ilişkisinin nasıl kavramsallaştırdığını incelemektedir. Farabi, İslam felsefesi ve Yunan düşüncesini birleştirerek, bir filozof hükümdarın yönettiği ideal bir toplum sunar. Bu toplumda, birey ve topluluk arasındaki uyum, nihai iyiliğe ulaşmak için hayati öneme sahiptir. Makalenin ele aldığı problem, Farabi’nin topluma dair vizyonunun, felsefi idealler ile toplumsal yapıları nasıl özgün bir şekilde birleştirdiği ve bu vizyonun modern sosyolojik teori açısından nasıl analiz edilebileceğidir. Özellikle bu çalışma, Farabi’nin modelinde bireylerin toplumsal refaha katkılarını nasıl entegre ettiğini ve filozofun entelektüel zanaatkârlığı olarak tanımlanan eleştirel, düşünsel angajmanın topluluk dinamiklerini nasıl şekillendirdiğini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, sosyolojik çözümleme ve doküman inceleme yöntemlerini kullanarak Farabi’nin eserini incelemektedir. Bu yaklaşımla, Farabi’nin felsefi önerileri gözden geçirilmiş ve bireylerin eylemleri ile toplumsal yapı arasındaki ilişkiyi ele alan günümüz sosyolojik tartışmalarıyla olan bağlantıları değerlendirilmiştir. Bulgular, Farabi’nin düşüncesinin kişisel gelişim ile toplumsal uyum arasındaki etkileşimi ele alan önemli unsurlarına odaklanmaktadır. En önemli çıkarımlar, Farabi’nin ideal toplum modelinin, bireysel entelektüel gelişim ile toplumsal sorumluluklar arasındaki dengeyi nasıl sağladığını anlamamıza katkı sunmaktadır. Bu çıkarımlar, Farabi’nin felsefesinin hem bireysel hem de toplumsal refah için tutarlı bir model sunduğunu ortaya koymaktadır.

Etik Beyan

Bu makale stilistik okuma yöntemiyle yazıldığı için etik beyan gerekmemektedir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Bailey, K. D. (1994). Talcott Parsons, social entropy theory, and living systems theory. Behavioral Science, 39(1), 25-45.
  • Black, D.L. (1996). “Fārābī”. In Seyyed Hossein Nasr; Oliver Leaman (eds.). History of Islamic Philosophy. Routledge History of World Philosophies. Volume I. London & New York: Routledge. pp. 178–197.
  • Butterworth, C.E. (2005). “Ethical and Political Philosophy”. In Peter S. Adamson; Richard C.Taylor (eds.). The Cambridge Companion to Arabic Philosophy. Cambridge Companions to Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press. pp. 266–286.
  • Callegaro, F. (2012). The ideal of the person: Recovering the novelty of Durkheim’s sociology. Part I: The idea of society and its relation to the individual. Journal of Classical Sociology, 12(3-4), 449-478.
  • Collins, R. (1980). Erving Goffman and the development of modern social theory. In The view from Goffman (pp. 170-209). London: Palgrave Macmillan UK.
  • Conger, J. A. (1993). Max Weber's conceptualization of charismatic authority: Its influence on organizational research. The Leadership Quarterly, 4(3-4), 277-288.
  • Cotterrell, R. (1977). Durkheim on legal development and social solidarity. Brit. JL & Soc’y, 4, 241.
  • Davis, N. J. (1993). Bringing it all together: The sociological imagination. Teaching Sociology, 21(3), 233-238. Farabi. (2001). El-Medinetü’l Fâzıla. Çev. Nafiz Danışman. Ankara: MEB Yayınları.
  • Garland, D. (2013). Punishment and social solidarity. The SAGE handbook of punishment and society, 23-39.
  • Gelderblom, D. (2018). The limits to bridging social capital: Power, social context and the theory of Robert Putnam. The Sociological Review, 66(6), 1309-1324.
  • Germann, N. (2016). Al-Farabi’s Philosophy of Society and Religion. Stanford Encyclopedia of Philosophy. Online: https://plato.stanford.edu/entries/al-Farabi-soc-rel/ Erişim: 16.09.2024.
  • Giddens, A. (2006). Sociology. Cambridge: Polity.
  • Gofman, A. (2014). Durkheim’s theory of social solidarity and social rules. In The Palgrave handbook of altruism, morality, and social solidarity: Formulating a field of study (pp. 45-69). New York: Palgrave Macmillan US.
  • Hohendahl, P., & Russian, P. (1974). Jürgen Habermas: “The Public Sphere” (1964). New German Critique, (3), 45-48.
  • Kemper, T. D. (1975). Emile Durkheim and the division of labor. Sociological Quarterly, 16(2), 190-206.
  • Mardin, Ş. (1973). Center-periphery relations: A key to Turkish politics?. Daedalus, 169-190.
  • Mills, C. W. (1959), The Sociological Imagination, England: Oxford University Press. New Edition (2000).
  • Mills, C. W. (1988). Alternative epistemologies. Social Theory and Practice, 14(3), 237-263.
  • Mills, C. W. (2019). The structure of power in American society. In Power In Modern Societies (pp. 161-169). Routledge.
  • Munch, P. A. (1975). “Sense” and “Intention” in Max Weber’s Theory of Social Action. Sociological Inquiry, 45(4), 59-65.
  • Nuesse, C. J. & Mills, C. W. (1959). “The Sociological Imagination”. The American Catholic Sociological Review. 20 (3). 249.
  • O’Connor, J. (1980). Review Essays: The Division of Labor in Society: (Emile Durkheim, The Division of Labor in Society, The Free Press, New York, 1964.). Insurgent Sociologist, 10(1), 60-68.
  • Okumuș, E. (2016). Fârâbî’nin Medeniyet Sosyolojisine Katkıları. Diyanet İlmî Dergi, 52 (3). 11-30.
  • Okumuş, E. (2013). Medîneden Medeniyete Fârâbî’de ‘Sosyoloji Öncesi Sosyoloji’. Okumuş ve İ. Burak (Ed.). Medeniyet Düşünürü Fârâbî Uluslararası Sempozyum, bildiriler (13-15 Kasım 2014, Eskişehir 2013 Kültür Başkenti Ajansı. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi. Medam ve Bahçeşehir Üniversitesi) içinde (127-195 ss.). Eskişehir: Eskişehir.
  • Olsen, M. E. (1965). Durkheim’s two concepts of anomie. The Sociological Quarterly, 6(1), 37-44.
  • Park, R. E., & Burgess, E. W. (2019). The city. University of Chicago Press.
  • Pohoski, M. (2017). Social Inequality and Social Mobility. In Social Stratification in Poland (pp. 30-59). Routledge.
  • Simmel, G. (2011). Georg Simmel on individuality and social forms. University of Chicago Press.
  • Trevino, A. J. (2012). The social thought of C. Wright Mills. London: Pine Forge Press.
  • Turekhanova, A. B., & Akshalova, B. N. (2016). Al-Farabi and his view of ideal society. Habarşı, No:3 (58). 238-244.

THE SOCIOLOGICAL IMAGINATION AND INTELLECTUAL CRAFTSMANSHIP: INDIVIDUAL AND SOCIETY RELATIONS IN FARABI’S ‘THE VIRTUOUS CITY’

Yıl 2025, Cilt: 16 Sayı: 2, 198 - 214, 30.07.2025

Öz

This paper, within the framework of C. Wright Mills’ thoughts on “Sociological Imagination and Intellectual Craftsmanship,” examines how the renowned philosopher Farabi conceptualized the relationship between the individual and society in his work El-Medinetü’l Fâzıla (The Virtuous City). Farabi, by merging Islamic philosophy and Greek thought, presents an ideal society governed by a philosopher-king. In this society, the harmony between the individual and the community is of vital importance in achieving the ultimate good. The problem addressed in the paper is how Farabi’s vision of society uniquely combines philosophical ideals with social structures and how this vision can be analyzed in light of modern sociological theory. Specifically, this study aims to examine how Farabi’s model integrates the contributions of individuals to societal welfare and how the critical, intellectual engagement of the philosopher-defined as intellectual craftsmanship-shapes the dynamics of the community. The research employs sociological analysis and document examination methods to explore Farabi’s work. Through this approach, Farabi’s philosophical propositions are reviewed, and their connections to contemporary sociological discussions about the relationship between individual actions and social structure are evaluated. The findings focus on significant elements of Farabi’s thought that address the interaction between personal development and societal harmony. The most important conclusions highlight how Farabi’s ideal society provides insight into maintaining a balance between individual intellectual growth and societal responsibilities. These conclusions reveal that Farabi’s philosophy offers a coherent model for both individual and societal well-being.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Bailey, K. D. (1994). Talcott Parsons, social entropy theory, and living systems theory. Behavioral Science, 39(1), 25-45.
  • Black, D.L. (1996). “Fārābī”. In Seyyed Hossein Nasr; Oliver Leaman (eds.). History of Islamic Philosophy. Routledge History of World Philosophies. Volume I. London & New York: Routledge. pp. 178–197.
  • Butterworth, C.E. (2005). “Ethical and Political Philosophy”. In Peter S. Adamson; Richard C.Taylor (eds.). The Cambridge Companion to Arabic Philosophy. Cambridge Companions to Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press. pp. 266–286.
  • Callegaro, F. (2012). The ideal of the person: Recovering the novelty of Durkheim’s sociology. Part I: The idea of society and its relation to the individual. Journal of Classical Sociology, 12(3-4), 449-478.
  • Collins, R. (1980). Erving Goffman and the development of modern social theory. In The view from Goffman (pp. 170-209). London: Palgrave Macmillan UK.
  • Conger, J. A. (1993). Max Weber's conceptualization of charismatic authority: Its influence on organizational research. The Leadership Quarterly, 4(3-4), 277-288.
  • Cotterrell, R. (1977). Durkheim on legal development and social solidarity. Brit. JL & Soc’y, 4, 241.
  • Davis, N. J. (1993). Bringing it all together: The sociological imagination. Teaching Sociology, 21(3), 233-238. Farabi. (2001). El-Medinetü’l Fâzıla. Çev. Nafiz Danışman. Ankara: MEB Yayınları.
  • Garland, D. (2013). Punishment and social solidarity. The SAGE handbook of punishment and society, 23-39.
  • Gelderblom, D. (2018). The limits to bridging social capital: Power, social context and the theory of Robert Putnam. The Sociological Review, 66(6), 1309-1324.
  • Germann, N. (2016). Al-Farabi’s Philosophy of Society and Religion. Stanford Encyclopedia of Philosophy. Online: https://plato.stanford.edu/entries/al-Farabi-soc-rel/ Erişim: 16.09.2024.
  • Giddens, A. (2006). Sociology. Cambridge: Polity.
  • Gofman, A. (2014). Durkheim’s theory of social solidarity and social rules. In The Palgrave handbook of altruism, morality, and social solidarity: Formulating a field of study (pp. 45-69). New York: Palgrave Macmillan US.
  • Hohendahl, P., & Russian, P. (1974). Jürgen Habermas: “The Public Sphere” (1964). New German Critique, (3), 45-48.
  • Kemper, T. D. (1975). Emile Durkheim and the division of labor. Sociological Quarterly, 16(2), 190-206.
  • Mardin, Ş. (1973). Center-periphery relations: A key to Turkish politics?. Daedalus, 169-190.
  • Mills, C. W. (1959), The Sociological Imagination, England: Oxford University Press. New Edition (2000).
  • Mills, C. W. (1988). Alternative epistemologies. Social Theory and Practice, 14(3), 237-263.
  • Mills, C. W. (2019). The structure of power in American society. In Power In Modern Societies (pp. 161-169). Routledge.
  • Munch, P. A. (1975). “Sense” and “Intention” in Max Weber’s Theory of Social Action. Sociological Inquiry, 45(4), 59-65.
  • Nuesse, C. J. & Mills, C. W. (1959). “The Sociological Imagination”. The American Catholic Sociological Review. 20 (3). 249.
  • O’Connor, J. (1980). Review Essays: The Division of Labor in Society: (Emile Durkheim, The Division of Labor in Society, The Free Press, New York, 1964.). Insurgent Sociologist, 10(1), 60-68.
  • Okumuș, E. (2016). Fârâbî’nin Medeniyet Sosyolojisine Katkıları. Diyanet İlmî Dergi, 52 (3). 11-30.
  • Okumuş, E. (2013). Medîneden Medeniyete Fârâbî’de ‘Sosyoloji Öncesi Sosyoloji’. Okumuş ve İ. Burak (Ed.). Medeniyet Düşünürü Fârâbî Uluslararası Sempozyum, bildiriler (13-15 Kasım 2014, Eskişehir 2013 Kültür Başkenti Ajansı. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi. Medam ve Bahçeşehir Üniversitesi) içinde (127-195 ss.). Eskişehir: Eskişehir.
  • Olsen, M. E. (1965). Durkheim’s two concepts of anomie. The Sociological Quarterly, 6(1), 37-44.
  • Park, R. E., & Burgess, E. W. (2019). The city. University of Chicago Press.
  • Pohoski, M. (2017). Social Inequality and Social Mobility. In Social Stratification in Poland (pp. 30-59). Routledge.
  • Simmel, G. (2011). Georg Simmel on individuality and social forms. University of Chicago Press.
  • Trevino, A. J. (2012). The social thought of C. Wright Mills. London: Pine Forge Press.
  • Turekhanova, A. B., & Akshalova, B. N. (2016). Al-Farabi and his view of ideal society. Habarşı, No:3 (58). 238-244.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk İslam Edebiyatı, Siyaset Felsefesi, Türk İslam Felsefesi, Türk Düşünce Tarihi, Kent Sosyolojisi ve Toplum Çalışmaları, Sosyolojik Metodoloji ve Araştırma Yöntemleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Arif Akbaş 0000-0002-8480-4350

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 18 Aralık 2024
Kabul Tarihi 11 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akbaş, A. (2025). SOSYOLOJİK TAHAYYÜL VE ENTELEKTÜEL ZANAATKÂRLIK: FARABİ’NİN “EL-MEDİNETÜ’L FÂZILA”SINDA BİREY VE TOPLUM İLİŞKİLERİ. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 198-214.