Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TERS YÜZ ÖĞRENME MODELİNİN ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİ AKADEMİK BAŞARILARI, ÖĞRENME SORUMLULUKLARI VE GÖRÜŞLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2025, Sayı: 102, 363 - 379, 22.06.2025
https://doi.org/10.17753/sosekev.1571226

Öz

Bu çalışmada ters yüz öğrenme modelinin ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki akademik başarı, öğrenme sorumlulukları ve görüşlerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada yarı deneysel desen yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın verileri Kuvvet ve Enerji ünitesine yönelik akademik başarı testi, öğrenme sorumluluğu ölçeği ve görüşme formu ile toplanmıştır. Çalışma grubu olarak Kars İli sınırları içerisinde bulunan bir ortaokul seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden uygun (kazara) örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Çalışmaya 7.sınıfta öğrenim görmekte olan iki ayrı şubeden toplam 44 öğrenci katılmıştır. Elde edilen bulgular ters yüz öğrenme modelinin uygulandığı grupta fen bilimleri dersi kuvvet ve enerji ünitesindeki akademik başarının arttığı ve bu modelin öğrenme sorumluluklarını geliştirdiği tespit edilmiştir. Öğrenciler büyük çoğunlukla ters yüz öğrenme modeli hakkında olumlu görüşler bildirmişlerdir.

Kaynakça

  • Akgün, M., & Atıcı, B. (2017). Ters-düz sınıfların öğrencilerin akademik başarısı ve görüşlerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1), 329-344.
  • Alsancak-Sırakaya, D. (2015). Tersyüz sınıf modelinin akademik başarı, öz- yönetimli öğrenme hazırbulunuşluğu ve motivasyon üzerine etkisi (Tez No. 419422) [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Alsancak-Sırakaya, D. (2017). Oyunlaştırılmış tersyüz sınıf modeline yönelik öğrenci görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 114-132.
  • Aydın, B. (2016). Ters yüz sınıf modelinin akademik başarı, ödev/görev stres düzeyi ve öğrenme transferi üzerindeki etkisi (Tez No. 429768) [Yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydın, H. (2020). Ters-yüz edilmiş sınıf modelinin tam sayılarda işlemler konusunun öğreniminde akademik başarıya etkisi (Tez No.623859) [Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydın-Çakır, A., & Türkeş Kılıç, S. (2021). Bilimsel çalışmalarda karma yöntem nasıl kullanılır. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42(1), 1-15. https://doi.org/10.30794/pausbed.802568
  • Baki, A., & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Electronic Journal of Social Sciences, 11(42), 1-21.
  • Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class everyday. International Society for Technology in Education.
  • Boyraz, S. (2014). İngilizce öğretiminde tersine eğitim uygulamasının değerlendirilmesi (Tez No. 372445) [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Bösner, S., Pickert, J., & Stibane, T. (2015). Teaching differential diagnosis in primary care using an inverted class room approach: student satisfaction and gain in skills and knowledge. BMC medical education, 15(63), 1-7. http://doi.org/10.1186/s12909-015-0346-x
  • Bursa, S. (2019). Sosyal bilgiler dersinde ters yüz sınıf uygulamalarının öğrencilerin akademik başarı ve sorumluluklarına etkisi (Tez No. 603631) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimleri için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (21.baskı). Pegem.
  • Cassidy, Z. (2018). Proposal for implementing the flipped learning method in dentistry English. MA TESOL Collection. 730.
  • Ceylan, V. K. (2015). Harmanlanmış öğrenme yönteminin akademik başarıya etkisi (Tez No. 394909) [Yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Chen, Y., Wang, Y., & Chen, N. S. (2014). Is flip enough? Or should we use the flipped model instead?. Computers and Education, 79, 16-27. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.07.004
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2007). Designing and Conducting Mixed Method Research. Sage.
  • Çakır, E. (2017). Ters yüz sınıf uygulamalarının fen bilimleri 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, zihinsel risk alma ve bilgisayarca düşünme becerileri üzerine etkisi (Tez No. 456600) [Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Demiralay, R. (2014). Evde ders okulda ödev modelinin benimsenmesi sürecinin yeniliğin yayılımı kuramı çerçevesinde incelenmesi (Tez No. 388238) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Demiralay, R., & Karataş, S. (2014). Evde ders okulda ödev modeli. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 333-340. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/31.demiralay.pdf
  • Demirer, V., & Aydın, B. (2017). Ters yüz sınıf modeli çerçevesinde gerçekleştirilmiş çalışmalara bir bakış: İçerik analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), 57-82. https://doi.org/10.17943/etku.288488
  • Deveci-Topal, A., & Akhisar, Ü. (2018). Ters yüz öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi: Mikroişlemci/mikrodenetleyiciler II dersinin uygulaması. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(2), 135-148. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/605984
  • Duman, İ. (2019). Etkinlik temelli öğrenmeye dayalı ters-yüz edilmiş sınıf modelinin öğrencilerin akademik başarı ve öğrenme motivasyonlarına etkisi (Tez No. 584820) [Doktora tezi, Sakarya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Erdem-Çavdar, Ö. (2018). Integrating flipped classroom approach into traditional English class (Tez No. 508195) [Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Filiz, O., & Kurt, A. A. (2015). Flipped learning: Misunder standings and the truth. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(1), 215-229.
  • Frydenberg, M. (2012). Flipping excel. In Proceedings of the Information Systems Educators Conference ISSN (Vol. 2167, p. 1435).
  • Gençer, B. G., Gürbulak, N., & Adıgüzel, T. (2014, 5-6 Şubat). Eğitimde yeni bir süreç: Ters yüz sınıf sistemi. Uluslararası Öğretmen Eğitimi Konferansı, 5(6), 881-888.
  • Gündoğan-Önderöz, F. (2021). İlkokul öğrencilerinin derse katılımlarının ve öğrenme sorumluluklarının ters yüz öğrenme yöntemi ile geliştirilmesi: Bir eylem araştırması (Tez No. 677027) [Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Hayırsever, F., & Orhan, A. (2018). Ters yüz edilmiş öğrenme modelinin kuramsal analizi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 572-596. https://doi.org/10.17860/mersinefd.431745
  • Horn, M. B. (2013). The transformational potential of flipped classrooms. Education Next, 13(3), 78-79. https://www.educationnext.org/wp-content/uploads/2020/03/ednext_XIII_3_whatnext.pdf
  • Johnson, L., & Renner, J. (2012). Effect of the flipped classroom model on a secondary computer applications course: Student and teacher perceptions, questions and student achievement (Unpublished doctoral dissertation, University of Louisville].
  • Kalman, Y., & Blau, I. (2017). The implications of a national high-stakes MOOC on the business models of academic institutions, and on their faculty and students. In EDEN Conference Proceedings (No. 1, pp. 268-271).
  • Kara, C. O. (2016). Tıp fakültesi klinik eğitiminde ters yüz sınıf modeli kullanılabilir mi? (Tez No. 424655) [Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karakaş, G. (2021). Türkiye’de ters yüz edilmiş öğrenme ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin tematik, metodolojik ve istatistiksel açıdan incelenmesi (Tez No. 684951) [Yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kaya, D. (2018). Matematik öğretiminde ters yüz öğrenme modelinin ortaokul öğrencilerin derse katılımına etkisi. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 232-249. https://doi.org/10.19126/suje.453729
  • Keengwe, J. (Ed.). (2014). Promoting active learning through the flipped classroom model. IGI Global.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Fen Bilimleri Dersi (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu. Milli Eğitim Bakanlığı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937-FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI2018.pdf adresinden 15.03.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Moffett, J. (2015). Twelve tips for “flipping” the classroom. Medical teacher, 37(4), 331-336. https://doi.org/10.3109/0142159X.2014.943710
  • Nacaroğlu, O. (2020). Özel yetenekli öğrencilerin madde ve değişim ünitesindeki başarılarına ve özdüzenleme becerilerine ters yüz öğrenme modelinin etkisi (Tez No. 664470) [Doktora tezi, Erciyes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Oğurlu, N. (2023). Ters yüz sınıf öğretim yönteminin hemşirelik eğitiminde kullanımı. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 6(2), 123-129. https://doi.org/10.54189/hbd.1292497
  • Ök, S. (2019). Ters yüz öğrenme ortamlarında öğrencilerin akademik başarılarının ve öz-düzenleyici öğrenme becerilerinin araştırılması (Tez No. 561667) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Özbay, M. (2003). Türkçe öğretiminde hedef araç ilişkisinin ders kitabı örneğinde değerlendirilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları (Türkçe Öğretimi Özel Sayısı), (13), 59-69. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/156757
  • Özer, A. (2019). Araştırma nasıl tasarlanır ve raporlaştırılır. Anı.
  • Özkan, Ç. G., & Demirbağ, B. C. (2023). Hemşirelik eğitiminde yenilikçi bir yaklaşım: ters yüz sınıf modeli, kuramsal çerçevesi ve hemşirelik eğitiminde kullanımı. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 16(2), 261-274. https://doi.org/10.46483/deuhfed.1050285
  • Sharpe, E. H. (2016). An investigation of the flipped classroom in algebra two with trigonometry classes (Unpublished doctoral dissertation, Regent University).
  • Solak, B. (2021). Ters yüz edilmiş öğrenme modelinin fen bilimleri dersinde kullanılması: Maddenin ısı ile etkileşimi (Tez No. 662993) [Doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Söndür, D. (2020). STEM etkinlikleriyle desteklenmiş ters yüz öğrenme modelinin çeşitli değişkenlere etkisi (Tez No. 664471) [Doktora tezi, Erciyes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Touchton, M. (2015). Flipping the classroom and student performance in advanced statistics: Evidence from a quasi-experiment. Journal of Political Science Education, 11(1), 28-44. https://doi.org/10.1080/15512169.2014.985105
  • Turan, Z., & Göktaş, Y. (2015). Yükseköğretimde yeni bir yaklaşım: Öğrencilerin ters yüz sınıf yöntemine ilişkin görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(2), 156-164. https://dergipark.org.tr/en/pub/higheredusci/issue/61487/918090
  • Turan, Z., & Göktaş, Y. (2016). The Flipped Classroom: instructional efficency and impact of achievement and cognitive load levels. Journal of e-learning and Knowledge Society, 12(4), 51-62. https://www.learntechlib.org/d/173672/
  • Türk, Ö. & Ev-Çimen, E. (2022). Matematik öğretmen adaylarının beceri temelli etkinlik geliştirmede kullanılan ters yüz edilmiş öğrenme modeline yönelik görüşleri. Dijital Teknolojiler ve Eğitim Dergisi, 1(2), 92-109. https://doi.org/10.5281/zenodo.7487540
  • Ünsal, H. (2018). Ters yüz öğrenme ve bazı uygulama modelleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 39-50. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/515740
  • Ünsal, M. B., Can, Z. B., & Karahan, G. (2023). COVID 19 pandemisinde uzaktan eğitimde ters yüz öğrenme modelinin yükseköğrenim yabancı dil derslerine uygulanması. FSM Mesleki Bilimler Dergisi, 2(1), 1-14. https://dergipark.org.tr/tr/pub/fsmbd/issue/80144/1148799
  • Vaughan, M. (2014). Flipping the learning: An investigation into the use of the flipped classroom model in an introductory teaching course. Education Researchand Perspectives, 41, 25-41. https://search.informit.org/doi/abs/10.3316/INFORMIT.135571943100260
  • Whillier, S., & Lystad, R. P. (2015). No differences in grades or level of satisfaction in a flipped classroom for neuroanatomy. Journal of Chiropractic Education, 29(2), 127-133. https://doi.org/10.7899/JCE-14-28
  • Yakar, A., & Saracaloğlu, A.S. (2016). Öğrenmeye yönelik sorumluluk ölçeği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 27-49. https://doi.org/10.21764/efd.41545
  • Yavuz, D. (2020). Effect of flipped instruction in grammar teaching in english as a foreign language class (Tez No. 626902) [Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yavuz, M. (2016). Ortaöğretim düzeyinde ters yüz sınıf uygulamalarının akademik başarı üzerine etkisi ve öğrenci deneyimlerinin incelenmesi (Tez No. 429617) [Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yıldız, Ş. N., Sarsar, F., & Ateş-Çobanoğlu, A. (2017). Dönüştürülmüş sınıf uygulamalarının alanyazına dayalı incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(60), 76-86. https://doi.org/10.17755/esosder.289652
  • Yontar, A., & Yurtal, F. (2009). Sorumluluk kazandırmada öğretmenler tarafından kullanılan yaptırımların incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 144-156.

Investigation of the Effect of Flipped Learning Model on Secondary School Students’ Academic Achievements, Learning Responsibilities and Opinions in Science Course

Yıl 2025, Sayı: 102, 363 - 379, 22.06.2025
https://doi.org/10.17753/sosekev.1571226

Öz

The aim of this study is to examine the effect of the flipped learning model applied in the science class on the academic achievement, learning responsibilities and opinions of secondary school students. Quasi-experimental design method was used in the study. The data of the study were collected with the academic achievement test, the learning responsibility scale and the interview form for the Force and Energy unit. For the sample of the study, a secondary school within the borders of Kars province was selected by convenient (accidental) sampling method from non-random sampling methods. 44 students participated in the study with the 7th grade branches. As a result of the findings obtained in the study, it was determined that the academic success in the force and energy unit increased in the group in wich the flipped learning model was applied, and this model improved the learning responsibilities. The students mostly expressed positive opinions about the flipped learning model.

Kaynakça

  • Akgün, M., & Atıcı, B. (2017). Ters-düz sınıfların öğrencilerin akademik başarısı ve görüşlerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1), 329-344.
  • Alsancak-Sırakaya, D. (2015). Tersyüz sınıf modelinin akademik başarı, öz- yönetimli öğrenme hazırbulunuşluğu ve motivasyon üzerine etkisi (Tez No. 419422) [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Alsancak-Sırakaya, D. (2017). Oyunlaştırılmış tersyüz sınıf modeline yönelik öğrenci görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 114-132.
  • Aydın, B. (2016). Ters yüz sınıf modelinin akademik başarı, ödev/görev stres düzeyi ve öğrenme transferi üzerindeki etkisi (Tez No. 429768) [Yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydın, H. (2020). Ters-yüz edilmiş sınıf modelinin tam sayılarda işlemler konusunun öğreniminde akademik başarıya etkisi (Tez No.623859) [Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydın-Çakır, A., & Türkeş Kılıç, S. (2021). Bilimsel çalışmalarda karma yöntem nasıl kullanılır. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42(1), 1-15. https://doi.org/10.30794/pausbed.802568
  • Baki, A., & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Electronic Journal of Social Sciences, 11(42), 1-21.
  • Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class everyday. International Society for Technology in Education.
  • Boyraz, S. (2014). İngilizce öğretiminde tersine eğitim uygulamasının değerlendirilmesi (Tez No. 372445) [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Bösner, S., Pickert, J., & Stibane, T. (2015). Teaching differential diagnosis in primary care using an inverted class room approach: student satisfaction and gain in skills and knowledge. BMC medical education, 15(63), 1-7. http://doi.org/10.1186/s12909-015-0346-x
  • Bursa, S. (2019). Sosyal bilgiler dersinde ters yüz sınıf uygulamalarının öğrencilerin akademik başarı ve sorumluluklarına etkisi (Tez No. 603631) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimleri için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (21.baskı). Pegem.
  • Cassidy, Z. (2018). Proposal for implementing the flipped learning method in dentistry English. MA TESOL Collection. 730.
  • Ceylan, V. K. (2015). Harmanlanmış öğrenme yönteminin akademik başarıya etkisi (Tez No. 394909) [Yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Chen, Y., Wang, Y., & Chen, N. S. (2014). Is flip enough? Or should we use the flipped model instead?. Computers and Education, 79, 16-27. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.07.004
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2007). Designing and Conducting Mixed Method Research. Sage.
  • Çakır, E. (2017). Ters yüz sınıf uygulamalarının fen bilimleri 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, zihinsel risk alma ve bilgisayarca düşünme becerileri üzerine etkisi (Tez No. 456600) [Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Demiralay, R. (2014). Evde ders okulda ödev modelinin benimsenmesi sürecinin yeniliğin yayılımı kuramı çerçevesinde incelenmesi (Tez No. 388238) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Demiralay, R., & Karataş, S. (2014). Evde ders okulda ödev modeli. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 333-340. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/31.demiralay.pdf
  • Demirer, V., & Aydın, B. (2017). Ters yüz sınıf modeli çerçevesinde gerçekleştirilmiş çalışmalara bir bakış: İçerik analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), 57-82. https://doi.org/10.17943/etku.288488
  • Deveci-Topal, A., & Akhisar, Ü. (2018). Ters yüz öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi: Mikroişlemci/mikrodenetleyiciler II dersinin uygulaması. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(2), 135-148. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/605984
  • Duman, İ. (2019). Etkinlik temelli öğrenmeye dayalı ters-yüz edilmiş sınıf modelinin öğrencilerin akademik başarı ve öğrenme motivasyonlarına etkisi (Tez No. 584820) [Doktora tezi, Sakarya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Erdem-Çavdar, Ö. (2018). Integrating flipped classroom approach into traditional English class (Tez No. 508195) [Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Filiz, O., & Kurt, A. A. (2015). Flipped learning: Misunder standings and the truth. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(1), 215-229.
  • Frydenberg, M. (2012). Flipping excel. In Proceedings of the Information Systems Educators Conference ISSN (Vol. 2167, p. 1435).
  • Gençer, B. G., Gürbulak, N., & Adıgüzel, T. (2014, 5-6 Şubat). Eğitimde yeni bir süreç: Ters yüz sınıf sistemi. Uluslararası Öğretmen Eğitimi Konferansı, 5(6), 881-888.
  • Gündoğan-Önderöz, F. (2021). İlkokul öğrencilerinin derse katılımlarının ve öğrenme sorumluluklarının ters yüz öğrenme yöntemi ile geliştirilmesi: Bir eylem araştırması (Tez No. 677027) [Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Hayırsever, F., & Orhan, A. (2018). Ters yüz edilmiş öğrenme modelinin kuramsal analizi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 572-596. https://doi.org/10.17860/mersinefd.431745
  • Horn, M. B. (2013). The transformational potential of flipped classrooms. Education Next, 13(3), 78-79. https://www.educationnext.org/wp-content/uploads/2020/03/ednext_XIII_3_whatnext.pdf
  • Johnson, L., & Renner, J. (2012). Effect of the flipped classroom model on a secondary computer applications course: Student and teacher perceptions, questions and student achievement (Unpublished doctoral dissertation, University of Louisville].
  • Kalman, Y., & Blau, I. (2017). The implications of a national high-stakes MOOC on the business models of academic institutions, and on their faculty and students. In EDEN Conference Proceedings (No. 1, pp. 268-271).
  • Kara, C. O. (2016). Tıp fakültesi klinik eğitiminde ters yüz sınıf modeli kullanılabilir mi? (Tez No. 424655) [Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karakaş, G. (2021). Türkiye’de ters yüz edilmiş öğrenme ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin tematik, metodolojik ve istatistiksel açıdan incelenmesi (Tez No. 684951) [Yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kaya, D. (2018). Matematik öğretiminde ters yüz öğrenme modelinin ortaokul öğrencilerin derse katılımına etkisi. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 232-249. https://doi.org/10.19126/suje.453729
  • Keengwe, J. (Ed.). (2014). Promoting active learning through the flipped classroom model. IGI Global.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Fen Bilimleri Dersi (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu. Milli Eğitim Bakanlığı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937-FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI2018.pdf adresinden 15.03.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Moffett, J. (2015). Twelve tips for “flipping” the classroom. Medical teacher, 37(4), 331-336. https://doi.org/10.3109/0142159X.2014.943710
  • Nacaroğlu, O. (2020). Özel yetenekli öğrencilerin madde ve değişim ünitesindeki başarılarına ve özdüzenleme becerilerine ters yüz öğrenme modelinin etkisi (Tez No. 664470) [Doktora tezi, Erciyes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Oğurlu, N. (2023). Ters yüz sınıf öğretim yönteminin hemşirelik eğitiminde kullanımı. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 6(2), 123-129. https://doi.org/10.54189/hbd.1292497
  • Ök, S. (2019). Ters yüz öğrenme ortamlarında öğrencilerin akademik başarılarının ve öz-düzenleyici öğrenme becerilerinin araştırılması (Tez No. 561667) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Özbay, M. (2003). Türkçe öğretiminde hedef araç ilişkisinin ders kitabı örneğinde değerlendirilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları (Türkçe Öğretimi Özel Sayısı), (13), 59-69. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/156757
  • Özer, A. (2019). Araştırma nasıl tasarlanır ve raporlaştırılır. Anı.
  • Özkan, Ç. G., & Demirbağ, B. C. (2023). Hemşirelik eğitiminde yenilikçi bir yaklaşım: ters yüz sınıf modeli, kuramsal çerçevesi ve hemşirelik eğitiminde kullanımı. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 16(2), 261-274. https://doi.org/10.46483/deuhfed.1050285
  • Sharpe, E. H. (2016). An investigation of the flipped classroom in algebra two with trigonometry classes (Unpublished doctoral dissertation, Regent University).
  • Solak, B. (2021). Ters yüz edilmiş öğrenme modelinin fen bilimleri dersinde kullanılması: Maddenin ısı ile etkileşimi (Tez No. 662993) [Doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Söndür, D. (2020). STEM etkinlikleriyle desteklenmiş ters yüz öğrenme modelinin çeşitli değişkenlere etkisi (Tez No. 664471) [Doktora tezi, Erciyes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Touchton, M. (2015). Flipping the classroom and student performance in advanced statistics: Evidence from a quasi-experiment. Journal of Political Science Education, 11(1), 28-44. https://doi.org/10.1080/15512169.2014.985105
  • Turan, Z., & Göktaş, Y. (2015). Yükseköğretimde yeni bir yaklaşım: Öğrencilerin ters yüz sınıf yöntemine ilişkin görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(2), 156-164. https://dergipark.org.tr/en/pub/higheredusci/issue/61487/918090
  • Turan, Z., & Göktaş, Y. (2016). The Flipped Classroom: instructional efficency and impact of achievement and cognitive load levels. Journal of e-learning and Knowledge Society, 12(4), 51-62. https://www.learntechlib.org/d/173672/
  • Türk, Ö. & Ev-Çimen, E. (2022). Matematik öğretmen adaylarının beceri temelli etkinlik geliştirmede kullanılan ters yüz edilmiş öğrenme modeline yönelik görüşleri. Dijital Teknolojiler ve Eğitim Dergisi, 1(2), 92-109. https://doi.org/10.5281/zenodo.7487540
  • Ünsal, H. (2018). Ters yüz öğrenme ve bazı uygulama modelleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 39-50. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/515740
  • Ünsal, M. B., Can, Z. B., & Karahan, G. (2023). COVID 19 pandemisinde uzaktan eğitimde ters yüz öğrenme modelinin yükseköğrenim yabancı dil derslerine uygulanması. FSM Mesleki Bilimler Dergisi, 2(1), 1-14. https://dergipark.org.tr/tr/pub/fsmbd/issue/80144/1148799
  • Vaughan, M. (2014). Flipping the learning: An investigation into the use of the flipped classroom model in an introductory teaching course. Education Researchand Perspectives, 41, 25-41. https://search.informit.org/doi/abs/10.3316/INFORMIT.135571943100260
  • Whillier, S., & Lystad, R. P. (2015). No differences in grades or level of satisfaction in a flipped classroom for neuroanatomy. Journal of Chiropractic Education, 29(2), 127-133. https://doi.org/10.7899/JCE-14-28
  • Yakar, A., & Saracaloğlu, A.S. (2016). Öğrenmeye yönelik sorumluluk ölçeği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 27-49. https://doi.org/10.21764/efd.41545
  • Yavuz, D. (2020). Effect of flipped instruction in grammar teaching in english as a foreign language class (Tez No. 626902) [Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yavuz, M. (2016). Ortaöğretim düzeyinde ters yüz sınıf uygulamalarının akademik başarı üzerine etkisi ve öğrenci deneyimlerinin incelenmesi (Tez No. 429617) [Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yıldız, Ş. N., Sarsar, F., & Ateş-Çobanoğlu, A. (2017). Dönüştürülmüş sınıf uygulamalarının alanyazına dayalı incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(60), 76-86. https://doi.org/10.17755/esosder.289652
  • Yontar, A., & Yurtal, F. (2009). Sorumluluk kazandırmada öğretmenler tarafından kullanılan yaptırımların incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153), 144-156.
Toplam 59 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen ve Matematik Alanları Eğitimi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Devrim 0000-0001-8523-8269

Arzu Önel 0000-0003-4205-3939

Erken Görünüm Tarihi 17 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 22 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2024
Kabul Tarihi 22 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 102

Kaynak Göster

APA Devrim, A., & Önel, A. (2025). TERS YÜZ ÖĞRENME MODELİNİN ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİ AKADEMİK BAŞARILARI, ÖĞRENME SORUMLULUKLARI VE GÖRÜŞLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ. EKEV Akademi Dergisi(102), 363-379. https://doi.org/10.17753/sosekev.1571226