Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yalova Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Kariyer Farkındalığının İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 1 Sayı: 1, 32 - 38, 30.06.2025

Öz

u çalışmanın amacı; üniversitelerde spor bilimleri alanında lisans düzeyinde görülen kariyer farkındalık düzeylerinin bazı demografik değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Yalova Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim görmekte olan Antrenörlük Eğitimi, Spor Yöneticiliği ve Rekreasyon bölümlerinde eğitim gören 73 Kadın, 78 Erkek olmak üzere toplam 151 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu Katılımcıların kariyer farkındalıklarını ölçmek için Sunay ve Yaşar (2019) tarafından geliştirilen Spor Bilimleri Öğrencilerine Yönelik Kariyer Farkındalığı Ölçeğinin (KFÖ) kullanılmıştır. Ankette Mesleki Gelişim Yatkınlığı, Mesleki Hazır Bulunma, Mesleki Bilinç, Mesleki Öz Güven olmak üzere 4 alt boyut olmak üzere toplamda 18 soru ve 5’li Likert şekilindedir. Verilerin analizinde SPSS 27.0 programı kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistiklerle birlikte veri setinin çarpıklık ve basıklık değerleri incelenmiştir. Veri setinin normal dağılıma uygun olduğu tespit edilmiştir. Normal dağılım gösteren veri seti için bağımsız gruplar t-testi ve ANOVA testi yapılmış, verilerin yorumlanmasında .05 anlamlılık düzeyi dikkate alınmıştır. Sonuç olarak katılımcıların okuduğu bölüm değişkenine göre kariyer farkındalığında anlamlı farklılık tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Algadheeb, N.A. (2015). Professional/Career Orientation, Awareness, and Their Relationship to Locus of Control. Journal of College Teaching & Learning, 12(1), 13-38.
  • Altuntaş, S., Atlı, A. & Kış, A. (2016). Öğrencilerin mesleki olgunluk düzeylerinin cinsiyetlerine göre meta analizi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 88-106.
  • Arifoğlu, S. (2015). Türk İlaç Sanayiinde Kariyer Yönetimi Uygulamaları Üzerinde Bir Çalışma Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmış Doktora Tezi. Ankara.
  • Aybek, S. (2023). Spor bilimleri öğrencilerinin kariyer farkındalığının araştırılması. Journal of ROL Sport Sciences, 4(3), 1169-1181.
  • Brown, Steven D. Lent, &Robert W. (2013). “Career development and counseling”. New Jersey, John Wiley & Sons Inc.
  • Cambridge Dictionary. (2022, Şubat 22). “Career” İçinde Cambridge Dictionary. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/career
  • Ceylan, L., Boyraz, D. E. A., Çaldıran, S., Ceylan, T., Küçük, H. (2022). Examination of nutrition knowledge levels of ındividuals who received sports training.International Journal of Life science and Pharma Research, 12(5), 11-17
  • De Cenzo David, A. & Robbins Stephen, P. (1996). Human resource management, 15. Baskı Canada: John Wiley & Sons Inc. S., 266. Erdoğmuş, N. (2003). Kariyer geliştirme kuram ve uygulama. Nobel Yayınları.
  • Ertekin, A. B. (2020). Spor Eğitimi Alanında Öğrenim Gören Öğrencilerin Girişimcilik Düzeyleri İle Kariyer Farkındalıkları Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 14-27.
  • Güner, O. ve Hacıcaferoğlu, S. (2022). Spor Bilimlerinde Öğrenim Gören Üniversite Öğrencilerin Kariyer Farkındalıklarının İncelenmesi: Karadeniz Bölgesi Örneği. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 10(28), 111-130. https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.1021728
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 23. Baskı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Nasir, R. & Lin, L.S. (2013). The Relationship Between Self-Concept And Career Awareness Among Students. Asian Social Science, 9(1), 193-197.
  • Öztürk, M. (2020). Üniversite kariyer gelişim programının öğrencilerin kariyer farkındalığı, karar verme yetkinliği ve stresi üzerindeki etkisi. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı. İstanbul.
  • Sabah, S., Çankaya, S., Ermiş, A., & Çakıcı, H. A. (2021). Spor yönetimi bölümü öğrencilerinin öğrencilerinin işsizlik düzeylerinin işsizlik gösterilmesi ile ilgili incelemeleri. New Era Uluslararası Disiplinlerarası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(11), 1–9.
  • Yaşar, O. M., & Sunay, H. (2019). Spor bilimleri öğrencilerine yönelik kariyer farkındalığı ölçeğinin (KFÖ) geliştirilmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 7-22.
  • Yurtsızoğlu, Z., & Gül, O. (2023). Kariyer Eğitimi ve Kariyer Planlama Farkındalığının Spor Endüstrisi İçin Önemi. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 42(1), 431-468. https://doi.org/10.7822/omuefd.1295267
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Furkan Aksoy

Ferdağ Özaras

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 28 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 29 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aksoy, F., & Özaras, F. (2025). Yalova Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Kariyer Farkındalığının İncelenmesi. Spor Eğitimi Ve Bilim, 1(1), 32-38.