Technological developments have facilitated access to the internet, which is used in almost every area of life for many purposes such as communication, information acquisition, shopping, entertainment, and leisure time. Considering the positive and negative effects that the internet can create, it can be said that the purpose and duration of use are important. One of the purposes of internet use is that individuals spend time on social media in their leisure time and want to be informed about developments. Widespread internet use can also bring addiction along with individuals' desire to stay connected all the time. From this point of view, our study aims to examine the relationship between fear of missing out and internet addiction in terms of some variables in the context of leisure time activities. A total of 411 university students, 228 female (M=21.03±3.36), 183 male (M=21.14±2.92), participated in the study designed in the relational screening model. In order to obtain information about the participants, a demographic information form with various questions, the Fear of Missing Out Scale (FoMO) and the Young Internet Addiction Test-Short Form (YIAT-SF) were used to obtain data. In the analysis of the data, t-test, ANOVA, MANOVA and Pearson correlation analysis were used. It was determined that the university students participating in the study had approximately 6 hours of leisure time per day and spent most of this time on the internet. It was determined that the participants used the internet mostly for social media and that the daily social media usage time was approximately 4 hours. The analysis results show that the main effect of the class variable of the university students participating in the study on the subscale of the FoMO was significant. According to the ANOVA analysis results, there was a statistically significant difference only in the personal fear of missing out subscale mean scores of the FoMO . In addition, the average score that the participants received from YIAT-KF differed significantly according to the class variable. It was determined that the main effect of the leisure time preference variable of the students participating in the study on the subscale of the FoMO was not significant, but there was a statistically significant difference only in the social fear of missing out subscale mean scores of the FoMO . However, it was determined that there was a significant difference in the YIAT-KF mean scores according to the leisure time preference. It was observed that there were significant and positive relationships between the participants' internet usage purpose and the FoMO and YIAT-SF average scores, and also between the daily social media usage time and the FoMO and YIAT-SF average scores. When the relationship between the fear of missing out and internet addiction was examined, it was determined that there was a positive and significant relationship between them. Low-moderate and positive statistically significant relationships were determined between internet addiction and the personal fear of missing out subscale and the social fear of missing out subscale. Considering the research results, increasing the leisure time activities that university students can participate in may lead to a decrease in the time spent on the internet and social media. It is thought that this situation may affect the individuals' fear of missing out and internet addiction levels.
Teknolojik gelişmeler; iletişim, bilgi edinme, alışveriş, eğlenme, serbest zamanı değerlendirme gibi birçok amaçla hayatın neredeyse her alanında kullanılan internete erişimi kolaylaştırmıştır. İnternetin olumlu ve olumsuz yaratabileceği etkiler düşünüldüğünde kullanım amacı ve süresinin önem arz ettiği söylenebilir. İnternet kullanım amaçlarından biri de bireylerin serbest zamanlarında sosyal medyada zaman geçirmeleri ve gelişmelerden haberdar olma istediğidir. Yaygınlaşan internet kullanımı bireylerin sürekli bağlantıda kalma isteğiyle birlikte bağımlılığı da beraberinde getirebilir. Bu noktadan hareketle çalışmamızda serbest zaman etkinlikleri bağlamında gelişmeleri kaçırma korkusu ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkinin bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde tasarlanan çalışmaya 228 kadın (Ortyaş=21.03±3.36), 183 erkek (Ortyaş=21.14±2.92), olmak üzere toplam 411 üniversite öğrencisi katılmıştır. Verilerin elde edilmesinde katılımcılar hakkında bilgi edinebilmek için çeşitli soruların yer aldığı demografik bilgi formu, Gelişmeleri Kaçırma Korkusu Ölçeği (GKKÖ) ve Young İnternet Bağımlılığı Testi-Kısa Formu (YİBT-KF) kullanılmıştır. Verilerin analizinde t-testi, ANOVA, MANOVA ve Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan üniversite öğrencilerinin günlük ortalama yaklaşık 6 saat serbest zamana sahip olduğu ve bu zamanın büyük bir bölümünün internette değerlendirdiği belirlenmiştir. Katılımcıların interneti en çok sosyal medya için kullandığı ve günlük sosyal medya kullanım süresinin yaklaşık 4 saat olduğu tespit edilmiştir. Analiz sonuçları araştırmaya katılan üniversite öğrencilerinin öğrenim gördükleri sınıf değişkeninin GKKÖ’nün alt boyutları üzerindeki temel etkisinin anlamlı olduğu yönündedir. ANOVA analiz sonuçlarına göre sınıf değişkeninin GKKÖ’nün yalnızca kişisel kaçırma korkusu alt boyut ortalama puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmaktadır. Ayrıca katılımcıların YİBT-KF’den almış oldukları ortalama puan sınıf değişkenine göre anlamlı farklılaşmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilerin serbest zaman değerlendirme tercihi değişkenin GKKÖ alt boyutları üzerindeki temel etkisinin anlamlı olmadığı, ancak GKKÖ’nün sadece sosyal kaçırma korkusu alt boyut ortalama puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte YİBT-KF ortalama puanlarında serbest zaman değerlendirme tercihine göre anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların internet kullanım amacı ile GKKÖ ve YİBT-KF ortalama puanları arasında, ayrıca günlük sosyal medya kullanım süresi ile GKKÖ ve YİBT-KF ortalama puanları arasında anlamlı ve pozitif yönde ilişkiler olduğu görülmüştür. Gelişmeleri kaçırma korkusu ile internet bağımlılığı arasındaki ilişki incelendiğinde aralarında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. İnternet bağımlılığı ile gelişmeleri kaçırma korkusunun kişisel kaçırma korkusu alt boyutu ve sosyal kaçırma korkusu alt boyutu arasında düşük-orta düzeyde ve pozitif yönlü istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Araştırma sonuçları göz önünde bulundurulduğunda üniversite öğrencilerinin katılabileceği serbest zaman etkinliklerinin artırılması, internette ve sosyal medyada geçirilen zamanın azalmasına neden olabilir. Bu durumun bireylerin gelişmeleri kaçırma korkusu ile internet bağımlılık düzeylerini etkileyebileceği düşünülmektedir.
Serbest zaman gelişmeleri kaçırma korkusu internet bağımlılığı
Mevcut araştırma süresince “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” çerçevesinde hareket edilmiştir. Bu bağlamda çalışmanın özgün bir çalışma olduğunu, çalışmanın tüm aşamalarında bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı beyan ederim.
Sayın editör, sizin ve hakem hocalarımızın çalışmaya göstermiş olduğu ilgi ve katkılardan dolayı teşekkür eder, çalışmalarınızda kolaylıklar dilerim. Saygılarımla
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Mayıs 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 2 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |