Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bireylerin Turizm Destinasyonunu Belirlemesinde Görsel Algının Etkisi: Kütahya Örneği

Yıl 2025, Sayı: 56, 95 - 114, 30.04.2025
https://doi.org/10.52642/susbed.1473460

Öz

Teknolojinin ilerlemesi ile seyahat planlama ve rezervasyon süreçlerinin kolaylaşması, sosyal medyanın seyahat trendlerini etkilemesi, bireylerin seyahat deneyim paylaşımlarının artması, sürdürülebilir turizm ve çevre dostu seyahat trendlerinin yükselişi ve pandemi bireylerin seyahat anlayışında ve tercihlerinde değişikliklere sebep olmuştur. Turizm destinasyonunun belirlenmesinde görsel algı oldukça etkilidir; çünkü bireyler genellikle seyahat tercihlerini o destinasyonun fotoğrafları, videoları ve diğer görsel materyalleri üzerinden yaparlar. Manzaralar, tarihi yapılar, doğal güzellikler destinasyona ilgi duyulmasında büyük rol oynar. Bu araştırmanın amacı, geziye çıkacak turistlerin, farklı veya benzer destinasyonlar arasında bir değerlendirme yaparken onlara sunulan değişik kombinasyonlardaki görseller arasındaki tercihlerini tespit etmek ve sunulan görselin kararlarına etkisini belirlemektir. Kütahya ili özelinde hazırlanan yapılandırılmış sorular, nicel araştırma tekniklerinden anket yöntemine uygun olarak, web 2,0 araçları vasıtası ile dijital ortama aktarılmış, katılımcıların cevaplamaları sağlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre fotoğrafik görseller pek çok açıdan destinasyonların belirlenmesi, seçilmesi ve kıymetlendirilmesi bakımından ilk sırada yer alırken, bunu en yakından illüstratif görsellerin takip ettiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Çağlayan, E. (2018). Sanat Eğitiminde Kolaj Tekniği ve Öğrencilerin Kompozisyon Kurma Becerilerine Katkısı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(43), s. 1-13.
  • Özel, N. (2020). Resimli Çocuk Kitaplarında İfade Biçimi Olarak Kolaj. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(5), s. 1023-1033.
  • Öztekin, F. (2020). Güncel Sanatta Bir İfade Aracı Olarak Kolaj. Yüksek Lisans Tezi. Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Ana Sanat Dalı.
  • Akarsu, B. (1998). Felsefe Terimleri Sözlüğü. İnkilap Kitabevi.
  • Arıkan, A. (2008). Grafik Tasarımda Görsel Algı. Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Aral, N. (2021). Öğrenme Sürecinde Görsel Algılama. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, s. 43-52. doi:10.37754/ 737103.2021.624
  • Arat, T. (2020). İletişim Aracı Olarak Fotoğraf. Aksaray İletişim Dergisi, 2(1), s. 40-50. 08 20, 2023 tarihinde http://aid.aksaray.edu.tr/tr/pub/issue/52071/650660 adresinden alındı
  • Atan, U. (2013). Grafik İllüstrasyon Olarak Minyatür. Akdeniz Sanat, 6(11), s. 23-33. https://dergipark.org.tr/tr/pub/akdenizsanat/issue/27658/291537 adresinden alındı
  • Ballenger, H. B. (2014). Photography: A Communication Tool. Thesis. Georgia State University. doi:https://doi.org/10.57709/5516930
  • Bodur, F. (2014). Yazılı Basında Fotoğraf Dışında Kullanılan Görsel Ögeler: Grafikler Ve İllustrasyonlar. Selçuk İletişim, 2(2), s. 124-132. https://Doi.Org/10.18094/Si.49085 adresinden alındı
  • Cambridge Dictionary. (2023). https://dictionary.cambridge.org/tr/ adresinden alındı
  • Dalmış, B. (2004). İletişim Sanatı Olarak Fotoğrafın İşlevi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Demir, R., & Anbarpınar, E. (2017). Burhan Doğançay’ın Sanatında Kent Duvarları. IV. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu.
  • Donaire, J. A., Camprubí, R., & Galí, N.;. (2014). Tourist Clusters From Flickr Travel Photography. Tourism Management Perspectives, s. 26-33. doi:10.1016/j.tmp.2014.02.003
  • Ergün, C. (2012). Temel Sanat Eğitiminde ve Çağdaş Sanatta Kolaj-Fotomontaj. Marmara Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(3), s. 5-19.
  • Heung, V., Qu, H., & Chu, R. (2001). The Relationship Between Vacation Factors and Socio-demographic and Traveling Characteristics: The Case of Japanese Leisure Travelers. Tourism Management, s. 259-269.
  • Huang, R., Busby, G., & Bosdou, C. (2009). The First Plymouth: Pictorial Element and Destination Image. Int. J. Tourism Policy, 2(4), s. 246-261.
  • Kafalı, N. (2003). Bir Görsel İletişim Aracı Olan Fotoğrafta Belirginlik. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, s. 292. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunikkefd/issue/2767/36977 adresinden alındı
  • Kaplan, O. B. (2023). Fotoğraf Makinesinin Atası: Karanlık Kutu. Bilim Genç: https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/fotograf-makinesinin-atasi-karanlik-kutu adresinden alındı
  • Kasım, M. (2008). Basında Haberin Anlatımında Fotoğrafın Rolü. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 10(1-2), s. 431-448. https://dergipark.org.tr/tr/pub/selcuksbmyd/issue/11299/135110 adresinden alındı
  • Keş, Y. (2001). Görsel İletişimde İllüstrasyonun Kullanım Alanlarına. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Mcgehee, G. N., Murphy, L. L. , & Uysal, M. . (1996). The Australian International Pleasure Travel Market: Motivations From A Gendered Perspective. The Journal of Tourism Studies, 7(1), s. 45-57.
  • MEGEP. (2008). Grafik ve Fotoğraf, İletişim Araçlarında Fotoğraf. Ankara.
  • Olsen, J., MCAlexander, J., & Roberts, S. (1986). The Impact of The Visual Content of Advertisements Upon The Perceived Vacation Experience. Tourism Services Marketing: Advance in Theory and Practice(2), s. 260-269.
  • Sirakaya, E., & MCLelland, , R. W. (1997). Factors Affecting Vacation Destination Choices of College Students. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 8(3), s. 31-44.
  • TDK. (2023). Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • Turgut, E. (2013). Grafik Dil ve Anlatım Biçimleri. Anı Yayıncılık. doi:ISBN:978-605-5213-22-0.
  • Yavuz Ö., H. (2020). İllüstrasyon Sanatının İç Mekâna Etkileri ve İki Boyut Etkisinde Mekân Tasarımı. Uluslararası, Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 5(10), s. 119-135. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijiia/issue/57945/832324 adresinden alındı
  • Yoon, Y., & Uysal, M. (2005). An Examination Of The Effects Of Motivation And Satisfaction On Destination Loyalty: A Structural Model. Tourism Management(26), s. 45-56.
  • Yousefi, M., & Marzuki, A. (2012). Travel Motivations and The Influential Factors: The Case of Penang, Malaysia. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 23(2), s. 169-176.

The Effect of Visual Perception on Individuals' Determination of Tourism Destination: Kütahya Example

Yıl 2025, Sayı: 56, 95 - 114, 30.04.2025
https://doi.org/10.52642/susbed.1473460

Öz

The ease of travel planning and booking processes with the advancement of technology, the influence of social media on travel trends, the increase in individuals' sharing of travel experiences, the rise of sustainable tourism and environmentally friendly travel trends, and the pandemic have led to changes in individuals' travel understanding and preferences. Visual perception is very effective in determining the tourism destination; because individuals usually make their travel preferences based on the photos, videos and other visual materials of that destination. Landscapes, historical buildings, natural beauties play a major role in attracting interest to the destination. The aim of this study is to determine the preferences of tourists who will go on a trip among different or similar destinations and to determine the effect of the visuals presented on their decisions. Structured questions prepared specifically for Kütahya province were digitized through web 2.0 tools in accordance with the survey method, one of the quantitative research techniques, and the participants were asked to answer them. According to the results of the research, photographic visuals ranked first in terms of determining, selecting and valuing destinations in many respects, followed closely by illustrative visuals.

Kaynakça

  • Çağlayan, E. (2018). Sanat Eğitiminde Kolaj Tekniği ve Öğrencilerin Kompozisyon Kurma Becerilerine Katkısı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(43), s. 1-13.
  • Özel, N. (2020). Resimli Çocuk Kitaplarında İfade Biçimi Olarak Kolaj. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(5), s. 1023-1033.
  • Öztekin, F. (2020). Güncel Sanatta Bir İfade Aracı Olarak Kolaj. Yüksek Lisans Tezi. Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Ana Sanat Dalı.
  • Akarsu, B. (1998). Felsefe Terimleri Sözlüğü. İnkilap Kitabevi.
  • Arıkan, A. (2008). Grafik Tasarımda Görsel Algı. Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Aral, N. (2021). Öğrenme Sürecinde Görsel Algılama. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, s. 43-52. doi:10.37754/ 737103.2021.624
  • Arat, T. (2020). İletişim Aracı Olarak Fotoğraf. Aksaray İletişim Dergisi, 2(1), s. 40-50. 08 20, 2023 tarihinde http://aid.aksaray.edu.tr/tr/pub/issue/52071/650660 adresinden alındı
  • Atan, U. (2013). Grafik İllüstrasyon Olarak Minyatür. Akdeniz Sanat, 6(11), s. 23-33. https://dergipark.org.tr/tr/pub/akdenizsanat/issue/27658/291537 adresinden alındı
  • Ballenger, H. B. (2014). Photography: A Communication Tool. Thesis. Georgia State University. doi:https://doi.org/10.57709/5516930
  • Bodur, F. (2014). Yazılı Basında Fotoğraf Dışında Kullanılan Görsel Ögeler: Grafikler Ve İllustrasyonlar. Selçuk İletişim, 2(2), s. 124-132. https://Doi.Org/10.18094/Si.49085 adresinden alındı
  • Cambridge Dictionary. (2023). https://dictionary.cambridge.org/tr/ adresinden alındı
  • Dalmış, B. (2004). İletişim Sanatı Olarak Fotoğrafın İşlevi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Demir, R., & Anbarpınar, E. (2017). Burhan Doğançay’ın Sanatında Kent Duvarları. IV. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu.
  • Donaire, J. A., Camprubí, R., & Galí, N.;. (2014). Tourist Clusters From Flickr Travel Photography. Tourism Management Perspectives, s. 26-33. doi:10.1016/j.tmp.2014.02.003
  • Ergün, C. (2012). Temel Sanat Eğitiminde ve Çağdaş Sanatta Kolaj-Fotomontaj. Marmara Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(3), s. 5-19.
  • Heung, V., Qu, H., & Chu, R. (2001). The Relationship Between Vacation Factors and Socio-demographic and Traveling Characteristics: The Case of Japanese Leisure Travelers. Tourism Management, s. 259-269.
  • Huang, R., Busby, G., & Bosdou, C. (2009). The First Plymouth: Pictorial Element and Destination Image. Int. J. Tourism Policy, 2(4), s. 246-261.
  • Kafalı, N. (2003). Bir Görsel İletişim Aracı Olan Fotoğrafta Belirginlik. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, s. 292. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunikkefd/issue/2767/36977 adresinden alındı
  • Kaplan, O. B. (2023). Fotoğraf Makinesinin Atası: Karanlık Kutu. Bilim Genç: https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/fotograf-makinesinin-atasi-karanlik-kutu adresinden alındı
  • Kasım, M. (2008). Basında Haberin Anlatımında Fotoğrafın Rolü. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 10(1-2), s. 431-448. https://dergipark.org.tr/tr/pub/selcuksbmyd/issue/11299/135110 adresinden alındı
  • Keş, Y. (2001). Görsel İletişimde İllüstrasyonun Kullanım Alanlarına. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Mcgehee, G. N., Murphy, L. L. , & Uysal, M. . (1996). The Australian International Pleasure Travel Market: Motivations From A Gendered Perspective. The Journal of Tourism Studies, 7(1), s. 45-57.
  • MEGEP. (2008). Grafik ve Fotoğraf, İletişim Araçlarında Fotoğraf. Ankara.
  • Olsen, J., MCAlexander, J., & Roberts, S. (1986). The Impact of The Visual Content of Advertisements Upon The Perceived Vacation Experience. Tourism Services Marketing: Advance in Theory and Practice(2), s. 260-269.
  • Sirakaya, E., & MCLelland, , R. W. (1997). Factors Affecting Vacation Destination Choices of College Students. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 8(3), s. 31-44.
  • TDK. (2023). Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • Turgut, E. (2013). Grafik Dil ve Anlatım Biçimleri. Anı Yayıncılık. doi:ISBN:978-605-5213-22-0.
  • Yavuz Ö., H. (2020). İllüstrasyon Sanatının İç Mekâna Etkileri ve İki Boyut Etkisinde Mekân Tasarımı. Uluslararası, Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 5(10), s. 119-135. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijiia/issue/57945/832324 adresinden alındı
  • Yoon, Y., & Uysal, M. (2005). An Examination Of The Effects Of Motivation And Satisfaction On Destination Loyalty: A Structural Model. Tourism Management(26), s. 45-56.
  • Yousefi, M., & Marzuki, A. (2012). Travel Motivations and The Influential Factors: The Case of Penang, Malaysia. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 23(2), s. 169-176.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları, Turizm Planlaması
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Filiz Kara Bilgin 0000-0003-1040-5995

İlhami Diksoy 0000-0002-7011-6338

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 25 Nisan 2024
Kabul Tarihi 24 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 56

Kaynak Göster

APA Kara Bilgin, F., & Diksoy, İ. (2025). Bireylerin Turizm Destinasyonunu Belirlemesinde Görsel Algının Etkisi: Kütahya Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(56), 95-114. https://doi.org/10.52642/susbed.1473460


24108  28027

Bu eser Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Lisansı ile lisanslanmıştır.