Ömer b. Abdülazîz, 61/680 yılında Medine’de doğmuş ve Medine’nin tanınmış tâbiîn âlimlerinden eğitim almıştır. 86/705 yılında Hicaz valisi ola-rak atanmış ve yaklaşık yedi yıl bu görevi sürdürmüştür. 99/717 yılında halife ilan edilmiş ve 29 aylık halifeliği boyunca adaletli ve yenilikçi bir yö-netim sergilemiştir. 101/720 yılında vefat etmiştir. Ömer b. Abdülazîz, bir-çok alanda olduğu gibi zekât alanında da adaletli ve kapsayıcı uygulamalar getirmiştir. Zekât uygulamalarında gönüllülük esasına dayalı bir sistem be-nimsemiş ve zorla zekât toplamamıştır. Vergi yükümlülüğünden muaf tu-tulmasını sağlayarak gönüllü zekât toplanmasını temin etmiştir. Ömer b. Abdülazîz, Tevbe suresinin 60. ayetini esas alarak zekâtın mevcut olan tüm sınıflara verilmesi gerektiğini savunmuştur. Ancak o, bu sınıfların kapsamı-nı genişletmiş, özellikle savunma alanına birçok sınıftan pay ayırmış ve zekât malını günümüzde sarf edilmeyen yerlerde sarf etmiştir. Devlet eliyle zekât mallarını kullanarak toplumsal refahı artırmayı hedefleyen adaletli ve kapsamlı bir sistem oluşturmuştur. Ömer b. Abdülazîz’in zekâtın sarfına dair politikaları Müslümanlar için, günümüz sosyal yardım sistemleri açı-sından zekâtın sarf edildiği yerler önemli bir model teşkil edebilecek nitelik-tedir. Bu önemi göz önünde bulundurarak, bu çalışmada Ömer b. Abdü-lazîz’in zekâta ilişkin uygulamalarını ele aldık.
Fıkıh Zekât Âmiller İbnü’s-sebîl Müellefe-i kulûb Maaşlar Ömer b. Abdü-lazîz
ʿUmar ibn ʿAbd al-ʿAzīz was born in Medina in 61/680 and received education from the well-known tābiʿīn scholars of Medina. He was appoin-ted as the governor of Hijaz in 86/705 and held this position for about se-ven years. He was declared caliph in 99/717 and displayed a just and in-novative administration during his 29-month caliphate. He died in 101/720. ʿUmar ibn ʿAbd al-ʿAzīz introduced fair and inclusive practices in the field of zakāt as in many other fields. He adopted a voluntary system in zakāt practices and did not collect zakāt by force. He ensured the voluntary collection of zakāt by exempting them from tax liability. ʿUmar ibn ʿAbd al-ʿAzīz, based on the 60th verse of Surah al-Tawbah, argued that zakāt sho-uld be given to all existing classes. However, he expanded the scope of these classes, allocated shares from many classes, especially in the field of defence, and spent zakāt wealth in places where it is not spent today. He created a just and comprehensive system aiming to increase social welfare by using zakāt wealth through the state. ʿUmar ibn ʿAbd al-ʿAzīz's policies on the expenditure of zakāt can serve as an important model for Muslims in terms of today's social welfare systems. Considering this importance, in this study, we have discussed ‘ʿUmar ibn ʿAbd al-ʿAzīz's practices regarding zakāt.
Fiqh Zakāt ʿĀmilūn Ibn al-Sabīl Muallafa al-Qulūb Salaries ʿUmar ibn ʿAbd al-ʿAzīz
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Hukuku |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 18 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 4 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1 |
Tasavvur Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.